szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az olasz fotós korábban a Benetton kreatív igazgatója volt.

82 éves korában elhunyt a provokatív reklámkampányairól ismert Oliviero Toscani – írja a La Repubblica.

Toscanit pénteken szállították be egy cecinai kórházba, ahol hamarosan eszméletét vesztette, és ahogyan a felesége fogalmazott, onnan már nem volt visszaút.

A fotós még augusztusban beszélt ritka betegségéről, melynek következtében egyetlen év alatt 40 kilót fogyott. Toscani ugyanis amiloidózisban szenvedett. Ennek a tüneteit a rostos fehérjék, illetve fehérjék és egyes szénhidrátok alkotta szövetek (összességében: amiloidok) megmagyarázhatatlan termelődése és lerakódása okozza. A kóros folyamat a test bármely pontján, bármely szervben megindulhat, a lerakódott amiloidokkal a szervezet nem tud mit kezdeni.

A testszerte vagy létfontosságú szervben megjelenő amiloidózis legtöbbször végzetes, más esetekben műtéti úton vagy akár transzplantációval kezelhető.

„Az előző napon még úgy dolgoztam, mintha harmincéves éves lennék, aztán egy reggel felébredtem, és hirtelen nyolcvan lettem” – mondta még nyáron Toscani.

Oliviero Toscani évtizedeken át volt a Benetton divatház kreatív igazgatója, és provokatív reklámkampányairól vált ismertté (ezekről például ittittitt és itt írtunk). Több kampányát Olaszországban betiltották a társadalmi tabuk túlzott megsértése miatt. Többször helyezte például a kampány középpontjába „a Benetton egyesült színei” szlogen mellé a faji diszkrimináció kérdését, de más, társadalmi kérdéseket is a színes pulóverek vásárlóinak szegezett: a szegénységet, a HIV/AIDS-járványt, a háborúkat. Az egyik legemlékezetesebb plakáton egy halott boszniai katona véres ruhája látszott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!