szerző:
Vincze Szabolcs
Tetszett a cikk?

Van még remény az idei világbajnokság megnyerésére? Szeretné kipróbálni magát a legnagyobb kategóriában? Talmácsi Gáborral, a MotoGP 125 köbcentiméteres kategóriájának 2007-es világbajnokával az idei szezonról, jövőről, a fiatal pilótákról és az utánpótlásról beszélgettünk.


Kiegyensúlyozott jövőkép
© Túry Gergely
hvg.hu: Rutinos pilótának, mondhatni régi bútordarabnak számítasz a pilóták között. Különösen úgy, hogy a konstruktőrök egyre inkább a 16-17 éves pilótákat favorizálják. Nem érzed néha öregnek magad?

Talmácsi Gábor: Egyáltalán nem, de személy szerint azzal a szabállyal nem is értek egyet, amely 15 évben szabja meg a pilóták alsó korhatárát. Gondoljunk csak bele. Ha valaki bekerül a MotoGP körforgásába ilyen korban, akkor pár év múlva - mondjuk 18 évesen - már kiégett versenyzőnek számít. Különösen, ha esetleg nem jöttek a várva várt sikerek, mellette pedig rengeteg dolgot – iskola, barátok, szünidő – ki kellett hagyniuk. Jó példa a japánok esete, akik addig nem is engedik versenyezni fiataljaikat, míg legalább egy érettségit nem szereznek. Talán senki nem hisz majd nekem, de én kifejezetten örülök, hogy nem tinédzserként futottam be és nyertem világbajnoki címet. Azt hiszem, ez előnyömre válik. Jobban tudom kezelni és értékelni a dolgokat.

hvg.hu: Talán az is gond lehet, hogy egy siheder korú versenyző nem tud eggyé válni a motorral. Nem érzi a hibáit, így nem tud segíteni a csapatnak és fejlesztőknek sem a beállításoknál.

Talmácsi Gábor: Ez valóban így van. Meg lehet csinálni persze, hogy valaki csak ráül a motorra és gyorsan megy. Különösen idén, amikor sokan már bejáratott motorokkal mennek, így tulajdonképpen meg van minden információ – például tőlem is, vagy a többi versenytárstól –, amire szükségük lehet a beállításkor. Hosszú távon azonban ezt nem tartom kifizetődőnek. Egész egyszerűen érteni kell a motorhoz, együtt kell tudni működni ezen a téren is a csapattal, ha valaki az élvonalba akar kerülni és ott is maradni. Szerintem 2-3 év tapasztalatra mindenképpen szükség van.

hvg.hu: 26 éves vagy. Mennyi időt jósolsz még magadnak a motorsport élvonalában? Jövőre feljebb lépsz egy kategóriával. Szerinted mennyi az esély arra, hogy a királykategóriában is kipróbáld magad?

Talmácsi Gábor: Optimista ember vagyok, úgyhogy még jó pár évet adok magamnak a MotoGP-ben. Hogy pontosan mennyit, azon tényleg nem gondolkozom. A jövő egyelőre biztos, meghatározott utat jelölt ki nekem. Két év köt még az Asparhoz, jövőre már a 250 köbcentiméteresek között indulhatok. Szeretnék ott is jól szerepelni. A legfelső kategóriát, mint célt sokan kérdezik tőlem, de nem tudok konkrét dolgot mondani nekik. Persze szívesen kipróbálnám magam ott is, és ha lesz lehetőségem rá, meg is teszem. Most azonban az előttem álló konkrét dolgokra összpontosítok, hiszen az a biztos.


Jelen és jövő Talma szemével (Oldaltörés)



hvg.hu: Egy kérdés az idei szezonról. Nagyon rosszul kezdted, de legutóbbi fantasztikus futamgyőzelmeddel a negyedik helyre tornásztad fel magad a világbajnoki pontversenyben. Mekkora esélyt látsz arra, hogy megfogd az élen álló Mike Di Meglió-t és Simone Corsit?

Talmácsi Gábor: Nem lesz egyszerű a hátralévő nyolc futam, az biztos. A 125 köbcentiméteres kategóriában közismerten a legnehezebb megvédeni a világbajnoki címet. Én mindent megpróbálok majd, de nem fogok elkeseredni akkor sem, ha nem sikerül. Annak ellenére, hogy minden versenyt fontosnak tartok – adott helyzetben a legfontosabbnak –, a jövőre is gondolok. Most úgy látom, hogy a következő szezon kicsit talán fontosabb lesz, mint az idei, hiszen nemcsak hogy helyt szeretnék állni a 250-esek között, de jó eredményt akarok elérni. Egyelőre úgy néz ki, hogy erre minden lehetőségem meglesz, hiszen az Aprilia ígérete szerint jövőre is gyári motorral indulhatok.

hvg.hu: A két említett versenyzőn kívül kit tartasz még veszélyesnek, akik beleszólhatnak a sorrendbe a végelszámolásnál?

Talmácsi Gábor: Azt mondom, a mostani első tíz helyezettel számolni kell. Joan Olive nagyon jó, ugyanakkor nem érzem elég stabilnak és kiegyensúlyozottnak. Csapattársam, Sergio Gadea messze jobb annál, mint amit eddig idén mutatott. A fiatal Bradley Smith borzasztóan gyors, ezt az időmérőkön bizonyítja is, ugyanakkor éles körülmények között még rengeteget hibázik. Ne feledkezzünk meg Pol Espargaróról sem, akit jelenleg kulcscsonttörése hátráltat, de így is hozza az eredményeket. Sok ügyes fiatal van rajtuk kívül is, náluk a tapasztalat hiányzik.

Hvg.hu: Hogyan látod a magyar motorsport jövőjét? Milyen az utánpótlás? Marad-e magyar a gyorsasági motoros-sorozatban?

Talmácsi Gábor: Sok mindennek kell sikerülnie addig, míg valaki eljut idáig, a legtöbb esetben nem elég a tehetség. A tavalyi eredmény rengeteget jelent az országnak, így nyugodtan mondhatom, most talán megindult valami. Édesapámmal karöltve elkezdtünk egy programot, mely pont az utánpótlásról szól. Nyilván idő kell, míg ez beérik, de arra törekszünk, hogy a motorsport ne maradjon sokáig magyar nélkül. Személy szerint szívesen adom át majd a tapasztalataimat a jövő tehetségeinek, de jelenleg erre semmi időm nincs. Most arra koncentrálok, amire leginkább kell: magamra és a világbajnokságra.


Szavazás box
Ön szerint ki lesz a 125 kcm világbajnoka 2008-ban?



HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!