szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Válság ide vagy oda bezárt egységei helyett jövőre újakat nyit a Subway. Bár több McDonald's egyelőre várhatóan nem nyit, forgalomvisszaesésre nem panaszkodhat a gyorsétterem lánc. Hogyan befolyásolta a válság a Pizza-Pont hálózat magyarországi működését és mire lehet számítani 2010-ben?

A Subway öt magyarországi  egységét zárta be idén, és nyolc százalékkal csökkent az itteni árbevétele az előző évhez képest. Az elsősorban szendvicseket és salátákat forgalmazó üzletek bezárását az aránytalanul magas bérleti díjakkal magyarázták, de a vállalat, bejelentése szerint, az öt megszűnt üzlet közül három újra megnyit jövőre, csak más helyszínen. Emellett négy további egységet fejlesztenek, melyből az egyiket, mint a hvg.hu megtudta, Budapesten, a másikat pedig Debrecenben. Ezzel a hét egységgel együtt már összesen 23 Subway lesz Magyarországon. Nemzetközi viszonylatban azonban már 32 ezer egységgel működik a hálózat és nem kell hozzá sok, hogy megelőzze a McDonald's-ot, így a világ legnagyobb gyorséttermi franchise-hálózatává lépjen elő.

A McDonald's magyarországi egységeinek száma mostanra elérte a 100-at és nem szerepel újabb étterem megnyitása a hálózat közeljövőt illető terveiben. Ehelyett inkább az éttermek jelenlegi színvonalának megtartására és növelésére koncentrálnak - értesült a hvg.hu. A McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. a 2008-as évet az azt megelőző évhez képest 12 százalékos növekedéssel (79 millió vendég) 38,7 milliárd forintos forgalommal, és 1,54 milliárd forint üzemi eredménnyel zárta. Az étteremlánc beruházásra 2,5 milliárd forintot költött, ebből 5 új éttermet és 8 McCafét nyitott, valamint felújított 9 éttermet.

Az idei év első három hónapjában elsősorban a kedvezőtlen makrogazdasági folyamatok miatt az előző év azonos időszakához képest kevesebb vendég tért be az éttermekbe, áprilisban azonban a forgalom és a vendégszám is elkezdett emelkedni. Nemzetközi viszonylatban, a McDonald's az idei harmadik negyedévben jobb eredményt ért el, mint tavaly. A vállalat elsősorban Európában tudta növelni eredményét, ahol a nyereség 10 százalékkal nőtt éves szinten, a mintegy hat százalékos forgalomnövekedés mellett. A cég összességében 6 százalékkal 1,26 milliárd dollárra növelte negyedéves nyereségét, forgalma viszont 4 százalékkal 6,05 milliárd dollárra csökkent.

A Pizza-Pontgyorséttermek forgalmát elsősorban a válságban általánosan tapasztalható keresletcsökkenés befolyásolta. A 2008 novemberében Debrecenben nyitott egység működésének első pár hónapját például a vásárlók teljes érdektelensége jelllemezte, mostanra azonban 30 százalékkal nőtt a forgalmuk. Más a helyzet a 2006 novemberében megnyílt győri üzletközpontban működő éttermekkel, ahol kétévi vegetálás után, épp a válság kellős közepén nőtt ugyancsak 30 százalékkal a forgallom, elsősorban szlovák vásárlók erős fizetőeszközének. Az étteremlánc pécsi étkezdéje viszont hozta/hozza a válságban megszokott eredményeket, a gyorsétterem forgalma közel 15 százalékkal esett. Bár a hvg.hu úgy tudja, a társaság terveiben szerepel további üzletek megnyitása, melyekre bérleti szerződéseket is kötött, de, hogy mikor nyitnak pontosan, még kérdéses.

A válság - az éttermeket működtető kft szerint - annyit jelent, hogy kevesebb pénz csörög az emberek zsebében, és annak a kevésnek az elköltésére kisebb a hajlandóságuk. Másfelől az étterem működtetéseinek költségei nőnek, ivagy legfeljebb a világpiaci árak zuhanásától függetlenül stagnálnak. Tartalékaikat gyakorlatilag felélve  csökkentették az árakat és kisebb, olcsóbb, megfizethetőnek gondolt ételeket tálalnak fel.

Az Ausztriából származó Coffeeshop Company az utóbbi egy év alatt megduplázta magyarországi egységeinek a számát. Viszont az ősz folyamán kettő a bezárására kényszerült.

hvg.hu/franchiseportal

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!