szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy magyar vállalat is részt vehet abban a projektben, amelynek keretében 4 milliárd euróért szállíthat személyvonatokat Dél-Afrikába a francia Alstom, az ügylet a nemzetközi vasúti közlekedés történelmének egyik legnagyobb értékű projektje.

Saját történelmének legnagyobb, a nemzetközi vasúti közlekedés történelmének pedig egyik legjelentősebb értékű projektjét nyerte el az Alstom. Az új budapesti metrókat is gyártó francia gépipari csoport 600 személyvonatot, azaz 3600 vasúti kocsit szállíthat a dél-afrikai PRASA közlekedési vállalat számára, összesen 4 milliárd euró értékben. „E nagy jelentőségű projektben részt vehet az Alstom budapesti Közlekedési Informatikai Megoldások részlegének szoftver tesztelési központja is, amely az új járművek vonatvezérlő rendszer szoftvereinek (TCMS) tesztelését végezheti” – tette hozzá Deák László, az Alstom Hungária Zrt elnök-vezérigazgatója. A kiemelkedő volumenű megbízás teljesítésére, amelyben a vállalati budapesti mérnökközpontja is részt vehet, az Alstom gyártóüzemet épít Dél-Afrikában, ahol közvetlenül 1500, alvállalkozókon keresztül pedig további 33 ezer munkavállalónak biztosít munkalehetőséget.

Ez a know-how transzfer és a ráépülő alvállalkozói kör kiépítése lehetővé teszi, hogy a projekt értékének több mint 65 százaléka a megrendelő országban maradjon, csakúgy mint az Alstom által a magyarországi vasútfejlesztési projektekre kidolgozott pályázati modell megvalósulása esetén.

Mit is szállíthatnak?

A megbízás keretében az Alstom a helyi igényeknek megfelelő X’Trapolis Mega típusú személyvonatokat gyárt majd. A Dél-Afrikában szabványos 1067 mm-es nyomtávon futó vonatok utazósebessége 120 km/óra lesz, amely a későbbiekben 160 km/órára növelhető. Az egyenként 6 kocsiból álló szerelvények 1300 utas  utazását biztosítják majd.

Az új, egyterű, 95 százalékban újrahasznosítható anyagokból gyártott szerelvények légkondicionáltak lesznek, utasterük pedig modern fedélzeti információs rendszerrel lesz felszerelve, mindemellett pedig WI-FI alapú internet hozzáférést biztosít majd az utasoknak. Az első új szerelvényt 2015-ben állítják forgalomba, de a gyártás 2025-ig tart. Az Alstom mindemellett 2033-ig, azaz a gyártás megkezdésétől számított 18 évig biztosítja a szerelvények karbantartását és alkatrészellátását.

Dél-Afrika Vasúti Személyszállítási Ügynökség, a PRASA (Passenger, Rail Agency South Africa) a következő 20 év során 9 milliárd eurót (mintegy 2700 milliárd forintot) fordít egy 1200 elektromos motorvonat szerelvényből, azaz 7224 kocsiból álló új vasúti járműpark kialakítására. A vonatok Pretoria, Johannesburg, Fokváros és Durban elöregedett vasúti járműveit váltják majd fel. A PRASA e nagyszabású közlekedésfejlesztési program részeként hirdetett nemzetközi közbeszerzési pályázatot, az első 600 szerelvény, azaz 3600 kocsi legyártására.

A pályázatot 4 milliárd eurós (hozzávetőleg 1200 milliárd forintos) ajánlatával, egy nagy kínai gyártót megelőzve nyerte el az Alstom vezette Gibela konzorcium. Az Alstom sikerének hátterében az áll, hogy a cég vállalta azt, hogy a projekt teljesítése érdekében Dél-Afrikába telepíti a szükséges gyártókapacitást, létrehoz egy műszaki tervezőközpontot, valamint egy képzési centrumot is. A létesítmények építését 2014-ben kezdi el az Alstom. A helyi gyártás, az 1500 új munkahely és a 10 év futamidejű projektbe bevonni tervezett alvállalkozók munkája és a másodlagos foglalkoztatás révén, a megrendelés értékének 65 százaléka Dél-Afrikában realizálódik majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!