szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Folytatódik a japán exodus: a Kawasaki múlt hét végén bejelentette, kiszáll a MotoGP sorozatból. A 2009-es gyorsaságimotoros Magyar Nagydíjat nem fenyegeti veszély, a turisták távolmaradásától azonban lehet tartani a válság miatt.


A pénzügyi válság elmélyülését követően néhány héten belül kiderült, hogy a krízis, s az azt követő várható recesszió a különböző sportágak közül a technikai sportokat érinti a legérzékenyebben. Ezekbe ugyanis a járműipar pumpálja a legtöbb pénzt, ám ennek a kereslet rohamos visszaesése miatt igencsak meg kell húznia a következő hónapokban a nadrágszíjat. Az autó- és motorgyártók marketingkiadásaikon is próbálnak takarékoskodni, mivel pedig a technikai sportok szponzorálása hatalmas összeget emészt fel, logikus lépésnek tűnik a támogatás szüneteltetése.

Elszállnak
© AP
Az első fecske a Honda volt, amely az egész világot megdöbbentette decemberben, amikor is bejelentette: kiszáll a Forma-1-ből. A Hondát a ralisportból kilépő Subaru és a Suzuki követte, a múlt hét végén pedig az is kiderült, hogy a válság a MotoGP sorozatot sem hagyja érintetlenül. A nemzetközi sajtóban csak "japán exodusként" emlegetett folyamatot a Kawasaki tetézte, amely pénteken megerősítette: 2009-ben nem lesznek ott a világ második legnézettebb versenysportsorozatának számító gyorsaságimotoros-világbajnokság áprilisi rajtjánál Katarban.

A Kawasaki természetesen a gazdasági válsággal indokolta a MotoGP-ből való távozást: a cég forgalma már az elmúlt hónapokban is csökkent az Egyesült Államokban, illetve Európában. A döntésben ugyanakkor feltehetőleg szerepet játszott, hogy a Hondához hasonlóan a Kawasaki sem halmozott sikert sikerre. A motorgyártó öt éve szerepel a legfelső kategóriában a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, futamgyőzelmet azonban nem szereztek, sőt, az előző szezonban dobogós helyezésig sem jutottak. Pedig a Kawasaki hatalmas összeget ölt a sportágba: a japán gyártó csapatának éves költségvetése 4 milliárd jen (mintegy 44 millió dollár) volt, amivel korántsem számított a legszegényebb teamnek.

A Kawasaki gondjai nem érintik jól a MotoGP-t, de a sorozat egészére nincsenek hatással: természetesen a világbajnokság a japán gyártó nélkül is elrajtol, ami pedig hazánk szempontjából talán a legfontosabb, hogy szeptember 20-án a Balatonringen megrendezik az első Magyar Nagydíjat. Ehhez persze mindenekelőtt meg kell épülnie a létesítménynek. A hvg.hu úgy tudja, hogy bár a hideg nem segíti a kivitelezést, a versenypálya előkészületei a meghatározott ütemben haladnak. Az engedélyeztetés időben megtörtént, s bár a ring építéséhez még nem kezdtek hozzá, zajlanak az építkezés előfeltételéül szabott csatornázási munkálatok, s ha minden a terv szerint halad, február elején-közepén az aszfaltcsík kivitelezéséhez is hozzáláthatnak. A pálya augusztusra készül el, s a beruházás összértéke a kivitelező Sedesa korábbi tájékoztatása szerint megközelíti a 80 millió eurót. A spanyol vállalat ebből egy 4,65 kilométer hosszú ringet épít a Balaton délnyugati részén, Keszthelytől 20 kilométerre, Sávoly közelében, a pálya befogadóképessége 100 ezer fő lesz.

A Magyar Nagydíj szempontjából a legfontosabb kérdés, hogy sikerül-e megtölteni a lelátókat. Recessziós időszakban ugyanis nemcsak a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet esik vissza, a válságot többek közt a turizmus is megsínyli. Éppen ezért könnyen elképzelhető, hogy a külföldi rajongók a korábbi évekre jellemzőnél kisebb számban zarándokolnak majd el a világot bejáró MotoGP sorozat különböző helyszíneire, ez pedig természetszerűleg a helyíni nézők számának visszaeséséhez vezethet.

Más kérdés, hogy itthon a promótereknek nagy valószínűség szerint nem kell aggódniuk a jegyárbevétel miatt, Talmácsi Gábor sikereinek köszönhetően ugyanis Magyarországon is hatalmas rajongótábora van a MotoGP-nek, azaz feltehetőleg a hazai szurkolók is meg tudják tölteni a lelátókat. Nem mindenkinek jó azonban, ha kizárólag magyarok látogatnak ki a futamra. A magyar államnak – amely egyébként a jogdíj kifizetése révén jelentős (feltehetőleg 100 milliós nagyságrendű összeggel) támogatja a nagydíjat – csak akkor származik plusz (adó)bevétele a Balatonringen rendezett versenyből, ha külföldiek is érkeznek Magyarországra. Az állam szempontjából az ugyanis lényegtelen, hogy a magyar fogyasztó Debrecenben, Pesten vagy éppen Sávolyban költi el forintjait, s fizeti az áfát, a jövedéki adót stb. A határokon túlról érkező rajongók fogyasztása esetében ugyanakkor nem mindegy, hogy azután az olasz, a német, a cseh vagy éppen a magyar állam kapja meg az adóbevételeket.

Jandó Zoltán

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Belgiumban és Hollandiában is száznál többen haltak meg egy nap alatt

Belgiumban és Hollandiában is száznál többen haltak meg egy nap alatt

Olaszországban ma 4805 új fertőzés és 681 haláleset volt a koronavírus miatt

Olaszországban ma 4805 új fertőzés és 681 haláleset volt a koronavírus miatt

Kétezer állat gyomortartalmát vizsgálták meg, az eredmény némelyiknél sokkoló

Kétezer állat gyomortartalmát vizsgálták meg, az eredmény némelyiknél sokkoló