Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"043da60a-9ef3-4a5a-ae44-c3af1d8f5d64","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egy meghiúsult üzlet miatt ítélt meg kártérítést egy orosz bíróság a Strabag, annak osztrák részvényesei és az Raiffeisen Bank International oroszországi részlege ellen, amely korábban Rasperiával kezdeményezett üzlettel akarta felszabadítani befagyasztott oroszországi milliárdjait.","shortLead":"Egy meghiúsult üzlet miatt ítélt meg kártérítést egy orosz bíróság a Strabag, annak osztrák részvényesei és...","id":"20250121_raiffeisen-bank-orosz-birsag-rasperia-strabag-gyeripaszka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/043da60a-9ef3-4a5a-ae44-c3af1d8f5d64.jpg","index":0,"item":"4d7bf9f3-0865-4bd1-bb2f-59f05af334db","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_raiffeisen-bank-orosz-birsag-rasperia-strabag-gyeripaszka","timestamp":"2025. január. 21. 10:57","title":"Döntött a bíróság a Raiffeisen ügyében Oroszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961a1b90-d3af-4ea8-b01f-319746b4a7c5","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A kormány dönt arról, felveszik-e a társaságba az olimpiai bajnok vívót.","shortLead":"A kormány dönt arról, felveszik-e a társaságba az olimpiai bajnok vívót.","id":"20250122_Szavaztak-a-Nemzet-Sportoloi-Domolky-Lidiat-javasoljak-uj-tagnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961a1b90-d3af-4ea8-b01f-319746b4a7c5.jpg","index":0,"item":"ebbcfd1b-96bd-467c-91dc-f0e3b847bc24","keywords":null,"link":"/sport/20250122_Szavaztak-a-Nemzet-Sportoloi-Domolky-Lidiat-javasoljak-uj-tagnak","timestamp":"2025. január. 22. 11:58","title":"Szavaztak a Nemzet Sportolói, Dömölky Lídiát javasolják új tagnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa6a027c-3fb6-4302-8e24-f5b9fc38f70f","c_author":"Gergely Zsófia","category":"360","description":"„A Mikulásgyár lett szerelem helyett A szerelem az életemben” – foglalja össze elmúlt 20 évét Zsolnai Endre. Utolsó rendezvénye huszonmilliós mínusszal zárt, és ezt nincs miből kifizetnie, ezért most nem lát komoly esélyt a Mikulásgyár fennmaradására, de még nem mondott le róla végleg. Úgy látja, azért fogytak el a támogatók, mert „mindenki idomul, igazodik, tetőfokára hág az öncenzúra, a szervilizmus, a fortélyos félelem igazgat. Hogy valójában nincs szolidaritás” – HVG-portré.","shortLead":"„A Mikulásgyár lett szerelem helyett A szerelem az életemben” – foglalja össze elmúlt 20 évét Zsolnai Endre. Utolsó...","id":"20250121_hvg-portre-zsolnai-endre-mikulasgyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa6a027c-3fb6-4302-8e24-f5b9fc38f70f.jpg","index":0,"item":"860b9824-a523-40b7-a2d2-065adf9dbb83","keywords":null,"link":"/360/20250121_hvg-portre-zsolnai-endre-mikulasgyar","timestamp":"2025. január. 21. 19:30","title":"Zsolnai Endre, a Mikulásgyár főszervezője: „Kirakatország vagyunk, Majomország”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a751fc80-fba6-4bf8-99c4-d955bf905e87","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Évente nagyjából 412 millió forintnyi kárt okoznak a müncheni vasútnak azok a vandálok, akik graffitivel fújják le a vonatokat. A Deutsche Bahn most a technológiával válaszolna erre a problémára.","shortLead":"Évente nagyjából 412 millió forintnyi kárt okoznak a müncheni vasútnak azok a vandálok, akik graffitivel fújják le...","id":"20250121_nemet-vasut-munchen-robotkutya-spot-graffiti-rongalas-vandalizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a751fc80-fba6-4bf8-99c4-d955bf905e87.jpg","index":0,"item":"b482632c-90ea-46b1-b5bc-d1eebbf1f182","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_nemet-vasut-munchen-robotkutya-spot-graffiti-rongalas-vandalizmus","timestamp":"2025. január. 21. 13:03","title":"Robotkutyát alkalmaz a német vasút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b317f5-a437-46a5-8a75-e84d525a7b28","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nemcsak a szomszédos országokban, de az Egyesült Királyságban és Németországban is a top 30-ban a Csurran, cseppen a YouTube-on.","shortLead":"Nemcsak a szomszédos országokban, de az Egyesült Királyságban és Németországban is a top 30-ban a Csurran, cseppen...","id":"20250121_Majka-uj-szama-kulfoldon-is-nagyot-megy-Ausztriaban-az-elso-helyen-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b317f5-a437-46a5-8a75-e84d525a7b28.jpg","index":0,"item":"c04d20b7-fa2a-4ce8-8e88-706f938e3132","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Majka-uj-szama-kulfoldon-is-nagyot-megy-Ausztriaban-az-elso-helyen-van","timestamp":"2025. január. 21. 09:52","title":"Majka új száma külföldön is nagyot megy, Ausztriában az első helyen van, de Németországban is a 12.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"898450e2-1fce-440c-8271-3408b7b2c045","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A Magyar Antidopping Csoport vezetője sem érti, miért késlekedik a nemzetközi Sportdöntőbíróság.","shortLead":"A Magyar Antidopping Csoport vezetője sem érti, miért késlekedik a nemzetközi Sportdöntőbíróság.","id":"20250121_kenderesi-tamas-uszo-doppingvetseg-biologiai-utlevel-nemzetkozi-sportdontobirosag-fellebbezes-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/898450e2-1fce-440c-8271-3408b7b2c045.jpg","index":0,"item":"694d3c81-6127-4c64-96fd-6a1439b079de","keywords":null,"link":"/sport/20250121_kenderesi-tamas-uszo-doppingvetseg-biologiai-utlevel-nemzetkozi-sportdontobirosag-fellebbezes-itelet","timestamp":"2025. január. 21. 21:27","title":"Megint elhalasztották a döntést Kenderesi Tamás doppingügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50d9fce0-501d-4413-8e7a-9b72d3355f16","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szolidaritási hozzájárulás ügyében a fővárosnak kedvező ítélet született.","shortLead":"A szolidaritási hozzájárulás ügyében a fővárosnak kedvező ítélet született.","id":"20250121_Karacsony-Jogellenesen-van-a-kormanynal-Budapest-penze-gyozott-a-fovaros-a-birosagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50d9fce0-501d-4413-8e7a-9b72d3355f16.jpg","index":0,"item":"c00339c0-a325-489a-b4d5-825c6a9e5b2e","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Karacsony-Jogellenesen-van-a-kormanynal-Budapest-penze-gyozott-a-fovaros-a-birosagon","timestamp":"2025. január. 21. 11:41","title":"Győzött a főváros a bíróságon, Karácsony szerint „jogellenesen van a kormánynál Budapest pénze”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a.jpg","index":0,"item":"025d52b8-e307-4a33-b9e5-0c77b81d1a81","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","timestamp":"2025. január. 21. 07:21","title":"Magyar árakat kapott a vadonatúj 7 üléses VW Tayron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindenki csomagol, a mozdonyvezető, az eladó és a varrónő is
szerző:
Torontáli Zoltán - Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Az orvosok, az egészségügyi szakdolgozók, az informatikusok és a kamionsofőrök már régen leléptek. Újabban nincs már elég hentes, pincér vagy cukrász sem, de ezzel még nincs vége. A pénztárosok, a bolti eladók, a mozdonyvezetők, a varrónők és a fogászati asszisztensek is csomagolnak, mennek nyugatra a magasabb bérekért. A kontraszelekció tökéletes: itthon maradnak a képzetlenek, ők fogják a magyar vevőket, ügyfeleket kiszolgálni.
Nincs megállás, egyre több lesz a hiányszakma Magyarországon. Akinek van Nyugat-Európában használható tudása, az kivándorol. Az orvosok külföldre menetele ennek talán az első igazán látványos jele volt, és a balatoni vendéglátók munkaerőhiánya is uralta a híreket pár hónapja. Ám ennél sokkal nagyobb a baj.
Az egyik vezető munkaerő-közvetítő, az Euwork Kft. adatai szerint a következő kiürülő szakma a varrónőké lehet, mert a kontinens nyugati felén egyre nagyobb a kereslet irántuk, és ők szépen meg is indultak kifelé. Ez pedig akkor is gond, ha amúgy nem olyan látványos jelenség, mint például az orvosok folyamatos exodusa. És ezzel még mindig nincs vége. Az informatikusok elvándorlása – és az emiatt itthon keletkező hiányuk – már régóta slágertéma, most már azonban egészen speciális, a jövő szempontjából kulcsfontosságú területek maradnak gazdátlanul. „Ők ma még vannak elegen, és sokat is képzünk itthon, de hamarosan hiány lesz számos informatikai területen, mint például a webapplikáció-fejlesztő, a mobilapplikáció-fejlesztő, az adatbázis-fejlesztő, a Linux-rendszergazda vagy a hálózatfejlesztő” – mondta a hvg.hu-nak Tanay Marcell, az Euwork ügyvezetője.
Stiller Ákos
A kamionsofőrök iránti igény már régóta nagy, mégis folyamatosan nő, emiatt több magyar vállalkozónál állnak a kamionok, nincs, aki vezesse őket. És újabban mind több megkeresés érkezik fogászati asszisztensekre is, miként a tapasztalt bolti eladók és boltvezetők pakolhatnak, ha akarnak.
Valaki üljön be a pénztárba!
A képzett bolti eladók iránti fokozott kereslet első látásra nem tűnik egetverő problémának, mégis nagyon kellemetlen hatásai lehetnek. „Nem nagy ördöngösség beszkennelni a termékek vonalkódját, majd átvenni a pénzt és visszaadni, de a gyakorlatban rengeteg dolog van, ami megkülönböztet egy rutinos pénztárost egy kezdőtől" – mondja Sáling József, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szövetségének (KASZ) elnöke. „Látni kell, hogy egy termék ára reális-e, mert előfordulhat, hogy a rafinált vásárlók átragasztják az árcédulát, vagy látni kell, ki az, aki nincs 18 éves, és nem vásárolhat alkoholt, és a munkavégzés gyorsasága is döntő, hiszen ha egy boltban hosszú sor áll, oda nem fog bemenni a vevő” – világít rá az elnök.
MTI / Kallos Bea
„A néhány éves gyakorlattal rendelkező 30-as vagy az alatti fiatal szakmunkások a nagyobb bérek reményében megpróbálnak először külföldön elhelyezkedni, jellemzően sikerrel, hiszen ott is hiány van hentesből, cukrászból vagy éppen pékből” – ezt már Éder Tamás hangsúlyozta, aki az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének elnöke. Külön kitért a csontozó-daraboló szakmunkásokra, akik keresettek külföldön, itthon pedig nagyon hiányoznak, de – mint mondja – szakmunkák tekintetében általánosságban hiány van. „Ha valaki nem a megfelelő helyen választja le a húst a csontról, amihez többéves gyakorlat kell, azzal tönkre is teheti az árut, és kárt okoz a cégnek” – magyarázza.
„Csak azokat a területeket nem érinti a szakemberhiány, amelyeket gépesítettek, de ahol szükség van gyakorlott szakmunkásokra, ott szinte mindenhol megsínylik az elvándorlást” – teszi hozzá Éder. Véleménye szerint ebből a vásárlók nem sokat észlelnek, azonban a cégek eredményes működését mindenképpen rontja, mert vagy bért kell emelniük az alkalmazottak megtartásáért, vagy nagyobb selejtarányt kell elviselniük a gyakorlattal nem rendelkező, gyengébb képességű munkaerő alkalmazása miatt.
Közmunkások, betanított munkások lesznek a szakik helyett
A hiányt valahogyan pótolni kell, amit Sáling szerint jellemzően betanított munkásokkal, diákokkal, esetleg közmunkásokkal oldanak meg. „Egyértelműen romlik a színvonal, a cél nem a minőség, hanem az, hogy darabra meglegyen a létszám.” A hiány a nagyobb kereskedelmi láncokat ma már érezhetően sújtja, ott ugyanis Sáling szerint még arra sincs elég ember, hogy az árufeltöltést a kellő ütemben elvégezzék.
Nyugdíj, elöregedés, fogyás
Az alábbhagyni nem akaró kivándorlás a nyugdíjrendszerre is hatással van, általában a magasabb bérű, jobban kvalifikált munkaerő hagyja el az országot, az itthon maradók nyugdíját így egyre kevesebb alkalmazott termeli ki, aki idehaza marad, annak a nyugdíjkilátásai finoman szólva nem rózsásak. (A nyugdíjrendszerről, nyugdíjasokról, és a jövőképről itt találják a cikksorozatunkat.) Akik pedig külföldre mennek hosszabb ideig, azok általában magasabb termékenységi rátával bírnak, nemrég jelent meg hosszú távú kivetítés, sok forgatókönyv elöregedő és gyorsan fogyó magyar társadalmat fest fel.
Ráadásul a nagyobb láncok felett ott lebeg Damoklész kardja, mert ha két évnél tovább veszteségesek, akkor fel kell számolniuk magukat, és ezért mindenképpen igyekeznek minél alacsonyabban tartani a munkaerőköltségeiket. Ezzel saját maguk is rontják a minőséget, mert folyamatosan lobbiznak azért, hogy a különböző szakterületekre – mint például a húspultba – ne kelljen szakmai végzettséggel rendelkező munkavállalót alkalmazniuk. Helyettük inkább úgynevezett „multi skill” pozícióra keresnek embereket, akik olcsóbban dolgoznak, gyors betanítás pedig után jokerként bárhova beállíthatók.
Egyre gyakoribb, hogy szakmunkások helyett gyakorlatilag bárkit felvesznek, akit aztán próbavásárlásokkal ellenőriznek: egy megbízott cég ellenőrei értékelik a dolgozó munkáját, például, hogy kedves volt-e, mosolygott-e, megfelelően segítőkész volt-e. Mindezt úgy, hogy a képzetlen munkaerőre egyre több feladatot bíznak, így nem meglepő, hogy a vásárlóknak hosszú percekig kell bolyonganiuk, amíg találnak egy segítő munkatársat egy élelmiszerboltban vagy mondjuk egy barkácsáruházban.
És a mozdonyt ki vezeti el?
Mint említettük, az nem újdonság, hogy kamionsofőrből 6500-zal kevesebb van a kelleténél, de már mozdonyvezetőt is nehéz találni, legalábbis erről tájékoztatta a hvg.hu-t Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület sajtószóvivője. A hazai vasúti szakma ezért olyan javaslatcsomagot juttat el a szaktárcák és a Miniszterelnökség illetékeseinek, amilyet a közúti áruszállításnak már kivívott a szakmai egyesület elnöke, Wáberer György. A csomag egyik fontos eleme a vasúti járművezető-hiány feloldása lenne, hiszen jelenleg mintegy 10 százalékos hiány van mozdonyvezetőből az országban.
Fülöp Máté
Egy masiniszta képzése körülbelül ötmillió forintba kerül, és további hatalmas összegeket emészt fel a folyamatos továbbképzése. Márpedig a vasútvállalatok közel 250 mozdonyvezető kiképzéséhez szeretnének állami támogatást kapni. Hódosi elmondása szerint a mozdonyvezetők a jobb fizetéssel kecsegtető magántársaságokhoz igazolnak, de amikor megkerestünk egy Magyarországon is működő, német anyavállalattal rendelkező társaságot, ahol szintén mozdonyvezetőt keresnek, megtudtuk, hogy részben már külföldre is mennek, mert ott jóval több pénzt kaphatnak.
A szakképzett munkaerő távozásával egyrészt jó ütemben halad az ország afelé, hogy a képzetlen, rosszul fizetett munkások országává váljon, másrészt a kereskedelemben és az egyéb szolgáltatásokban marad itthon a képzetlen helyettesítők hada, akik csak alacsonyabb minőségben tudnak minket kiszolgálni.