Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A sztármenedzser elérte, hogy ismét divat legyen a farmer, és úgy tűnik, a cég visszatérése a tőzsdére is jól sült el.
A szabadidő-ruházat és az olcsó viseletek korában új nemzedék fedezte fel a szülők és nagyszülők egyik kedvenc öltözékét, a farmert. A nadrágfajta feltalálója, a Levi Strauss & Co. pedig olyan sikeresen meglovagolta a régi-új divathullámot, hogy egyenesen a tőzsdéig nyargalt rajta. Az intézményi befektetők túljegyezték részvényeit, így a várt 14–16 dolláros árfolyam felett, 17 dolláron történt az értékesítés. Majd az első kereskedési napon, múlt csütörtökön 31 százalékot emelkedett az árfolyam, és ezzel a piac 8,7 milliárd dollárra taksálta a cég értékét.
„A munkám itt nem ért véget” – nyilatkozta ezek után Charles V. Bergh, a Levi's elnök-vezérigazgatója, aki 2011-ben vette át a bajban lévő vállalat irányítását. A márkaépítés nagymesterének tartott, a Procter & Gamble-nél majdnem három évtizedet eltöltött Bergh óriási elánnal látott hozzá a Levi's újjáélesztéséhez.
„Megőrjítettem a pénzügyi osztályt”
– emlékezett vissza, miután fél éven át a különféle termékek forgalmáról tanúskodó számokat bújta. Az eladások zömét a férfiruházat tette ki, ám egyértelművé vált, hogy a nők felé is nyitni kell. Így vált a növekedés motorjává a stretch farmer és a top.
Bergh a marketingre is komoly összegeket költött. A cég megvásárolta például a San Francisco 49ers amerikaifutball-csapat stadionjának névhasználati jogát, de zenei fesztiválokat is szponzorált. Például a tavalyi Coachellát, amelyen a huszonháromszoros Grammy-díjas énekes, Beyoncé a cég farmersortját viselte. A márka másik húzóneve a tízszeres Grammy-díjas Justin Timberlake, akivel tavaly ősszel indítottak új kollekciót. A cég csökkentette dolgozói számát, a költségeket, az adósságot, és növelte a közvetlen eladásokat, amelyek aránya 35 százalékra emelkedett az értékesítésben. A 2011-es 4,8 milliárdról 2018-ra 5,6 milliárd dollárra nőtt a forgalom.
A bevétel azonban még így is messze elmarad az 1990-es évek rekordjaitól. 1996-ban a 7,1 milliárdos forgalom nagyobb volt, mint a Nike-é – emlékezett vissza Bergh, aki ezért is érzi úgy, hogy a sikeres tőzsdei bevezetés csak a kezdet. Ő csökkentené a függőséget a kereskedelmi láncoktól, például a Wal-Marttól és az Amazontól, viszont növelné a közvetlen internetes eladásokat. Szélesítené a termékpalettát, és olyan piacokra is betörne, mint Kína, India vagy Brazília.
A növekedéshez a részvénykibocsátásból befolyt 623 millió dollárnak valamivel kevesebb, mint a fele áll rendelkezésre, a többi ugyanis a fő tulajdonos Haas családé. Levi Straussnak nem volt gyermeke, 1902-ben bekövetkezett halála után a vállalatot unokaöccsei révén az oldalági leszármazottak örökölték. A ma élő, negyedik és ötödik generációs Haasok – közel kétszázan – ellenőrzik a szavazati jogok többségét, mivel az ő kezükben lévő B osztályú részvények 10 voksot jelentenek darabonként.
A vállalat 166 éves történetében már volt egy börzei megjelenés, 1971-ben. Akkor az alkalmazottaknak adott bőkezű juttatások és a piaci verseny megroppantották a céget, amit így a Haas család 1985-ben visszavásárolt. A következő bő tíz évben a cég felvirágzott, de az újabb kivásárlások növelték az adósságot, és a Levi's patinája ismét kopni kezdett.
A mostani, második tőzsdei kibocsátás kedvező fogadtatása egyértelműen a 61 éves Bergh érdeme. A Euromonitor elemzőcég adatai szerint az utóbbi pár évben a farmerek globális forgalma 4 százalék körül bővült, és az előrejelzések szerint a növekedés legalább 2023-ig kitart, ami kedvező hátszelet biztosít a Levi'snek. A XIX. századi kaliforniai aranylázban született és alig változott márkás farmert a bányászok, majd a vadnyugati cowboyok, illetve a XX. században a hollywoodi sztárok és a hippik után most egy újabb generáció öltheti magára.
KERESZTES IMRE
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Részletesen bemutatjuk az ilyen esetben felmerülő kötelezettségeket, amelyekkel számolni kell.
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Július 1. fontos határidő a megváltozott a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerének (TEÁOR) változása miatt.
Ma egy éve szűnt meg a kötelező akciózás, a kormány azonban nem tudta elengedni, továbbra is hatósági eszközökkel próbálja alacsonyabban tartani az árakat. De sikerült?
Az Ügyvédkör elnökét és egy volt belügyminisztert kérdeztünk.
Dr. Kincse Csongor arról beszélt, hogy nem kapott egyértelmű választ, amikor a munkába állásról érdeklődött.
Még mindig téma a szombati budapesti Pride a világsajtóban.
A szakértő szerint Európa vezetői végre ráébredtek a geopolitikai veszélyekre.
A volt igazságügyi minisztert tanúként hallgatta meg a bíróság a Schadl-ügyben.