szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A külügyminiszter Pekingben előre leszervezett programon vett részt, és hiába ajánlotta fel, hogy szerdán kiül a bizottság elé, ők ragaszkodtak a hétfőhöz. Szijjártó megállapodást kötött arról, hogy a Bank of China Budapesten nyissa meg regionális központját. Kínában beszélt arról is, hogy szerinte mit csinál rosszul az Európai Unió.

Budapesten nyitja meg még az idén közép- és kelet-európai regionális központját a Bank of China (BoC), az egyik legnagyobb kínai kereskedelmi bank – közölte Pekingben Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

"A mai megállapodás azt jelenti, hogy a világ kilencedik legerősebb bankja, amely 1997-ben vetette meg a lábát régiónkban, még pontosabban hazánkban, Magyarországról fogja szervezni térségi működését. Ez komoly elismerés a magyar pénzügyi befektetői környezetnek" Szijjártó szerint.

Szijjártó a múlt héten Washingtonban járt
MTI / Külgazdasági és Külügyminisztérium / Szémann Tamás

Tien Kuo-li, a BoC elnöke a miniszterrel folytatott megbeszélésen megbeszélésen azt is hangsúlyozta, hogy a bank fontos - és egyre fontosabb - szerepet kíván szánni a kínai nemzeti valutának, vagyis a jüan nemzetközi használatának növelésére törekszenek. A jüan immár a második legnagyobb finanszírozó pénzeszközzé vált a világkereskedelemben – erősítette meg az elnök.    

Szijjártó Péter külön is kiemelte, hogy a BoC folyamatosan együttműködik a magyar Eximbankkal, és eddig összesen 70 millió euró közös hitellel támogatta a Wanhua Borsodchem beruházásait. Legújabban a Wanhua által benyújtott 40 millió eurós exportcélú beruházási hitel folyósítása van napirenden az Eximbank és a BoC segítségével. A miniszter úgy fogalmazott, a BoC és az Eximbank együttműködik több más beruházás finanszírozásában Magyarországon, példaként említette a Huawei egyik újabb projektjét is.    

Miért nem volt a meghallgatáson?

Szijjártó Péter azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon politikai pártok és a média számon kérték távolmaradását a külügyi bizottság kitiltási botránnyal kapcsolatos hétfői meghallgatásáról, azt mondta: "egy előre egyeztetett időpontban, a kínai külügyminiszter meghívására jöttem Kínába, hogy tárgyaljunk".

Hozzátette: "a múlt héten jeleztem a bizottság elnökének, hogy hétfőn és kedden Pekingben leszek, s a szerdai napon szívesen a rendelkezésükre állok, de a Külülgyi Bizottság válasza az volt, hogy akkor inkább hétfőn egy államtitkár képviseljen. És ez meg is történt"- fogalmazott a tárcavezető Pekingben.  

Szijjártó: Mire van szüksége Európának?

A külgazdasági és külügyminiszter hétfőn népes közönség előtt előadást tartott a Kínai Társadalomtudományi Akadémián, ahol az Európai Unió előtt álló kihívásokról és arról beszélt, hogy véleménye szerint mire van szüksége Európának ahhoz, hogy erős maradhasson.

Úgy fogalmazott, "Európának vissza kell adnia a munka és a család megbecsülését", vissza kell térnie a felelősségteljes és fegyelmezett költségvetési politikához, és meg kell állítani az államadósságok növekedését. A miniszter szerint Európa akkor lehet erős, ha fel tudja építeni a szoros partneri együttműködést a világ gyorsan fejlődő régióival, ami feltételezi az Európa és Kína közötti kapcsolatrendszer szorosabbá válását is. 

Európa sikerének feltétele, folytatta elődásában Szijjártó Péter, ha az egyoldalú energiafüggőségét tudja csökkenteni. Ebből a szempontból a közép-európai Észak-Dél irányú gázvezetékrendszer létrehozása "kritikus fontosságú". Ehhez kapcsolódóan megjegyezte, a Déli Áramlat megépítése Magyarország álláspontja szerint útvonal-diverzifikációt jelent, és végső soron növeli Európa energiaellátásának biztonságát.

A tárcavezető elődásában azt is hangsúlyozta, az unió akkor lehet erős, ha erős nemzetállamok, erős tagok alkotják.    

160-nal robognak majd a vonatok Budapest és Belgrád között

Szijjártó Péter a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottságot is felkereste, amelynek vezetőivel a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről tárgyalt. Mint mondta "van egy aláírt megállapodásuk arról, hogy egy olyan kétvágányú vasútvonal megépítéséből vállalunk részt, amelyen 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A mi álláspontunk szerint ehhez egy a piacinál kedvezőbb feltételekkel rendelkező hitelkonstrukcióra van szükség. Ez az együttműködésnek egy nagyon fontos feltétele" - tette hozzá.    

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!