Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 02. 11:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"d867227b-6196-459c-85a6-2a6f012d7f06","c_author":"Szász Lilla","category":"360","description":"A kubai forradalom szociális vívmányai eltűnnek, éppen vagy víz nincs, vagy áram, vagy net, vagy egyik sem. Miért akar bárki itt maradni? Szász Lilla riportja azokról, akik kiszabadulnának a rendszer kötöttségei alól, mégsem hagyják el az országot.","shortLead":"A kubai forradalom szociális vívmányai eltűnnek, éppen vagy víz nincs, vagy áram, vagy net, vagy egyik sem. Miért akar...","id":"20250302_szasz-lilla-kuba-eltunnek-a-forradalom-vivmanyai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d867227b-6196-459c-85a6-2a6f012d7f06.jpg","index":0,"item":"33025fa7-2136-4256-9a46-62db366aa719","keywords":null,"link":"/360/20250302_szasz-lilla-kuba-eltunnek-a-forradalom-vivmanyai","timestamp":"2025. március. 02. 17:00","title":"Ilyen az, amikor egy ország nem működik - riport Kubából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adf8e8ca-3731-4a81-8bb1-05acac28948a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sikerről, politikáról, rugdosásról és távlati célokról is beszélt a miniszterelnök, amikor engedte, hogy kérdezzék – no nem a sajtó, hanem a Pannon Egyetem diákjai.","shortLead":"Sikerről, politikáról, rugdosásról és távlati célokról is beszélt a miniszterelnök, amikor engedte, hogy kérdezzék – no...","id":"20250302_Orban-A-politika-olyan-sport-mint-a-boksz-ahol-meg-a-gyoztest-is-nagyon-megverik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adf8e8ca-3731-4a81-8bb1-05acac28948a.jpg","index":0,"item":"36ba5e5a-4175-46a2-bbbd-c414b65b3d82","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Orban-A-politika-olyan-sport-mint-a-boksz-ahol-meg-a-gyoztest-is-nagyon-megverik-ebx","timestamp":"2025. március. 02. 18:54","title":"Orbán: A politika olyan sport, mint a boksz, ahol még a győztest is nagyon megverik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Az állampapír megtakarításokkal rendelkező ügyfelek fele készül portfóliójának átalakítására, a legtöbben a tőzsdei indexeket követő ETF-eket választják. A K&H Értékpapír szakértői szerint nem érdemes tőzsdekrachot várni a Trump-elnökségtől, de Európában, sőt, Magyarországon is találhatunk kedvező befektetési lehetőségeket.","shortLead":"Az állampapír megtakarításokkal rendelkező ügyfelek fele készül portfóliójának átalakítására, a legtöbben a tőzsdei...","id":"20250303_kh-ertekpapir-allampapir-sp-500-bux","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0.jpg","index":0,"item":"ffecff1d-c9be-4fdf-a0d9-5e1d1d83dead","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_kh-ertekpapir-allampapir-sp-500-bux","timestamp":"2025. március. 03. 10:24","title":"Az állampapíroktól a tőzsdék felé fordulhatnak a K&H-s ügyfelek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76d73fe0-8a9a-4d71-b5f8-bed3b5e61922","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Az inflációkövető lakossági állampapírok kamatfizetése idején szokatlanul sok ügyfélnek kell döntenie arról, hogy mihez kezd a pénzével. A lehetőségekről, a szempontokról és a veszélyekről a HVG több piaci szereplőt kérdezett.","shortLead":"Az inflációkövető lakossági állampapírok kamatfizetése idején szokatlanul sok ügyfélnek kell döntenie arról, hogy mihez...","id":"20250303_hvg-allampapir-befektetes-befektetesi-alap-kamateso-idejen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76d73fe0-8a9a-4d71-b5f8-bed3b5e61922.jpg","index":0,"item":"8bb0932e-1f40-4cf3-a2a0-a0b52232a778","keywords":null,"link":"/360/20250303_hvg-allampapir-befektetes-befektetesi-alap-kamateso-idejen","timestamp":"2025. március. 03. 18:30","title":"Állampapírpénzek: mit lehet tenni a Nagy Márton-i őrület idején?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","shortLead":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","id":"20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1.jpg","index":0,"item":"41e58c7b-e9c2-4c4d-a2b6-4f8bc483da47","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","timestamp":"2025. március. 02. 21:13","title":"Nagyon kikapott a Fidesz jelöltje Pápán az időközi választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azért nem volt olyan komoly a dolog.","shortLead":"Azért nem volt olyan komoly a dolog.","id":"20250302_Ruszin-Szendi-elkesett-a-Tisza-forumarol-Bekescsaban-a-szinpadon-bunhodott-miatta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3.jpg","index":0,"item":"bd83a2f3-63e4-417f-a1a4-d11c3db4c9ed","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Ruszin-Szendi-elkesett-a-Tisza-forumarol-Bekescsaban-a-szinpadon-bunhodott-miatta","timestamp":"2025. március. 02. 11:07","title":"Ruszin-Szendi elkésett a Tisza fórumáról Békéscsabán, a színpadon bűnhődött miatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af1bfaac-879e-4246-b8c2-db847e57dd95","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Elmaradtak az elmúlt években megszokott politikai kiállások, az idei Oscaron a Los Angeles-i tűzvész jelentette a legnagyobb megrázkódtatást. ","shortLead":"Elmaradtak az elmúlt években megszokott politikai kiállások, az idei Oscaron a Los Angeles-i tűzvész jelentette...","id":"20250303_oscar-gala-politika-trump-gaza-ukrajna-tuzvesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af1bfaac-879e-4246-b8c2-db847e57dd95.jpg","index":0,"item":"605fab7f-411b-4063-b9d4-4586649cc596","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_oscar-gala-politika-trump-gaza-ukrajna-tuzvesz","timestamp":"2025. március. 03. 07:04","title":"Donald Trump nevét senki sem ejtette ki az Oscar-gálán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városi légitaxik piaca a következő három évtizedben 150 ezer járművel milliárd dollárosra nőhet a világon. Máshol a légitaxizás már terjed, itthon még gyerekcipőben jár, és most a Forma-1-es nagydíj miatt került megint az érdeklődés középpontjába.
Szokatlan zajt tapasztalhattak a budapesti belvárosban élők a hétvégén: a Hungaroring idei versenyhétvégéjén gyakorlatilag reggeltől estig helikopterek szelték át a pesti oldalt, a szolgáltatást 290 eurótól vehették igénybe azok, akik Mogyoródra igyekeztek. A helikoptertaxik miatt Karácsony Gergely főpolgármester is felháborodott, Facebook-posztjában arról írt, „amikor néhány ember kényelme érdekében egy egész városnak kell feladnia a hétvégi nyugalmát, az ellenkezik minden közösség írott és íratlan szabályaival".
A poszt alatt Déri Tibor IV. kerületi polgármester jelezte, hogy hasonló szolgáltatás eddig is volt, ami változott, az az útvonal: amíg eddig Újpesten keresztül lehetett eljutni helikopterrel a Forma-1-es futam helyszínére, most ennél délebbre. Így az észak-pestiek számára zajmentes lett a hétvége, a zuglóiak számára annál zajosabb.
Noha a városi helikoptertaxizás a budapestiek számára szokatlan, a szolgáltatás azonban – egy döntő technológiai változás miatt – közelebb lehet a felfutáshoz, mint hinnénk. Egy egészen új iparág bontakozik ki a szemünk láttára: megjelenik ugyanis a városi légi közlekedés, a teljesen elektromos, függőlegesen fel- és leszálló légi járművek elterjedésével.
Mire számíthat, aki helikopterrel taxizna Budapest környékén?
A hungaroring.hu oldala azoknak a vendégeknek, akik a versenyre helikopterrel kívántak kilátogatni, két szolgáltatót, a Fly-Coop és a Fly4Less Kft-t tüntette fel, belvárosi járataikat mindkettő az Árpád híd közelében található Buda Riverside Heliportról indította. Ezek mellett viszont más szolgáltatók is vállaltak helikoptertaxi-járatokat a verseny helyszínére, ilyenek például a Vipheli és az Airheli.
Az árakban már jelentősebbek voltak az eltérések: míg a Budapest – Hungaroring egyirányú út a Fly-Coop-nál 290 euróba került, az oda-vissza út pedig fejenként 500 euróba, addig a Fly4Less-nél Mogyoródra, vagy onnan a belvárosba egy útért 480 eurót kellett fizetni, míg a retúrért 810 eurót kértek. Nagyságrendileg hasonló volt a Vipheli és az Airheli díjszabása is.
Aki Ferihegyről egyből az autóverseny helyszínére kívánt utazni, vagy a verseny után ment ki a nemzetközi repülőtérre, annak fejenként csak oda 800 eurót kellett kifizetnie, míg oda-vissza 1500-at, addig a Fly4Less itt négy és öt főre adott meg árakat, 3000 és 3600 eurósat, viszont oda-vissza kedvezményt nem biztosított.
Természetesen a versenyek idején túl is több szolgáltató vállal helikopteres légitaxi-szolgáltatást, melyekre megrendeléstől függően egyedi árakat határoznak meg.
A Fly-Coop és a Fly4Less Kft-t is megkérdeztük arról, hány utasuk van egy átlagos napon, és mekkora forgalmat bonyolítottak a verseny alatt. Amint a válaszuk megérkezik, cikkünket frissítjük.
Az elektromos technológia hozza el a nagy változást
Az elektromos technológiára épülő légi járművek célja nem az, hogy kiváltsa a városi közösségi közlekedést, a metrókat, villamosokat, de 5-6 ember gyors elszállítására alkalmasak lesznek, ami a mai taxikhoz, iránytaxikhoz vagy autómegosztó szolgáltatásokhoz lehet hasonló, amikor a 2030-as években megjelennek. Így inkább kiegészítik majd a meglévő földfelszíni és föld alatti közlekedési infrastruktúrát.
Természetesen már ma is vannak nagyvárosok – New York vagy Rio de Janeiro –, ahol elterjedt, hogy helikopterrel szállítják be a jól fizető utasokat például a repülőtérről a belvárosba, ebből pedig néhány vállalkozás igen jól profitál. Ez azonban jelenleg elsősorban ott fordul elő nagyobb számban, ahol problémát jelent a repülőtér és a városközpont közötti kapcsolat.
Az olyan elektromos hajtóművek megjelenése viszont, melyek lehetővé teszik a légi jármű függőleges fel- és leszállását, a városi légi közlekedés drámai fellendülését fogja okozni
– vetítette előre Dr. Balázs Gergely György, a Rolls-Royce Magyarország ügyvezető igazgatója, annak a fejlesztőközpontnak a vezetője, amely ilyen, a környezetet helyileg kevésbé szennyező repülőgép-hajtóműveket fejleszt.
Dr. Balázs Gergely György
Veres Viktor
A fejlődést segíti, hogy az új elektromos technológiának köszönhetően egyrészt jelentősen csökkenthetők az üzemeltetési költségek, azaz nyereségesebbé válnak az ilyen szolgáltatások, így pedig szélesebb körben, körülbelül a mai taxik árának megfelelő összegért bárki igénybe veheti majd ezeket a járműveket; másrészt a technológia csökkenti a környezetszennyezést, és lehetővé teszi a városi környezetbe beilleszthető függőleges fel- és leszállást, valamint a helikoptereknél sokkal csendesebb és biztonságosabb üzemelést.
Az utóbbi szempontoknak úgy felelnek meg, hogy ezekhez a többmotoros járművekhez lassú forgású légcsavar is fejleszthető, ezáltal sokkal kisebb zajt generálnak. Emellett nagyon fontos, hogy jelentősen növelhető a biztonság, mivel ezek a repülők hat vagy akár nyolc hajtóművel működnek, amelyek közül több meghibásodása esetén is biztonsággal lehozható a jármű. Különösen lényeges ez a városi környezetben történő használatuk esetén, hiszen a pilóta és az utasok védelme mellett itt fontos a lakosság védelme is.
A fejlesztőközpont vezetője úgy látja, hogy a Rolls-Royce számára is hatalmas üzleti lehetőségnek ígérkezik ez az új piac. A városi légi közlekedés 2030-ra néhány ezres járműdarabszámmal működhet, 2050-re azonban már 150 ezer működő járművet prognosztizálnak a szakértők, ami egy közel százmilliárd dolláros piacot feltételez. Különösen Ázsia és Csendes-óceán régióiban várható óriási fejlődés, itt 82 500 függőlegesen fel- és leszálló elektromos repülőgép üzemelhet 2050-re – az összes ilyen légi jármű több mint fele –, 36,9 milliárd dolláros becsült szolgáltatási bevétellel – ami a globális bevétel több mint 40 százalékát adhatja. Földrajzi elhelyezkedésük miatt Szingapúrból, Tokióból és Szöulból jöhet a legtöbb érdeklődő. Becslések szerint 2050-re Japánban 16 400 függőlegesen fel- és leszálló légi jármű üzemelhet, mintegy 14,3 milliárd dolláros árbevétellel, Dél-Korea 3,8 milliárd dollár, Szingapúr pedig 350 millió dollár kereskedelmi lehetőséggel rendelkezik az elkövetkezendő kevesebb mint három évtizedben.
Veres Viktor
Mik a legfőbb nehézségek?
Komoly korlátjai is vannak a légi járművek ilyen mértékű elterjedésének. Ha nem egy-két helikopter repdes majd felettünk, hanem valóban 150 ezret megközelítő elektromos repülőre lehet számítani 2050-re, akkor jelentős hiány keletkezhet mind pilótából, mind légiirányítóból, különösen, hogy már ma is többmilliós fizetésekért, lasszóval fogják a dolgozókat ezeken a területeken. (Éppen a napokban számoltunk be arról, hogy komoly fennakadásokat okozott, és több ezer légijáratot kellett törölni az Egyesült Államokban részben a légiirányítás kapacitáshiánya miatt a nyári utazási szezon első forgalmas hetében.)
Balázs Gergely György szerint a 2030-as években, amikor megjelennek az első elektromos városi légi járművek, feltehetően még pilóták fogják vezetni, 2050-re azonban pilóta nélküli, önvezető járművek veszik át a helyüket, a fejlesztések legalábbis ebbe az irányba mutatnak. Ez a változás várhatóan sokkal biztonságosabbá is teszi a rendszert.
A legtöbb sci-fi-ből az a kép rajzolódhat ki előttünk, hogy rengeteg légi jármű össze-vissza repül, de természetesen a repülés egy nagyon erősen szabályozott iparág – teszi hozzá a szakember –, ami ezekre a városi elektromos repülőkre is érvényes. Ez azt jelenti, hogy csak meghatározott útvonalakon, meghatározott magasságokon közlekedhetnek. A fejlesztés során a hatóságokkal való folyamatos együttműködés is zajlik, hiszen erre a fajta városi légi közlekedésre nincsenek még előre kidolgozott szabályok, azok a hatóságokkal való együttműködés során alakulnak ki.
A regionális légi közlekedésben is nagy átalakulást hozhat
Az 50–250 kilométer közötti regionális közlekedés számára is jól használható lesz az új légi technológia. Noha a városival ellentétben a regionális légi közlekedés nem új iparág, így is nagy átalakulás előtt áll. A Tecnam repülőgépgyártó például komoly bizniszt csinál a P2012-es repülőjével, amely egy kis hatótávolságú regionális közlekedésre képes kilencszemélyes gép. Norvégiában a legnagyobb légitársaság (Widerøe) fő tevékenysége ilyen regionális utakon alapszik. Ha pedig az elektromos és hibrid-elektromos hajtásnak köszönhetően jelentősen csökkennek az üzemeltetési költségek, úgy az iparág számára is új lehetőségek nyílnak.
MTI / Lakatos Péter
Az új technológia természetesen nem tud és nem is akar konkurenciát jelenteni a 300–400 kilométer per órás sebességre és egyszerre sok utas szállítására képes gyorsvasúttal. Olyan területeken viszont jól használható lesz, ahol nincs kiépült infrastruktúra: az észak-európai országok, például Norvégia távoli régióiban, skót szigeteken vagy Ázsia és Csendes-óceán több térségében, köztük a Himalájában, és sok más ritkán lakott területen, ahol földrajzi okok miatt nehéz a közúti vagy vasúti közlekedést kiépíteni. Ezeken a helyeken a teherszállításban is fontos szerepet játszhat.
A fejlesztők célja, hogy a felhasználástól függően lehessen választani, hogy belső égésű motor, elektromos vagy hibrid-elektromos meghajtás a legalkalmasabb és a leginkább költséghatékony az adott szolgáltatás számára.
Légimentésben is jól használható lesz
Az utóbbi hetekben többször hallottuk, hogy hatezer méter feletti magasságokban a helikopteres hegyimentők már nem tudnak dolgozni. Kevesen tudják azonban, hogy ennek az az oka, hogy a helikopterek motorjai nehezen bírják ilyen magasságban az oxigénszegény környezetet. Sokkal hatékonyabban működhetne tehát a hegyimentés, ha a helikoptereket fel lehetne váltani, hiszen az elektromos motorok működéséhez nem kell oxigén, a több propeller pedig könnyebben megbirkózik a ritkább levegővel, így akár a Csomolungmára is felrepülhetnének.
AFP / Prakash Mathema
Hazánkban elsősorban szintén a sürgősségi, vészhelyzeti mentés az a terület, ahol elsőként bevethető lehet az új technológia. A légimentést jelenleg helikopterekkel látjuk el, az elektromos repülőknek viszont várhatóan sokkal alacsonyabb lesz az üzemeltetési költsége – nem csupán az üzemanyagköltség, de a karbantartás is –, emellett jóval kisebb zajterheléssel működnek.
Az új iparág fejlesztésben nagyon magas a magyarországi hozzáadott érték
A Németországban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Szingapúrban és Norvégiában jelenlévő Rolls-Royce Electrical üzleti terület részeként a Rolls-Royce Magyarország fejlesztési részlegén 120 fő dolgozik Budapesten. Fő fejlesztési területük a hibrid-elektromos hajtásrendszer fejlesztése, emellett egy turbógenerátoros rendszerhez a generátor fejlesztése zajlik itt. Németországban fejlesztik a turbinát, itt Magyarországon fejlesztik hozzá a generátort, ami együtt egy áramelőállító egységként tud szolgálni, például hibrid repülőkben. Vannak további komponensek, a többi között egy energiaelosztó berendezés, amelyet szintén itt fejlesztenek. E mérnöki csúcstechnológiás munkáknak a következő fejlesztési szintre emeléséhez idén három évre 1,7 milliárd forint állami támogatást is kapott a hazai részleg, aminek keretében további 20 új munkahely nyílik mérnökök számára.
Nyitóképünkön a Magyar Honvédség AS 350 B Écureuil helikoptere az augusztus 20-i légi parádé főpróbáján Budapesten, a Duna felett 2022. augusztus 15-én. Képünk illusztráció. Fotó: MTI / Illyés Tibor
A drónok rendkívül sok célra használhatóak, a videók magasból történő készítésétől a csomagok kiszállításán át a katonai feladatokig bevethetők, és most az Imperial College London, valamint az EMPA Research kutatói azon dolgoznak, hogy a tűzoltásban is használni lehessen őket.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.