szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A privát jet épp akkor fordult meg Bordeaux-ban, mint amikor egy másik, már jól ismert, kormányközeli kötődésű Bombardier.

Vadonatúj, 56 millió dollár, vagyis 22 milliárd 120 millió forint értékű magánrepülőgép jelent meg a NER körül, írja az Átlátszó.

A lap szerint a 2024-es gyártású, osztrák OE-LOT lajstromjelű privát jet külsőre szinte megegyezik a már jól ismert, korábban Mészáros Lőrinc és más NER-es vállalkozók által használt OE-LEM jelzésű Bombardier Global 6000-rel, viszont nagyobb a hatótávolsága, és 6500-as a típusjelzése. A jet üzembentartója több más, Budapesten állomásozó luxusgépéhez hasonlóan az osztrák AvconJet.

Az Átlátszó azt írja, az új jethez már több alkalommal repült a Mészáros-féle helikopter (OE-XWY), októberben pedig pár óra különbséggel jött haza a NER-es kötődésű OE-HUG jelű repülővel Bordeaux-ból, ahol a Mészáros borászának titulált Kalocsai László cége rendelkezik szőlőbirtokkal és szállodával. Az OE-HUG novemberben is megfordult Bordeaux-ban, Mészáros Lőrinc felesége, Várkonyi Andrea születésnapja körüli napokban – erről bővebben itt írtunk.

Éppen akkor repült Bordeaux-ba a NER egyik magángépe, amikor Magyar Péter szerint Mészáros Lőrincék ott szülinapozhattak

Utánajártunk Magyar Péter állításának, miszerint Magyarország leggazdagabb embere, Mészáros Lőrinc Franciaországban, óriási bulival lepte meg Várkonyi Andreát az 50. születésnapján. A pár ott lehetett ugyan Bordeaux-ban, de Magyar hárommilliárd forintos becslése még úgy is túlzás lenne, ha az üzletember francia kastélyt adott volna ajándékba a feleségének.

Az új, OE-LOT lajstromszámú gép az Átlátszó szerint több alkalommal is heteket töltött külföldön az utasaira várva, ami a lap szerint egyértelműen azt jelzi, hogy nem bérelt járat, hanem valakinek az érdekeltségébe tartozik. A magángép az útvonaladatai szerint 2024 szeptember 4-én hagyta el a kanadai gyárat, és repült át Montreálból először Bécsbe, majd pár nappal később onnan Budapestre. A magyar főváros nemzetközi repülőtere azóta is bázisa a privát jetnek: innen indul útnak, és ide is érkezik vissza.

Október 19-én az OE-LOT Dubajba repült, közvetlenül az indulása előtt ezúttal is ott járt Ferihegyen a Mészáros-féle helikopter, mely ezúttal is a Budaörsi Repülőtérről érkezett, majd oda is tért vissza, miután letette az utasait. Az OE-LOT több mint két hétig tartózkodott Dubajban. A gép november 16-án a Dél-Afrikai Köztársaságba repült, Upington városába, ahol egészen november 23-áig maradt. A magángép november 24-én, kora hajnalban landolt Budapesten, ahol a Mészáros-féle helikopter várta, mely ismét a Budaörsi Repülőtérre vitte a felvett utas(oka)t.

Az Átlátszó szerint az OE-LOT használói nem szeretnék, hogy a repülőgép útjai követhetők, illetve visszanézhetők legyenek, erre az mutat, hogy a magángép útvonaladatai a legtöbb repülőgép-figyelő oldalon blokkolva vannak. A légi járművek rádiójelei alapján útvonaladatokat gyűjtő és szolgáltató ADS-B Exchange oldalon azonban nincs blokkolási lehetőség, a repülőgép útvonaladatai itt hozzáférhetők, igaz, a lap szerint itt is nehezebb a szokásosnál a repülőgépre való rátalálás. Az OE-LOT lajstromjelzésre keresve ugyanis az oldal még a LAUDA Motion légitársaság egyik AIRBUS A320-as utasszállítóját dobja fel, ami korábban viselte ezt a lajstromot.

A gép egyedi, úgynevezett HEX-azonosítója alapján indított keresés már az új OE-LOT útvonaltörténetét mutatja, viszont mivel az azonosító korábban egy 2017-ben lezuhant helikopterhez (OE-XGM) tartozott, még annak fotója látható a profiloldalon, és a térképen is egy helikopter-piktogram jelzi a légi jármű helyzetét.

(Nyitóképünk illusztráció, az látható rajta, ahogy Mészáros Lőrinc és barátai hazatérnek Londonból, még az OE-LEM lajstromjelű géppel.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!