Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Egy film akkor jó és izgalmas, ha a határok átlépéséről tudósít. Vígjáték, dráma és szatíra is látható a péntek estétől november 21-éig a budapesti Puskin moziban rendezett Izraeli Filmhéten.
A nemrégiben zárult Verzió Emberi jogi dokumentumfilm fesztivál fődíját egy közösen alkotó palesztin-izraeli páros, Emad Burnat és Guy Davidi munkája nyerte. Az Öt törött kamera egy Ramallah melletti településen játszódik, pontosabban, dokumentumfilmről lévén szó: ott történik. Emad Burnat a fia születése napján vásárolt kamerája nem csak a boldogság megismételhetetlen pillanatit rögzíti, hanem azt is, ami néhány kilométerrel távolabb, a palesztinok és az izraeliek között épülő fal körül történik.
Az Öt törött kamera sikere jó felütés a Puskin moziban november 16-án kezdődő Izraeli Filmhét programjához. A válogatásban az izraeli mozikban az elmúlt időszakban nagy érdeklődést keltő 11 film, köztük rangos díjakkal elismert darabok láthatóak. Az eseményt a párkapcsolatok krízis helyzeteire fókuszáló filmek nyitják. A szíriai menyasszony akár par excellence vígjáték is lehetne, olyasféle blődség, mint a Bazi nagy görög lagzi: tudósíthatna az egymás mellett létező kultúrák megtermékenyítő sokszínűségéről meg arról, hogy a szerelem előbb utóbb mindent megold. Eran Riklis filmje azonban inkább keserű vígjáték arról, hogy a szerelem csak bonyodalmakat okoz attól a pillanattól, amikor Mona elhatározza, feleségül meg egy szíriai tv-sztárhoz.
A fiatal páron kívül senki nem boldog, mert a származásuk, az előítéleteik, a gyanakvásuk annyira erős, mint az izraeli-német-francia kooprodukcióban készült Tágra nyílt szemek figuráinak. Haim Tabakman a modern, kozmopolita, toleráns és nyitott izraeli társadalmat mutatja be, már ami a sztori felütését illeti, hogy aztán egy különleges szerelmi történeten keresztül sokkal inkább ezek hiányáról szóljon. A kulissza – egy családi vállalkozásban működő kóser hentes üzlet – az európai nézőt egyébként is meglepi, az pedig hol megbotránkoztató, hol lírai, máskor pedig bizarr, miként reagál az ortodox közösség egy olyan szituációra, amikor valaki közülük a szerelem alternatív lehetőségei közül választ. Akár olyan áron is, hogy át kell gondolkodnia a család sérthetetlenségéről és érinthetetlenségéről alkotott nézeteit.
Választás elé állítja a hétköznapokat megzavaró, a személyes sorsokat befolyásoló múlt a Tábortűz szereplőit is. Egy negyvenes éveiben járó asszony büszke két lányára, ám kiderül: két gyönyörű tinédzsert – közülük az egyiket valami olyasmivel gyanúsítják meg, mint a Cha-cha-cha főszereplőjét – felnevelni még nem elegendő teljesítmény, pláne, ha az embernek más ambíciói vannak. A legfontosabb kapcsolatokat mérgező rivalizálásról szól a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára jelölt Lábjegyzet: a drámában egy apa és fia versengését mutatja be Joseph Cedar, azokat a bonyolult relációkat boncolgatva, amely a csodálattól az irigységen át a gyűlöletbe vezet.
Az Izraeli Filmhét lezárásaként november 22-én klasszikus munka kerül a Puskin vásznára. Eli Cohen rendező Aviya nyara című díja nyert San Remóban, két főszereplője pedig Berlinben megkapta legjobb színészeknek járó elismerést. A Aviya nyara az ötvenes években játszódik, amikor a holokauszt túlélői gyanakvóan figyelnek mindenkit, aki a környezetükben akar letelepedni. Az esemény vendége lesz Gila Almagor, a filmet ihlető önéletrajzi könyv szerzője.
Részletes program: http://puskinmozi.hu/programok/izraeli-filmhet-november-16-21
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozták, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.
A hidegfront északnyugat felől érkezik, de majd csak az éjjeli órákban.