Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f370b500-5785-43f1-a419-ccd544c223e9","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Az árrés nem egyenlő a nyereséggel, a boltok abból fedezik a költségeiket, beleértve a kormányzati különadót. Az olcsóbb, saját márkás termékeken nincs nagy árrés, a hamarosan érkező 10 százalékos sapka a drágább, márkás termékeket érinti majd elsősorban – amelyeket nyilván azok vásárolnak, akik megengedhetik maguknak. Nagy Márton miniszter szerint az árréssapka 2 százalékponttal szépíti majd az élelmiszer-inflációs statisztikát.","shortLead":"Az árrés nem egyenlő a nyereséggel, a boltok abból fedezik a költségeiket, beleértve a kormányzati különadót...","id":"20250311_Orban-Viktor-gazdag-elelmiszer-arres-arressapka-elelmiszerar-statisztika-nagy-marton-inflacio-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f370b500-5785-43f1-a419-ccd544c223e9.jpg","index":0,"item":"afaec4f3-4a9d-4944-9ebb-e0a1e99f13b4","keywords":null,"link":"/360/20250311_Orban-Viktor-gazdag-elelmiszer-arres-arressapka-elelmiszerar-statisztika-nagy-marton-inflacio-valasztas","timestamp":"2025. március. 11. 16:57","title":"Orbán Viktor csak a gazdagoknak veri le az élelmiszerárakat, és hogy csinosabb legyen a statisztika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741e5478-9cfc-428b-bd6c-19bbf0b7b6bd","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ilyennel még a sokat látott biztonsági személyzet sem találkozott.","shortLead":"Ilyennel még a sokat látott biztonsági személyzet sem találkozott.","id":"20250312_teknos-csempesz-repuloter-alsonadrag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741e5478-9cfc-428b-bd6c-19bbf0b7b6bd.jpg","index":0,"item":"20f68638-68e6-4b06-a02e-779c9aa4a97b","keywords":null,"link":"/elet/20250312_teknos-csempesz-repuloter-alsonadrag","timestamp":"2025. március. 12. 15:59","title":"12 centis élő teknős került elő egy férfi alsónadrágjából a reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"828937d5-9fb3-4f82-a05c-80e7d3c5978d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az AgiBot nevű cég olyan rendszert fejlesztett a humanoid robotjához, ami minden korábbi hasonló eszköz teljesítményét felülmúlta.","shortLead":"Az AgiBot nevű cég olyan rendszert fejlesztett a humanoid robotjához, ami minden korábbi hasonló eszköz teljesítményét...","id":"20250311_humanoid-robot-agibot-go-1-mesterseges-intelligencia-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/828937d5-9fb3-4f82-a05c-80e7d3c5978d.jpg","index":0,"item":"5fa930bb-a071-4a40-a998-61e31f8ed42e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_humanoid-robot-agibot-go-1-mesterseges-intelligencia-video","timestamp":"2025. március. 11. 17:03","title":"Minden eddiginél precízebb ez az új kínai robot, videón a képességei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Zelenszkij barátjaként és Brüsszel katonájaként ábrázolják Magyar Pétert a félperces szösszenetben.","shortLead":"Zelenszkij barátjaként és Brüsszel katonájaként ábrázolják Magyar Pétert a félperces szösszenetben.","id":"20250312_Tamad-a-cica","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9.jpg","index":0,"item":"0c73a2fd-cddc-43db-b0ff-67f43b9a0061","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Tamad-a-cica","timestamp":"2025. március. 12. 13:55","title":"„Támad a cica” – Lázár János is reagált a Tisza Párt himnuszára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576","c_author":"Szőllősi Lili","category":"gazdasag","description":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is nyilatkozott lapunknak a Ryanair kereskedelmi igazgatója, aki a légitársaság négy új budapesti útjának bejelentésének apropóján járt Magyarországon.","shortLead":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is...","id":"20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576.jpg","index":0,"item":"6b7127f1-9b85-449b-a225-eed71eb5080e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","timestamp":"2025. március. 12. 14:19","title":"Beszólt a Ryanair kereskedelmi igazgatója a Wizz Airnek: egy kis regionális légitársaság miatt nem aggódom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58879538-f175-402d-a576-39a8545d8654","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A mesterséges intelligencia az élet valamennyi területén egyre inkább meghatározó szerepet játszik, így hozzájárulhat a fenntarthatósági célok eléréséhez is. Akadnak ugyanakkor kockázatok is, az MI alkalmazása például az energiafogyasztás növekedését okozhatja.","shortLead":"A mesterséges intelligencia az élet valamennyi területén egyre inkább meghatározó szerepet játszik, így hozzájárulhat...","id":"20250312_fenntarthato-fejlodes-2025-mesterseges-intelligencia-gdp-karbonkibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58879538-f175-402d-a576-39a8545d8654.jpg","index":0,"item":"b82ab177-77db-4034-baa9-2fb902b738d8","keywords":null,"link":"/360/20250312_fenntarthato-fejlodes-2025-mesterseges-intelligencia-gdp-karbonkibocsatas","timestamp":"2025. március. 12. 16:30","title":"Kiszámolták, mennyivel növelheti a GDP-t és csökkentheti a karbonkibocsátást a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6ef116c-bb7b-4b73-9bf4-792101835c7c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség szerint bűncselekmény gyanúja nem merült fel.","shortLead":"A rendőrség szerint bűncselekmény gyanúja nem merült fel.","id":"20250312_neprajzi-muzeum-baleset-lezuhant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6ef116c-bb7b-4b73-9bf4-792101835c7c.jpg","index":0,"item":"0de4dfa7-985b-4016-95b5-ef63d029cf30","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_neprajzi-muzeum-baleset-lezuhant","timestamp":"2025. március. 12. 17:10","title":"Lezuhant a Néprajzi Múzeum tetejéről és meghalt egy férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy híján húsz akkumulátort sikerült így megszereznie. ","shortLead":"Egy híján húsz akkumulátort sikerült így megszereznie. ","id":"20250311_sutoolajgyujto-automata-akkumulator-lopas-kaposvar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23.jpg","index":0,"item":"d651386f-1be9-4428-a828-3a4f51759d08","keywords":null,"link":"/itthon/20250311_sutoolajgyujto-automata-akkumulator-lopas-kaposvar","timestamp":"2025. március. 11. 10:02","title":"Sütőolajgyűjtő automaták akkujait lopta el egy kaposvári férfi, hogy tölteni tudja a mobiltelefonját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Véget ért az első Európától és Afrikától távol rendezett Dakar. Amitől sokan féltek – nevezetesen, hogy a verseny tavalyi törlése a harminc éves múltra visszatekintő esemény teljes összeomlását eredményezi –, nem történt meg. A Dakar túlélte a terrorizmust, kérdéses azonban, hogy következmények nélkül túlteszi-e magát az idei dél-amerikai „újjászületésen” is.
Tavalyelőtt az év utolsó napjaiban néhány terrorista Mauritániában agyonlőtt négy francia turistát, majd egy-két nappal később megöltek három helyi katonát is. Miután a 2008-as Dakar rali mezőnye kilenc napot töltött volna a biztonságosnak éppen nem nevezhető afrikai országban, az útvonal újratervezésére pedig nem volt mód, a szervezők meghozták a verseny történetének talán legnehezebb döntését, törölték a 2008-as ralit.
A Dakart szervező Amaury Sport Organisation (A.S.O.) a történtek után azonnal jelezte: nem hagyják, hogy ez még egyszer megtörténjen, s ha kell, az eddigi hagyományokkal szakítva elviszik a sivatagi show-t a fekete kontinensről. Nem beszéltek a levegőbe: már februárban eldőlt, hogy a 2009-es Dakar ralit Argentínában és Chilében rendezik. Bár a választás nem tűnt rossznak, néhányan a versenyzők és a rajongók közül kételkedtek abban, hogy Dél-Amerikában is olyan versenyt lehet rendezni, ami megfelel a Dakar szellemének.
A szervezők elhatározták: bebizonyítják, hogy nem csak Afrikában lehet megrendezni a világ legnehezebb terepralis viadalát, s olyan útvonalat állítanak össze, amit nem lesz egyszerű teljesíteni. Nyugodtan kijelenthetjük: sikerült az A.S.O. vállalkozása. Sőt, tulajdonképpen túl jól sikerült, a 2009-es Dakar végül épp ennek esett áldozatul. A szervezők által megálmodott "gyilkos" útvonal, valamint a helyismeret ehhez társuló tökéletes hiánya bohózattá tette a versenyt.
Az első olyan esemény, ami az egész versenyre rányomta a bélyegét, a második szakaszon történt. Ennek az etapnak a 200. kilométere körül tűnt el Pascal Terry, a 49 esztendős francia versenyző, akit ezt követően – az elvileg folyamatos műholdas követőrendszer ellenére – két napig nem találtak meg, s végül már csak a holtteste került elő – infarktus végzett vele. A szörnyű haláleset után nagyjából az ötödik szakaszig rendben zajlottak a dolgok, erre a napra azonban olyan etapot sikerült összeállítaniuk a szervezőknek, amivel a mezőnynek csak kis hányada tudott megbirkózni. Többen a szelektíven éjszakáztak, és a korábbinál jóval több jármű kényszerült búcsúzni a versenytől. Az ötödik etap nehézségei miatt – lévén, hogy a versenyzők harmada éjszaka még valahol a sivatagban volt – a hatodik szakaszt jelentősen lerövidítették: a 395 kilométeres szelektív részből végül csak 178-at kellett megtennie a mezőnynek.
Ekkor dőlt el, hogy a szervezők nem mérték fel megfelelően a helyzetet, s némileg túllőttek a célon a több mint 5600 kilométeres mért távval. A szelektív szakaszokat ilyen hosszúra még sosem tervezték, s mint kiderült, nem véletlenül. A hatodik szakasz ugyanis csak az „első fecske” volt, a hátralévő nyolc etapból még ötnek módosították a rajt előtt az útvonalát. A 11. szakaszt például teljesen el is törölték, így végül a teljes táv 4400 kilométerre olvadt.
A versenyzők közül azonban így sem sikerült mindenkinek beérnie, ellenőrzőpontokat hagytak ki, állandó problémákkal küzdöttek. A szervezők pedig a hibázó pilótákat – konzekvensnek nem mindig nevezhető – szankciókkal sújtották. Ennek esett áldozatul a versenyben addig vezető Nasser Al-Attiyah, akit egyszerűen kizártak, de például az ötödik szakaszon kint ragadtak közül voltak olyanok is, akik 200 órás időbüntetést kaptak.
Amikor legtöbben úgy gondolták, hogy a helyzetet már nem lehet tovább rontani, a versenyben az autósok között magabiztosan vezető Carlos Sainz belezuhant egy kiszáradt folyómederbe, amely állítólag nem szerepelt a versenyzők rendelkezésére bocsátott útvonalrajzon. A Volkswagennel induló spanyol pilóta navigátora súlyosan megsérült, így kénytelenek voltak feladni a versenyt. Az esetből minden bizonnyal azért nem lett nagyobb botrány, mert a német istálló legnagyobb riválisának, a Mitsubishinek a versenyzői közül kettő már korábban kiesett, egy pedig jelentős hátrányba került, amikor kinn maradt egy szakaszon, így az összetettben a VW maradt az élen.
Az utolsó két nap büntetésbotránya – amely inkább csak Magyarországon kapott nagyobb médiavisszhangot – tulajdonképpen így csak hab volt a tortán. Egyenes következménye a korábbi eseményeknek és szervezési hibáknak, amelyek mind abból eredtek, hogy egy olyan földrészen, ahol nem rendeztek eddig hasonló kaliberű versenyt, minden addiginál hosszabb és nehezebb útvonalat állítottak össze. Mindenesetre például az autós mezőnyben alig volt olyan jármű, amelyet ne sújtottak volna valamilyen büntetéssel. Ez azt jelenti, hogy a versenyzők teljesítménye nem összehasonlítható, hiszen nem azonos távot tettek meg, és/vagy nem azonos feltételekkel.
A helyenként kaotikussá vált idei verseny az egész eseményt komolytalanná tette a nézők szemében, ez pedig több kárt okozhat a Dakarnak, mint a 2008-as törlése. A tömegbázis elvesztése hosszabb távon a szponzorok és a közvetítő televíziók visszavonulásához vezet.
Különösen igaz ez a mostani válságos időkben, amikor a számtalan sebből vérző autóipar többször is meggondolja, hogy mire költsön. A Suzuki és a Subaru már kivonult a rali-sportból, és a története legnagyobb sikerét arató – évi 40 millió euróból gazdálkodó – Volkswagen is jelezte, hogy 2009-ben kevesebb versenyen indul, mint az elmúlt években. Bár a német csapatnál a Dakar nem került ki a kalapból, más gyártók az idén történtek után elgondolkodhatnak a folytatáson. A Mitsubishi például hét, zsinórban aratott győzelem után most csak egy tizedik helyet tudott felmutatni Joan Nani Roma révén, miután élmenői – például a kilencszeres győztes Stéphane Peterhansel – kiestek. A feltörekvő BMW-nek pedig – mint már írtuk – az élről zárták ki elsőszámú versenyzőjét.
Az A.S.O.-nak a dél-amerikai versennyel tehát nem sikerült elérnie, ami az esemény tavalyi törlését követően a legfontosabb célja lett volna – nevezetesen a Dakar renoméjának helyreállítását. Márpedig a világ egyik legnagyobb sportesemény-szervezőjének számító cégnek nagy szüksége van a népszerű és elismert Dakarra, az elmúlt években ugyanis a társaság másik zászlóshajójának számtó Tour de France-ot sem kerülték el a botrányok. Sőt, az utóbbi néhány esztendőben többen a francia kerékpáros körverseny létjogosultságát is megkérdőjelezték, az egész sportágat alapjaiban megrengető doppingbotrányok miatt. Az elmúlt három versenyen nem egyszer az élen álló versenyzőről derült ki, hogy tiltott szert használ, sőt, a 2006-os győztes, Floyd Landis a befejezést követő napon bukott le. A Tour esetében emiatt a szponzorok már nemcsak fenyegetőznek a sportágból való távozással: becslések szerint a kerékpársport egy esztendő alatt 40 millió eurót bukott a doppingbotrányok miatt távozó szponzorokkal. A legnagyobb csapás talán a Discovery Channel búcsúja volt, a társaság ugyanis évi 13 millió eurót költött csapatára, és ők adták távozásuk előtt a Tour de France győztesét is Alberto Contador személyében.
Ukrajna majdnem ezer százalékkal növelte a katonai beszerzéseit, Oroszország fegyverexportja soha nem látott mélységbe zuhant, és Franciaország elfoglalta a második helyet.