Nincs sok értelme a trieszti magyar kikötőnek, de legalább jó drága lesz

5 perc

2019.10.25. 05:00

Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vesz területet és kikötői jogosultságot a magyar kormány Triesztben. Elvileg azért, hogy a tengerentúli exportot segítse, a létesítmény azonban a jelek szerint erre nem lesz alkalmas. Az ügyletet lezártként emlegetik, de valójában ez sem igaz. Az viszont biztos, hogy az olaszok hálásak lehetnek Orbánéknak az üzletért.

A kormány eddig pontosan annyit árult el a trieszti kikötővásárlásról, amennyit a szívének ilyen-olyan okból kedves projektekről általában szokott: hogy mennyibe kerül (egyelőre 30 millió euróba), és hogy jó lesz (állítólag a magyar exportáló vállalatoknak). Az ügylet azonban korántsem olyan egyszerű, mint amilyennek a kormányzati kommunikáció – illetve annak hiánya – sejtetni igyekszik.

Magyarország ugyanis nem egyszerűen – 60 évre szóló – kikötői koncessziót vett, hanem kizárólagos tulajdont szerzett egy olasz cégben, az Aquilában, amely a koncesszió birtokosa – derül ki az adásvételi szerződésből, amelyet a külügyminisztérium közérdekű adatigénylésre adott ki a HVG-nek. A szerződés értelmében Magyarország nemcsak az Aquilát veszi meg anyacégétől, a Tesecótól, hanem a majdani kikötő és logisztikai központ helyszínéül szolgáló terület egy részét is. A teljes üzlet értéke nettó 25 millió euró, ezen belül a kormány 1,86 milliót fizet az Aquiláért. Utóbbi azért meglepő, mert a cég beszámolójában csak 484 ezer euró értéken szerepel a koncesszió.

Trieszt /// Impozáns látvány, kérdéses tartalom
Fazekas István

Egyéb eszköz pedig alig volt benne, árbevételt nem termelt. Egy társaság értékét persze nem kizárólag az eszközállománya és az árbevétele határozza meg, de ezzel együtt is furcsa, hogy a kormány közel négyszeres árat fizet a koncesszióért. Az sem világos, hogy a földterületért miért fizet a kormány annyit, amennyit. A Teseco 15 millió euróhoz jut ebből az adásvételből, a vállalat beszámolójában azonban nincs nyoma olyan ingatlannak, amelynek értéke akár csak megközelítené ezt a számot. A terület másik részéért egy Seastok nevű cég kap 10 milliót. Az ő dokumentumaiban valóban kifejezetten eladásra szánt eszközként szerepel a telek – 2,2 millió euró értéken, vagyis a vételár alig több mint ötödén.

Szijjártó Péter: Triesztben kikötőt építeni nem kell félnetek jó lesz

A külügyminiszter megvédte a kormány százmillió eurós, trieszti kikötőberuházását. Épp csak konkrétumokat nem mondott.