Nincs sok értelme a trieszti magyar kikötőnek, de legalább jó drága lesz
Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vesz területet és kikötői jogosultságot a magyar kormány Triesztben. Elvileg azért, hogy a tengerentúli exportot segítse, a létesítmény azonban a jelek szerint erre nem lesz alkalmas. Az ügyletet lezártként emlegetik, de valójában ez sem igaz. Az viszont biztos, hogy az olaszok hálásak lehetnek Orbánéknak az üzletért.
A kormány eddig pontosan annyit árult el a trieszti kikötővásárlásról, amennyit a szívének ilyen-olyan okból kedves projektekről általában szokott: hogy mennyibe kerül (egyelőre 30 millió euróba), és hogy jó lesz (állítólag a magyar exportáló vállalatoknak). Az ügylet azonban korántsem olyan egyszerű, mint amilyennek a kormányzati kommunikáció – illetve annak hiánya – sejtetni igyekszik.
Magyarország ugyanis nem egyszerűen – 60 évre szóló – kikötői koncessziót vett, hanem kizárólagos tulajdont szerzett egy olasz cégben, az Aquilában, amely a koncesszió birtokosa – derül ki az adásvételi szerződésből, amelyet a külügyminisztérium közérdekű adatigénylésre adott ki a HVG-nek. A szerződés értelmében Magyarország nemcsak az Aquilát veszi meg anyacégétől, a Tesecótól, hanem a majdani kikötő és logisztikai központ helyszínéül szolgáló terület egy részét is. A teljes üzlet értéke nettó 25 millió euró, ezen belül a kormány 1,86 milliót fizet az Aquiláért. Utóbbi azért meglepő, mert a cég beszámolójában csak 484 ezer euró értéken szerepel a koncesszió.
Egyéb eszköz pedig alig volt benne, árbevételt nem termelt. Egy társaság értékét persze nem kizárólag az eszközállománya és az árbevétele határozza meg, de ezzel együtt is furcsa, hogy a kormány közel négyszeres árat fizet a koncesszióért. Az sem világos, hogy a földterületért miért fizet a kormány annyit, amennyit. A Teseco 15 millió euróhoz jut ebből az adásvételből, a vállalat beszámolójában azonban nincs nyoma olyan ingatlannak, amelynek értéke akár csak megközelítené ezt a számot. A terület másik részéért egy Seastok nevű cég kap 10 milliót. Az ő dokumentumaiban valóban kifejezetten eladásra szánt eszközként szerepel a telek – 2,2 millió euró értéken, vagyis a vételár alig több mint ötödén.
Szijjártó Péter: Triesztben kikötőt építeni nem kell félnetek jó lesz
A külügyminiszter megvédte a kormány százmillió eurós, trieszti kikötőberuházását. Épp csak konkrétumokat nem mondott.