Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e857bba0-b167-45fa-85d9-7ddf432b560e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az állami védelem hiánya miatt nagyon kevés lehetősége van annak, akinek ellopják a kriptovalutáját, vagy átverés áldozatává válik.","shortLead":"Az állami védelem hiánya miatt nagyon kevés lehetősége van annak, akinek ellopják a kriptovalutáját, vagy átverés...","id":"20250304_kriptovaluta-szabalyozas-bdo-legal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e857bba0-b167-45fa-85d9-7ddf432b560e.jpg","index":0,"item":"60c416c9-0f5a-41c0-b209-aaf33451f878","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250304_kriptovaluta-szabalyozas-bdo-legal","timestamp":"2025. március. 04. 11:51","title":"Itthon is egyre jobban terjednek a kriptovaluták, de a szabályozás nem tart vele lépést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"863f8280-3237-4944-8827-9e8df0decc02","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara új vezetése átvilágította a kamara eddigi tevékenységét, így derült ki Parraghék mulasztása.","shortLead":"A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara új vezetése átvilágította a kamara eddigi tevékenységét, így derült ki Parraghék...","id":"20250303_Matolcsynak-het-evvel-ezelott-odaiteltek-egy-dijat-amit-eddig-nem-adtak-at-neki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/863f8280-3237-4944-8827-9e8df0decc02.jpg","index":0,"item":"1896e71b-f8f2-45b7-b3bf-6ff8ef2d8291","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Matolcsynak-het-evvel-ezelott-odaiteltek-egy-dijat-amit-eddig-nem-adtak-at-neki","timestamp":"2025. március. 03. 13:29","title":"Matolcsynak hét évvel ezelőtt odaítéltek egy díjat, amit eddig nem adtak át neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45bede25-0266-48c0-9a20-cca00777ab8a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Robert Palladino ideiglenes ügyvivőként vezeti a képviseletet az új nagykövet megérkezéséig.","shortLead":"Robert Palladino ideiglenes ügyvivőként vezeti a képviseletet az új nagykövet megérkezéséig.","id":"20250304_robert-palladino-amerikai-nagykovetseg-ideiglenes-ugyvivo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45bede25-0266-48c0-9a20-cca00777ab8a.jpg","index":0,"item":"96a7242f-f32e-4868-9915-13d132b14ae6","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_robert-palladino-amerikai-nagykovetseg-ideiglenes-ugyvivo-ebx","timestamp":"2025. március. 04. 16:33","title":"Karrierdiplomata érkezett ideiglenesen az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy nemzetközi kutatócsoport átfogó képet festett a melldaganatok trendjei és egy adott ország fejlettségének kapcsolatáról. Adataik óriási szakadékot mutatnak a túlélési arányokban, attól függően, ki, hol él.","shortLead":"Egy nemzetközi kutatócsoport átfogó képet festett a melldaganatok trendjei és egy adott ország fejlettségének...","id":"20250303_melldaganat-tulelesi-arany-statisztika-orszagonkenti-bontas-magyar-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80.jpg","index":0,"item":"e14123fe-9576-460e-a10a-9edd64a8b097","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_melldaganat-tulelesi-arany-statisztika-orszagonkenti-bontas-magyar-adatok","timestamp":"2025. március. 03. 07:30","title":"Túlélni a mellrákot: nem mindegy, hova született","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69fc9cbd-8961-4e53-9127-4074e6107a65","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az amerikai színész megható beszédet mondott a vasárnap esti Oscar-gálán nemrég elhunyt „kedves barátjáról”.","shortLead":"Az amerikai színész megható beszédet mondott a vasárnap esti Oscar-gálán nemrég elhunyt „kedves barátjáról”.","id":"20250303_Morgan-Freeman-Gene-Hackman-tehetsege-mindenki-munkajat-magasabb-szintre-emelte","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69fc9cbd-8961-4e53-9127-4074e6107a65.jpg","index":0,"item":"5940ad70-eecf-47ce-81d7-a5e86134bef1","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_Morgan-Freeman-Gene-Hackman-tehetsege-mindenki-munkajat-magasabb-szintre-emelte","timestamp":"2025. március. 03. 13:40","title":"Morgan Freeman: Gene Hackman tehetsége mindenki munkáját magasabb szintre emelte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf955000-93c6-475c-a972-5e6c5e4600a2","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az intézkedés sajtóértesülések szerint Pete Hegseth védelmi minisztertől származik, a tárca egyelőre nem kommentálta az ügyet.","shortLead":"Az intézkedés sajtóértesülések szerint Pete Hegseth védelmi minisztertől származik, a tárca egyelőre nem kommentálta...","id":"20250303_usa-oroszorszag-kiberhadmuvelet-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf955000-93c6-475c-a972-5e6c5e4600a2.jpg","index":0,"item":"7c3f9c09-d016-4fb6-8546-23265e89ef57","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_usa-oroszorszag-kiberhadmuvelet-felfuggesztes","timestamp":"2025. március. 03. 09:58","title":"Az Egyesült Államok felfüggeszti a kiberhadműveleteit Oroszországgal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk évezredek óta foglalkoztatja az embereket, és néhány kérdésre még a mai napig nem talált magyarázatot a tudomány. Cikkünkben annak járunk utána, mi is történik pontosan a testünkben, miközben alszunk.","shortLead":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk...","id":"20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee.jpg","index":0,"item":"eb887787-f59d-436f-b3a7-799055c01ab8","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","timestamp":"2025. március. 03. 07:30","title":"Az alvás rejtélyei, avagy mi történik alvás közben a testünkkel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"2e81dadf-61b4-46d3-b173-9e6c93eb1082","c_author":"Kiricsi Gábor","category":"360","description":"Donald Trump eddigi egy hónapja azok számára is letaglózó újdonságokat hozott, akik ideológiai partnerüknek tartják magukat. Közülük Orbán Viktor rezzenéstelenül tovább játssza a drukker szerepét, míg Giorgia Meloninak már leesett a tantusz.","shortLead":"Donald Trump eddigi egy hónapja azok számára is letaglózó újdonságokat hozott, akik ideológiai partnerüknek tartják...","id":"20250304_Orban-es-Meloni-tenyleg-olyan-csodalatos-dolog-Donald-Trump-baratjanak-lenni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e81dadf-61b4-46d3-b173-9e6c93eb1082.jpg","index":0,"item":"0e46336c-f126-455c-bb64-0bcc549c37bc","keywords":null,"link":"/360/20250304_Orban-es-Meloni-tenyleg-olyan-csodalatos-dolog-Donald-Trump-baratjanak-lenni","timestamp":"2025. március. 04. 06:30","title":"Meloni és Orbán: tényleg olyan csodálatos dolog Donald Trump barátjának lenni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dugódíjra és a béna bringás gyerekülésére is itt az orvosság
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
A viszikli a „vinni” és a „bicikli” szavak ötvözéséből született műszó. Azt a teherhordó bringatípust jelzi, amelyet egy pesti bringás egy évtizede dédelgetve terjeszt, és amire a teherhordó futárokon és street foodos mikrovállalkozókon túl a kisgyerekes családok is harapni kezdenek. Az elnevezésnél csak a megjelenése feltűnőbb, pedig a legpraktikusabb családi közlekedési eszköz válhatna belőle.
Marosvölgyi Máté arra a pillanatra pontosan emlékszik, amikor a viszikli ötlete megfogant, illetve a célra is, hogy a teherhordó biciklit meg kell honosítani Magyarországon, „de leginkább Budapesten”. Az Amazing Race utazási, akadály-, és célba jutási reality show-ja ment a tévében, még 2006-ban. A műsor arra a rugóra járt, hogy a világ különböző városaiban pároknak „A” pontból „B”-be megadott időre el kellett jutnia a helyi közlekedési eszközök használatával, az aktuális rész pedig Amszterdamban játszódott. Máté nem akkor látott ugyan először cargo bike-ot, és a holland nagyvárost is elég jól ismerte, de a jármű praktikussága ott, akkor esett le neki, meg az is, hogy a tényleges teherhordáson kívül például személyszállításra is alkalmas a járgány.
Fülöp Máté
A negyvenes évei elején járó, ma már kétgyerekes családapaként is kerékpárfüggő Máténak régen is, ma is minden bringán megakad a szeme. Nem olyan nagy csoda ez, hisz több mint két évtizede ezek vonzásában él: már a 90-es években is biciklis futárkodott, sőt, egy időben saját futárcéget is vitt, s ma sem szakadt el tőlük teljesen, bár az igaz, hogy most már többen ismerik úgy ebben a szcénában is, mint az elnyűhetetlen futártáskák készítőjét [lásd bővebben a Lupusbag – Farkas a varrógépnél c. keretes írást – a szerk.].
Ó, azok a holland kerékpárok!
A gyönyörű formájú holland kerékpárokba és az amszterdami bringás kultúrába első látásra, 20 évesen szerelembe eső Máténak lassan egy évtizede az a mániája, hogy a teherhordó biciklikkel (cargo bike, hollandul: bakfiets) idehaza is kezdeni lehetne valamit. Akkor, ott, az említett tévéműsor után leült a számítógépe elé, és keresgélni kezdte a szóba jöhető – főleg a holland – gyártókat és forgalmazókat, akikkel ebbe bele lehetne kezdeni. Talált egy jónak tűnő, "no name" beszállítót, akivel aztán sikerült is megállapodnia: kipróbálásra vesz tőlük egy járgányt. Aztán vett még egyet, aztán kettőt…
Így indult az üzlet.
Hogy mire alkalmas egy cargo kerékpár? Íme a tavalyi, a holland Nijmegenben rendezett Nemzetközi Cargo Bike Fesztiválról készült videó:
A fura megjelenés nem öncélú, azt a feladatot szolgálja, hogy nehéz, nagy tömegű és méretű tárgyakat is el lehessen vele szállítani – olyasmit is, amivel a klasszikus kerékpáros futárok már nem boldogulnak, de amihez az ember nem akar feltétlenül tehertaxit hívni. Tökéletes első és hátsó féke van, agyváltós, nem igényel ápolást, nem tud elázni se, miközben a csapágyazása és a precíz súlyeloszlása miatt nem nehezebb manőverezni vele, mint egy átlagos kerékpárral.
A gyerekeket óvodába, piacra, bevásárlásra ezzel cipelő szülők látványa nem ritka Hollandiában, az pedig, hogy a gyerekek a pedálozó előtt, és nem mögötte ülnek, az utazás mindenki számára nagyobb élmény. A cargo kerékpár a rendőr szemében kerékpárnak számít, így az arra érvényes szabályok szerint közlekedhet a forgalomban. Építik olyan felépítménnyel is, amelyre egy mosógépet gond nélkül el lehet helyezni – standard méretezés, hogy 1 mázsát és a hajtót a váznak és a szerkezetnek gond nélkül viselnie kell. A cargo bringák robosztusak, 50 kilogramm körüli önsúlyuk és a kerékforgást kizáró biztonsági szerkezet aktiválása miatt nem lehet csak úgy elszaladni vele.
Fülöp Máté
Az ára elsőre talán meredeknek tűnik, mert a 3-400 ezer forintos árcédulát kerékpáron ritkán lát az ember, de az EU-ban az 1000-1100 eurós árkategória alsó-közép szintjének bizonygatásánál többet jelent talán az a tény, hogy ennek a járműtípusnak az egész kontinensen nincs használt piaca. Aki megvette, egyszerűen nem adja el.
Lupusbag –Farkas a varrógépnél
Kevés autentikusabb és személyre szabottabb tárgy létezik a mindennapos kerékpáros számára, mint a bringatáska. A futárvilágból indulva mára igazi bringás kultusztárgyként kezelt Lupusbag szintén Marosvölgyi Máté kreálmánya. Az 1998-as amerikai futár világbajnokságon látta először a funkcionalitáshoz rendelt formát, és mivel az ipari alpinista előélete miatt jól ismerte a strapabíró műanyag szöveteket, időtálló csatokat és hevedereket, miután itthon varrni kezdett, a futártáskáinak hamar híre kélt. „Nem az üzletet láttam benne, csak egy jó buli volt azoknak a srácoknak, akikkel minden nap együtt tekertem. Mivel ilyet nem készített akkor senki, a futárok lecsaptak rá – és a mai napig imádják” – mondja Máté.
Az eredetileg Serpának hívott táskáit később a második keresztnevéből (Farkas) átvezetett Lupusra változtatta. Ma is kitart a manufakturális jelleg mellett, és maradt az a filozófia is, hogy ezek a táskák azoknak készülnek, „akik direkt nem akarnak olyat, amit mások is hordhatnak”.
Rivális márka már van jó néhány, mivel a bringás táskáknak újra divatja lett, de amit Máté varr, az ennek a műfajnak tényleg az extrém sport kategóriája. Nem meglepő, hogy szériák helyett egyszeri darabok kreátora. Nyilvántartást nem vezet, de Máté úgy saccolja, több mint 5000 Lupusbag készült a mikrocéges varrodájában. Hetente átlagosan 3-5 táskával készül el, melyek lényegében mind örök életűek.
(forrás: HVG Business magazin, 2016. 01.)
„Lapra szerelten”
Máté első megrendelése emlékezetes maradt: a jármű „lapra szerelten”, dobozokba csomagoltan érkezett, és „legózni” kellett vele, mivel a dobozban minden egyes alkatrész benne volt ugyan, de még a középagyat is össze kellett szerelni. Amikor kibontotta, sokáig csak addig jutott, hogy fogta a fejét. Aztán nekilátott, és 12 óra alatt összeszerelte a bringát. hiánytalanul, mindene megvolt – és Máté úgy tudja, ezzel az övé volt a városban az első ilyen kerékpár.
Aztán amikor lett három járgánya, elkezdte árulni is őket: kreált egy honlapot, és bár marketingre és reklámra azóta sem költ, mégis lassan híre kelt a járgányoknak, mivel rendszeresen ezzel közlekedett. Gitta, Máté felesége aztán „imázsolható nevet” is kreált a fura járgányhoz. Így lett a teherbringa helyett a név viszikli, s ez lett a webes bolt neve is, aminek végső célja, hogy egyszer majd sokféle cargo kerékpárt árulhasson és népszerűsítsen. Jelenleg a Babboe a leginkább meggyőző márka, és a City az, ami technikailag és esztétikailag is a leginkább felkelti az érdeklődést, mivel egy igazi városi, nagypolgári példány, és kifejezetten dizájnos darab. Van hagyományos és elektromos rásegítéssel dolgozó hajtásrendszerrel is, de négyféle háromkerekű verzió is – köztük egy kifejezetten kutyák számára épített, kenneles felépítménnyel is.
Az eladott néhány darab és a hétköznapi látvánnyá váló, teljesen természetesen kezelt viszikli közti hosszú úton Máté most ott jár, hogy az öngerjesztő piac, a Critical Mass és a Hajtás Pajtás felhajtó ereje együttesen évi 20-25 eladást generál. Többet is összeszerelne, mert ma már 3-4 óra alatt elkészül egy bringával (ami egyrészt a gyakorlat, másrészt viszont a félkész állapotban érkező, új márkának is köszönhető). De szerinte
nem cél, hogy szezononként több száz darabot eladjak, mert mindegyikben benne vagyok én is, és se az összeszerelését, se a beállítást nem szívesen adnám ki a kezemből.
Az inkább lassú, de permanens piaci növekedésben hisz, amire meg is van az oka. Három éve összeállt a gázkészülékgyártó Fég-gel, hogy saját márkát indítsanak. A tervek elkészültek, a gyártás is elkezdődött, de ebből másfél év után Máté azzal szállt ki, hogy idehaza mégsem tudják úgy, olyan áron megépíteni azt a minőséget, amit ő kétségek nélkül áruba bocsátana. Készül ugyan 8-10 darab a Hampi névre keresztelt magyar gyártmányból, melyekből többet ma is gond nélkül nyúznak éjjel-nappal a futárcégek, de Máté a gyártóval való folyamatos küzdés helyett inkább visszatért a holland vonalra. A sorozatgyártáshoz szükséges tervek pedig a fiókba kerültek azzal, hogy „majd meglátjuk, mi lesz belőle”.
Három vevőtípus már van
Javításra még egyetlen visziklit sem hoztak vissza.
Ez a technika gyakorlatilag elnyűhetetlen. Az, hogy holland, azt is jelenti, hogy ezek ridegen tartva se mennek tönkre
- magyarázta. Három vevőtípussal találkozott eddig: az egyik a nagyon jómódú családokból érkezik, akinek megéri például a balatonkenesei nyaralóba venni egy ilyet, ahol jól mutat, amikor évente néhány hétvégét ott töltve kitekernek vele a piacra és a strandra. A másik vevőfajta az, akinek üzleti megfontolásai vannak: a futár vagy a street food vonalon gyorsan el lehet jutni a visziklihez. A harmadik szegmens pedig kiszámolta, hogy gazdaságos és jó, ha a városban ezzel zajlik az élete. Ez utóbbi csoport zömmel vidéki városokban él, Szeged például e téren nagyon erős, de legutóbb egy debreceni család jelentkezett be azzal, hogy ők azonnal vinnének egy példányt.
Fülöp Máté
Ami az „ipari” felhasználási területet illeti: a Mol vett egy ilyen járgányt az egyik olajfinomítójában a minták laborok közti szállítására. Nemrég pedig sikerült Máténak jó üzletet kötnie a bécsiekkel is, ahol az állami posta egyik leányvállalata vett több visziklit arra, hogy a belső kerületeket kiszolgálják. A cargo biciklik igazi potenciálja éppen ez utóbbiban van, mivel a belvárosi kis boltok igényeit, az oda irányuló teherforgalom jelentős részét képesek lehetnek kezelni – miközben nem pöfékelnek, nem zajosak, és a parkolási anomáliák, a dugódíjak, sorompók és járműbehajtási tiltások sem érintik. Ezt Máté szerint Budapest sem tudja majd elkerülni.
Az idei évet tekintve 2,6 ezer milliárd forint plusz kiadást jelentene, ha Magyarország a GDP-je 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítaná, ahogy Donald Trump követeli.