Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"839db8d7-2438-44b2-b9ba-53fa94f3bef5","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Történelmi fordulatnak számít, hogy a törökországi Kurd Munkapárt négy évtizednyi harc után feloszlatja és lefegyverzi önmagát. A folyamat azonban nem világos, főként az, hogy mit kapnak ezért a kurdok, miért épp most tette le a fegyvert a PKK. Az már inkább átlátható, hogy mit nyer ezzel Tayyip Erdogan török elnök.","shortLead":"Történelmi fordulatnak számít, hogy a törökországi Kurd Munkapárt négy évtizednyi harc után feloszlatja és lefegyverzi...","id":"20250515_hvg-gyakorlat-tenne-torokorszag-kurd-fegyverletetel-erdogan-gyozelme","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/839db8d7-2438-44b2-b9ba-53fa94f3bef5.jpg","index":0,"item":"f9ffbb85-d6d9-4155-b7b9-7b417496d694","keywords":null,"link":"/360/20250515_hvg-gyakorlat-tenne-torokorszag-kurd-fegyverletetel-erdogan-gyozelme","timestamp":"2025. május. 15. 15:40","title":"Stabilizálhatja a Közel-Keletet a váratlan fordulat Törökországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17e877ea-dd74-475c-b09d-cfe65950214f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A pénzügyi visszaélések miatt hirtelen távozó Klaus Schwab káoszt hagy maga mögött a legnagyobb cégeket tömörítő szervezetben.","shortLead":"A pénzügyi visszaélések miatt hirtelen távozó Klaus Schwab káoszt hagy maga mögött a legnagyobb cégeket tömörítő...","id":"20250516_Hirtelen-tavozott-a-Vilaggazdasagi-Forum-vezetoje-Christine-Lagarde-ot-akarjak-a-helyere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17e877ea-dd74-475c-b09d-cfe65950214f.jpg","index":0,"item":"52ee7a4b-38af-43d9-aa76-4fdb18dcf844","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250516_Hirtelen-tavozott-a-Vilaggazdasagi-Forum-vezetoje-Christine-Lagarde-ot-akarjak-a-helyere","timestamp":"2025. május. 16. 07:43","title":"Hirtelen távozott a Világgazdasági Fórum vezetője, Christine Lagarde-ot akarják a helyére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac73e77a-1556-4183-aa33-cb42b6bd8325","c_author":"Galicza Dorina ","category":"gazdasag","description":"Megér egy hiteles felmérés egy házkutatást? Hann Endrét, Horn Gábort és Pulai Andrást kérdeztük arról, lehet-e hatása az új „átláthatósági” törvénytervezetnek a Medián, a Republikon, illetve a Publicus munkájára.","shortLead":"Megér egy hiteles felmérés egy házkutatást? Hann Endrét, Horn Gábort és Pulai Andrást kérdeztük arról, lehet-e hatása...","id":"20250517_atlathatosagi-uldozesi-torveny-kozvelemeny-kutatok-Hann-Endre-Horn-Gabor-Pulai-Andras-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac73e77a-1556-4183-aa33-cb42b6bd8325.jpg","index":0,"item":"1027ffbb-9620-4a7e-b488-cc3b367e40f2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250517_atlathatosagi-uldozesi-torveny-kozvelemeny-kutatok-Hann-Endre-Horn-Gabor-Pulai-Andras-ebx","timestamp":"2025. május. 17. 08:57","title":"„Ahhoz képest, ami itt készül, elhanyagolható, ha a Mediánnak kicsit rosszabbul megy” – fenyegeti a Lex Putyin a közvélemény-kutatókat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"936d5a3c-4c1b-45e8-a87d-4e66abea0139","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hírek szerint egy 89 millió rekordot tartalmazó adatbázis szivárgott ki a Steamről, amit most eladásra kínálnak egy illegális hackerfórumon. Már a Valve is megszólalt az ügyben.","shortLead":"A hírek szerint egy 89 millió rekordot tartalmazó adatbázis szivárgott ki a Steamről, amit most eladásra kínálnak...","id":"20250515_valve-steam-adatszivargas-hirek-jelszavak-kozlemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/936d5a3c-4c1b-45e8-a87d-4e66abea0139.jpg","index":0,"item":"622e3a29-bf8e-42e7-b1e7-a0ab0c1027f5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_valve-steam-adatszivargas-hirek-jelszavak-kozlemeny","timestamp":"2025. május. 15. 16:33","title":"Terjedni kezdett, hogy sürgősen jelszót kell cserélni – de mi igaz a Steam adatszivárgásából?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5e112a9-2baa-4473-8173-57c75667e7dd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Száraz István a nagykereskedelmi üzletágtól és a kiskereskedelmi egységektől is megvált.","shortLead":"Száraz István a nagykereskedelmi üzletágtól és a kiskereskedelmi egységektől is megvált.","id":"20250515_culinaris-cegeladas-szaraz-istvan-matolcsy-adam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5e112a9-2baa-4473-8173-57c75667e7dd.jpg","index":0,"item":"1a8caf04-eb9c-4bc0-9406-d9011fc5d76e","keywords":null,"link":"/kkv/20250515_culinaris-cegeladas-szaraz-istvan-matolcsy-adam","timestamp":"2025. május. 15. 19:11","title":"A Chef Market vette meg az egész Culinarist","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Musk elhidegült Viviantől, akinek a transzneműsége fontos szerepet játszott abban, hogy a milliárdos a „genderideológia” ellenzője lett.","shortLead":"Musk elhidegült Viviantől, akinek a transzneműsége fontos szerepet játszott abban, hogy a milliárdos...","id":"20250516_Modellkent-mutatkozott-be-Elon-Musk-transznemu-lanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664.jpg","index":0,"item":"e2bdfabb-74e8-41cb-aaab-cc6cb28896c1","keywords":null,"link":"/elet/20250516_Modellkent-mutatkozott-be-Elon-Musk-transznemu-lanya","timestamp":"2025. május. 16. 13:20","title":"Modellként debütált Elon Musk transznemű lánya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"186ac90e-3a7d-415b-ae24-b27836f86148","c_author":"HVG","category":"360","description":"Önálló projektcéggel indul el az Orbán-kormány által Magyar Ezüst Érdemkereszttel elismert rendező-producer, Kiss Stefán Mónika újabb Mohács-filmjének gyártása.","shortLead":"Önálló projektcéggel indul el az Orbán-kormány által Magyar Ezüst Érdemkereszttel elismert rendező-producer, Kiss...","id":"20250516_hvg-kiss-stafan-monika-mohacs-dokumentumfilm-balog-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/186ac90e-3a7d-415b-ae24-b27836f86148.jpg","index":0,"item":"11692f99-1ba7-488f-85f7-a31cec95a248","keywords":null,"link":"/360/20250516_hvg-kiss-stafan-monika-mohacs-dokumentumfilm-balog-zoltan","timestamp":"2025. május. 16. 07:45","title":"A mohácsi csatáról készül forgatni a Balog Zoltán nagytiszteletű úr című film rendezője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rengeteg YouTube-fiókra került lakat az év első három hónapjában, de van magyarázat a dologra.","shortLead":"Rengeteg YouTube-fiókra került lakat az év első három hónapjában, de van magyarázat a dologra.","id":"20250516_google-tag-youtube-fiokok-torlese-osszehangolt-befolyasolasi-kiserletek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241.jpg","index":0,"item":"1ccd451a-9a5c-4d35-be9e-9b100f5dbe3f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_google-tag-youtube-fiokok-torlese-osszehangolt-befolyasolasi-kiserletek","timestamp":"2025. május. 16. 14:03","title":"23 000+ YouTube-csatornát törölt a Google","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városi légitaxik piaca a következő három évtizedben 150 ezer járművel milliárd dollárosra nőhet a világon. Máshol a légitaxizás már terjed, itthon még gyerekcipőben jár, és most a Forma-1-es nagydíj miatt került megint az érdeklődés középpontjába.
Szokatlan zajt tapasztalhattak a budapesti belvárosban élők a hétvégén: a Hungaroring idei versenyhétvégéjén gyakorlatilag reggeltől estig helikopterek szelték át a pesti oldalt, a szolgáltatást 290 eurótól vehették igénybe azok, akik Mogyoródra igyekeztek. A helikoptertaxik miatt Karácsony Gergely főpolgármester is felháborodott, Facebook-posztjában arról írt, „amikor néhány ember kényelme érdekében egy egész városnak kell feladnia a hétvégi nyugalmát, az ellenkezik minden közösség írott és íratlan szabályaival".
A poszt alatt Déri Tibor IV. kerületi polgármester jelezte, hogy hasonló szolgáltatás eddig is volt, ami változott, az az útvonal: amíg eddig Újpesten keresztül lehetett eljutni helikopterrel a Forma-1-es futam helyszínére, most ennél délebbre. Így az észak-pestiek számára zajmentes lett a hétvége, a zuglóiak számára annál zajosabb.
Noha a városi helikoptertaxizás a budapestiek számára szokatlan, a szolgáltatás azonban – egy döntő technológiai változás miatt – közelebb lehet a felfutáshoz, mint hinnénk. Egy egészen új iparág bontakozik ki a szemünk láttára: megjelenik ugyanis a városi légi közlekedés, a teljesen elektromos, függőlegesen fel- és leszálló légi járművek elterjedésével.
Mire számíthat, aki helikopterrel taxizna Budapest környékén?
A hungaroring.hu oldala azoknak a vendégeknek, akik a versenyre helikopterrel kívántak kilátogatni, két szolgáltatót, a Fly-Coop és a Fly4Less Kft-t tüntette fel, belvárosi járataikat mindkettő az Árpád híd közelében található Buda Riverside Heliportról indította. Ezek mellett viszont más szolgáltatók is vállaltak helikoptertaxi-járatokat a verseny helyszínére, ilyenek például a Vipheli és az Airheli.
Az árakban már jelentősebbek voltak az eltérések: míg a Budapest – Hungaroring egyirányú út a Fly-Coop-nál 290 euróba került, az oda-vissza út pedig fejenként 500 euróba, addig a Fly4Less-nél Mogyoródra, vagy onnan a belvárosba egy útért 480 eurót kellett fizetni, míg a retúrért 810 eurót kértek. Nagyságrendileg hasonló volt a Vipheli és az Airheli díjszabása is.
Aki Ferihegyről egyből az autóverseny helyszínére kívánt utazni, vagy a verseny után ment ki a nemzetközi repülőtérre, annak fejenként csak oda 800 eurót kellett kifizetnie, míg oda-vissza 1500-at, addig a Fly4Less itt négy és öt főre adott meg árakat, 3000 és 3600 eurósat, viszont oda-vissza kedvezményt nem biztosított.
Természetesen a versenyek idején túl is több szolgáltató vállal helikopteres légitaxi-szolgáltatást, melyekre megrendeléstől függően egyedi árakat határoznak meg.
A Fly-Coop és a Fly4Less Kft-t is megkérdeztük arról, hány utasuk van egy átlagos napon, és mekkora forgalmat bonyolítottak a verseny alatt. Amint a válaszuk megérkezik, cikkünket frissítjük.
Az elektromos technológia hozza el a nagy változást
Az elektromos technológiára épülő légi járművek célja nem az, hogy kiváltsa a városi közösségi közlekedést, a metrókat, villamosokat, de 5-6 ember gyors elszállítására alkalmasak lesznek, ami a mai taxikhoz, iránytaxikhoz vagy autómegosztó szolgáltatásokhoz lehet hasonló, amikor a 2030-as években megjelennek. Így inkább kiegészítik majd a meglévő földfelszíni és föld alatti közlekedési infrastruktúrát.
Természetesen már ma is vannak nagyvárosok – New York vagy Rio de Janeiro –, ahol elterjedt, hogy helikopterrel szállítják be a jól fizető utasokat például a repülőtérről a belvárosba, ebből pedig néhány vállalkozás igen jól profitál. Ez azonban jelenleg elsősorban ott fordul elő nagyobb számban, ahol problémát jelent a repülőtér és a városközpont közötti kapcsolat.
Az olyan elektromos hajtóművek megjelenése viszont, melyek lehetővé teszik a légi jármű függőleges fel- és leszállását, a városi légi közlekedés drámai fellendülését fogja okozni
– vetítette előre Dr. Balázs Gergely György, a Rolls-Royce Magyarország ügyvezető igazgatója, annak a fejlesztőközpontnak a vezetője, amely ilyen, a környezetet helyileg kevésbé szennyező repülőgép-hajtóműveket fejleszt.
Dr. Balázs Gergely György
Veres Viktor
A fejlődést segíti, hogy az új elektromos technológiának köszönhetően egyrészt jelentősen csökkenthetők az üzemeltetési költségek, azaz nyereségesebbé válnak az ilyen szolgáltatások, így pedig szélesebb körben, körülbelül a mai taxik árának megfelelő összegért bárki igénybe veheti majd ezeket a járműveket; másrészt a technológia csökkenti a környezetszennyezést, és lehetővé teszi a városi környezetbe beilleszthető függőleges fel- és leszállást, valamint a helikoptereknél sokkal csendesebb és biztonságosabb üzemelést.
Az utóbbi szempontoknak úgy felelnek meg, hogy ezekhez a többmotoros járművekhez lassú forgású légcsavar is fejleszthető, ezáltal sokkal kisebb zajt generálnak. Emellett nagyon fontos, hogy jelentősen növelhető a biztonság, mivel ezek a repülők hat vagy akár nyolc hajtóművel működnek, amelyek közül több meghibásodása esetén is biztonsággal lehozható a jármű. Különösen lényeges ez a városi környezetben történő használatuk esetén, hiszen a pilóta és az utasok védelme mellett itt fontos a lakosság védelme is.
A fejlesztőközpont vezetője úgy látja, hogy a Rolls-Royce számára is hatalmas üzleti lehetőségnek ígérkezik ez az új piac. A városi légi közlekedés 2030-ra néhány ezres járműdarabszámmal működhet, 2050-re azonban már 150 ezer működő járművet prognosztizálnak a szakértők, ami egy közel százmilliárd dolláros piacot feltételez. Különösen Ázsia és Csendes-óceán régióiban várható óriási fejlődés, itt 82 500 függőlegesen fel- és leszálló elektromos repülőgép üzemelhet 2050-re – az összes ilyen légi jármű több mint fele –, 36,9 milliárd dolláros becsült szolgáltatási bevétellel – ami a globális bevétel több mint 40 százalékát adhatja. Földrajzi elhelyezkedésük miatt Szingapúrból, Tokióból és Szöulból jöhet a legtöbb érdeklődő. Becslések szerint 2050-re Japánban 16 400 függőlegesen fel- és leszálló légi jármű üzemelhet, mintegy 14,3 milliárd dolláros árbevétellel, Dél-Korea 3,8 milliárd dollár, Szingapúr pedig 350 millió dollár kereskedelmi lehetőséggel rendelkezik az elkövetkezendő kevesebb mint három évtizedben.
Veres Viktor
Mik a legfőbb nehézségek?
Komoly korlátjai is vannak a légi járművek ilyen mértékű elterjedésének. Ha nem egy-két helikopter repdes majd felettünk, hanem valóban 150 ezret megközelítő elektromos repülőre lehet számítani 2050-re, akkor jelentős hiány keletkezhet mind pilótából, mind légiirányítóból, különösen, hogy már ma is többmilliós fizetésekért, lasszóval fogják a dolgozókat ezeken a területeken. (Éppen a napokban számoltunk be arról, hogy komoly fennakadásokat okozott, és több ezer légijáratot kellett törölni az Egyesült Államokban részben a légiirányítás kapacitáshiánya miatt a nyári utazási szezon első forgalmas hetében.)
Balázs Gergely György szerint a 2030-as években, amikor megjelennek az első elektromos városi légi járművek, feltehetően még pilóták fogják vezetni, 2050-re azonban pilóta nélküli, önvezető járművek veszik át a helyüket, a fejlesztések legalábbis ebbe az irányba mutatnak. Ez a változás várhatóan sokkal biztonságosabbá is teszi a rendszert.
A legtöbb sci-fi-ből az a kép rajzolódhat ki előttünk, hogy rengeteg légi jármű össze-vissza repül, de természetesen a repülés egy nagyon erősen szabályozott iparág – teszi hozzá a szakember –, ami ezekre a városi elektromos repülőkre is érvényes. Ez azt jelenti, hogy csak meghatározott útvonalakon, meghatározott magasságokon közlekedhetnek. A fejlesztés során a hatóságokkal való folyamatos együttműködés is zajlik, hiszen erre a fajta városi légi közlekedésre nincsenek még előre kidolgozott szabályok, azok a hatóságokkal való együttműködés során alakulnak ki.
A regionális légi közlekedésben is nagy átalakulást hozhat
Az 50–250 kilométer közötti regionális közlekedés számára is jól használható lesz az új légi technológia. Noha a városival ellentétben a regionális légi közlekedés nem új iparág, így is nagy átalakulás előtt áll. A Tecnam repülőgépgyártó például komoly bizniszt csinál a P2012-es repülőjével, amely egy kis hatótávolságú regionális közlekedésre képes kilencszemélyes gép. Norvégiában a legnagyobb légitársaság (Widerøe) fő tevékenysége ilyen regionális utakon alapszik. Ha pedig az elektromos és hibrid-elektromos hajtásnak köszönhetően jelentősen csökkennek az üzemeltetési költségek, úgy az iparág számára is új lehetőségek nyílnak.
MTI / Lakatos Péter
Az új technológia természetesen nem tud és nem is akar konkurenciát jelenteni a 300–400 kilométer per órás sebességre és egyszerre sok utas szállítására képes gyorsvasúttal. Olyan területeken viszont jól használható lesz, ahol nincs kiépült infrastruktúra: az észak-európai országok, például Norvégia távoli régióiban, skót szigeteken vagy Ázsia és Csendes-óceán több térségében, köztük a Himalájában, és sok más ritkán lakott területen, ahol földrajzi okok miatt nehéz a közúti vagy vasúti közlekedést kiépíteni. Ezeken a helyeken a teherszállításban is fontos szerepet játszhat.
A fejlesztők célja, hogy a felhasználástól függően lehessen választani, hogy belső égésű motor, elektromos vagy hibrid-elektromos meghajtás a legalkalmasabb és a leginkább költséghatékony az adott szolgáltatás számára.
Légimentésben is jól használható lesz
Az utóbbi hetekben többször hallottuk, hogy hatezer méter feletti magasságokban a helikopteres hegyimentők már nem tudnak dolgozni. Kevesen tudják azonban, hogy ennek az az oka, hogy a helikopterek motorjai nehezen bírják ilyen magasságban az oxigénszegény környezetet. Sokkal hatékonyabban működhetne tehát a hegyimentés, ha a helikoptereket fel lehetne váltani, hiszen az elektromos motorok működéséhez nem kell oxigén, a több propeller pedig könnyebben megbirkózik a ritkább levegővel, így akár a Csomolungmára is felrepülhetnének.
AFP / Prakash Mathema
Hazánkban elsősorban szintén a sürgősségi, vészhelyzeti mentés az a terület, ahol elsőként bevethető lehet az új technológia. A légimentést jelenleg helikopterekkel látjuk el, az elektromos repülőknek viszont várhatóan sokkal alacsonyabb lesz az üzemeltetési költsége – nem csupán az üzemanyagköltség, de a karbantartás is –, emellett jóval kisebb zajterheléssel működnek.
Az új iparág fejlesztésben nagyon magas a magyarországi hozzáadott érték
A Németországban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Szingapúrban és Norvégiában jelenlévő Rolls-Royce Electrical üzleti terület részeként a Rolls-Royce Magyarország fejlesztési részlegén 120 fő dolgozik Budapesten. Fő fejlesztési területük a hibrid-elektromos hajtásrendszer fejlesztése, emellett egy turbógenerátoros rendszerhez a generátor fejlesztése zajlik itt. Németországban fejlesztik a turbinát, itt Magyarországon fejlesztik hozzá a generátort, ami együtt egy áramelőállító egységként tud szolgálni, például hibrid repülőkben. Vannak további komponensek, a többi között egy energiaelosztó berendezés, amelyet szintén itt fejlesztenek. E mérnöki csúcstechnológiás munkáknak a következő fejlesztési szintre emeléséhez idén három évre 1,7 milliárd forint állami támogatást is kapott a hazai részleg, aminek keretében további 20 új munkahely nyílik mérnökök számára.
Nyitóképünkön a Magyar Honvédség AS 350 B Écureuil helikoptere az augusztus 20-i légi parádé főpróbáján Budapesten, a Duna felett 2022. augusztus 15-én. Képünk illusztráció. Fotó: MTI / Illyés Tibor
A drónok rendkívül sok célra használhatóak, a videók magasból történő készítésétől a csomagok kiszállításán át a katonai feladatokig bevethetők, és most az Imperial College London, valamint az EMPA Research kutatói azon dolgoznak, hogy a tűzoltásban is használni lehessen őket.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.