szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Beismerő vallomást tett Rupert Stadler, az Audi autógyár igazgatótanácsának volt elnöke a Volkswagen dízelbotrányának eddigi legnagyobb büntetőperében. A volt vezető elismerte, hogy tudott az egyes dízelmotor-típusoknál alkalmazott manipulációról, mégis engedélyezte a forgalmazást és az értékesítést, amivel csalást követett el.

Rupert Stadler kedden, a müncheni tartományi bíróságon tett vallomást. Bűncselekménye mintegy 250 ezer Audit, valamint 71 ezer Volkswagen és 112 ezer Porsche márkájú kocsit érint, amelyekhez az Audi szállította a motort.

Stadler áprilisban – az ügyészség beleegyezésével – szóbeli megállapodást kötött a bírósággal, így felfüggesztett szabadságvesztésre és 1,1 millió euró pénzbüntetésre számíthat beismerő vallomását követően. A bíróság várhatóan június végén dönt az ügyben.

A volt vállalatvezetőt hamis állítások okirati hitelesítésében és a fogyasztókat megtévesztő, jogsértő reklám terjesztésében való közreműködéssel is megvádolták. Vádat emeltek az Audi motorfejlesztési részlegének korábbi vezetője, Wolfgan Hatz és két volt fejlesztőmérnök ellen is, akik az Audi, a Volkswagen és a Porsche gyártmányaihoz készült manipulált dízelmotorok kifejlesztésében vettek részt.

A volt igazgatótanácsi elnök ellen 2020 óta folyik eljárás csalás miatt a dízelügyben játszott szerepe miatt, miután az anyavállalat, a Volkswagen, valamint az Audi 2015-ben elismerte, hogy illegális szoftverrel manipulálták a károsanyag-kibocsátási teszteket.

A Stadler-ügy a 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrány egyik legjelentősebb bírósági eljárása. A vád szerint a Volkswagen és az Audi mérnökei úgy manipulálták a motorokat, hogy a próbapadon megfeleltek a károsanyag-kibocsátási határértékeknek, de a közutakon, használat közben már nem. Stadler ellen a vád az volt, hogy nem állította le a manipulált autók értékesítését a botrány kitörését követően.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!