szerző:
Szabadkai Liza
Tetszett a cikk?

A globális mikrochiphiány 2022-ben még biztosan probléma lesz, és egyes iparági szakértők előrejelzése szerint 2023 előtt nem is fog javulni. Ezzel szemben mások meg vannak győződve arról, hogy az idei év végén a helyzet javulása várható. De hogyan reagálnak a vállalatok a chiphiányra, és mit lépnek a döntéshozók?

A chiphiány a 2020-as koronavírus-járvány idején sújtotta először az autóipart, amikor a korlátozó intézkedések hatására erősen visszaesett a kereslet a személygépkocsik iránt, így számos nagy autókonszern a gyártás leállítására kényszerült, visszamondva a megrendelt mikrochipállományt. Emellett a járvány hozadékaként az otthoni munkavégzés és a háztartások felgyülemlett megtakarítása révén megemelkedett a keresletet a szórakoztató elektronikai eszközök – mint PC-k, tabletek és okostelefonok – iránt.

A leállást követően az autóipar az ellátási lánc végére került, hiszen a félvezetőgyártók esetén a háztartási- és számítástechnikai cikkeket gyártó vállalatok előállítási volumenének kiszolgálása jelentett prioritást. Az autóiparnak nem kedvezett a kormányzati intézkedések hirtelen feloldása sem, amely a gépkocsik esetén erősen fellendülő piacot idézett elő. Ezzel a mikrochip iránti keresleti igény túlnőtt az előállítók gyártási kapacitásain, majd a hiány elérte számos más iparág gyártóit is.

Gaurav Gupta, a Gartner elektronikai részlegének alelnöke júniusban azt prognosztizálta, hogy javul a kereslet és kínálat egyensúlya 2022 második felében, ám egyes félvezetők – mint például az autóipari chipek – továbbra is hosszú átfutási idővel rendelkeznek. Előrejelzése szerint a mikrochip ellátási lánc normalizálódása várható 2022 harmadik negyedévében, a főbb chipkategóriák készletezésének javulása pedig 2023 második negyedévre várható.

AFP / KTSDESIGN

A chiphiány várhatóan jövő évig érinti az érintés nélküli bankkártyák gyártását

A Smart Payment Association friss prognózisa szerint 2023-ig továbbra is hatással lesz az érintés nélküli bankkártyák előállítására a globális chiphiány és az ellátási láncban bekövetkező akadozások. A bankkártyák előállítását az is akadályozza, hogy az olyan kulcsfontosságú nyersanyagok, mint például a műanyagok, a fémek és az intelligens kártya egyéb alkatrészeinek szállítása meghosszabbodott a világjárvány kezdete óta. A 2020-as kínai gyárleállások, az anyaghiány okozta ellátási lánc megszakítások hatására a szállítmányozás kapacitása még mindig nem tért vissza a járvány előtti szintre.

Az iparági szereplők sem túl optimisták

A Toyota Motor Corporation június 17-től július 8-áig felfüggesztette japán gyárai több gyártósorának működését az autóchipek beszerzésének nehézségére és az egyik beszállítójánál kitört koronavírus-járványra hivatkozva. Noha a Toyota még nem hozta nyilvánosságra júliusi termelési céljait, az autógyártó közölte, hogy nem tervezi megváltoztatni az idei évre vonatkozó 9,7 milliós globális termelési célt.

A Hyundai autógyártó nem hisz abban, hogy ebben az évben érdemi fellendülés várható, és hozzátették, nehéz megjósolni, mikor kezd enyhülni a kulcsfontosságú alkatrészhiány. A vállalat felfedte, hogy több mint 135 ezer megrendelése áll függőben, ebből 25 ezer darab a régi Hyundai Venue modell utólagos rendelésén áll.

AFP / GORODENKOFF PRODUCTION

A félvezető-eladások a piaci nyomás ellenére is növekedni fognak

Az olyan problémák ellenére, mint például a világszerte tomboló infláció, a növekvő energiaköltségek, az akadozó ellátási láncok, a Kínában megújított Covid-19 korlátozások, valamint az Oroszország által Ukrajna ellen indított háború, az IC Insights adatelemző szervezet idén 11%-os növekedést vár a mikrochipek teljes értékesítésében, a januárban előre jelzett árfolyamon.

Minden előrejelzés szerint javuló helyzetet tapasztalhatunk az év vége felé a mikrochipellátásban, de az ellátás normalizálódása még várat magára. 2023 elejére valószínűleg enyhül a globális félvezetőhiány, de a chipek iránti növekvő kereslet az összes iparágban rámutat arra, hogy diverzifikálni kell a globális ellátási láncokat és – amennyiben lehetséges – növelni kell a chipgyártók termelési kapacitását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!