szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Úgy vélik, az utasmegosztó évek óta kikerüli az európai uniós irányelveket és a nemzeti szabályozásokat.

Közös közleményt adott ki a több budapesti taxitársaság (Best Taxi, City Taxi, Go Taxi, Taxi4), amelyben az Európai Bíróság 2020-as ítéletére hivatkozva állítják, nem jogszerű a Bolt számlázási gyakorlata. Mint írják, a határozat – a tagállamokra nézve kötelezően alkalmazandóan – kizárja a taxi szolgáltatást a "határokon átívelő, információs társadalommal összefüggő szolgáltatások" köréből. Úgy látják, a Boltnak a sofőrökkel kötött szerződései egyértelműen olyan szolgáltatásra utalnak, amelyet az ítélet szerint kizárt a taxi szolgáltatásból.

A konkurens cégek már korábban kritikákat fogalmaztak meg a Bolt számlázási gyakorlata miatt, az ugyanis szerintük rosszabb helyzetbe hozza a taxitársaságokat. Azt sérelmezik, hogy a Bolt a számlázást „külföldi partnerének gyakorlatilag kiszervezi, annak érdekében, hogy az uniós adószabályozást (a határon átnyúló szolgáltatások esetében áfát nem tartalmazó számlák kibocsátására vonatkozó lehetőséget) kihasználva látszólag kedvezőbb feltételeket biztosítson a vele szerződött személyszállítóknak.

A taxisok szerint “minden érintett és a hatóságok számára is nyilvánvaló tény, hogy a valós szolgáltatást a diszpécserengedéllyel nem rendelkező észt cég végzi, azaz egy engedélyköteles tevékenységet a jogszabályok kikerülésével a magyar cég átad a számára”. Hozzáteszik, hogy a magyar és az észt cég közötti szerződések hatályosan nem kerülhetik ki, vagy nem kerülhetnék ki az erópai uniós irányelveket és a hazai taxis piacra vonatkozó jogszabályokat és rendeleteket, mégis ez történik. 

Felidézik azt is, hogy a magyar kormány 2016-ban jogszabállyal szüntette meg az Uber utazásmegosztó működését adózási, adóelkerülési anomáliákra hivatkozva, de szerintük jelen pillanatban a Bolt épp az Uber tevékenységét végzi, “pusztán annyi különbséggel, hogy a legalább sofőrök megfelelnek az előírásoknak és rendeleteknek, de maga a cég – sem az észt, sem a magyar – nem".

A közlemény azonban ezúttal nem csak a Boltot kritizálja, hanem a Budapesti Közlekedési Központot is. "A BKK Zrt. azon nyilatkozata, mely szerint előttük a Bolt szabadjelző bemutatásra került, és azt ők elfogadták, ellentétes mind a hazai szabályozásokkal, mind pedig az ítélet által megfogalmazottakkal” – utalnak vissza arra az esetre, amikor a taxitársaságok logója miatt mentek neki a Boltnak.

“A Bolt a piaci szereplőket és a hatóságokat megtévesztően olyan európai uniós irányelveket, nemzeti szabályozásokat kerül ki évek óta, amelyek a Bolton kívül mindenki számára kötelezőek, és amelyek betartását minden egyéb esetben az illetékes BKK szigorúan ellenőriz, szükséges esetben szankcionál is” – áll a közleményben. 

Végezetül azt írják, figyelemmel kísérik a hatóságok vizsgálatainak eredményeit, különösen azért, “mert az uniós értékeket oly nagyra becsülő Fővárosi Polgármesteri Hivatal, valamint a BKK Zrt. közleményei szerint minden rendben van, ezért ők vizsgálatot nem is hajlandóak folytatni az ügyben”. A Bolt és a taxicégek közötti konfliktusról ebben a cikkünkben írtunk bővebben:

A kirobbant taxisháború valódi okai

A piacvezető Bolt Taxi ellehetetlenítését célzó kísérlet bár hivatalosan a taxik logójáról szólt, ennél sokkal mélyebb problémákra utal, amelynek a vége akár törvénymódosítás is lehet, de az is, hogy tömegesen teszik át külföldre a székhelyüket a magyar taxistársaságok.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!