Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A hazai kis- és közepes vállalatok erősödő marketing mellett is csak karácsonyi forgalmuk szinten tartását tudták elérni 2011 végén a Marketing Commando felmérése szerint. Míg 2010-ben a kkv-k 11 százaléka nem hirdetett az ünnepi időszakban, addig tavaly már csak 7 százalékuk tett így.
A pénzügyi válság elhúzódó hatásai figyelhetők meg a kisvállalatok karácsonyi forgalmán. A Marketing Commando online felmérésében résztvevő 3000 vállalkozás 24 százalékának forgalma csökkent, 40 százalékuk forgalma nem változott és csak 36 százalékuk tudott többet értékesíteni, mint egy évvel korábban. Az adatok szinte hajszálpontosan megegyeznek az egy évvel ezelőttivel.
A cégek marketingaktivitása azonban számottevő változást mutat a az elmúlt évhez képest. Tavaly észrevehetően, 46 százalékra nőtt azon cégek aránya melyek többet reklámoztak a karácsonyi szezonban az előző évhez képest, amikor ez az arány 41 százalék volt. Ugyanakkor egyértelműen csökkent azon cégek aránya, akik kevesebbet reklámoztak karácsonykor. Míg 2010-ben a kkv-k 11 százaléka nem hirdetett karácsonykor, addig 2011-ben ez az arány már csak 7 százalék volt.
A kutatás eredményei rámutatnak, hogy a stagnáló forgalmat intenzívebb marketinggel érték el a cégek. Ugyanakkor az adatok elemzéséből kitűnik, hogy a nagyobb forgalmat az intenzívebben marketingező cégek könyvelhették el, míg a legnagyobb arányban a nem marketingező cégek forgalma csökkent.
A marketing tevékenységet folytató cégek több mint fele (56 százalék) ért el nagyobb forgalmat 2011 karácsonyán, mint egy évvel korábban. 24 százalékuk tartotta a tavalyi szintet és alig 20 százalékuknak forgalma csökkent. Ezzel szemben jelentősen stagnáltak, vagy forgalomcsökkenést szenvedtek el azok a cégek, akik kevesebbet vagy egyáltalán nem marketingeztek.
„A mai gazdasági helyzetben, amikor kevesebb a vevő és élesedik a konkurenciaharc, egy kisvállalkozásnak létkérdés a marketing, amivel megtarthatja a vevőit és újakat szerezhet. Intenzívebb marketingre van szükség, egyszerűen jobban kell látszani” – tanácsolja Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója. Szerinte most a gyors eredményeket garantáló és költséghatékony marketing eszközök ideje jött el. Ilyen például a direkt marketing levél, a szórólap, a közösségi média (Facebook), az online videó, vagy az értékesítés orientált honlapok, és a saját vevőlistára küldött rendszeres email kampányok. Az eddigi nagy nemzetközi válságok tapasztalatai, hogy vevők a maihoz hasonló krízisek hatására még sokáig megfontoltan hoznak vásárlási döntéseket, azaz a hosszú válság miatt szokássá válik a spórolás, azaz ha a közeli jövőben javulna is a makrogazdasági környezet, még évekig lehet számítani arra, hogy óvatosabbak lesznek.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Diego ügyvezetőjével beszélgettünk.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?