szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy magyar vállalat is részt vehet abban a projektben, amelynek keretében 4 milliárd euróért szállíthat személyvonatokat Dél-Afrikába a francia Alstom, az ügylet a nemzetközi vasúti közlekedés történelmének egyik legnagyobb értékű projektje.

Saját történelmének legnagyobb, a nemzetközi vasúti közlekedés történelmének pedig egyik legjelentősebb értékű projektjét nyerte el az Alstom. Az új budapesti metrókat is gyártó francia gépipari csoport 600 személyvonatot, azaz 3600 vasúti kocsit szállíthat a dél-afrikai PRASA közlekedési vállalat számára, összesen 4 milliárd euró értékben. „E nagy jelentőségű projektben részt vehet az Alstom budapesti Közlekedési Informatikai Megoldások részlegének szoftver tesztelési központja is, amely az új járművek vonatvezérlő rendszer szoftvereinek (TCMS) tesztelését végezheti” – tette hozzá Deák László, az Alstom Hungária Zrt elnök-vezérigazgatója. A kiemelkedő volumenű megbízás teljesítésére, amelyben a vállalati budapesti mérnökközpontja is részt vehet, az Alstom gyártóüzemet épít Dél-Afrikában, ahol közvetlenül 1500, alvállalkozókon keresztül pedig további 33 ezer munkavállalónak biztosít munkalehetőséget.

Ez a know-how transzfer és a ráépülő alvállalkozói kör kiépítése lehetővé teszi, hogy a projekt értékének több mint 65 százaléka a megrendelő országban maradjon, csakúgy mint az Alstom által a magyarországi vasútfejlesztési projektekre kidolgozott pályázati modell megvalósulása esetén.

Mit is szállíthatnak?

A megbízás keretében az Alstom a helyi igényeknek megfelelő X’Trapolis Mega típusú személyvonatokat gyárt majd. A Dél-Afrikában szabványos 1067 mm-es nyomtávon futó vonatok utazósebessége 120 km/óra lesz, amely a későbbiekben 160 km/órára növelhető. Az egyenként 6 kocsiból álló szerelvények 1300 utas  utazását biztosítják majd.

Az új, egyterű, 95 százalékban újrahasznosítható anyagokból gyártott szerelvények légkondicionáltak lesznek, utasterük pedig modern fedélzeti információs rendszerrel lesz felszerelve, mindemellett pedig WI-FI alapú internet hozzáférést biztosít majd az utasoknak. Az első új szerelvényt 2015-ben állítják forgalomba, de a gyártás 2025-ig tart. Az Alstom mindemellett 2033-ig, azaz a gyártás megkezdésétől számított 18 évig biztosítja a szerelvények karbantartását és alkatrészellátását.

Dél-Afrika Vasúti Személyszállítási Ügynökség, a PRASA (Passenger, Rail Agency South Africa) a következő 20 év során 9 milliárd eurót (mintegy 2700 milliárd forintot) fordít egy 1200 elektromos motorvonat szerelvényből, azaz 7224 kocsiból álló új vasúti járműpark kialakítására. A vonatok Pretoria, Johannesburg, Fokváros és Durban elöregedett vasúti járműveit váltják majd fel. A PRASA e nagyszabású közlekedésfejlesztési program részeként hirdetett nemzetközi közbeszerzési pályázatot, az első 600 szerelvény, azaz 3600 kocsi legyártására.

A pályázatot 4 milliárd eurós (hozzávetőleg 1200 milliárd forintos) ajánlatával, egy nagy kínai gyártót megelőzve nyerte el az Alstom vezette Gibela konzorcium. Az Alstom sikerének hátterében az áll, hogy a cég vállalta azt, hogy a projekt teljesítése érdekében Dél-Afrikába telepíti a szükséges gyártókapacitást, létrehoz egy műszaki tervezőközpontot, valamint egy képzési centrumot is. A létesítmények építését 2014-ben kezdi el az Alstom. A helyi gyártás, az 1500 új munkahely és a 10 év futamidejű projektbe bevonni tervezett alvállalkozók munkája és a másodlagos foglalkoztatás révén, a megrendelés értékének 65 százaléka Dél-Afrikában realizálódik majd.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kiket és hogyan akar legközelebb beoltatni Orbán Viktor?

Kiket és hogyan akar legközelebb beoltatni Orbán Viktor?

Totálisan kirabolták, de jelen van az 1956-os Intézet

Totálisan kirabolták, de jelen van az 1956-os Intézet

Videón a Microsoft új operációs rendszere, a Windows 10X

Videón a Microsoft új operációs rendszere, a Windows 10X