Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"24ec2c87-e34e-4c8f-8eef-addbc5d7ad8f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Volt nála két jelblokkoló, ami eléggé hiteltelenítette a sztorit. ","shortLead":"Volt nála két jelblokkoló, ami eléggé hiteltelenítette a sztorit. ","id":"20250417_Csak-ellenoriztem-zarva-van-e-kocsi-mondta-egy-visszaeso-autofeltoro-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24ec2c87-e34e-4c8f-8eef-addbc5d7ad8f.jpg","index":0,"item":"820bff68-71a0-4343-bae1-25bd24db0b38","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Csak-ellenoriztem-zarva-van-e-kocsi-mondta-egy-visszaeso-autofeltoro-Budapesten","timestamp":"2025. április. 17. 08:57","title":"Csak segíteni akart a tulajnak, hogy nyitva a kocsija – mondta egy visszaeső autófeltörő Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38eeabb1-f124-436c-bcfa-eceedd641266","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Virágzó mandula- és cseresznyefák, gyönyörű kilátás és erdei séta. Tavasszal Budapest több pontja kiváló helyszínt biztosít egy kis fotózáshoz, listába szedtük a legnagyobb kedvenceket.","shortLead":"Virágzó mandula- és cseresznyefák, gyönyörű kilátás és erdei séta. Tavasszal Budapest több pontja kiváló helyszínt...","id":"20250417_budapest-tavasz-legszebb-helyszinek-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38eeabb1-f124-436c-bcfa-eceedd641266.jpg","index":0,"item":"f233c13b-3156-438f-934f-7451b9f55af5","keywords":null,"link":"/elet/20250417_budapest-tavasz-legszebb-helyszinek-fotok","timestamp":"2025. április. 17. 06:01","title":"Virágzik Budapest: mutatjuk a legszebb fotós helyszíneket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök a saját közösségimédia-platformján kritizálta a független jegybank vezetőjét, mert a Fed szerinte nem siet eléggé a kamatcsökkentésekkel.","shortLead":"Az amerikai elnök a saját közösségimédia-platformján kritizálta a független jegybank vezetőjét, mert a Fed szerinte nem...","id":"20250417_Trump-nekitamadt-Powellnek-a-kamatok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"1155b0b9-8e74-4326-80c9-372cdcca01f5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Trump-nekitamadt-Powellnek-a-kamatok-miatt","timestamp":"2025. április. 17. 15:18","title":"Trump nekitámadt Powellnek a kamatok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b73a0aeb-b74f-46f8-9380-29e6c451cd4a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Mumbai Filmakadémia másodjára rendezi meg azt a filmes kezdeményezését, amelyre csak iPhone-nal forgatott filmekkel lehet nevezni.","shortLead":"A Mumbai Filmakadémia másodjára rendezi meg azt a filmes kezdeményezését, amelyre csak iPhone-nal forgatott filmekkel...","id":"20250417_apple-iphone-16-pro-max-macbook-pro-filmkeszites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b73a0aeb-b74f-46f8-9380-29e6c451cd4a.jpg","index":0,"item":"e55f43b4-387e-48d2-bc29-e6ad89c1b1e7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_apple-iphone-16-pro-max-macbook-pro-filmkeszites","timestamp":"2025. április. 17. 10:03","title":"Nézze meg: elkészült négy film, mindegyiket egy iPhone-nal forgatták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f5785d6-82e7-40e1-930c-8c30150f6b2d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekesnő Nagypéntek reggelén posztolt arról, hol volt a Kaleta-botrány idején és miért nem ment el az influenszer-tüntetésre. ","shortLead":"Az énekesnő Nagypéntek reggelén posztolt arról, hol volt a Kaleta-botrány idején és miért nem ment el...","id":"20250418_Toth-Gabi-Bennem-keresitek-a-hibakat-es-nem-foglalkoztok-a-valodi-bunosokkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f5785d6-82e7-40e1-930c-8c30150f6b2d.jpg","index":0,"item":"27f236b0-9aa3-49ac-9d9e-94855b146064","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Toth-Gabi-Bennem-keresitek-a-hibakat-es-nem-foglalkoztok-a-valodi-bunosokkel","timestamp":"2025. április. 18. 09:41","title":"Tóth Gabi: „Bennem keresitek a hibákat és nem foglalkoztok a valódi bűnösökkel”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b0d1755-7404-440c-b24b-1e23cc4480bc","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Marija Zaharova külügyi szóvivő közölte, hogy ha Taurus rakétákkal hajtanak végre támadásokat az orosz közlekedésinfrastruktúra ellen, Németországot az ukrajnai konfliktus résztvevőjének fogják tekinteni.","shortLead":"Marija Zaharova külügyi szóvivő közölte, hogy ha Taurus rakétákkal hajtanak végre támadásokat az orosz...","id":"20250417_merz-taurus-ukranok-zaharova-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b0d1755-7404-440c-b24b-1e23cc4480bc.jpg","index":0,"item":"034a140b-7296-41e6-bbad-ce3b70b356e3","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_merz-taurus-ukranok-zaharova-fenyegetes","timestamp":"2025. április. 17. 17:37","title":"Fenyegetőzéssel reagált az orosz külügy Merz bejelentésére, hogy Taurus rakétákat küldene Kijevnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"604c6789-8e44-4594-b6c1-986adf68a382","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A civil szervezeteket, valamint a Kína által barátságtalannak tekintett csoportokat célozta egy új kémprogram, ami a készülék kamerájához, mikrofonjához és sok máshoz is hozzáférést szerzett.","shortLead":"A civil szervezeteket, valamint a Kína által barátságtalannak tekintett csoportokat célozta egy új kémprogram, ami...","id":"20250418_badbazaar-moonshine-android-kemprogramok-kina-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/604c6789-8e44-4594-b6c1-986adf68a382.jpg","index":0,"item":"d6f22c49-810e-4617-a4e0-bcd04c30bda7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_badbazaar-moonshine-android-kemprogramok-kina-megfigyeles","timestamp":"2025. április. 18. 20:03","title":"Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e57c4b7-34d9-405e-aeb7-c3b8e10c83be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Könnyen lehet, hogy a Meta bosszúból nem integrálja az Apple mesterséges intelligenciáját a saját szolgáltatásaiba.","shortLead":"Könnyen lehet, hogy a Meta bosszúból nem integrálja az Apple mesterséges intelligenciáját a saját szolgáltatásaiba.","id":"20250417_meta-apple-apple-intelligence-mesterseges-intelligencia-facebook-instagram-whatsapp-threads","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e57c4b7-34d9-405e-aeb7-c3b8e10c83be.jpg","index":0,"item":"0538ec18-c0e4-4438-a87f-5fddd2715224","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_meta-apple-apple-intelligence-mesterseges-intelligencia-facebook-instagram-whatsapp-threads","timestamp":"2025. április. 17. 12:03","title":"Bosszút állhat a Meta az Apple-ön, és ez a felhasználóknak a legrosszabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két éven belül indulna a sorozatgyártása a Skydrive légitaxijának. Az eszköz forradalmasítja a városi közlekedést, de mi kell ahhoz, hogy tudományos fantasztikumból ne úri passzió legyen, hanem valódi segítség? A Skydrive vezetőjével beszélgettünk Tokióban.
Forradalmasíthatja mindazt, amit a városi közlekedésről gondolunk – mondja Fukuzava Tomohiro, akinek cége, a Skydrive termékét az első „repülő autóként” emlegetik. Hogy ez valóban így lesz-e, az majd eldől, de az biztos: a japán startup és fiatal vezetője, akivel Tokióban, a Japan Mobility Show-n találkoztunk, az elmúlt években igazán sokat tett azért, hogy a „repülő autó” a sci-fik világából elinduljon a valóság felé.
A Skydrive persze a szó szoros értelmében nem autó: nincs kereke és nem is tud közúton haladni – első ránézésre egy nagyobb drónról van szó, ha pedig technikailag pontosak akarunk lenni eVTOL-ról, vagyis elektromos – innen az „e” –, függőleges felszállásra és leszállásra (Vertical Take Off and Landing - VTOL) képes szerkezetről, amely képes ember szállítására. Az ilyen eszközöket inkább légitaxiként szokás emlegetni, és a Skydrive-on kívül több más cég is belefogott már a fejlesztésébe, köztük egy magyar startup is. Elsőként azonban ez a cég jutott el odáig – 2020 augusztusában –, hogy emberrel a fedélzetén szálljon fel járművük prototípusa, a tesztrepülés akkor négy percig tartott.
A céget magát két évvel korábban alapította Fukuzava, aki már az egyetem után kísérletezett repülő autók fejlesztésével, akkor még a Toyota alkalmazottjaként, illetve a japán kormány által alapított, a légi közlekedés megreformálását célzó tanács tagjaként. Az időközben több mint kétszáz fős céggé nőtt Skydrive 2022-ben mégsem a Toyotával, hanem a szintén japán Suzukival társult, az együttműködés keretében az autógyártó ivatai üzemében állíthatják elő a járművet, amely a jelenlegi tervek szerint a 2025-ös oszakai világkiállításon debütálhat. És amiből a tervek szerint évente akár százat is legyártanának.
Nem véletlen, hogy Fukuzava az autóshow-n is a Suzuki pultjánál mutatta be a Skydrive mostani, már kereskedelmi bevezetésre szánt verziójának makettjét, amely – főleg így, ötszörös kicsinyítésben inkább tűnt egy 12 motorral és a hozzá tartozó propellerrel felszerelt méretes drónnak, mint egy helikopterre hajazó légitaxinak. Igaz, a 2020-ban reptetett SD-03 prototípus még ennyire sem tűnt helikopternek, ahogy a jelenleg koncepciómodellként létező, szintén egyszemélyes verziójáról, az SD-XX-ről is egész más juthat eszünkbe, mint egy taxi.
A Skydrive is egyelőre makettként mutatkozott be a show-n, ahol több cég, például a Subaru vagy a Honda már életnagyságú VTOL-eket állított ki - persze itt a "kiállításon" van a hangsúly, emberrel egyelőre ezek sem szálltak fel. A Skydrive vezetője mindenesetre készséggel sorolta, szerinte miért is predesztinálja minden arra az általuk fejlesztett járművet, hogy teljesen megújítsa a városi közlekedést.
A három nagy előny: csendesebb, környezetbarátabb és könnyebb kezelés. A csendességet könnyű mérni: amíg egy helikopter átlagosan 80 decibeles hangerővel hasít az égen, egy autó hangereje 60-70 decibel, a Skydrive inkább utóbbira hasonlít, vagyis semmivel sem zavaróbb a közúti közlekedésnél. A környezetbarátság az elektromos meghajtásból ered – gondolnánk, ám ennél többről van szó. A jármű felszállótömege ugyanis kevesebb, mint fele egy hasonló kapacitású helikopterének, a leírás szerint mindössze 1,4 tonnát nyom. A könnyebb kezelés alapja az, hogy – köszönhetően az elektromos hajtásnak is – az alkatrészek száma 10-20 ezer, szemben a helikopterek százezres nagyságrendű darabjaival.
És ott van persze a legnagyobb előny - legalábbis a hagyományos taxikhoz képest: a gyorsaság. Mint Fukuzava mondja, most a városi közlekedésben átlagosan 20 kilométer/órás sebességet lehet elérni, légitaxijuk ehhez képest száz kilométeres sebességgel tud haladni célja felé.
A relatíve csendes működés az alapító szerint könnyen beleilleszthető a városi életbe, a könnyű súly pedig lehetővé teszi, hogy egy nagyvároson belül számos helyen tud fel- és leszállni (ehhez 20 méteres helyre van egyébként szüksége) – mondja, hozzátéve, hogy erre Tokióban kétszáz helyen van lehetőség. Itt elsősorban toronyházak tetejére gondolhatunk, de a látványtervek alapján például egy vasútállomás előtti téren is kialakítanának „parkolóhelyet” a járműveknek. Egy tokiói felhőkarcolóból lenézve valóban számos helikopter-leszállóhely zöldellik, ám az jó kérdés, hogy egy eltérő struktúrájú városban, ahol nem a lapostető a legjellemzőbb kialakítás és az utcák is jóval szűkebbek, mire lehetne menni 13 méter átmérőjű szerkezettel.
A másik nagy probléma is összefüggésben lehet a súllyal: a mostani felépítéssel a Skydrive 15 kilométert tud megtenni. Ez mondjuk Budapesten belül még működhet, de már a Hungaroring is nagyobb távolságra van légvonalban - márpedig a fővárosi légitaxizás kedvenc terepe jelenleg a Forma-1-es pálya. Az elővárosaival több mint száz kilométer hosszan elterülő Tokióban viszont még a belvárosban is igen korlátozottnak tűnik. Azt mindenesetre kiszámolták, hogy Oszakában elég lehet a világkiállításnak helyet adó Jumesima-sziget és a belváros között, így tehát, ha minden a tervek szerint halad, az ottani látogatók számára legalább jó móka lehet majd a hétpercesre becsült taxiút.
Innen azonban van még hová fejlődni, és a tervek meg is vannak erre a Skydrive-nál. 2029-re megdupláznák az elérhető távolságot, 2031-re pedig 40 kilométert megtenni képes járművet fejlesztenének. Ezzel valamennyire egy másik problémát is megoldanának már: a Skydrive jelenlegi verziója mindössze két utas szállítására alkalmas a pilótán kívül. A 2031-es változat ezzel szemben már önvezető lenne, így három személyt tudna szállítani.
A Skydrive légitaxija
Gyükeri Mercédesz
Hogy mikorra jut el a fejlesztés oda, hogy teljesüljön a tokiói kormány célja, és a légitaxi nem csak városi úri passzió legyen, hanem a nehezen elérhető, katasztrófa sújtotta területek könnyű megközelítését segítse, az kérdés. Ahogy az is, a városi környezetben hogyan is fognak közlekedni ezek a járművek, ha valóban elterjednek majd. Amikor erről kérdezzük Fukuzavát, azt mondja, fejlesztések zajlanak már a légiutak kialakítására – itt azonban még mindig csak a fantáziánkra és a filmekre tudunk hagyatkozni, ha megpróbáljuk elképzelni a légitaxizást.