szerző:
Hamvay Péter
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Vidnyánszky Attila színházába a sokkal több állami támogatás ellenére is sokkal kevesebb néző vesz jegyet, mint Alföldi Róbert idejében.

„Számítottam rá. Az elmúlt öt év eredményei magukért beszélnek, kiérdemeltük, hogy folytathassuk” – mondta Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház újabb öt évre kinevezett igazgatója a sajtófőnökének adott interjújában, amit a világhálón osztottak meg a direktor munkatársai. Úgy tudjuk, az egyedüliként indult igazgató szinte osztatlan elismerésben részesült a pályázatát elbíráló bizottság tagjaitól is. Ha azonban megnézzük a színház nézőszámait, korántsem beszélhetünk sikerről. Vidnyánszky nem csak az Alföldi Róberttől örökölt repertoártól és a színészek jó részétől vált meg. A 2013-ban erős politikai hátszéllel megszerzett kinevezése után lényegében az addigi nézőket is szélnek eresztette.

Pályázatában a régi-új igazgató azt írja, hogy a „kezdeti időszakban tapasztalt visszaesést követően a nézőszám növekedésnek indult, és fokozatosan sikerült elérnünk a két előző igazgatói ciklus átlagát”. Ám a színház jegybevételi adatai mást mutatnak. Az Alföldi utolsó teljes naptári évében kasszírozott 208 millió forint után 2014-ben több mint 40 százalékkal kevesebbel, 120 millió forinttal kellett beérnie a Nemzetinek, és ezt a következő két évben is mindössze átlagban 12 százalékkal sikerült növelnie. Hogy ne fél házak előtt játsszon és a statisztikái se legyenek botrányosan rosszak, a színház számos előadására ingyen mehetnek diákcsoportok. Ezt Vidnyánszky misszióként tálalja, a budapesti színházigazgatók viszont versenytorzító hatásról és állami forintokból fizetett vattázásról beszélnek.

Balog Zoltán miniszter és Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színház tavalyi évadnyitójn. Nagy falatnak bizonyult
©

Igazuk is lehet, ugyanis a kulturális statisztika legfrissebb, 2016-os adatsorából kiderül, hogy minden ötödik néző tiszteletjeggyel érkezett a Nemzetibe. Míg Alföldi színházába az utolsó évben 4 ezren látogathattak fizetés nélkül, Vidnyánszkyéban csaknem hatszor annyian. Ennek ellenére a nagyszínpad 2016-os előadásain minden negyedik szék üresen maradt. Ugyanis a 620 fős nézőterű színház 140 előadására csupán 66 ezren voltak kíváncsiak. Ráadásul – mint Szabó István, a Színházi Intézet volt igazgatóhelyettese megjegyzi – roppant gazdaságtalanul működik a Nemzeti, ugyanis csaknem félszáz előadást tart repertoáron, s köztük vannak még Debrecenből hozott darabok is. Ezek zöme évente csak néhányszor megy, ami jelentős raktározási, díszletépítési költségeket jelent, nem is beszélve arról, hogy egy-egy ritkán színpadra kerülő alkotás idővel erősen megkopik. Vidnyánszky szerint a hatalmas repertoár a Nemzeti Színház eszméjéhez tartozik, ám figyelembe véve, hogy az előadások csaknem felét ő maga a rendezi, inkább saját kultuszának áldozik vele.

A csökkenő jegybevételeket és a pazarló gazdálkodás okozta hiányokat az állam nagyvonalúan kipótolja. A Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) minden évben megkapott 200 milliós extra támogatásával együtt épp megduplázódott az állami támogatás, amióta Vidnyánszky ül a direktori székben. Ám a politika csak lojalitást kér tőle, saját útját járhatja. Megszabadulhatott a rá erőltetett, elszabadult hajóágyúként viselkedő helyettesétől, Eperjes Károlytól is, és nem kell „pántlikás”, magyarkodó színházat csinálnia. Folytathatja a magyar nézők számára meglehetősen szokatlan, az orosz, román, francia színházi hagyományokhoz illeszkedő költői, a történeteket dekonstruáló, a látvány mögé helyező, asszociatív rendezéseit. Tompa Andrea kritikus szerint Vidnyánszky színházának legfőbb baja, hogy nem sikerült igazán erős társulatot felépítenie, dacára annak, hogy számos jelentős színész lett és maradt a társulat tagja. Az utóbbi időben – elsősorban annak köszönhetően, hogy a Vidnyánszky-osztály végzett Kaposvárott – több fiatal színész is csatlakozott a csapathoz, de a társulat „összeérésének” folyamata még nem fejeződött be.

©

A Nemzeti arculatát továbbra is alapvetően az igazgató rendezései határozzák meg. Bár számos kiemelkedő külföldi rendező dolgozik nála – így Viktor Rizsakov, Silviu Purcarete –, fontosabb magyar művészt keveset sikerült megnyernie. Csak Zsótér Sándor tekinthető visszatérő vendégnek, és róla mondható el a meghívott magyar rendezők közül, hogy emlékezeteset alkotott itt. Bár a Nemzeti Színház feladata kortárs magyar művek színpadra segítése is volna, viszonylag kevés ősbemutatót vállalt, ezek is inkább adaptációk voltak, jelentős mű nem született. A repertoár zömét a magyar és nemzetközi klasszikusok adják, az előbbiek közül kiemelkedik a Bánk bán. Pozitívumként mindenki hangsúlyozza, hogy a nemzetközi kapcsolatok építésében Vidnyánszky nagyon erős, nagy nyeresége a hazai színházi kultúrának a MITEM létrehozása.

A következő öt évben ideológiailag karakteresebb színház lesz a Nemzeti – legalábbis ez derül ki az igazgató új pályázatából. Egyik legfontosabb terveként említi, hogy a helyszínen viszi színre, majd hosszú turnéra készül a Csíksomlyói passióval. A 2020-ban Budapesten megrendezendő Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra is készül a színház: a magyar szentek életét bemutató, 20–30 perces darabokra ír majd ki drámapályázatot. De előadással készül a trianoni békeszerződés 100. évfordulójára is. Nagy bánata az igazgató-rendezőnek, hogy az utóbbi öt évben nem sikerült filmeket létrehozni a színház bázisán. Ezen változtatni kíván: elsőként Bánffy Miklós Erdély-trilógiájából forgatnak majd tévésorozatot. Szerinte ez nemcsak arra lesz alkalmas, hogy hitelesen mutassa be a Trianon előtti éveket, hanem arra is, hogy „újrapozicionálja a magyar színházi elitet”. Bármit jelentsen is ez.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!