Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b7a38b0b-aac9-4666-9873-22c49147067e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Pszichológus és angoltanár segítségével elemeztük a kellemetlen perceket.","shortLead":"Pszichológus és angoltanár segítségével elemeztük a kellemetlen perceket.","id":"20250129_deutsch-tamas-angolja-pszichologus-stressz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a38b0b-aac9-4666-9873-22c49147067e.jpg","index":0,"item":"a4861016-fe5d-499d-a9b4-dc4ac8630a4d","keywords":null,"link":"/elet/20250129_deutsch-tamas-angolja-pszichologus-stressz-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 16:27","title":"„Debilizáló szorongást” kelthetett Deutsch Tamásban a dupla stresszhelyzet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ddbbb90-bf77-4001-8cd2-27f0b9a7c2ea","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szánthó Miklós “nagyon nagy neveket” ígér. ","shortLead":"Szánthó Miklós “nagyon nagy neveket” ígér. ","id":"20250130_Iden-is-lesz-CPAC-Hungary-nem-talaljak-ki-ki-lesz-a-foszonok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ddbbb90-bf77-4001-8cd2-27f0b9a7c2ea.jpg","index":0,"item":"d5c34bfe-79fb-4729-9652-537efdcbda9b","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Iden-is-lesz-CPAC-Hungary-nem-talaljak-ki-ki-lesz-a-foszonok","timestamp":"2025. január. 30. 14:33","title":"Idén is lesz CPAC Hungary, nem találják ki, ki lesz a főszónok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült, hogy másról szól, mint azt annak idején gondolták.","shortLead":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült...","id":"20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c.jpg","index":0,"item":"26d4aaab-0933-41ae-8ff2-fcf87d46fb58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","timestamp":"2025. január. 29. 19:03","title":"Páratlan lelet: 1900 éves papirusz árulkodik a római kori bírósági tárgyalásokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fa9708b-a9e6-4491-96e5-23490652b754","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az XB-1 repülőgépet a Mojave-sivatag felett tesztelte a fejlesztő Boom Supersonic, az út során pedig a hangsebesség 1,1-szeresét is sikerült elérni.","shortLead":"Az XB-1 repülőgépet a Mojave-sivatag felett tesztelte a fejlesztő Boom Supersonic, az út során pedig a hangsebesség...","id":"20250129_boom-supersonic-xb1-repules-hangsebesseg-concorde-utodja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fa9708b-a9e6-4491-96e5-23490652b754.jpg","index":0,"item":"61632081-7ee6-4dc0-9d53-1250319670a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_boom-supersonic-xb1-repules-hangsebesseg-concorde-utodja","timestamp":"2025. január. 29. 11:03","title":"Sikerült a történelmi teszt: átlépte a hangsebességet a Concorde utódja – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c6d325c-ca30-4098-b640-a73ea606461a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"KAP-ot teljesen lesújtotta a hír, hogy Kendernay János kilépett LMP-ből, amelynek vezetősége olyan sok változáson ment keresztül az elmúlt évek során, hogy nehezebb megjegyezni az elnökök és társelnökök sorát, mint azt, hogyan követték egymást az Árpád-házi uralkodók. Emellett szó esik arról, hogy kik azok a zöld keresztények, miért is járnak a vízen, melyik két politikus “szerelemgyereke” Litkai Gergely, és kinek a nagymamája volt meggyőződve arról, hogy Kövér László is családtag.","shortLead":"KAP-ot teljesen lesújtotta a hír, hogy Kendernay János kilépett LMP-ből, amelynek vezetősége olyan sok változáson ment...","id":"20250129_duma-aktual-lmp-elnokok-tarselnokok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c6d325c-ca30-4098-b640-a73ea606461a.jpg","index":0,"item":"54b4a923-ebcf-415a-81bf-2d65262f968f","keywords":null,"link":"/360/20250129_duma-aktual-lmp-elnokok-tarselnokok","timestamp":"2025. január. 29. 18:30","title":"Duma Aktuál: Az Árpád-ház a nyomába sem ér az LMP elnökségének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d25e25c-a78d-4b5b-8151-90d16dda1736","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Rekorddöntésre készülnek vele. ","shortLead":"Rekorddöntésre készülnek vele. ","id":"20250130_Epitett-egy-Batmobilt-a-Renault-de-ez-nem-filmes-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d25e25c-a78d-4b5b-8151-90d16dda1736.jpg","index":0,"item":"79da7057-1ace-4c59-8a53-8eee1fc62c1f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Epitett-egy-Batmobilt-a-Renault-de-ez-nem-filmes-auto","timestamp":"2025. január. 30. 19:23","title":"Épített egy Batmobilt a Renault, de ez sokkal komolyabb, mint egy filmes autó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már a hibajavítás is megérkezett hozzá. ","shortLead":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már...","id":"20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58.jpg","index":0,"item":"2d2ef6b0-a89c-40c9-a9c5-f7a8d1040f82","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","timestamp":"2025. január. 29. 15:03","title":"Vészfrissítés jött az Apple eszközeihez – iPhone, iPad, Mac és sok más is érintett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb8a77f8-2c11-4d55-b8b2-92693fc06f45","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Polgár Csaba megbízása január 31-én szűnik meg Pintér Sándor döntése nyomán.","shortLead":"Polgár Csaba megbízása január 31-én szűnik meg Pintér Sándor döntése nyomán.","id":"20250129_orszagos-onkologiai-intezet-pinter-csaba-megbizas-visszavonas-belugyminiszterium-indoklas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb8a77f8-2c11-4d55-b8b2-92693fc06f45.jpg","index":0,"item":"f3f8181e-4882-4894-accb-c6e4bc89c682","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_orszagos-onkologiai-intezet-pinter-csaba-megbizas-visszavonas-belugyminiszterium-indoklas","timestamp":"2025. január. 29. 16:45","title":"Nem árulja el a BM, miért rúgta ki az Országos Onkológiai Intézet főigazgatóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mégis szakad a Forma-1 - Halálra ítélte a sorozatot a békeszerződés?
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
A BMW vezetése ma hivatalosan megerősítette azt a sajtóértesülést, amely...
A BMW vezetése ma hivatalosan megerősítette azt a sajtóértesülést, amely szerint a csapat kivonul a Forma-1-ből. A német autógyártó ezt az idényt még végigcsinálja, a 2009-es esztendő végén azonban búcsút int a száguldó cirkusznak. Így nyolc hónapon belül a sorozat két meghatározó szereplője is kiszállt: decemberben a Honda jelentette be visszavonulását, s a japán gyártó már az idén sem állt rajthoz.
A BMW nem a Honda
Bár néhány héttel ezelőtt eldőlt, hogy a Nemzetköz Automobil-szövetséggel (FIA) összecsapó autógyártók nem indítanak konkurens sorozatot, az F1 idei kálváriája ezzel nem ért véget. Azt követően, hogy a Honda decemberben búcsút intett a sorozatnak, ma az előző idény meglepetéscsapata, a BMW is bejelentette visszavonulását. A német gyártó döntése azért lehet meglepő, mert jóval eredményesebbek voltak, mint hét éves Forma-1-es pályafutása alatt mindössze egyetlen futamgyőzelmet szerző japán konkurensük. Igaz a mostani idény nem sikerült jól a Robert Kubica, Nick Heidfeld párost foglalkoztató teamnek, az előző két évben komoly sikereket értek el.
Business F1
A BMW 2006-ban indított önálló csapatot a Sauber istálló megvásárlásával (beszállítóként, a William partnereként már korábban is jelen volt az F1-ben), s már a második évben ezüstérmet szereztek a konstruktőri pontversenyben (igaz csak a McLaren kizárásának köszönhetően). Tavaly a csapat Kanadában Robert Kubica révén megszerezte első – s nagyon úgy fest egyetlen – futamgyőzelmét, s amellett, hogy az év végén összetettben ismét harmadikak lettek, a lengyel sokáig az egyéni vb címért is versenyben volt.
Más projektekre koncentrálnak
A pénzügyi válság, a Forma-1-en belüli belharcok, és az idei várakozásoktól elmaradó teljesítmény ugyanakkor úgy fest a jó kezdés után is sok volt egyszerre. Norbert Reinhofer a cég elnöke a vállalat által kiadott közleményben jelezte: a következő években más területekre kívánnak koncentrálni. Bár az F1 nagyon fontos promóciós terület volt számukra, a BMW vezetése jelenleg úgy látja, hogy a jövőbeli stratégiai célokkal nem tudják összehangolni az F1-es részvételt. A német gyártó egyébként éves szinten nagyjából 200 millió eurót (majd 290 millió dollárt) költött összesen 400 millió dollárból gazdálkodó csapatára.
Nem jön vissza a Honda
A Honda tavaly decemberben jelentette be visszavonulását, s a tavaly még majd 400 millió dollárt költő team már 2009-ben sem állt rajthoz. A csapat utódja, a Brawn GP ugyanakkor sikert sikerre halmoz, így jogosan merült föl a kérdés, hogy nem fontolgatja-e a japán gyártó a visszatérést. Takanobu Ito vezérigazgató néhány hete elmondta: a Brawn sikerét látva felmerült, hogy a Honda idővel visszatér az F1-be, ugyanakkor azok a korlátozások, amiket az új szabályok bevezetésével terveznek, komoly gátjai lehetnek ennek. Mint fogalmazott: amennyiben a megszorítások életbe lépnek, a Forma-1 nem lesz alkalmas arra, ami szerint legfontosabb feladata legyen, nevezetesen, hogy az autógyártók tesztelhessék erősségeiket.
A közleményben az elnökség egyik tagja azt is megjegyzi, az összesen a Forma-1-ben eltöltött 10 év sokat segített a vállalatnak autói fejlesztésében. A BMW azoknak a fejlesztéseknek egy részét, amelyeket az F1 miatt valósított meg utcai autóba is át tudta ültetni.
A sorok között
Bár a nyilatkozatok elsőre semmitmondónak tűnnek a sorok között azonban néhány fontos üzenetre is felfigyelhet a figyelmesebb olvasó. Szakértők régóta hajtogatják, hogy a Forma-1 nem csak a promócióról, a márkaépítésről szól, hanem a kutatás fejlesztésről is, s különösen igaz lehet ez a prémium autógyártókra. Minden bizonnyal a BMW döntésében komoly szerepet játszott, hogy egyelőre nagyon úgy fest ezt a tevékenységet a következő években igencsak bekorlátozzák az F1-ben.
A Forma-1 felbomlásának fenyegetését feloldó néhány hete megkötött megállapodás ugyanis végül csak jelentősen lefaragta a teamek költségvetését. Max Mosley a szerződés aláírása után azt nyilatkozta, hogy bár jövőre még nem csökkentik radikálisan a költségvetésüket az istállók, néhány éven belül azonban a 90-es évek elejére jellemző szintre szorítják vissza a kiadásokat. Mivel jelenleg a legnagyobb istállók évente 400-500 millió dollárt költenek, a 10 csapat összesített büdzséje pedig meghaladja a 3 milliárdot, ez a lépés akár 2 milliárd dollárt is kivonhat a sorozatból.
A költségvetés korlátozása pedig nyilván a fejlesztési lehetőségeket is behatárolja, azaz a csapatok tulajdonosai a szériagyártásban kevesebbet profitálhatnak majd az F1-es részvételből, mint korábban. A BMW mai meglepő bejelentése tehát felhívta a figyelmet a Forma-1 jövőjét biztosító megállapodás gyenge pontjára, s így korántsem lenne meglepő, ha nem a bajor vállalat lenne az utolsó távozó autógyártó.
Tetszik a piacnak
Mindenesetre a piac korántsem fogadta kedvetlenül a BMW bejelentését. A német autógyártó részvényeinek kurzusa már az első pletykákat követően felfelé indult, s a bejelentést követően megragadt a tegnapinál majd 3 százalékkal magasabb szinten, annak ellenére, hogy az árfolyam majd egy hónapos szárnyalásában tegnap volt először komoly törés. A BMW ezzel egyébként messze túlteljesíti a piacot, a DAX-30 index ugyanis mindössze 1,4 százalékos pluszban állt negyed 12-kor.
A szakértők is inkább pozitívan fogadták a döntést. Az UniCredit elemzője például közölte: amennyiben a márkaérték nem látja kárát, a BMW lépése racionálisnak mondható.