Folytatódik a magyar tengeri hódítás: a trieszti kikötőhöz kereskedőház is dukál

A régiós exportfejlesztési irodákért felelős állami cég rendelt egy kirendeltséget Triesztben is. Itt egy év alatt sem sikerült nyélbe ütni a kikötőterület-vásárlást, mindenesetre a kikötői projektcég már bérel egy irodát Triesztben, ami kereskedőháznak is épp ideálisnak tűnik.

Folytatódik a magyar tengeri hódítás: a trieszti kikötőhöz kereskedőház is dukál

Egy trieszti kereskedőház létrehozására írt ki közbeszerzést az állami tulajdonban lévő CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Kft. – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből.

Aki a kicsit nem becsüli, a nagyot nem érdemli

A szerződéstervezet szerint a megbízás 18 hónapra fog szólni, vagy a 95,4 ezer eurós (körülbelül 33 millió forintos) keretösszeg kimerüléséig. A majdani nyertesnek rendelkeznie kell Trieszt városában egy saját vagy bérelt, legalább 25 m2-es, központi fekvésű, berendezett, tárgyalóval felszerelt irodával. Olyannal, ahova nemcsak a telefon, de az internet is be van kötve. Ezt az irodát aztán minden hétköznap reggel 8-tól délután 5-ig nyitva kell tartania.

A CED két darab munkavállalót követel a szerződés teljesítéséhez, akik a fent említett irodában „elsődlegesen” az exportfejlesztési feladatokon dolgoznak. Mindkettőjükkel szemben elvárás a magas szintű olasz nyelvtudás, továbbá egyiküknek üzletfejlesztési tevékenység terén szerzett szakmai vezetői gyakorlattal kell rendelkeznie. A kereskedőház működtetőjének szorosan együtt kell majd működnie a CED embereivel és az Olaszországban tevékenykedő magyar szakdiplomatákkal, egyébként pedig segítenie kell az exportálni szándékozó magyar vállalkozásokat, és felkutatni, tájékoztatni kell a potenciális olasz vevőket.

A kormánynak régi heppje a kisvállalkozások exportjának erősítése, ennek érdekében nemcsak távoli területeket céloztak, közel két tucat irodával lőtték körbe Magyarországot – olyan egzotikus lokációkban nyitottak kirendeltségeket, mint Párkány, Lendva vagy Kismarton. 2019 végén pedig a brnói kirendeltséggel „teljessé vált a közép-európai és V4-es lefedettség”. A CED-et korábban MNKH Közép-európai Kereskedelemfejlesztési Hálózat Kft.-nek hívták, akkoriban a csúfos kudarcba fulladt globális kereskedőházi rendszert építgető MNKH Zrt. leánya volt. 2018-ban, az MNKH beszántásakor (pontosabban átszervezésekor) került közvetlen állami tulajdonba.

Fazekas István

A kikötő nem akar összejönni

Egyébként van egy másik állami cég, aminek véletlenül pont van egy bérelt irodája Trieszt középpontjában: az Adria Port Zrt., amelyet a trieszti kikötőfejlesztésre hozott létre az állam. Az irodát a szerződéslistájuk tanúsága szerint vélhetően havi 12 ezer euróért (körülbelül 4 millió forintért) bérlik – legalábbis más ingatlanbérleti szerződésről nem számoltak be. Az olaszországi fióktelepet 2020. január közepén jegyezték be a cégbíróságon.

Alaposan elakadt viszont a trieszti kikötői terület és a kikötőüzemeltetési koncesszió megszerzése – ezáltal a kikötő és logisztikai központ felépítése is. A trieszti kikötőben a magyar állam által megvásárolandó „terület adásvételének lezárása folyamatban van. Az ügyletet az elmúlt hónapokban a koronavírus-járvány következtében kialakult olaszországi helyzet hátráltatta” – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) júniusban a hvg.hu megkeresésére. A csúszás ellenére a „magyar kormánynak nincs szándékában elállni a tranzakciótól”.

A járvány előtt sem sikerült nyélbe ütni

Szijjártó Péter külügyminiszter épp egy évvel ezelőtt, 2019. június 21-én jelentette be, hogy Magyarország az olaszországi Triesztben 32 hektáros területen kikötőt és logisztikai bázist hoz létre. Az adásvételt a kormány július elején kész üzletként jelentette be, a szerződés aláírásán Matteo Salvini akkori olasz belügyminiszter mellett Szijjártó Péter külügyminiszter is részt vett. A tárcavezető a hivatalos közlemény szerint szó szerint ezt mondta: „Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében.” A KKM októberben adta ki a hvg.hu-nak a szerződést, a dokumentumból derült ki, hogy az ügylet nem zárult le az aláírással, illetve hogy a végső határidő november 30. volt, amit a felek közös megegyezéssel kitolhatnak.

Természetesen jó magyarázat, hogy az adásvétel lezárását az elmúlt hónapokban a járvány hátráltatta – ám a koronavírusnak még híre-hamva sem volt Olaszországban tavaly július és november között, az első megbetegedést január végén regisztrálták. Január elején (amikor ugyebár még mindig szó sem volt a járványról) a KKM azzal magyarázta az adásvétel lezárásának csúszását, hogy a „tranzakció akkor tekinthető befejezettnek, amikor minden, az adásvételi szerződésben szereplő feltétel teljesült”. Már ha ez magyarázatnak tekinthető.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.