Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tüzet eloltották, személyi sérülés nem történt.","shortLead":"A tüzet eloltották, személyi sérülés nem történt.","id":"20250505_xi-kerulet-konnyuszerkezetes-epulet-tuz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394.jpg","index":0,"item":"84c219ca-beaa-475c-8e11-be5f39feb320","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_xi-kerulet-konnyuszerkezetes-epulet-tuz","timestamp":"2025. május. 05. 11:40","title":"Lángolt egy könnyűszerkezetes épület Budapest XI. kerületében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"028cd03f-53da-4c4a-b2d5-684e55d70082","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Ford Mustang GTD a Nordschleife valaha készült leggyorsabb sorozatgyártású amerikai autója, de a Porsche 911 GT3 RS azért még mindig gyorsabb nála.","shortLead":"A Ford Mustang GTD a Nordschleife valaha készült leggyorsabb sorozatgyártású amerikai autója, de a Porsche 911 GT3 RS...","id":"20250505_uj-rekordido-a-160-millio-forintos-mustang-gtd-de-a-sokkal-olcsobb-porsche-911-gt3-rs-meg-mindig-veri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/028cd03f-53da-4c4a-b2d5-684e55d70082.jpg","index":0,"item":"129d9d35-1fb4-4c52-8ed7-bff683eac702","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_uj-rekordido-a-160-millio-forintos-mustang-gtd-de-a-sokkal-olcsobb-porsche-911-gt3-rs-meg-mindig-veri","timestamp":"2025. május. 05. 07:59","title":"Új rekordidő a 160 millió forintos Mustangtól, de a sokkal olcsóbb Porsche még mindig veri","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50839b5e-1374-4de6-b5f0-ea91aa18f6f8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Washingtoni Egyetem kutatói szerint a hímivarsejtek érzékelik a hőmérséklet emelkedését, erre pedig erőteljesebb mozgással reagálnak.","shortLead":"A Washingtoni Egyetem kutatói szerint a hímivarsejtek érzékelik a hőmérséklet emelkedését, erre pedig erőteljesebb...","id":"20250506_himivarsejt-spermium-mozgasa-catsper-feherje-homerseklet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50839b5e-1374-4de6-b5f0-ea91aa18f6f8.jpg","index":0,"item":"9dc4d937-9597-420b-bd4b-0df0ec954162","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_himivarsejt-spermium-mozgasa-catsper-feherje-homerseklet","timestamp":"2025. május. 06. 18:03","title":"Megfejtették a hímivarsejtek titkát, egy titkos kapcsoló segíti a működésüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4961ca12-c972-4475-bd06-f79cd6155dd0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök közölte: a kanadai miniszterelnök nem tud neki olyat mondani, hogy visszavonja a vámokat.","shortLead":"Az amerikai elnök közölte: a kanadai miniszterelnök nem tud neki olyat mondani, hogy visszavonja a vámokat.","id":"20250506_carney-trump-talalkozo-kanada-nem-elado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4961ca12-c972-4475-bd06-f79cd6155dd0.jpg","index":0,"item":"d1bd686a-99ab-49e7-8daf-0567cd50cc63","keywords":null,"link":"/vilag/20250506_carney-trump-talalkozo-kanada-nem-elado","timestamp":"2025. május. 06. 19:50","title":"Carney: Kanada soha nem lesz eladó – Trump: Soha ne mondd, hogy soha","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c6939e4-b941-4878-a27d-7319693772df","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Évtizedeken át vizsgálták a kutatók a NASA és az Európai Űrügynökség által rögzített adatokat, és most úgy tűnik, ennek eredményeként sikerülhet közelebb kerülni annak megértéséhez, hogy hol keletkezhettek az univerzum nehezebb elemei.","shortLead":"Évtizedeken át vizsgálták a kutatók a NASA és az Európai Űrügynökség által rögzített adatokat, és most úgy tűnik, ennek...","id":"20250505_arany-keletkezese-vilagyetem-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c6939e4-b941-4878-a27d-7319693772df.jpg","index":0,"item":"d6c22b48-7830-47e9-a3fd-cc1f66672ef2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_arany-keletkezese-vilagyetem-urkutatas","timestamp":"2025. május. 05. 13:03","title":"20 éve porosodó adatok mutatták meg, miért lehet annyi arany az univerzumban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8af91842-591e-4432-bcc9-69d0183b4deb","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Politikai támogatás nélkül is létezik az Akadémia varázshatalma – mondta Freund Tamás MTA-elnök a testület ünnepi közgyűlésén, mire Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter jelezte, a tudomány terén is csak azt kell támogatnia az államnak, ami a magyar érdeket szolgálja.","shortLead":"Politikai támogatás nélkül is létezik az Akadémia varázshatalma – mondta Freund Tamás MTA-elnök a testület ünnepi...","id":"20250505_Pengevaltas-akademia-unnepi-kozgyulesen-Freund-odaszurt-Hanko-visszavagott-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8af91842-591e-4432-bcc9-69d0183b4deb.jpg","index":0,"item":"acff330e-905f-4da4-afe9-569f9a843a30","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_Pengevaltas-akademia-unnepi-kozgyulesen-Freund-odaszurt-Hanko-visszavagott-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 15:23","title":"Pengeváltás az Akadémia ünnepi közgyűlésén: Freund odaszúrt, Hankó visszavágott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Páros ajánlatot tesztel a YouTube, ami egy új előfizetési szint lehet hamarosan az egyéni és a családi opciók között. ","shortLead":"Páros ajánlatot tesztel a YouTube, ami egy új előfizetési szint lehet hamarosan az egyéni és a családi opciók között. ","id":"20250506_google-youtube-premium-elofizetes-paros-csomag-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241.jpg","index":0,"item":"337f910a-4b58-4d82-92f7-898cb38be284","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_google-youtube-premium-elofizetes-paros-csomag-teszt","timestamp":"2025. május. 06. 15:03","title":"Olcsóbb YouTube-előfizetés jöhet, de lesz egy feltétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51d40255-e5a4-428e-971c-48e274baa2fd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elég ijesztő, hogy egy ilyen monstrum 210-zel is száguldhat. ","shortLead":"Elég ijesztő, hogy egy ilyen monstrum 210-zel is száguldhat. ","id":"20250506_bemutatkozott-a-brutalis-Brabus-XL800","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51d40255-e5a4-428e-971c-48e274baa2fd.jpg","index":0,"item":"678135dd-68bf-4a4d-9611-7aa55c416958","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_bemutatkozott-a-brutalis-Brabus-XL800","timestamp":"2025. május. 06. 20:20","title":"Fél méterrel a föld felett: bemutatkozott a brutális Brabus XL800","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Magyar Nagydíj néhai főszervezője, Frank Tamás gyakran büszkélkedett azzal, hogy Monaco és Monza után a Hungaroring a legrégebbi pálya, amelyen folyamatosan vendégszerepel a Forma-1 mezőnye. Az 1986-os első futam óta rengeteg emlékezetes pillanattal ajándékozott meg bennünket a Magyar Nagydíj: fényes sikereknek tapsolhattunk és szívszorító drámák után lélegezhettünk fel.
Nem mindig szerettek Mogyoródra jönni a Forma-1 nagyágyúi. Túlságosan kanyargósnak és porosnak tartották a pályát, és a kezdeti lelkesedés – amit az első vasfüggöny mögötti Forma-1-es világbajnoki futam váltott ki – az évek múltán alábbhagyott. Ebben a felfogásban csak az utóbbi néhány évben állt be érzékelhető változás. Most, hogy a pálya „életkora” közelít a három ikszkez, a fiatal pilóták is kezdik respektálni, a klasszikus helyszínek közé sorolni a Hungaroringet.
A címvédő világbajnok, Sebastian Vettel még meg sem született, amikor 1986. augusztus 10-én először dübörögtek fel az öblös hangú turbómotorok a Három forrás völgyében. Rekordszámú, kétszázezer néző toporgott, fetrengett vagy éppen sült a tűző napon a falécekből összetákolt ülőhelyeken, meg a poros kerepestarcsai és mogyoródi domboldalakon. Az óriási érdeklődés persze érthető volt: a magyarok, illetve a környező KGST-országok állampolgárai először láthatták testközelből a „nyugati világ” autócsodáit, először szagolhattak bele (legálisan) a kapitalizmus benzinszagú virágába.
Nigel Mansell az első Magyar Nagydíjon
AFP / Pascal Pavani
Mind a kétszázezer nézőben életre szóló emléket hagyott a két brazil, Ayrton Senna és Nelson Piquet csatája a győzelemért. Senna a fekete-aranyszínű Lotus-Renault turbóval, Piquet a sárga-kék-fehér Williams-Honda turbóval, amelyek – suttogták a jól értesültek – ezer lóerőnél is erősebbek voltak. Az első Magyar Nagydíjat végül Piquet nyerte meg, miután a 76 körös verseny 57. körében kifékezte honfitársát a célegyenes végén, és ördögi erőcsúsztatással a Lotus előtt tartotta a Williamst az első kanyarban. „A budapesti taxisok vezetnek így a délutáni csúcsforgalomban” – írta tudósításában a Bild újságírója, Achim Schlang.
A kanyargós pálya lett a védjegy
Három évvel később már a rendszerváltás előszele fújdogált Mogyoródon. A pilóták által sokat kritizált pályát ekkorra átépítették (levágtak egy kanyarkombinációt), ami felgyorsította a tempót és az eseményeket. Nigel Mansell a tizenkettedik rajthelyről küzdötte magát egyre feljebb a kormányváltós, tizenkét hengeres – vagyis a kanyargós pályára elvileg alkalmatlan – Ferrarival, mígnem már csak a vezető Senna haladt előtte. Az 58. körben éppen a frissen kiegyenesített kanyarnál érte utol a McLaren-Hondát, és amikor a brazil egy pillanatig habozott Stefan Johansson lekörözésénél, Mansell visszaváltott és egy lendülettel hagyta faképnél mindkettőjüket. A „brit oroszlán” ragyogó manőverével megnyerte a versenyt, azóta az ő nevét viseli a dombra felvezető egyenes, illetve az azt követő kanyar a Hungaroring folklórjában.
A többi F1-es pálya közül kanyargósságával kitűnő Hungaroring védjegyévé vált az évek során, hogy gyakran felborította a papírformát. Az 1997-es versenyen Damon Hill okozott vaskos meglepetést azzal, hogy a harmadik helyre kvalifikálta a topautónak csak erős jóindulattal nevezhető Arrows-Yamahát. Miközben a két világbajnoki éllovas, Michael Schumacher (Ferrari) és Jacques Villeneuve (Williams) Goodyear gumijai tíz kör alatt szinte elfolytak a forró aszfalton, a vadonatúj Bridgestone-abroncsokon hajtó Hill könyörtelenül tört előre. A 11. körben kifékezte Schumachert, onnantól ő diktálta a tempót. A Williamstől az előző év végén kirúgott angolt egyszerre hajtotta a bosszúvágy és a becsvágy, hogy megszerezze az évek óta gyengélkedő Arrows első F1-es győzelmét. Két körrel a futam vége előtt azonban „elment” a harmadik és a negyedik fokozat a váltójából, így születhetett meg a tévékommentátor szállóigévé vált mondása: „Hova tűnt Damon Hill?”. Villeneuve az utolsó körben, nagy izgalmában a fűre hajtva megelőzte a csattogó Arrowst, de Hill második helye így is a száguldó cirkusz és a Magyar Nagydíj történetének egyik legmeglepőbb, legbravúrosabb eredménye maradt.
Damon Hill itt még megvolt (1995)
AFP / Jean-Loup Gautreau
Damon Hill egyébként már 1993-ban szívébe zárta a Hungaroringet, amikor nálunk aratta élete első futamgyőzelmét a Williams-Renault-val. A későbbiekben még hárman szerezték meg pályafutásuk első győzelmét Mogyoródon: Fernando Alonso 2003-ban (Renault), Jenson Button 2006-ban (Honda), Heikki Kovalainen pedig 2008-ban (McLaren).
A Hungaroringen rendszerint azok a pilóták tudtak nyerni, akiknek elég stabil volt az autójuk, jól tudtak alkalmazkodni a technikás vonalvezetéshez és bírták a kánikulát. Ayrton Senna háromszor (1988, 1991, 1992) állhatott fel a dobogó tetejére, hasonlóan Lewis Hamiltonhoz, aki első F1-es évadjában, 2007-ben megszerzett sikerét tudta megismételni 2009-ben és 2012-ben. Nelson Piquet, Damon Hill, Mika Häkkinen és Jenson Button neve mellett két-két hungaroringi elsőség szerepel.
Schumacher tartja a rekordot
A győzelmi rekordot azonban a hétszeres világbajnok, tavaly év végén visszavonult Michael Schumacher tartja, négy elsőséggel. Az elsőt 1994-ben szerezte a Benettonnal, majd 1998-ban, 2001-ben és 2004-ben a Ferrarival ismételt. Sikerei közül kiemelkedik az 1998-as, amikor a mezőny legjobb autója, a McLaren-Mercedes ellen kellett helytállnia a németnek. A verseny első felében úgy tűnt, senki sem állhat Mika Häkkinen és David Coulthard útjába, ezért a Ferrari fő stratégája, Ross Brawn cselhez folyamodott. Az első tankolásnál kevés benzint töltetett Schumacher autójába, ami lehetővé tette, hogy gyakorlatilag edzéstempót fusson a német. Brawn a rádión keresztül folyamatosan tájékoztatta Michaelt az aktuális köridőiről, illetve megadta a célidőt, amit „Schumi”, akár egy jól idomított német juhászkutya, teljesített. Tizenkilenc kör alatt 25 másodperc előnyt sikerült így kiautóznia a McLarenekkel szemben, így Schumacher hosszú pályafutása egyik legemlékezetesebb diadalát aratta.
A Hungaroring azonban fájó vereségek és szívszorító drámák színhelyévé is vált. Nigel Mansell utcahosszal vezette a mezőnyt a második Magyar Nagydíjon, 1987-ben, az angolt csupán öt kör választotta el a győzelemtől. Ekkor a Williams-Honda jobb hátsó kerékanyájának menete elkopott, a csavar leesett, Mansell pedig kiesett. Az 1992-es futamon a Benetton (akkor még) ifjú titánja, Michael Schumacher a negyedik helyért csatázott csapattársával, Martin Brundle-lal. Az angol addig-addig noszogatta a németet, amíg kocsija magas orrával nekiment a hátsó szárnyat tartó konzolnak. „Schumi” autójáról a 64. kör elején lerepült a hátsó légterelő, a német pedig nagy sebességgel kiszánkázott a pályáról, az első kanyart szegélyező gumikordon állította meg a Benettont. Brundle-nak két évvel később, az 1994-es Magyar Nagydíjon fizetett vissza a sors. Remek vezetéssel a harmadik helyre hozta fel a McLaren-Peugeot-t, csak a két bajnokaspiráns, Schumacher és Hill haladt előtte. Egy kör volt hátra a futamból, amikor a Peugeot-motor generátora megadta magát, Brundle pedig kénytelen volt kiszállni, ezzel ugrott a biztos dobogós helyezés.
Michael Schumacher tartja a rekordot
AFP / Pierre Verdy
Rubens Barrichello éveken keresztül játszotta Schumacher vízhordójának szerepét, de 2002-ben a Ferrari engedte nyerni Mogyoródon: sikerével az olasz gárda bebiztosította a gyártók világbajnoki címét. Rubens egy évvel később már sokkal sötétebb színben látta a Hungaroringet: a verseny 20. körében, jó 240-es tempónál összecsuklott a Ferrari első futóműve a célegyenesben, és csak az angyalok mentették meg a derék brazil testi épségét. Nem sok hiányzott ahhoz, hogy a felkenődjön a falra 2010-ben sem, amikor egykori csapattársa, Michael Schumacher húzta rá a kormányt a célegyenesben. Ez a hajmeresztő jelenet is bizonyította, hogy még a veteránok sem ismernek tréfát, ha pontszerző pozíciókról van szó.
Eddig négy alkalommal fordult elő, hogy világbajnokot koronáztak a Hungaroringen. Először Nigel Mansellt ünnepelte a fél világ 1992-ben, az angolnak egy lassúdefektet követően az ötödik helyről kellett visszatornásznia magát. A futamot Senna nyerte, de Mansellnek a második hely is elég volt ahhoz, hogy revánsot vegyen a korábbi években elveszített három vb-címért. Michael Schumacher 2001-ben futamgyőzelemmel szerezte meg negyedik világbajnoki elsőségét. Hab volt a tortán, hogy a Ferrari pilótájának az volt az 51. GP-sikere, amivel utolérte az örökranglistát addig vezető Alain Prostot (akinek egyébként meglepően kevés babér termett minálunk). Egy évvel később – mint fentebb utaltunk rá – Barrichello győzelmével és Schumacher második helyével vált teljessé a Ferrari konstruktőr-világbajnoki elsősége, majd 2004-es elsőségével ismét a „kerpeni titán” ünnepelhette nálunk hetedik, egyben utolsó világbajnoki trófeáját a Hungaroringen.
Két góllal is vezettek az olaszok az első félidő után, a rendes játékidő utolsó perceiben fordított a Barcelona, majd az Inter hosszabbításra mentette a meccset, és végül meg is nyerte azt.