Kirobbanó siker a zseniálisan buta telefon

Kiderült, hogy sokan vannak, akik nem szeretnének állandó netfüggésben élni.

  • HVG HVG
Kirobbanó siker a zseniálisan buta telefon

Két vállalkozó szellemű amerikai, Joe Hollier és Kaiwei Tang merőben új ötlettel állt elő. Olyan telefont terveztek, amely nem tud alkalmazásokat futtatni, az internetre kapcsolódni, sem pedig e-mail-fiókot kezelni. Nemhogy Facebook vagy játék, de még számológép sincs rajta, sőt még sms-t sem képes küldeni, és kizárólag 2G hálózatra kapcsolódik. A Light névre keresztelt „butatelefon” azonban egyáltalán nem olyan, mint a telefonálásnál szintén alig többet tudó első mobilok a kilencvenes évek második felében, vagy azok az egyszerű, modern telefonok, amelyekkel a gyártók ma is a fejlődő piacokat bombázzák. A Light ugyanis hitelkártya méretű (csaknem olyan vékony is), és második telefonnak szánják a legfejlettebb országokban. Az elképzelés szerint a tulajdonos csak ezt viszi magával, amikor ki akar szabadulni az állandó netfüggőségből. Például ha unja már, hogy ebédszünet alatt sem tud menekülni, mert az e-mail- és egyéb üzenetek két kanál leves között is zaklatják.

A Light mögött ennek megfelelően nagyon komolyan megfogalmazott küldetés áll. „Ha egész nap csak a képernyőt bámuljuk, akkor ezzel fog eltelni az életünk. Hamar elveszítjük azt a képességünket, hogy megéljük a pillanatokat, mert az állandó dokumentálási és megosztási vágyunk eltávolít attól, hogy megtapasztaljuk az életet úgy, ahogy az megtörténik velünk” – foglalják össze a kütyüfilozófiájukat az ötletgazdák. „Mi nem technológiaellenesek vagyunk, csak emberiek” – hangzik a szlogenjük.

Light

Hollier és Tang akkor döntött a Light fejlesztése mellett, amikor az Apple piacra dobta az okosóráját, és a csapból is az folyt, hogy mindennek hálózatba kell kapcsolódnia, mert ez teszi jobbá az életünket. „Mi ezt már egyszerűen nem tudtuk elhinni, a legkevésbé sem éreztük szükségét egy újabb applikációnak. Ezek a termékek már nem veszik figyelembe a fogyasztót, illetve a fogyasztó idejét. Nem az fog minket boldogabbá tenni, ha még jobban hálózatba kötődünk” – mondják.

Bár első blikkre nehéz elhinni, hogy tömeges igény lenne az állandó netes kapcsolat hiányára, miközben az iparág pont a totális hálózati lét felé megy, a Light eddig minden várakozást felülmúlóan sikeres. A Kickstarter közösségi finanszírozó oldalon rövid idő alatt 410 ezer dollárt kalapoztak össze a beindításához, majd hamarosan 3,3 millió dollár kockázati tőkét is sikerült bevonniuk. A nagyon ízlésesen megtervezett telefon jobbára csak előrendelhető, az első vevőknek január végén kezdték kiszállítani a megrendelésüket, de máris 4 ezer darabot kötöttek le belőle, és az igény óriásinak látszik.

Light

A pénztárcába csúsztatható Light az egyszerűségéhez híven kizárólag fekete vagy fehér verzióban rendelhető, és 150 dollárba kerül. Az üzleti modell azért is zseniális, mert ahhoz, hogy az ügyfél a rendes, azaz okostelefonos mobilszámát tudja használni a Lighton, egy felhőalapú szolgáltatást is igénybe kell vennie – ezzel havi 5 dollár üti a cég markát.

Hollier és Tang sikere váratlan, az utóbbi pár hónapban pedig az történt, amire még álmukban sem gondoltak: egyre több megrendelő mondja azt, hogy a Lightot nem második, hanem első telefonként szeretné majd használni. Vagyis legszívesebben teljesen leszakadna a hálózatról.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.