szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sokkal versenyképesebbek a kis cégek online, ahol még a globális szereplőkkel is fel tudják venni a versenyt. De mit kell ehhez tenniük? Milyen változásokra készülhetnek az online vásárlók, és miért nem kell félnünk attól, hogy holnaptól a robotok járnak be dolgozni helyettünk? A Digital Hungary konferenciát szervező cég igazgatóját, Csermely Ákost kérdeztük.

hvg.hu: Az Internet Hungary konferencián lesz egy külön terem, ahol csak az e-kereskedelem lesz fókuszban. Azt tudjuk, hogy egy növekvő szektorról van szó, de mégis mi jellemzi a magyar piacot? Fenn tud maradni még egy bolt online jelenlét nélkül is, vagy már csak neten vásárolnak az emberek?

Csermely Ákos: A növekedés exponenciális, de én nem választanám így külön az online értékesítést az offline kereskedelemtől. Sőt, az e-kereskedelem, mint szegmens hamarosan megszűnik. Összeolvad a kettő, egyszerűen csak kereskedelemről beszélünk majd, amiben az online jelenlét megkerülhetetlen lesz.

hvg.hu: És ezzel mennyire vannak tisztában a magyar kisvállalkozások? Milyen kihívások elé állítja ez őket?

Cs. Á.: Ez nem kihívás, inkább lehetőség. Azt kell látni, hogy az online térben mindenki egyenlővé válhat. Már nem csak a nagyok piactere, bárki meg tud jelenni, hirdetni. Nyilván a nagy forgalmat bonyolító és jelentősen nagyobb reklám büdzsével operáló szereplők jobban látszanak, de a kicsiknek éppen az lehet az előnye, hogy nem kell a munkafolyamatokat kiszervezniük, hanem akár egy személy mindent kézben tud tartani. Így sokkal gyorsabban reagálhat: amíg egy óceánjáró komótosan mozog, addig a kis csónakok pillanatok alatt meg tudnak fordulni. Már a magyar piacon is jelen vannak olyan óriások, mint az Alibaba vagy az Amazon, de ki szeretne 4-5 napot, vagy akár heteket várni, mire megkapja az online rendelt terméket? Gyorsabbnak, ügyfélbarátabbnak kell lenni. Nem beszélve arról, hogy az online jelenléttel elmosódnak a geohatárok, és távolabb eső helyeken is láthatóvá válik a cég, esély nyílik a piacszerzésre. Kétségtelen, hogy ez veszélyt is jelent a kisvállalkozásokra, aki nem tart lépést a technológiai fejlődéssel, az könnyen láthatatlanná válhat.

hvg.hu: Mit javasolna a cégeknek, hogy versenyképesek maradjanak, vagy azzá váljanak?

Cs. Á.: A kulcs a gyorsaság, megbízhatóság, odafigyelés, precizitás, és az ügyfél iránti alázat. A marketing könnyen kezelhetővé válik, az értékesítési lánc már nem független szigetekből áll majd, hanem a különálló feladatok egyetlen folyamatba rendeződnek. Egy kézbe kerül a marketing és a sales. Persze ehhez élni kell a technológiai fejlődés adta lehetőségekkel. Ma már minden folyamatra algoritmust lehet építeni, amiben valami megismétlődik.

 

Kis magyar cég is lehet nagy úr a neten

Míg külföldön a kis- és középvállalkozások jelentős szeletet hasítanak ki az e-kereskedelem tortájából, hazánkban csak az utóbbi néhány évben kezdett el igazán fellendülni ez a piac. Bár Magyarországon is vannak már befutott piaci szereplők, a nagy konkurenciaharc csak most kezd kibontakozni igazán.

hvg.hu: Vásárlóként milyen változásokra lehet felkészülni?

Cs. Á.: Az előbb említett technológia eszközök lehetővé teszik, hogy a cégek külön-külön megszólítsák, kezeljék az ügyfeleket. Ha például valaki utazni készül és előtte rákeres az úti célra, akkor lehet, hogy adott légitársaságnál az út árát is személyre szabottam kapja, vagyis magasabb lesz. Azonban ha megnézi a konkurens cég ajánlatait is, másodszorra már kedvezőbb árakat találhat. Az úti ajánlók is profilonként változnak majd, amiket automata rendszerek írnak majd, egyénre szabva. És ez nem a távoli jövő, ez most történik.

hvg.hu: Milyen társadalmi, gazdasági következményekre lehet számítani? Milyen modellek megjelenése várható?

Cs. Á.: A piac mindig kísérletezik, hogy a lehető legkisebb befektetés mellett a legtöbb hasznot realizálja, szó lesz az Internet Hungary-n például az előfizetés alapú gazdaság előretöréséről, illetve a digitális gazdasággal kapcsolatos félelmekről is. Amit fontos látni, hogy a robotok nem fogják elvenni a munkát, hiszen ha kereset nélkül maradnak az emberek, akkor ki veszi meg a robotok által előállított termékeket? Inkább olyan változásokra lehet számítani, hogy a munkavégzés rendje alakul át, a napi 8 órásról például 4 órásra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!