szerző:
Vincze Szabolcs

Már két és fél éve lerakták a sávolyi MotoGP-pálya alapkövét, ehhez képest ma se pálya, se csapat - a projekt célterülete pedig már egy éve érintetlen.

A magyar MotoGP-életet Talmácsi Gábor 2007-es világbajnoki címe lendítette fel, ami után annyira felbuzdult a hazai motoros és üzleti élet, hogy felmerült egy magyar gyorsasági-motoros világbajnoki futam ötlete is. Az eddigi legeredményesebb magyar motoros pályafutása azonban hamarosan másképp alakult. A következő szezonban bronzérmes lett az Aspar csapatával, majd szerződése szerint egy kategóriával feljebb, a 250 köbcentiméteresek között indulhatott. 2009 májusában azonban váratlanul bejelentette, hogy nem kíván többet a Balatonring Team színeiben versenyezni, mely csapatot éppen a tervezett versenypálya miatt, tulajdonképpen promóciós célokkal hívták életre.

Miután szakított a sportág emblematikus figurájával, Jorge „Aspar” Martínezzel, Talmácsi korábbi sikereit nem tudta elérni semmilyen más csapattal sem, sőt 2011-ben már csapatot sem sikerült találnia. Talma hiányában pedig a hazai érdeklődés is kisebb, félő tehát, hogy nincs is kinek felépíteni azt a sávolyi MotoGP-pályát. Arról nem beszélve, hogy a helyiek is aggódnak a jövő miatt.

Mikor Talmácsi Gábor világbajnok lett, még mindenki bizakodott
©

A Balatonring Team mindenesetre Talma távozása után is tovább működött, a fiatal és tehetséges Németh Balázs lett a csapat pilótája. A szakítás miatt azért csalódott Jorge Martínez 2010 elején még úgy nyilatkozott, hogy egy felkészülési szezon után 2011-ben már egy ütőképes csapatot szeretne elindítani a Moto2-sorozatban. Ehhez képest jelenleg ott tartunk, hogy a 2011-es kiírásban Martínez csapatai továbbra is ott vannak mindhárom kategóriában (125 köbcentiméter, Moto2 és MotoGP), de egyiket sem Balatonring Teamnek hívják.

"Időpontjaink valóban nincsenek, de tudomásunk szerint a magyarországi projekt elindult, és megy a maga útján" - mondta a hvg.hu-nak Ignacio Sagnier, a MotoGP közvetítési jogait birtokló Dorna Sport kommunikációs igazgatója. - "Két évvel ezelőtt több, elsősorban formai jellegű megbeszélésünk volt a pálya magyar illetékeseivel egy MotoGP-futam megrendezésével kapcsolatban."

A befektetők anno valóban megtalálták a Balaton déli partján fekvő Sávolyt, ahol az alapkő letétele 2008. november 6-án meg is történt. A nagyszabású tervek szerint egy év múlva már meg is rendezték volna az első versenyt. A látványtervek lenyűgözőek voltak, de egyelőre pálya is csak körvonalakban van, murvával leszórva. Hogy miért, arról a Dorna nem tud közelebbi információt.

Balatonring: a terv...

"A Dorna jelenleg is folytat tárgyalásokat, hogy tisztázzuk, a magyar futamra mikor kerülhetne sor. A cél tehát továbbra is adott. Bízunk Magyarországban mint egy MotoGP-futam megrendezése szempontjából fontos országban. Tudomásunk szerint a Balatonring jelenleg is építés alatt áll." A spanyol cég arról láthatóan nem tud, hogy az eltelt két és fél év alatt egy versenymotor sem robogott végig a pályán, egy éve pedig még egy gazt sem húztak ki az építési területen.

"Egyértelmű projektről lévén szó, bízhatunk a rendezési szándék komolyságában - tette hozzá Sagnier. - Ugyan nincs aláírt szerződés, de szerintünk a magyar fél is tudja, hogy nagy lenne az érdeklődés a verseny iránt." Az érdeklődéssel nem is lett volna gond, de a beruházással kapcsolatos pénzügyek nem a vártnak megfelelően alakultak, ami a válságnak is köszönhető.

A pálya teljes megépítéséhez ugyanis 80-90 millió euróra lett volna szükség, ez azonban csak hitel felvételével volt lehetséges. A hitelbírálat pedig elhúzódott. Az első, 2009-es futam ennek köszönhetően elmaradt, de még ez sem szegte kedvét a beruházóknak, akik 2009 októberében saját szakállukra megkezdték az építkezést.

... és a madártávlati kép két és fél évvel utána
©

Az anyagi háttér azonban csak a kezdethez volt elég, ezért a spanyol befektetők 15,3 milliárd forintos hitelt szerettek volna felvenni a magyar államtól, kérelmüket azonban a Magyar Fejlesztési Bank (és a mögötte álló Nemzeti Fejlesztési- és Gazdasági Minisztérium) 2010 márciusában elutasította. A beruházó Grupo Milton azonnal kifogásolta a magyar kormány viselkedését, a korábbi ígéret felmondását, hiszen így a projekt veszélybe, a sávolyi pályába több milliárd forintot beleölő beruházók pedig csapdába kerültek.

Alternatívát viszont senki nem kínált, így csak tovább csúszott minden, és a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FIM) a 2010-es versenynaptárból is törölte az egyébként szeptember 19-ére kiírt sávolyi Magyar GP-t. Helyére a spanyolországi Alcaniz, és az ottani Motorland Aragón ugrott be, akárcsak 2011-ben. Már Jorge Aspar Martinez sem foglalkozik olyan lelkesen a félúton elakadt Balatonring Team projekttel. A csapat internetes honlapján az utolsó bejegyzés 2009. november 7-én íródott.

S bár a Dorna diplomatikus, egyre inkább úgy tűnik, a spanyoloknak elegük lett a hercehurcából. A pálya vagy egy itthoni futam beharangozásról már szó sincs, a kezdeti hurráhangulat után nagy a csönd. A Balatonring honlapján pedig csak ennyi olvasható: under construction.

A Balatonring Zrt. illetékeseit több próbálkozás után sem sikerült elérni telefonon.

Vincze Szabolcs

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Sebők János Vélemény

Balatonring: gigaprojekt vagy megamutyi?

A 35 milliárdos kérdés: a sávolyi presztízsberuházás ügyében vajon mennyit ér az oknyomozó újságírók, a civil szervezetek, Oszkó Péter és Bajnai Gordon szava?

hvg.hu Sport

Talmácsinak nincs csapata 2011-re

Világbajnok motorosunknak, Talmácsi Gábornak még nincs csapata a 2011-es szezonra, nevezését azonban a sport kereskedelmi jogait birtokló Dorna elfogadta, így jelenleg is folynak a tárgyalások több istállóval.

hvg.hu Sport

Talmácsi: „Katasztrofális a helyzet”

Talmácsi Gábor a tizennyolcadik helyen zárt a gyorsaságimotoros-világbajnokság Ausztrál Nagydíjának Moto2-es futamán, melyet végül Alex De Angelis nyert. A magyar pilóta nem érti a visszaesést.

MTI Sport

Új főtámogató Talmácsi mögött

Magyarország egyik legnagyobb élelmiszeripari cége, a GreenPower E85 márkájú alternatív üzemanyagot gyártó és forgalmazó Hungrana Kft. lett Talmácsi Gábor új főtámogatója - jelentette be Lengyel Attila, a társaság ügyvezető igazgatója a szerdai sajtótájékoztatón.

MTI Sport

MotoGP: Talmácsi nem szerepel a pilótalistán

A Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FIM) hétfőn közzétette az idei gyorsaságimotoros-világbajnokság ideiglenes pilótalistáját, amelyen nem szerepel Talmácsi Gábor. A magyar motoros tavaly a Moto2-es kategóriában a hatodik lett a Speed Up csapattal.

hvg.hu Sport

Talmácsi elhagyja a MotoGP-t?

Talmácsi Gábor januárban a Superbike-világbajnokságon induló Team Pedercini és Kawasaki meghívására tesztelni fogja a gyárak motorjait. A pilóta szerint akár még a váltás is belefér.

Papíron 400 milliárdos vagyona van Mészároséknek, a valóságban ennél több lehet

Papíron 400 milliárdos vagyona van Mészároséknek, a valóságban ennél több lehet

Indulhat a mémgyár? Titokban új alkalmazást készített a Facebook

Indulhat a mémgyár? Titokban új alkalmazást készített a Facebook

Janet Jackson csúnyán cserbenhagyta a rajongóit, tömegesen hagyták ott a koncertet

Janet Jackson csúnyán cserbenhagyta a rajongóit, tömegesen hagyták ott a koncertet

Radar360: Orbán rosszra számít, Vajna adósságot is hátrahagyott

Radar360: Orbán rosszra számít, Vajna adósságot is hátrahagyott

Nem vették tárgysorozatba a törököket elítélő határozatot a parlament külügyi bizottságában

Nem vették tárgysorozatba a törököket elítélő határozatot a parlament külügyi bizottságában

Gyurcsány Ferenc zombiseregével riogat a Ripost

Gyurcsány Ferenc zombiseregével riogat a Ripost