szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A BMW vezetése ma hivatalosan megerősítette azt a sajtóértesülést, amely...

A BMW vezetése ma hivatalosan megerősítette azt a sajtóértesülést, amely szerint a csapat kivonul a Forma-1-ből. A német autógyártó ezt az idényt még végigcsinálja, a 2009-es esztendő végén azonban búcsút int a száguldó cirkusznak. Így nyolc hónapon belül a sorozat két meghatározó szereplője is kiszállt: decemberben a Honda jelentette be visszavonulását, s a japán gyártó már az idén sem állt rajthoz.

A BMW nem a Honda

Bár néhány héttel ezelőtt eldőlt, hogy a Nemzetköz Automobil-szövetséggel (FIA) összecsapó autógyártók nem indítanak konkurens sorozatot, az F1 idei kálváriája ezzel nem ért véget. Azt követően, hogy a Honda decemberben búcsút intett a sorozatnak, ma az előző idény meglepetéscsapata, a BMW is bejelentette visszavonulását. A német gyártó döntése azért lehet meglepő, mert jóval eredményesebbek voltak, mint hét éves Forma-1-es pályafutása alatt mindössze egyetlen futamgyőzelmet szerző japán konkurensük. Igaz a mostani idény nem sikerült jól a Robert Kubica, Nick Heidfeld párost foglalkoztató teamnek, az előző két évben komoly sikereket értek el.

©

A BMW 2006-ban indított önálló csapatot a Sauber istálló megvásárlásával (beszállítóként, a William partnereként már korábban is jelen volt az F1-ben), s már a második évben ezüstérmet szereztek a konstruktőri pontversenyben (igaz csak a McLaren kizárásának köszönhetően). Tavaly a csapat Kanadában Robert Kubica révén megszerezte első – s nagyon úgy fest egyetlen – futamgyőzelmét, s amellett, hogy az év végén összetettben ismét harmadikak lettek, a lengyel sokáig az egyéni vb címért is versenyben volt. 

Más projektekre koncentrálnak

A pénzügyi válság, a Forma-1-en belüli belharcok, és az idei várakozásoktól elmaradó teljesítmény ugyanakkor úgy fest a jó kezdés után is sok volt egyszerre. Norbert Reinhofer a cég elnöke a vállalat által kiadott közleményben jelezte: a következő években más területekre kívánnak koncentrálni. Bár az F1 nagyon fontos promóciós terület volt számukra, a BMW vezetése jelenleg úgy látja, hogy a jövőbeli stratégiai célokkal nem tudják összehangolni az F1-es részvételt. A német gyártó egyébként éves szinten nagyjából 200 millió eurót (majd 290 millió dollárt) költött összesen 400 millió dollárból gazdálkodó csapatára.

Nem jön vissza a Honda
A Honda tavaly decemberben jelentette be visszavonulását, s a tavaly még majd 400 millió dollárt költő team már 2009-ben sem állt rajthoz. A csapat utódja, a Brawn GP ugyanakkor sikert sikerre halmoz, így jogosan merült föl a kérdés, hogy nem fontolgatja-e a japán gyártó a visszatérést. Takanobu Ito vezérigazgató néhány hete elmondta: a Brawn sikerét látva felmerült, hogy a Honda idővel visszatér az F1-be, ugyanakkor azok a korlátozások, amiket az új szabályok bevezetésével terveznek, komoly gátjai lehetnek ennek. Mint fogalmazott: amennyiben a megszorítások életbe lépnek, a Forma-1 nem lesz alkalmas arra, ami szerint legfontosabb feladata legyen, nevezetesen, hogy az autógyártók tesztelhessék erősségeiket.

A közleményben az elnökség egyik tagja azt is megjegyzi, az összesen a Forma-1-ben eltöltött 10 év sokat segített a vállalatnak autói fejlesztésében. A BMW azoknak a fejlesztéseknek egy részét, amelyeket az F1 miatt valósított meg utcai autóba is át tudta ültetni.

A sorok között

Bár a nyilatkozatok elsőre semmitmondónak tűnnek a sorok között azonban néhány fontos üzenetre is felfigyelhet a figyelmesebb olvasó. Szakértők régóta hajtogatják, hogy a Forma-1 nem csak a promócióról, a márkaépítésről szól, hanem a kutatás fejlesztésről is, s különösen igaz lehet ez a prémium autógyártókra. Minden bizonnyal a BMW döntésében komoly szerepet játszott, hogy egyelőre nagyon úgy fest ezt a tevékenységet a következő években igencsak bekorlátozzák az F1-ben.

A Forma-1 felbomlásának fenyegetését feloldó néhány hete megkötött megállapodás ugyanis végül csak jelentősen lefaragta a teamek költségvetését. Max Mosley a szerződés aláírása után azt nyilatkozta, hogy bár jövőre még nem csökkentik radikálisan a költségvetésüket az istállók, néhány éven belül azonban a 90-es évek elejére jellemző szintre szorítják vissza a kiadásokat. Mivel jelenleg a legnagyobb istállók évente 400-500 millió dollárt költenek, a 10 csapat összesített büdzséje pedig meghaladja a 3 milliárdot, ez a lépés akár 2 milliárd dollárt is kivonhat a sorozatból.

A költségvetés korlátozása pedig nyilván a fejlesztési lehetőségeket is behatárolja, azaz a csapatok tulajdonosai a szériagyártásban kevesebbet profitálhatnak majd az F1-es részvételből, mint korábban. A BMW mai meglepő bejelentése tehát felhívta a figyelmet a Forma-1 jövőjét biztosító megállapodás gyenge pontjára, s így korántsem lenne meglepő, ha nem a bajor vállalat lenne az utolsó távozó autógyártó.

Tetszik a piacnak

Mindenesetre a piac korántsem fogadta kedvetlenül a BMW bejelentését. A német autógyártó részvényeinek kurzusa már az első pletykákat követően felfelé indult, s a bejelentést követően megragadt a tegnapinál majd 3 százalékkal magasabb szinten, annak ellenére, hogy az árfolyam majd egy hónapos szárnyalásában tegnap volt először komoly törés. A BMW ezzel egyébként messze túlteljesíti a piacot, a DAX-30 index ugyanis mindössze 1,4 százalékos pluszban állt negyed 12-kor.

A szakértők is inkább pozitívan fogadták a döntést. Az UniCredit elemzője például közölte: amennyiben a márkaérték nem látja kárát, a BMW lépése racionálisnak mondható.

Jandó Zoltán/Ecoline

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Eltávolítják a lengyel ombudsmant

Eltávolítják a lengyel ombudsmant

Bestiális erő – mondja az Nvidia az új szerverprocesszoráról

Bestiális erő – mondja az Nvidia az új szerverprocesszoráról

Már Szputnyikkal is kiváltható a szlovén karantén

Már Szputnyikkal is kiváltható a szlovén karantén