szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Még csak tizenöt év telt el a 21. századból, de az már világos, hogy tévedtünk, ha azt hittük, hogy a huszadiknál véresebbet nehéz elképzelni – mondta Röhrig Géza, a Saul fia című, Oscar-díjra jelölt film főszereplője, aki arról beszélt az MTI-nek adott interjúban, hogy a filmszerepével azt akarja üzenni gyerekeinek, hogy milyen törékeny a nyugati civilizáció. A korábbi szentimentális holokausztfilmekről nem volt túl nagy véleménnyel.

A Saul fia január 21-től látható az olaszországi mozikban, valamint nyitófilmje lesz a szerdán kezdődő Trieszti Filmfesztiválnak. A film főszereplője, Röhrig Géza az MTI-nek nyilatkozott. Azt mondta, a forgatás közben egyáltalán nem az motiválta az alkotókat és színészeket, hogy a Saul fiából sikerfilm legyen, de persze örül annak, hogy sokan látják, hogy Oscarra jelölték, és hogy több mint hetven ország megvette már a forgalmazását.

Oscar-esélyek latolgatásával Röhrig nem foglalkozik, nicnsenek elvárásai, hiszen már az nagy dolog, hogy bejutottak a legjobb öt idegennyelvű film közé

Röhrig Géza szerint a Saul fia utolsó üzenet, hiszen a holokauszt túlélői és elkövetői is kihalnak, "a történet és mi is magunkra maradunk". "Mint négygyerekes apa azt akartam üzenni a saját gyerekeimnek is, hogy milyen törékeny a civilizáció, pláne a miénk, a nyugati, az úgynevezett euroatlanti civilizáció. Az erkölcsi nihilizmussal szemben az ész, a felvilágosodás értékei milyen sérülékenyek, törékenyek. Milyen hamar romba dőlhet egy értékrend, és a film azt a kérdést veti fel, remélhetőleg nagy erővel, hogy min múlik az, hogy valaki extrém körülmények között is ember tud maradni, és min múlik, hogy ha nem" – magyázta.

©

A film arról szól, hogy adott esetben az emberek milyen könnyen lépnek túl a saját felfogásukon, vallott nézeteiken. "Mi emberek kicsik vagyunk. Ez az igazság és ez a film mutatja meg, hogy mennyire kicsik" – magyarázta. "Még csak tizenöt év telt el a 21. századból, de az már világos, hogy tévedtünk, ha azt hittük, hogy a huszadiknál véresebbet nehéz elképzelni. Azt már mindenki érzi, hogy a káosz felé tart a világ, és ez még egy optimális forgatókönyv, mondhatnám azt is, hogy a levegőben van, hogy háborúk felé tartunk. Léteznek korszakok, amelyek összébb hozzák az embereket, most viszont egy centrifugális korszakot élünk, tehát az emberek és a lelkek közötti távolság nő, és veszélyérzet van bennünk. Bennem is, féltem a gyermekeimet" – tette hozzá. 

Egyetemes üzenetével Röhrig ugyanakkor kimondottan magyar filmnek tartja a Saul fiát: "Azt hiszem, hogy csakis a világnak ebben a részében születhetett meg ez a film. Az a tény, hogy Auschwitz minden harmadik áldozata magyar anyanyelvű volt, nyomásként hatott a film készítőire. A történelem bennünk él, nem tudom elképzelni, hogy ez a film máshol születhetett volna meg".  

"Fontos pillanatban érkezett ez a film, és tiszta vizet önt a pohárba. Semmi szükség nem volt még egy szentimentális holokausztfilmre, ahogyan a témához eddig közelített a filmművészet. A Saul fia szembesítés, zsigeri megtapasztalás, ami túlmutat minden részleten. Nem zsidó, magyar, lengyel, német ügyről van szó, hanem az emberi családról. Tartozunk a Soában megölt cigányoknak, melegeknek, zsidóknak, értelmi fogyatékosoknak azzal, hogy nem felejtjük el őket. Arról szól, hogy hogyan jutottunk el idáig, és nem Hitlerrel kezdődött, hanem hosszú történeti folyamat kulminált Auschwitzban. A fő kérdés, hogy neki tudunk-e feszülni a hajókormánynak úgy, hogy valahogy irányt váltson. Ez a mi gyalázatos és siralmas történelmünk, és nincsen okunk túl sok optimizmusra" – mondta Röhrig Géza, aki szerint az eddig készített holokausztfilmek nem értek el ugyanilyen hatást. Az olasz színész-rendező Roberto Benigni 1999-ben Oscar-díjat nyert Az élet szép című filmjét Röhrig Géza történelemhamisításnak nevezte. Ezek a filmek zömében sikertelenek, Walt Disney és Hollywood cukormázával megríkatják a nézőt, és megkönnyebbülést nyújtanak – tette hozzá.

"Nemes Jeles László és az operatőr Erdélyi Mátyás hét évig dolgozott a filmen – mondta Röhrig: – Világos volt számunkra, mi nem akarjuk, hogy sírjon a néző, ennél maradandóbb hatást szerettünk volna, hogy az alkotás nem csak az embert érzéseiben, hanem egész lényében rázza meg." 

Ami a jövőt illeti, Röhrig Géza úgy fogalmazott: "ez egy furcsa pillanata az életemnek, ha a Saulhoz hasonló szerepet látnék, szívesen vállalnám, de a limonádé, pénzért való színészet nem vonz. Semmi sincs jelenleg, amin dolgoznék." Új verseskötete viszont március első hetében jelenik meg Magyarországon Az ember, aki cipőjében hordta a gyökereit címmel. "Ez vagyok én!" – mondta Röhrig Géza.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Vidnyánszky embere is gyanúba került a POSZT-pénzek lenyúlása ügyében

Vidnyánszky embere is gyanúba került a POSZT-pénzek lenyúlása ügyében

Trícium szivárog valahonnan a megsérült fukusimai atomerőműnél

Trícium szivárog valahonnan a megsérült fukusimai atomerőműnél

Kováts Adél vezetheti tovább a Radnóti Színházat

Kováts Adél vezetheti tovább a Radnóti Színházat