szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Mind a GM-nek, mind pedig a Chrysler-nek a saját lábukon kell megállniuk, nem pedig a...

Mind a GM-nek, mind pedig a Chrysler-nek a saját lábukon kell megállniuk, nem pedig a kormány szárnyai alatt „elevickélni” a válságban, jelentős forrásokat felélve. Az amerikai kormány azért nyújtott segítséget az autógyártóknak, azért mentette meg őket a hirtelen összeomlástól, hogy kidolgozhassák a strukturális reformokat, megkapták a lehetőséget a reformra. Az autógyártók azzal a feltétellel kaptak a kormánytól forrást, hogy egy életképes, a további működéshez elengedhetetlen tervezettel rukkolnak elő.

Ez részben meg is történt, de a lezárult vizsgálatok szerint egyik tervezet sem életképes hosszú távon. A kormányzatnak nem célja az autógyártók irányítása, vezetése, de nyilván együtt fog dolgozni a vállalatvezetőkkel a szükséges megoldásokon. A cél nemcsak a válság túlélése, hanem egy új, hosszú távú siker elérése is. Megerősödve kell kikerülniük a hazai autógyártóknak a válságból.

A GM törekvései pozitívak, de nem elég erősek. Amennyiben végrehajtja a szakértők által javasolt strukturális átalakításokat, úgy ismét bízhatunk a cég felemelkedésében. Kezdeti lépés volt a vezérigazgató, Rick Wagoner távozása a vezetői posztról, ez nem a vezetőt minősíti, aki életét a cégnek szentelte, sőt inkább azt mutatja, hogy ráébredtek a paradigmaváltás fontosságára. A kormány 2 hónapra a további zökkenőmentes működéshez minden segítséget megad, de a kormánnyal szoros együttműködés a támogatás feltétele.

És mi a helyzet a Chryslerrel?

A Chrysler előtt már sokkal több a kihívás. A Fiattal együttműködve célként tűzte ki új környezetbarát és üzemanyag-takarékos motorok gyártását, de ez a tervezet akadozik. A Chryslernek 30 napot ad a kormányzat, hogy a Fiattal közös nevezőre jusson, s meggyőzze az amerikai adófizetőket arról, hogy a stratégiája sikeres lesz. Amennyiben a Fiattal nem sikerül megállapodni, úgy egyetlen centet sem kap a kormánytól, ha pedig sikerül az együttműködés, akkor az adófizetők pénzéből 6 milliárd dolláros fejlesztési támogatásra lesz jogosult a vállalat.

A kormány ennél többet egyelőre nem tehet. Az autóértékesítéseket viszont úgy kívánja támogatni az Obama-kormány, hogy egyrészről a kormányzati személygépkocsi-állományt gyorsabban próbálják majd bővíteni, megújítani, továbbá az autókereskedőknek és a fogyasztóknak is hitelt és ezzel együtt kedvezményeket kell biztosítani új gépjármű vétele, illetve eladása esetén. Új gépjármű vásárlásából-értékesítéséből eredő adókötelezettségek levonhatóak lesznek az adóból, így akár 100 000 új gépjármű is gazdára találhat, s a fogyasztók zsebében is több százezer dollár megmaradhat.

Quaestor

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!