Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra jelölték, és ebből jutott a feleséget játszó Felicity Jonesnak és Guy Pearce-nek is, aki Van Burent, a pénzembert alakítja. A két színészt egy online kerekasztal-beszélgetésen kérdezhettük.","shortLead":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra...","id":"20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425.jpg","index":0,"item":"48ab9203-b4a0-4436-a25d-0817c021e427","keywords":null,"link":"/360/20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","timestamp":"2025. január. 29. 17:30","title":"„Óriási segítség volt, hogy A brutalistát Budapesten forgattuk” – interjú az Oscarra jelölt Felicity Jonesszal és Guy Pearce-szel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","shortLead":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","id":"20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813.jpg","index":0,"item":"55164250-48ce-4305-bfb3-2ccfdf47b4f6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","timestamp":"2025. január. 29. 17:40","title":"Ukrán dróntámadás érte Oroszország negyedik legnagyobb olajfinomítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"227fc3ee-000f-4473-a4b0-ea8a5b4942a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bár benne van a nevében, a földimogyoró mégsem mogyoró. De akkor milyen rokonságban áll a két növény, és milyen hasonlóan megtévesztő zöldségeket és gyümölcsöket ismerünk még?","shortLead":"Bár benne van a nevében, a földimogyoró mégsem mogyoró. De akkor milyen rokonságban áll a két növény, és milyen...","id":"20250129_foldimogyoro-gyumolcs-vagy-zoldseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/227fc3ee-000f-4473-a4b0-ea8a5b4942a7.jpg","index":0,"item":"a9afd14e-3730-482c-9ed4-a1bb6f761fb9","keywords":null,"link":"/elet/20250129_foldimogyoro-gyumolcs-vagy-zoldseg","timestamp":"2025. január. 29. 06:01","title":"Micsoda a földimogyoró, ha nem mogyoró?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A helyiek szerint akár ötvennél is többen lakhatnak a házban, ahová petárdázástól kezdve egészen a körözött személyek jelenlétéig riasztották a rendőröket.","shortLead":"A helyiek szerint akár ötvennél is többen lakhatnak a házban, ahová petárdázástól kezdve egészen a körözött személyek...","id":"20250129_Hatvankilencszer-riasztottak-a-rendoroket-tavaly-egy-csaladi-hazhoz-amiben-munkasszallo-uzemel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"e7f03628-e7cf-4806-8f86-dab1eebb70b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Hatvankilencszer-riasztottak-a-rendoroket-tavaly-egy-csaladi-hazhoz-amiben-munkasszallo-uzemel","timestamp":"2025. január. 29. 15:23","title":"Hatvankilencszer riasztották a rendőröket tavaly egy családi házhoz, amiben munkásszálló üzemel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7ab1ae6-6bf3-40b8-baeb-759fee0802e0","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az ezredforduló előtt azt hihettük, hogy véglegesen eltűnt, de bagolyköpetekben megtalálták a maradványait. A háta csíkos és téli álmot alszik, neve egy ízeltlábúra is utal.","shortLead":"Az ezredforduló előtt azt hihettük, hogy véglegesen eltűnt, de bagolyköpetekben megtalálták a maradványait. A háta...","id":"20250128_magyar-szocskeeger-az-ev-emlose-vadonleso-program-termeszetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7ab1ae6-6bf3-40b8-baeb-759fee0802e0.jpg","index":0,"item":"2f29af9b-5ee9-4e7f-890f-17cda0f7a7f1","keywords":null,"link":"/zhvg/20250128_magyar-szocskeeger-az-ev-emlose-vadonleso-program-termeszetvedelem","timestamp":"2025. január. 28. 14:04","title":"Szelíd apróság az év emlőse idén, aki alatt a mezei virágok szára sem hajlik meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf","c_author":"EUrologus","category":"360","description":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes EP-képviselőnek. EUrologus vélemény az EP-képviselők nyelvi készségeiről.","shortLead":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes...","id":"20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf.jpg","index":0,"item":"6756c9d2-d2f8-40b1-8a82-289665b61e0d","keywords":null,"link":"/360/20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","timestamp":"2025. január. 29. 14:23","title":"Deutsch Tamás nem az angoljával lóg ki az EP-képviselők közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80f8b3b-3924-4846-ac10-231b46b35e93","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Búcsúzhat a szinkronizálástól és még sok mástól is az, aki nem frissíti a böngészőjét – vagy számítógépét – már egy ideje.","shortLead":"Búcsúzhat a szinkronizálástól és még sok mástól is az, aki nem frissíti a böngészőjét – vagy számítógépét – már...","id":"20250129_google-chrome-bongeszo-regi-verzio-szinkronizalas-megszunes-frissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80f8b3b-3924-4846-ac10-231b46b35e93.jpg","index":0,"item":"cd78eec2-dada-4c60-b774-0b22f3f8bb64","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_google-chrome-bongeszo-regi-verzio-szinkronizalas-megszunes-frissites","timestamp":"2025. január. 29. 17:03","title":"Milyen Chrome fut a gépén? Lehet, hogy hamarosan önnél is leáll egy csomó funkció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001f6025-a7f7-447e-93e9-fd2842dbfc8a","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Az ügyészi felhívás eredményeképp az utazási iroda a honlapjáról eltávolította a Srí Lanka-i hotelre vonatkozó megtévesztő utazási ajánlatát, és elismerte, hogy szerződésszegést követett el.","shortLead":"Az ügyészi felhívás eredményeképp az utazási iroda a honlapjáról eltávolította a Srí Lanka-i hotelre vonatkozó...","id":"20250129_utazasi-iroda-megteveszto-hirdetes-sri-lanka-ugyeszseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001f6025-a7f7-447e-93e9-fd2842dbfc8a.jpg","index":0,"item":"7b5b20af-912d-4ad5-89e9-be8e16112026","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_utazasi-iroda-megteveszto-hirdetes-sri-lanka-ugyeszseg","timestamp":"2025. január. 29. 10:13","title":"Pálmafás, homokos tengerpart helyett kerítéssel és őrtoronnyal elzárt part várta a magyar utazási iroda ügyfeleit Srí Lankán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városi légitaxik piaca a következő három évtizedben 150 ezer járművel milliárd dollárosra nőhet a világon. Máshol a légitaxizás már terjed, itthon még gyerekcipőben jár, és most a Forma-1-es nagydíj miatt került megint az érdeklődés középpontjába.
Szokatlan zajt tapasztalhattak a budapesti belvárosban élők a hétvégén: a Hungaroring idei versenyhétvégéjén gyakorlatilag reggeltől estig helikopterek szelték át a pesti oldalt, a szolgáltatást 290 eurótól vehették igénybe azok, akik Mogyoródra igyekeztek. A helikoptertaxik miatt Karácsony Gergely főpolgármester is felháborodott, Facebook-posztjában arról írt, „amikor néhány ember kényelme érdekében egy egész városnak kell feladnia a hétvégi nyugalmát, az ellenkezik minden közösség írott és íratlan szabályaival".
A poszt alatt Déri Tibor IV. kerületi polgármester jelezte, hogy hasonló szolgáltatás eddig is volt, ami változott, az az útvonal: amíg eddig Újpesten keresztül lehetett eljutni helikopterrel a Forma-1-es futam helyszínére, most ennél délebbre. Így az észak-pestiek számára zajmentes lett a hétvége, a zuglóiak számára annál zajosabb.
Noha a városi helikoptertaxizás a budapestiek számára szokatlan, a szolgáltatás azonban – egy döntő technológiai változás miatt – közelebb lehet a felfutáshoz, mint hinnénk. Egy egészen új iparág bontakozik ki a szemünk láttára: megjelenik ugyanis a városi légi közlekedés, a teljesen elektromos, függőlegesen fel- és leszálló légi járművek elterjedésével.
Mire számíthat, aki helikopterrel taxizna Budapest környékén?
A hungaroring.hu oldala azoknak a vendégeknek, akik a versenyre helikopterrel kívántak kilátogatni, két szolgáltatót, a Fly-Coop és a Fly4Less Kft-t tüntette fel, belvárosi járataikat mindkettő az Árpád híd közelében található Buda Riverside Heliportról indította. Ezek mellett viszont más szolgáltatók is vállaltak helikoptertaxi-járatokat a verseny helyszínére, ilyenek például a Vipheli és az Airheli.
Az árakban már jelentősebbek voltak az eltérések: míg a Budapest – Hungaroring egyirányú út a Fly-Coop-nál 290 euróba került, az oda-vissza út pedig fejenként 500 euróba, addig a Fly4Less-nél Mogyoródra, vagy onnan a belvárosba egy útért 480 eurót kellett fizetni, míg a retúrért 810 eurót kértek. Nagyságrendileg hasonló volt a Vipheli és az Airheli díjszabása is.
Aki Ferihegyről egyből az autóverseny helyszínére kívánt utazni, vagy a verseny után ment ki a nemzetközi repülőtérre, annak fejenként csak oda 800 eurót kellett kifizetnie, míg oda-vissza 1500-at, addig a Fly4Less itt négy és öt főre adott meg árakat, 3000 és 3600 eurósat, viszont oda-vissza kedvezményt nem biztosított.
Természetesen a versenyek idején túl is több szolgáltató vállal helikopteres légitaxi-szolgáltatást, melyekre megrendeléstől függően egyedi árakat határoznak meg.
A Fly-Coop és a Fly4Less Kft-t is megkérdeztük arról, hány utasuk van egy átlagos napon, és mekkora forgalmat bonyolítottak a verseny alatt. Amint a válaszuk megérkezik, cikkünket frissítjük.
Az elektromos technológia hozza el a nagy változást
Az elektromos technológiára épülő légi járművek célja nem az, hogy kiváltsa a városi közösségi közlekedést, a metrókat, villamosokat, de 5-6 ember gyors elszállítására alkalmasak lesznek, ami a mai taxikhoz, iránytaxikhoz vagy autómegosztó szolgáltatásokhoz lehet hasonló, amikor a 2030-as években megjelennek. Így inkább kiegészítik majd a meglévő földfelszíni és föld alatti közlekedési infrastruktúrát.
Természetesen már ma is vannak nagyvárosok – New York vagy Rio de Janeiro –, ahol elterjedt, hogy helikopterrel szállítják be a jól fizető utasokat például a repülőtérről a belvárosba, ebből pedig néhány vállalkozás igen jól profitál. Ez azonban jelenleg elsősorban ott fordul elő nagyobb számban, ahol problémát jelent a repülőtér és a városközpont közötti kapcsolat.
Az olyan elektromos hajtóművek megjelenése viszont, melyek lehetővé teszik a légi jármű függőleges fel- és leszállását, a városi légi közlekedés drámai fellendülését fogja okozni
– vetítette előre Dr. Balázs Gergely György, a Rolls-Royce Magyarország ügyvezető igazgatója, annak a fejlesztőközpontnak a vezetője, amely ilyen, a környezetet helyileg kevésbé szennyező repülőgép-hajtóműveket fejleszt.
Dr. Balázs Gergely György
Veres Viktor
A fejlődést segíti, hogy az új elektromos technológiának köszönhetően egyrészt jelentősen csökkenthetők az üzemeltetési költségek, azaz nyereségesebbé válnak az ilyen szolgáltatások, így pedig szélesebb körben, körülbelül a mai taxik árának megfelelő összegért bárki igénybe veheti majd ezeket a járműveket; másrészt a technológia csökkenti a környezetszennyezést, és lehetővé teszi a városi környezetbe beilleszthető függőleges fel- és leszállást, valamint a helikoptereknél sokkal csendesebb és biztonságosabb üzemelést.
Az utóbbi szempontoknak úgy felelnek meg, hogy ezekhez a többmotoros járművekhez lassú forgású légcsavar is fejleszthető, ezáltal sokkal kisebb zajt generálnak. Emellett nagyon fontos, hogy jelentősen növelhető a biztonság, mivel ezek a repülők hat vagy akár nyolc hajtóművel működnek, amelyek közül több meghibásodása esetén is biztonsággal lehozható a jármű. Különösen lényeges ez a városi környezetben történő használatuk esetén, hiszen a pilóta és az utasok védelme mellett itt fontos a lakosság védelme is.
A fejlesztőközpont vezetője úgy látja, hogy a Rolls-Royce számára is hatalmas üzleti lehetőségnek ígérkezik ez az új piac. A városi légi közlekedés 2030-ra néhány ezres járműdarabszámmal működhet, 2050-re azonban már 150 ezer működő járművet prognosztizálnak a szakértők, ami egy közel százmilliárd dolláros piacot feltételez. Különösen Ázsia és Csendes-óceán régióiban várható óriási fejlődés, itt 82 500 függőlegesen fel- és leszálló elektromos repülőgép üzemelhet 2050-re – az összes ilyen légi jármű több mint fele –, 36,9 milliárd dolláros becsült szolgáltatási bevétellel – ami a globális bevétel több mint 40 százalékát adhatja. Földrajzi elhelyezkedésük miatt Szingapúrból, Tokióból és Szöulból jöhet a legtöbb érdeklődő. Becslések szerint 2050-re Japánban 16 400 függőlegesen fel- és leszálló légi jármű üzemelhet, mintegy 14,3 milliárd dolláros árbevétellel, Dél-Korea 3,8 milliárd dollár, Szingapúr pedig 350 millió dollár kereskedelmi lehetőséggel rendelkezik az elkövetkezendő kevesebb mint három évtizedben.
Veres Viktor
Mik a legfőbb nehézségek?
Komoly korlátjai is vannak a légi járművek ilyen mértékű elterjedésének. Ha nem egy-két helikopter repdes majd felettünk, hanem valóban 150 ezret megközelítő elektromos repülőre lehet számítani 2050-re, akkor jelentős hiány keletkezhet mind pilótából, mind légiirányítóból, különösen, hogy már ma is többmilliós fizetésekért, lasszóval fogják a dolgozókat ezeken a területeken. (Éppen a napokban számoltunk be arról, hogy komoly fennakadásokat okozott, és több ezer légijáratot kellett törölni az Egyesült Államokban részben a légiirányítás kapacitáshiánya miatt a nyári utazási szezon első forgalmas hetében.)
Balázs Gergely György szerint a 2030-as években, amikor megjelennek az első elektromos városi légi járművek, feltehetően még pilóták fogják vezetni, 2050-re azonban pilóta nélküli, önvezető járművek veszik át a helyüket, a fejlesztések legalábbis ebbe az irányba mutatnak. Ez a változás várhatóan sokkal biztonságosabbá is teszi a rendszert.
A legtöbb sci-fi-ből az a kép rajzolódhat ki előttünk, hogy rengeteg légi jármű össze-vissza repül, de természetesen a repülés egy nagyon erősen szabályozott iparág – teszi hozzá a szakember –, ami ezekre a városi elektromos repülőkre is érvényes. Ez azt jelenti, hogy csak meghatározott útvonalakon, meghatározott magasságokon közlekedhetnek. A fejlesztés során a hatóságokkal való folyamatos együttműködés is zajlik, hiszen erre a fajta városi légi közlekedésre nincsenek még előre kidolgozott szabályok, azok a hatóságokkal való együttműködés során alakulnak ki.
A regionális légi közlekedésben is nagy átalakulást hozhat
Az 50–250 kilométer közötti regionális közlekedés számára is jól használható lesz az új légi technológia. Noha a városival ellentétben a regionális légi közlekedés nem új iparág, így is nagy átalakulás előtt áll. A Tecnam repülőgépgyártó például komoly bizniszt csinál a P2012-es repülőjével, amely egy kis hatótávolságú regionális közlekedésre képes kilencszemélyes gép. Norvégiában a legnagyobb légitársaság (Widerøe) fő tevékenysége ilyen regionális utakon alapszik. Ha pedig az elektromos és hibrid-elektromos hajtásnak köszönhetően jelentősen csökkennek az üzemeltetési költségek, úgy az iparág számára is új lehetőségek nyílnak.
MTI / Lakatos Péter
Az új technológia természetesen nem tud és nem is akar konkurenciát jelenteni a 300–400 kilométer per órás sebességre és egyszerre sok utas szállítására képes gyorsvasúttal. Olyan területeken viszont jól használható lesz, ahol nincs kiépült infrastruktúra: az észak-európai országok, például Norvégia távoli régióiban, skót szigeteken vagy Ázsia és Csendes-óceán több térségében, köztük a Himalájában, és sok más ritkán lakott területen, ahol földrajzi okok miatt nehéz a közúti vagy vasúti közlekedést kiépíteni. Ezeken a helyeken a teherszállításban is fontos szerepet játszhat.
A fejlesztők célja, hogy a felhasználástól függően lehessen választani, hogy belső égésű motor, elektromos vagy hibrid-elektromos meghajtás a legalkalmasabb és a leginkább költséghatékony az adott szolgáltatás számára.
Légimentésben is jól használható lesz
Az utóbbi hetekben többször hallottuk, hogy hatezer méter feletti magasságokban a helikopteres hegyimentők már nem tudnak dolgozni. Kevesen tudják azonban, hogy ennek az az oka, hogy a helikopterek motorjai nehezen bírják ilyen magasságban az oxigénszegény környezetet. Sokkal hatékonyabban működhetne tehát a hegyimentés, ha a helikoptereket fel lehetne váltani, hiszen az elektromos motorok működéséhez nem kell oxigén, a több propeller pedig könnyebben megbirkózik a ritkább levegővel, így akár a Csomolungmára is felrepülhetnének.
AFP / Prakash Mathema
Hazánkban elsősorban szintén a sürgősségi, vészhelyzeti mentés az a terület, ahol elsőként bevethető lehet az új technológia. A légimentést jelenleg helikopterekkel látjuk el, az elektromos repülőknek viszont várhatóan sokkal alacsonyabb lesz az üzemeltetési költsége – nem csupán az üzemanyagköltség, de a karbantartás is –, emellett jóval kisebb zajterheléssel működnek.
Az új iparág fejlesztésben nagyon magas a magyarországi hozzáadott érték
A Németországban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Szingapúrban és Norvégiában jelenlévő Rolls-Royce Electrical üzleti terület részeként a Rolls-Royce Magyarország fejlesztési részlegén 120 fő dolgozik Budapesten. Fő fejlesztési területük a hibrid-elektromos hajtásrendszer fejlesztése, emellett egy turbógenerátoros rendszerhez a generátor fejlesztése zajlik itt. Németországban fejlesztik a turbinát, itt Magyarországon fejlesztik hozzá a generátort, ami együtt egy áramelőállító egységként tud szolgálni, például hibrid repülőkben. Vannak további komponensek, a többi között egy energiaelosztó berendezés, amelyet szintén itt fejlesztenek. E mérnöki csúcstechnológiás munkáknak a következő fejlesztési szintre emeléséhez idén három évre 1,7 milliárd forint állami támogatást is kapott a hazai részleg, aminek keretében további 20 új munkahely nyílik mérnökök számára.
Nyitóképünkön a Magyar Honvédség AS 350 B Écureuil helikoptere az augusztus 20-i légi parádé főpróbáján Budapesten, a Duna felett 2022. augusztus 15-én. Képünk illusztráció. Fotó: MTI / Illyés Tibor
A drónok rendkívül sok célra használhatóak, a videók magasból történő készítésétől a csomagok kiszállításán át a katonai feladatokig bevethetők, és most az Imperial College London, valamint az EMPA Research kutatói azon dolgoznak, hogy a tűzoltásban is használni lehessen őket.