Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ahmed al-Saraa az Aszad-rezsim bukása óta vezeti Szíriát, hivatalosan az átmeneti időszakra nevezték ki.","shortLead":"Ahmed al-Saraa az Aszad-rezsim bukása óta vezeti Szíriát, hivatalosan az átmeneti időszakra nevezték ki.","id":"20250507_Az-uj-sziriai-elnok-elso-europai-utjan-Macronnal-talalkozik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0.jpg","index":0,"item":"0009e5d8-5944-4a51-80e4-4df0ca9eeed5","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Az-uj-sziriai-elnok-elso-europai-utjan-Macronnal-talalkozik","timestamp":"2025. május. 07. 14:51","title":"Macronnal tárgyal első európai útján az új szíriai elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03ede5ff-4608-4ecb-8848-a048a0866fd2","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy pontosan mennyi benzint és áramot fogyaszt a gyakorlatban a BYD nagyobb akkumulátorral szerelt legfrissebb plugin hibrid modellje, a tágas SUV-ok piacán versengő Seal U DM-i.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy pontosan mennyi benzint és áramot fogyaszt a gyakorlatban a BYD nagyobb akkumulátorral szerelt...","id":"20250507_fogyasztasverseny-1125-kilometert-igero-uj-plugin-hibrid-byd-seal-u-dm-i","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03ede5ff-4608-4ecb-8848-a048a0866fd2.jpg","index":0,"item":"8b30e612-235b-4ca5-9ef9-e6f5d0d3180b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_fogyasztasverseny-1125-kilometert-igero-uj-plugin-hibrid-byd-seal-u-dm-i","timestamp":"2025. május. 07. 09:17","title":"Milyen hatótáv-para? Fogyasztásversenyen jártunk az 1125 kilométert ígérő új BYD-val","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d45c556-8051-4238-838c-5fd15ce49ca2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikai elemző szerint a lepkefing- és atombombaskálán érdemes értelmezni Magyar Péter felvételét, amelyen a honvédelmi miniszter arról beszél, hogy szakítanak a békementalitással.","shortLead":"A politikai elemző szerint a lepkefing- és atombombaskálán érdemes értelmezni Magyar Péter felvételét, amelyen...","id":"20250508_Torok-Gabor-elemzes-Magyar-Peter-hangfelvetel-honvedelmi-miniszter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d45c556-8051-4238-838c-5fd15ce49ca2.jpg","index":0,"item":"16724701-1370-4afd-99b2-7391fd6b1363","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Torok-Gabor-elemzes-Magyar-Peter-hangfelvetel-honvedelmi-miniszter-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 13:28","title":"Török Gábor szerint a Magyar Péterék által közölt hangfelvétel messze nem annyira védhetetlen, mint a „hazudtunk reggel, éjjel meg este”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e250b0dc-c7f5-4a4f-a74e-ceff9c83c1bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár Zeusz, a villámok ura is megirigyelhetné azt a drónt, amelyik egy különleges kísérlet keretében villámcsapást gerjesztett, miközben maga villámhárítóként működött.","shortLead":"Akár Zeusz, a villámok ura is megirigyelhetné azt a drónt, amelyik egy különleges kísérlet keretében villámcsapást...","id":"20250508_villamharito-dron-kiserlet-villamvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e250b0dc-c7f5-4a4f-a74e-ceff9c83c1bd.jpg","index":0,"item":"c235ee59-dcc5-4ec3-b175-4150afa7b2e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_villamharito-dron-kiserlet-villamvedelem","timestamp":"2025. május. 08. 20:03","title":"Különleges kísérlet eredménye a repülő villámhárító: mindig oda megy a város fölött, ahova éppen kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed elnöke szerint.","shortLead":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed...","id":"20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"2889bdc4-9c59-4dd4-8037-a68a3180325c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 08. 07:22","title":"Trump fenyegetései ellenére nem változtat az alapkamaton az amerikai jegybank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt írja benne, hogy támogatják Ukrajna uniós csatlakozását, de nem értenek egyet azzal, hogy gyorsított eljárásban vegyék fel.","shortLead":"Azt írja benne, hogy támogatják Ukrajna uniós csatlakozását, de nem értenek egyet azzal, hogy gyorsított eljárásban...","id":"20250507_Magyar-Peter-nyilt-levelet-irt-Manfred-Webernek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"594ac160-b24a-43c6-92a2-e78b44ce7b16","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_Magyar-Peter-nyilt-levelet-irt-Manfred-Webernek","timestamp":"2025. május. 07. 20:53","title":"Magyar Péter nyílt levelet írt Manfred Webernek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc9d3d53-ed7e-4e4c-b718-d44abc51b604","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Még velünk marad az átlagosnál hűvösebb idő.","shortLead":"Még velünk marad az átlagosnál hűvösebb idő.","id":"20250508_idojaras-elorejelzes-huvos-ido-eso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc9d3d53-ed7e-4e4c-b718-d44abc51b604.jpg","index":0,"item":"b7ea605a-8c25-477d-ab18-257b52a897f9","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_idojaras-elorejelzes-huvos-ido-eso","timestamp":"2025. május. 08. 05:44","title":"Helyenként ma is csak 11 fok lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1f7eec9-5eca-491f-9f91-2a2eac5dcc33","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Már minden egyes nézőre 25 ezer forintnyi közpénzt költ az állam, egyetlen estére pedig 17 millió forint támogatás jut, miközben a személyi juttatások 80 százalékkal emelkedtek öt év alatt.","shortLead":"Már minden egyes nézőre 25 ezer forintnyi közpénzt költ az állam, egyetlen estére pedig 17 millió forint támogatás jut...","id":"20250507_operettszinhaz-tamogatas-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1f7eec9-5eca-491f-9f91-2a2eac5dcc33.jpg","index":0,"item":"5fec1510-f474-4cc6-9eee-a5c94475a16f","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_operettszinhaz-tamogatas-novekedes","timestamp":"2025. május. 07. 12:00","title":"Hihetetlen mértékben nőtt az Operettszínház támogatása, miközben egyre kevesebb az előadás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Roncsprémium nélkül is menne? Emlékezetes hetet zártak az autógyártók
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
A Peugeot Citroen közel egymilliárd eurós veszteségére a piac 11...
A Peugeot Citroen közel egymilliárd eurós veszteségére a piac 11 százalékos árfolyam-emelkedéssel reagált, a Daimler kurzusa 10 hónapos csúcsra emelkedett a több mint egymilliárd eurós mínusz bejelentése után, a szintén veszteséges Nissan 10 százalékkal repült, a szerény pluszt felmutató Honda közel 9 százalékkal, az egy évvel korábbi hetedére olvadó Volkswagen-profitot pedig öt százalékos emelkedéssel nyugtázta a tőzsde – hogy csak néhányat említsünk a hét „autós” hírei közül. (Ezekre valamivel kisebb figyelem irányult: a pálmákat két Forma-1-es hír – Schumacher visszatérése és a BMW kiszállása – vitte el.)
Megakadhatnak a pozitív folyamatok – véli a szakember
Fönntartható az autópiac bővülése? – teszi föl a kérdést Pallag Róber, a Generali Alapkezelő portfóliómenedzsere. A szakember szerint a vártnál jobb eredmények elsősorban a kormányzati ösztönző programoknak – roncsprémium, munkahelymegőrző programok – és a vállalatok költségcsökkentési intézkedéseinek voltak betudhatóak. Ezek – kiegészülve a készletek feltöltése által generált plusz kereslettel - tipikusan rövid távú intézkedések, és félő hogy a második félévre már nem biztosítanak kellő lendületet az autószektornak.
Hosszú távon a társaságok profitnövekedését csak az árbevétel emelkedő pályára állítása segítheti. Hosszú távon pedig épp ez jelenti a legnagyobb kockázatot, a fejlett országok fogyasztói kultúrája ugyanis gyökeres változáson ment keresztül a válság alatt. Most már nem lehet hitelből megvenni a nagy teljesítményű presztízsautókat, mint a válság előtt, ennek megfelelően a gyártóknak vélhetően hosszú évekre előre be kell rendezkedniük egy szűkebb, alacsonyabb profitpotenciált ígérő autópiacra – teszi hozzá a Generali szakembere.
Az elemzői konszenzusokban mindenesetre további eredményjavulás szerepel a harmadik negyedévre, ennek motorja azonban jó eséllyel továbbra sem a piac élénkülése lesz, hanem a rövidtávú ösztönző programok. Ennek megfelelően egyelőre úgy tűnik, hogy az autóiparban megindult pozitív folyamatok nem fenntarthatóak.
Volkswagen: a válság egyik győztese
A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen csütörtök reggel tette közzé második negyedéves gyorsjelentését. A társaság az egy évvel korábbitól 83 százalékkal elmaradó, 283 millió eurós adózott eredményről számolt be, az árbevétel pedig 7,7 százalékkal, 27,2 milliárd euróra csökkent. (Kínában a társaság 23 százalékos, Brazíliában pedig 7,3 százalékos árbevétel-növekedést könyvelt el.)
A Volkswagen az első félévben mindössze öt százalékkal adott el kevesebb autót, mint egy évvel korábban, miközben a globális piac 18 százalékkal zsugorodott. A társaság világpiaci részesedése ennek eredményeképpen az első félévben 12 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 9,9 százalékról. A befektetők emellett a júniusi mutatókat is üdvözölték: a hatodik hónapban a 609 ezer autót adott el, 6,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
A teljes évre a Volkswagen nem bocsátkozott jóslatokba, csak annyit jelzett: az elmúlt évek eredményeit nem sikerül megismételni.
Peugeot Citroen: „maradt egy kis free cash”
Az árbevétele közel kétharmadát a nyugat-európai autópiacon realizáló Peugeot Citroen 962 millió eurós adózott vesztesége csak 9,5 millió euróval maradt el a Bloomberg elemzői konszenzusától. A kurzus mindazonáltal 11 százalékos pluszban zárta a szerdai kereskedést, az év eleje óta pedig 68 százalékot erősödött. (Az elemzők kiemelték: a Peugeot helyzetét a 467 millió euróra rúgó szabadon felhasználható készpénztartalék jelentősen javítja.)
Az első félévben a társaság 1,59 millió személy-, illetve kisteherautót adott el, 14 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
Daimler: már csak 41 ezren dolgoznak „rövidített” munkaidőben
A Bloomberg elemzőinek mínusz 1,14 milliárd eurós jóslatánál jobb eredményről, „mindössze” 1,02 milliárd eurós veszteségről beszámoló Daimler azzal nyűgözte le a befektetőket, hogy közölte: a Mercedes Benz divízió a második félévben már nyereséget fog termelni. (A kurzus a bejelentést követően 4,6 százalékkal erősödött.)
A pozitív előjelek közé tartozik, hogy a Daimlernél immár csak 41 ezren dolgoznak 10 százalékkal rövidített munkaidőben, áprilisban ez a szám még 68 ezer volt.
A Renault részvénye, amely szerdán a Peugeot Citroen „oldalvizén” 5,7 százalékkal erősödött, csütörtökön már nem remekelt: kora délután 2,9 százalékos mínuszban állt, amivel a CAC-40 legrosszabbul teljesítő papírjának címét érdemelte ki.
Ahol a nap fölkel...
A Renault 44 százalékos tulajdonában lévő Nissan az április-júniusi időszakot – csakúgy, mint a két megelőző negyedévet – veszteséggel zárta. A harmadik számú japán autógyártó az első üzleti negyedévét – mindenekelőtt az amerikai piac gyengélkedése miatt – 16,5 milliárd jenes veszteséggel zárta. Az elemzők nagyobb, közel 60 milliárd jenes mínuszra számítottak – a tőzsde 11 százalékos emelkedéssel honorálta a vártnál jobb „eredményt”.
Az első negyedévet 23 százalékos globális értékesítés-visszaeséssel záró Nissan a teljes, március 31-én záruló üzleti évben már csak 9,7 százalékos mínuszra számít.
A Nissannal ellentétben, amely a japán piacon 22 százalékkal kevesebb autót adott el az első negyedévében, a Honda – döntően az új Insight-modellnek köszönhetően – tartotta az egy évvel korábbi szintet. A második számú japán autógyártó megemelte az üzleti év egészére vonatkozó előirányzatát: a korábbi 3,21 millió helyett immár 3,295 millió autó eladását tervezi.
De nem ez volt az egyetlen hír, amelyet a befektetők örömmel fogadtak: a társaság az első üzleti negyedévet általános meglepetésre nyereséggel zárta: a 7,5 milliárd jenes (79 millió dolláros) profit ugyan csupán négy százaléka az egy évvel korábbinak, ám az elemzők sokkal rosszabb eredményre – pontosabban 40 milliárd jenes veszteségre – számítottak.
És mintegy ráadásképpen az autógyártó az éves profitelőirányzatot is megemelte: 38 százalékkal, 55 milliárd jenre. – A Nissan nem változtatott a profitprognózison: továbbra is 170 milliárd jenes adózott veszteségre számít.
Roncsprémium és tsai.
Az autóeladásokat a világ legnagyobb gazdaságaiban (is) jelentős támogatásokkal próbálják segíteni. A támogatások a „roncsprémiumtól” az adókedvezményeken át a támogatott hitelekig terjednek.
Az Egyesült Államokban a „cash-for-clunkers” program keretében 4500 dollár jár annak, aki régi autóját újra cseréli, ami a törvényhozók szerint 250 000 autóvásárlást könnyít majd meg.
Japánban 250 000 jenért folyamodhat az, aki 13 évnél öregebb autóját újra cseréli; egy csere nélküli újautó-vásárlás esetén „mindössze” 100 000 jen jár.