szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A reklámpiac nagy szereplői csak nyerhetnek az adókulcs egykulcsossá tételével, a kis és közepes árbevételű, mintegy 1400 cég közül sokan ellehetetlenedhetnek – állítja a Bisnode, nemzetköz cégminősítő legfrissebb elemzésében.

Az a kormányzati elképzelés, hogy egységesítik a reklámadót, és kiterjesztik a félmilliárd forint éves árbevétel alatti cégekre is, súlyos terhet jelentene a kisebb médiaszolgáltató cégeknek. A médiapiac kisebb cégeinek csaknem fele már most is veszteségesen működik, így nekik egy újabb adóteher könnyen a véget is jelentheti.

A kormányzat által tavaly bevezetett, világszinten egyedülálló többkulcsos reklámadót az Európai Bizottság is aggályosnak nevezte.

Bár a mostani módosító javaslat egységes kulcsot határozna meg minden cég számára, ezzel nehéz helyzetbe kerülnének a jelenleg még adómentes sávban lévő kisebb vállalkozások. Az adómentesség eltörlése hasonlóan nehéz helyzetbe hozhatja azokat a kereskedelmi és szolgáltató cégeket is, akik reklámok megrendelőiként, vagy akár saját felületükön hirdetve a jelenlegi szabályozás szerint még adómentességet élveznek a reklámköltéseik után.

A Bisnode rövid elemzésben vizsgálta, milyen hatások várhatók a médiaszolgáltatók piacán a törvénymódosítás következtében. A magyar médiapiacot nagyságrendileg 1400 műsorszórással, illetve lapkiadással foglalkozó vállalkozás alkotja a Bisnode adatbázisa szerint. A piac több mint 96 százalékát az 500 millió Ft árbevétel alatti cégek alkotják, ők viszont így is csak 8 százalékát adják a teljes piac árbevételének. Az ágazat összárbevételének 72 százalékát néhány mamutcég gyűjti be, e cégek éves bevétele 10 milliárd Ft feletti – és jelenleg is a reklámadó hatálya alá esnek.

Az egy cégre jutó bejelentett alkalmazottak száma átlagosan 4,15 fő a szektorban, ennek oka a jelentős számú kisebb méretű cégnél keresendő, a cégek 86 százaléka kevesebb mint 5 főt foglalkoztat, míg a 20 fő feletti létszámú cégek a piacnak mindössze 5 százalékát teszik ki. A szektor pénzügyi kockázatosságát vizsgálva a kevésbé kockázatos ágazatok közé tartozik a Bisnode cégminősítése alapján. A szektor cégeinek közel 73 százaléka már több mint 10 éve működik, 60 százalékuk pedig is kimondottan jó likviditással rendelkezik, annak ellenére, hogy a 2013-as évet a szektor 40 százaléka zárta veszteségesen.

Bár a pontos adókulcs még nem ismert, többször történt hivatkozás az Ausztria által alkalmazott 5 százalékos kulcsra, aminek mértéke a legmagasabb jelenleg Európában. Az elemzés elkészítésekor a Bisnode a rádió- és tévéműsor szolgáltatási, illetve a napilap- és folyóirat-kiadási főtevékenységet folytató vállalkozások 2013-as pénzügyi beszámolóinak árbevétel sorait használta. (Az egyszerűbb számítások végett feltételezte továbbá, hogy ezen vállalkozások teljes árbevétele reklámadó-köteles tevékenységből származik, illetve az egykulcsos adó mértékét 5 százalékkal kalkulálta.)
Az alábbi táblázat azt mutatja, hogyan ugrik meg az adóalanyok köre az adómentes sáv eltörlésével:

Bisnode

Az egysávos adókulcs bevezetésének abszolút győztese a M-RTL Zrt. (közismert nevén RTL Klub-csoport) lenne, aki a törvény módosításával több, mint 3,7 milliárd forinttal kevesebb adó megfizetésére kényszerülne. A nagy vesztesek viszont egyértelműen a kisebb, 500 millió Ft árbevétel alatti cégek lesznek, és ugyancsak több adót fizetnek majd az 0,5-5 milliárd Ft árbevételű cégek. A piac erre várhatóan elbocsátásokkal, költségcsökkentéssel, illetve áremeléssel fog reagálni. Keleti József, a Bisnode Country Managere a szektor kockázatosságának növekedésében, a fizetőképesség romlásában, illetve a kisebb, tartalékokkal nem rendelkező cégek megszűnésében látja az adóváltozás legnagyobb veszélyeit.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!