szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A Peugeot Citroen közel egymilliárd eurós veszteségére a piac 11...

A Peugeot Citroen közel egymilliárd eurós veszteségére a piac 11 százalékos árfolyam-emelkedéssel reagált, a Daimler kurzusa 10 hónapos csúcsra emelkedett a több mint egymilliárd eurós mínusz bejelentése után, a szintén veszteséges Nissan 10 százalékkal repült, a szerény pluszt felmutató Honda közel 9 százalékkal, az egy évvel korábbi hetedére olvadó Volkswagen-profitot pedig öt százalékos emelkedéssel nyugtázta a tőzsde – hogy csak néhányat említsünk a hét „autós” hírei közül. (Ezekre valamivel kisebb figyelem irányult: a pálmákat két Forma-1-es hír – Schumacher visszatérése és a BMW kiszállása – vitte el.)

Megakadhatnak a pozitív folyamatok – véli a szakember

Fönntartható az autópiac bővülése? – teszi föl a kérdést Pallag Róber, a Generali Alapkezelő portfóliómenedzsere. A szakember szerint a vártnál jobb eredmények elsősorban a kormányzati ösztönző programoknak – roncsprémium, munkahelymegőrző programok – és a vállalatok költségcsökkentési intézkedéseinek voltak betudhatóak. Ezek – kiegészülve a készletek feltöltése által generált plusz kereslettel - tipikusan rövid távú intézkedések, és félő hogy a második félévre már nem biztosítanak kellő lendületet az autószektornak.

Hosszú távon a társaságok profitnövekedését csak az árbevétel emelkedő pályára állítása segítheti. Hosszú távon pedig épp ez jelenti a legnagyobb kockázatot, a fejlett országok fogyasztói kultúrája ugyanis gyökeres változáson ment keresztül a válság alatt. Most már nem lehet hitelből megvenni a nagy teljesítményű presztízsautókat, mint a válság előtt, ennek megfelelően a gyártóknak vélhetően hosszú évekre előre be kell rendezkedniük egy szűkebb, alacsonyabb profitpotenciált ígérő autópiacra – teszi hozzá a Generali szakembere.

Az elemzői konszenzusokban mindenesetre további eredményjavulás szerepel a harmadik negyedévre, ennek motorja azonban jó eséllyel továbbra sem a piac élénkülése lesz, hanem a rövidtávú ösztönző programok. Ennek megfelelően egyelőre úgy tűnik, hogy az autóiparban megindult pozitív folyamatok nem fenntarthatóak.

Volkswagen: a válság egyik győztese

A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen csütörtök reggel tette közzé második negyedéves gyorsjelentését. A társaság az egy évvel korábbitól 83 százalékkal elmaradó, 283 millió eurós adózott eredményről számolt be, az árbevétel pedig 7,7 százalékkal, 27,2 milliárd euróra csökkent. (Kínában a társaság 23 százalékos, Brazíliában pedig 7,3 százalékos árbevétel-növekedést könyvelt el.)

A Volkswagen az első félévben mindössze öt százalékkal adott el kevesebb autót, mint egy évvel korábban, miközben a globális piac 18 százalékkal zsugorodott. A társaság világpiaci részesedése ennek eredményeképpen az első félévben 12 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 9,9 százalékról. A befektetők emellett a júniusi mutatókat is üdvözölték: a hatodik hónapban a 609 ezer autót adott el, 6,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A teljes évre a Volkswagen nem bocsátkozott jóslatokba, csak annyit jelzett: az elmúlt évek eredményeit nem sikerül megismételni.

Peugeot Citroen: „maradt egy kis free cash”

Az árbevétele közel kétharmadát a nyugat-európai autópiacon realizáló Peugeot Citroen 962 millió eurós adózott vesztesége csak 9,5 millió euróval maradt el a Bloomberg elemzői konszenzusától. A kurzus mindazonáltal 11 százalékos pluszban zárta a szerdai kereskedést, az év eleje óta pedig 68 százalékot erősödött. (Az elemzők kiemelték: a Peugeot helyzetét a 467 millió euróra rúgó szabadon felhasználható készpénztartalék jelentősen javítja.)

Az első félévben a társaság 1,59 millió személy-, illetve kisteherautót adott el, 14 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

Daimler: már csak 41 ezren dolgoznak „rövidített” munkaidőben

A Bloomberg elemzőinek mínusz 1,14 milliárd eurós jóslatánál jobb eredményről, „mindössze” 1,02 milliárd eurós veszteségről beszámoló Daimler azzal nyűgözte le a befektetőket, hogy közölte: a Mercedes Benz divízió a második félévben már nyereséget fog termelni. (A kurzus a bejelentést követően 4,6 százalékkal erősödött.)

A pozitív előjelek közé tartozik, hogy a Daimlernél immár csak 41 ezren dolgoznak 10 százalékkal rövidített munkaidőben, áprilisban ez a szám még 68 ezer volt.

Renault: a Nissan sem segített

Franciaország második számú autógyártója, a Renault csütörtökön jelentette be, hogy az első félévet 2,71 milliárd eurós adózott veszteséggel zárta; a Bloomberg által megkérdezett elemzők 2,39 milliárd eurós mínuszra számítottak.

A Renault részvénye, amely szerdán a Peugeot Citroen „oldalvizén” 5,7 százalékkal erősödött, csütörtökön már nem remekelt: kora délután 2,9 százalékos mínuszban állt, amivel a CAC-40 legrosszabbul teljesítő papírjának címét érdemelte ki.

Ahol a nap fölkel...

A Renault 44 százalékos tulajdonában lévő Nissan az április-júniusi időszakot – csakúgy, mint a két megelőző negyedévet – veszteséggel zárta. A harmadik számú japán autógyártó az első üzleti negyedévét – mindenekelőtt az amerikai piac gyengélkedése miatt – 16,5 milliárd jenes veszteséggel zárta. Az elemzők nagyobb, közel 60 milliárd jenes mínuszra számítottak – a tőzsde 11 százalékos emelkedéssel honorálta a vártnál jobb „eredményt”.

Az első negyedévet 23 százalékos globális értékesítés-visszaeséssel záró Nissan a teljes, március 31-én záruló üzleti évben már csak 9,7 százalékos mínuszra számít.

A Nissannal ellentétben, amely a japán piacon 22 százalékkal kevesebb autót adott el az első negyedévében, a Honda – döntően az új Insight-modellnek köszönhetően – tartotta az egy évvel korábbi szintet. A második számú japán autógyártó megemelte az üzleti év egészére vonatkozó előirányzatát: a korábbi 3,21 millió helyett immár 3,295 millió autó eladását tervezi.

De nem ez volt az egyetlen hír, amelyet a befektetők örömmel fogadtak: a társaság az első üzleti negyedévet általános meglepetésre nyereséggel zárta: a 7,5 milliárd jenes (79 millió dolláros) profit ugyan csupán négy százaléka az egy évvel korábbinak, ám az elemzők sokkal rosszabb eredményre – pontosabban 40 milliárd jenes veszteségre – számítottak.

És mintegy ráadásképpen az autógyártó az éves profitelőirányzatot is megemelte: 38 százalékkal, 55 milliárd jenre. – A Nissan nem változtatott a profitprognózison: továbbra is 170 milliárd jenes adózott veszteségre számít.

Roncsprémium és tsai.

Az autóeladásokat a világ legnagyobb gazdaságaiban (is) jelentős támogatásokkal próbálják segíteni. A támogatások a „roncsprémiumtól” az adókedvezményeken át a támogatott hitelekig terjednek.

Az Egyesült Államokban a „cash-for-clunkers” program keretében 4500 dollár jár annak, aki régi autóját újra cseréli, ami a törvényhozók szerint 250 000 autóvásárlást könnyít majd meg.

Japánban 250 000 jenért folyamodhat az, aki 13 évnél öregebb autóját újra cseréli; egy csere nélküli újautó-vásárlás esetén „mindössze” 100 000 jen jár.

Ecoline

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Mesterdiploma vagy pénzkeresés? Az informatikusok az utóbbit választják

Mesterdiploma vagy pénzkeresés? Az informatikusok az utóbbit választják

Harmincfős rendezvényen emlékeztek egy koronavírusban elhunyt ápolónőre Dunavarsányban

Harmincfős rendezvényen emlékeztek egy koronavírusban elhunyt ápolónőre Dunavarsányban

A Facebook legfelsőbb bírósága 90 nap alatt nem hozott döntést Trump tiltásáról

A Facebook legfelsőbb bírósága 90 nap alatt nem hozott döntést Trump tiltásáról