Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"41658224-e137-4344-947f-dded8d266ee8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Most is van i3 szedán, de csak Kínában. ","shortLead":"Most is van i3 szedán, de csak Kínában. ","id":"20250312_Elso-hivatalos-fotokon-a-debreceni-BMW-testvere-az-uj-i3-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41658224-e137-4344-947f-dded8d266ee8.jpg","index":0,"item":"fd0fb95a-757e-4ba5-9977-3571ae84a70a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_Elso-hivatalos-fotokon-a-debreceni-BMW-testvere-az-uj-i3-as","timestamp":"2025. március. 12. 20:20","title":"Első hivatalos fotókon a debreceni BMW testvére, az új i3-as","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b854480-69ca-48fa-ac37-958b67c2bb74","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250314_Marabu-Feknyuz-Alaptorveny-modosulgatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b854480-69ca-48fa-ac37-958b67c2bb74.jpg","index":0,"item":"fe99a1b9-4893-4bc4-aefa-6542fe1b94e5","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Marabu-Feknyuz-Alaptorveny-modosulgatas","timestamp":"2025. március. 14. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Alaptörvény módosítgatás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cfe4725-6e43-4c27-8918-4c196209b53a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Jövő hét második felétől ellenőrzik majd a boltokat, hogy betartják-e a hétfőtől életbe lépő 10 százalékos árrésstopot a harminc alapvető élelmiszer esetében, de figyelik majd azt is, hogy más termékek árát se emelhessék a kereskedők. Ez az intézkedés május 31-ig biztosan hatályban marad, ha pedig nem hoz számottevő árcsökkenést, a kormány nem fog visszariadni a radikálisabb szabályozástól sem – mondta a kormányinfón Gulyás Gergely. A miniszter hosszan sorolta, milyen veszélyeket hordozna Ukrajna uniós csatlakozása, amiről postán keresztül is szavazhatnak majd a magyarok. Közölte azt is, hogy vizsgálatot rendeltek el Ruszin-Szendi Romulusz zsírleszívása ügyében, ami szerinte méltatlan egy katonához. Márki-Zay Pétert nem fogják kiutasítani az országból.","shortLead":"Jövő hét második felétől ellenőrzik majd a boltokat, hogy betartják-e a hétfőtől életbe lépő 10 százalékos árrésstopot...","id":"20250313_Kormanyinfo-az-Alaptorveny-modositas-arnyekaban-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cfe4725-6e43-4c27-8918-4c196209b53a.jpg","index":0,"item":"5c45e9ad-62a5-462e-8d3a-461cd0af53b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Kormanyinfo-az-Alaptorveny-modositas-arnyekaban-elo-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 10:09","title":"Gulyás Gergely: Ha az árrésstop nem lesz elég, a kormány nem riad vissza a kereskedelem radikálisabb szabályozásától sem – ez történt a kormányinfón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"570e4fbd-94a4-44b8-866a-4ebbb0daad9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mindössze egyetlen mozgó alkatrész van abban a mesterséges szívben, ami azokon segíthet átmeneti megoldásként, akik valamilyen szívprobléma miatt donorszervre várnak.","shortLead":"Mindössze egyetlen mozgó alkatrész van abban a mesterséges szívben, ami azokon segíthet átmeneti megoldásként, akik...","id":"20250312_bivacor-mesterseges-titan-sziv-100-nap-donorszerv-ausztralia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/570e4fbd-94a4-44b8-866a-4ebbb0daad9c.jpg","index":0,"item":"b35aa3af-54b8-4fdc-84d0-cecd31b1475b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_bivacor-mesterseges-titan-sziv-100-nap-donorszerv-ausztralia","timestamp":"2025. március. 12. 14:11","title":"100 napig élt titán műszívvel egy ausztrál férfi, míg várt a donorszervre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0da316fc-8cd9-4a73-8aa1-e6f8b8c0abd9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormánypárti publicista azt javasolta, hogy írják össze, mely bírók vettek részt a februári tüntetésen. A DK-s Vadai Ágnes Polt Péter legfőbb ügyész véleményét kérte ki az ügyben, aki a NAIH-hoz továbbította az ügyet.","shortLead":"A kormánypárti publicista azt javasolta, hogy írják össze, mely bírók vettek részt a februári tüntetésen. A DK-s Vadai...","id":"20250312_Az-adatvedelmi-hatosag-vizsgalja-Bayer-Zsolt-birolistazos-kezdemenyezeset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0da316fc-8cd9-4a73-8aa1-e6f8b8c0abd9.jpg","index":0,"item":"1edc9410-ffab-424f-b05a-eb09d31c877b","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Az-adatvedelmi-hatosag-vizsgalja-Bayer-Zsolt-birolistazos-kezdemenyezeset","timestamp":"2025. március. 12. 11:16","title":"Már az adatvédelmi hatóság vizsgálja Bayer Zsolt bírólistázós kezdeményezését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1bcc92b-5887-4056-9e6c-40469c2011d0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Olyan választ próbál adni az EU Donald Trump vámháborújára, amivel tárgyalóasztalhoz lehet ültetni az amerikai elnököt.","shortLead":"Olyan választ próbál adni az EU Donald Trump vámháborújára, amivel tárgyalóasztalhoz lehet ültetni az amerikai elnököt.","id":"20250312_EU-USA-Trump-vam-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1bcc92b-5887-4056-9e6c-40469c2011d0.jpg","index":0,"item":"5c3f0826-f3af-4428-88f1-04d3640bf6c7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_EU-USA-Trump-vam-vamhaboru","timestamp":"2025. március. 12. 07:49","title":"Az EU visszavág Trumpnak, ikonikus amerikai termékekre vet ki vámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9017b458-7884-4a87-8065-9b4081398505","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz légitámadás Odessza, Dnyipro, Harkiv, Szumi és Kijev környékén okozott károkat.","shortLead":"Az orosz légitámadás Odessza, Dnyipro, Harkiv, Szumi és Kijev környékén okozott károkat.","id":"20250312_ukrajnai-haboru-raketa-dron-legitamadas-tuzszuneti-javaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9017b458-7884-4a87-8065-9b4081398505.jpg","index":0,"item":"f783eeed-e339-451f-88d9-f12b698307fe","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_ukrajnai-haboru-raketa-dron-legitamadas-tuzszuneti-javaslat","timestamp":"2025. március. 12. 09:58","title":"Amint megszületett az amerikai–ukrán tűzszüneti javaslat, rakéták és drónok hadával támadtak az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3807032-4f68-4c53-9626-8b3d3c9bca06","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A fiatal színésznő nemrég fejezte be a Netflix-szenzáció Stranger Things forgatását.","shortLead":"A fiatal színésznő nemrég fejezte be a Netflix-szenzáció Stranger Things forgatását.","id":"20250313_Sadie-Sink-Jean-Grey-Pokember-Marvel-film-casting","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3807032-4f68-4c53-9626-8b3d3c9bca06.jpg","index":0,"item":"18611650-f12e-45c1-a146-d99a70b8e3b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250313_Sadie-Sink-Jean-Grey-Pokember-Marvel-film-casting","timestamp":"2025. március. 13. 16:10","title":"Sadie Sink lehet Jean Grey a Pókember negyedik részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Magyar Nagydíj néhai főszervezője, Frank Tamás gyakran büszkélkedett azzal, hogy Monaco és Monza után a Hungaroring a legrégebbi pálya, amelyen folyamatosan vendégszerepel a Forma-1 mezőnye. Az 1986-os első futam óta rengeteg emlékezetes pillanattal ajándékozott meg bennünket a Magyar Nagydíj: fényes sikereknek tapsolhattunk és szívszorító drámák után lélegezhettünk fel.
Nem mindig szerettek Mogyoródra jönni a Forma-1 nagyágyúi. Túlságosan kanyargósnak és porosnak tartották a pályát, és a kezdeti lelkesedés – amit az első vasfüggöny mögötti Forma-1-es világbajnoki futam váltott ki – az évek múltán alábbhagyott. Ebben a felfogásban csak az utóbbi néhány évben állt be érzékelhető változás. Most, hogy a pálya „életkora” közelít a három ikszkez, a fiatal pilóták is kezdik respektálni, a klasszikus helyszínek közé sorolni a Hungaroringet.
A címvédő világbajnok, Sebastian Vettel még meg sem született, amikor 1986. augusztus 10-én először dübörögtek fel az öblös hangú turbómotorok a Három forrás völgyében. Rekordszámú, kétszázezer néző toporgott, fetrengett vagy éppen sült a tűző napon a falécekből összetákolt ülőhelyeken, meg a poros kerepestarcsai és mogyoródi domboldalakon. Az óriási érdeklődés persze érthető volt: a magyarok, illetve a környező KGST-országok állampolgárai először láthatták testközelből a „nyugati világ” autócsodáit, először szagolhattak bele (legálisan) a kapitalizmus benzinszagú virágába.
Nigel Mansell az első Magyar Nagydíjon
AFP / Pascal Pavani
Mind a kétszázezer nézőben életre szóló emléket hagyott a két brazil, Ayrton Senna és Nelson Piquet csatája a győzelemért. Senna a fekete-aranyszínű Lotus-Renault turbóval, Piquet a sárga-kék-fehér Williams-Honda turbóval, amelyek – suttogták a jól értesültek – ezer lóerőnél is erősebbek voltak. Az első Magyar Nagydíjat végül Piquet nyerte meg, miután a 76 körös verseny 57. körében kifékezte honfitársát a célegyenes végén, és ördögi erőcsúsztatással a Lotus előtt tartotta a Williamst az első kanyarban. „A budapesti taxisok vezetnek így a délutáni csúcsforgalomban” – írta tudósításában a Bild újságírója, Achim Schlang.
A kanyargós pálya lett a védjegy
Három évvel később már a rendszerváltás előszele fújdogált Mogyoródon. A pilóták által sokat kritizált pályát ekkorra átépítették (levágtak egy kanyarkombinációt), ami felgyorsította a tempót és az eseményeket. Nigel Mansell a tizenkettedik rajthelyről küzdötte magát egyre feljebb a kormányváltós, tizenkét hengeres – vagyis a kanyargós pályára elvileg alkalmatlan – Ferrarival, mígnem már csak a vezető Senna haladt előtte. Az 58. körben éppen a frissen kiegyenesített kanyarnál érte utol a McLaren-Hondát, és amikor a brazil egy pillanatig habozott Stefan Johansson lekörözésénél, Mansell visszaváltott és egy lendülettel hagyta faképnél mindkettőjüket. A „brit oroszlán” ragyogó manőverével megnyerte a versenyt, azóta az ő nevét viseli a dombra felvezető egyenes, illetve az azt követő kanyar a Hungaroring folklórjában.
A többi F1-es pálya közül kanyargósságával kitűnő Hungaroring védjegyévé vált az évek során, hogy gyakran felborította a papírformát. Az 1997-es versenyen Damon Hill okozott vaskos meglepetést azzal, hogy a harmadik helyre kvalifikálta a topautónak csak erős jóindulattal nevezhető Arrows-Yamahát. Miközben a két világbajnoki éllovas, Michael Schumacher (Ferrari) és Jacques Villeneuve (Williams) Goodyear gumijai tíz kör alatt szinte elfolytak a forró aszfalton, a vadonatúj Bridgestone-abroncsokon hajtó Hill könyörtelenül tört előre. A 11. körben kifékezte Schumachert, onnantól ő diktálta a tempót. A Williamstől az előző év végén kirúgott angolt egyszerre hajtotta a bosszúvágy és a becsvágy, hogy megszerezze az évek óta gyengélkedő Arrows első F1-es győzelmét. Két körrel a futam vége előtt azonban „elment” a harmadik és a negyedik fokozat a váltójából, így születhetett meg a tévékommentátor szállóigévé vált mondása: „Hova tűnt Damon Hill?”. Villeneuve az utolsó körben, nagy izgalmában a fűre hajtva megelőzte a csattogó Arrowst, de Hill második helye így is a száguldó cirkusz és a Magyar Nagydíj történetének egyik legmeglepőbb, legbravúrosabb eredménye maradt.
Damon Hill itt még megvolt (1995)
AFP / Jean-Loup Gautreau
Damon Hill egyébként már 1993-ban szívébe zárta a Hungaroringet, amikor nálunk aratta élete első futamgyőzelmét a Williams-Renault-val. A későbbiekben még hárman szerezték meg pályafutásuk első győzelmét Mogyoródon: Fernando Alonso 2003-ban (Renault), Jenson Button 2006-ban (Honda), Heikki Kovalainen pedig 2008-ban (McLaren).
A Hungaroringen rendszerint azok a pilóták tudtak nyerni, akiknek elég stabil volt az autójuk, jól tudtak alkalmazkodni a technikás vonalvezetéshez és bírták a kánikulát. Ayrton Senna háromszor (1988, 1991, 1992) állhatott fel a dobogó tetejére, hasonlóan Lewis Hamiltonhoz, aki első F1-es évadjában, 2007-ben megszerzett sikerét tudta megismételni 2009-ben és 2012-ben. Nelson Piquet, Damon Hill, Mika Häkkinen és Jenson Button neve mellett két-két hungaroringi elsőség szerepel.
Schumacher tartja a rekordot
A győzelmi rekordot azonban a hétszeres világbajnok, tavaly év végén visszavonult Michael Schumacher tartja, négy elsőséggel. Az elsőt 1994-ben szerezte a Benettonnal, majd 1998-ban, 2001-ben és 2004-ben a Ferrarival ismételt. Sikerei közül kiemelkedik az 1998-as, amikor a mezőny legjobb autója, a McLaren-Mercedes ellen kellett helytállnia a németnek. A verseny első felében úgy tűnt, senki sem állhat Mika Häkkinen és David Coulthard útjába, ezért a Ferrari fő stratégája, Ross Brawn cselhez folyamodott. Az első tankolásnál kevés benzint töltetett Schumacher autójába, ami lehetővé tette, hogy gyakorlatilag edzéstempót fusson a német. Brawn a rádión keresztül folyamatosan tájékoztatta Michaelt az aktuális köridőiről, illetve megadta a célidőt, amit „Schumi”, akár egy jól idomított német juhászkutya, teljesített. Tizenkilenc kör alatt 25 másodperc előnyt sikerült így kiautóznia a McLarenekkel szemben, így Schumacher hosszú pályafutása egyik legemlékezetesebb diadalát aratta.
A Hungaroring azonban fájó vereségek és szívszorító drámák színhelyévé is vált. Nigel Mansell utcahosszal vezette a mezőnyt a második Magyar Nagydíjon, 1987-ben, az angolt csupán öt kör választotta el a győzelemtől. Ekkor a Williams-Honda jobb hátsó kerékanyájának menete elkopott, a csavar leesett, Mansell pedig kiesett. Az 1992-es futamon a Benetton (akkor még) ifjú titánja, Michael Schumacher a negyedik helyért csatázott csapattársával, Martin Brundle-lal. Az angol addig-addig noszogatta a németet, amíg kocsija magas orrával nekiment a hátsó szárnyat tartó konzolnak. „Schumi” autójáról a 64. kör elején lerepült a hátsó légterelő, a német pedig nagy sebességgel kiszánkázott a pályáról, az első kanyart szegélyező gumikordon állította meg a Benettont. Brundle-nak két évvel később, az 1994-es Magyar Nagydíjon fizetett vissza a sors. Remek vezetéssel a harmadik helyre hozta fel a McLaren-Peugeot-t, csak a két bajnokaspiráns, Schumacher és Hill haladt előtte. Egy kör volt hátra a futamból, amikor a Peugeot-motor generátora megadta magát, Brundle pedig kénytelen volt kiszállni, ezzel ugrott a biztos dobogós helyezés.
Michael Schumacher tartja a rekordot
AFP / Pierre Verdy
Rubens Barrichello éveken keresztül játszotta Schumacher vízhordójának szerepét, de 2002-ben a Ferrari engedte nyerni Mogyoródon: sikerével az olasz gárda bebiztosította a gyártók világbajnoki címét. Rubens egy évvel később már sokkal sötétebb színben látta a Hungaroringet: a verseny 20. körében, jó 240-es tempónál összecsuklott a Ferrari első futóműve a célegyenesben, és csak az angyalok mentették meg a derék brazil testi épségét. Nem sok hiányzott ahhoz, hogy a felkenődjön a falra 2010-ben sem, amikor egykori csapattársa, Michael Schumacher húzta rá a kormányt a célegyenesben. Ez a hajmeresztő jelenet is bizonyította, hogy még a veteránok sem ismernek tréfát, ha pontszerző pozíciókról van szó.
Eddig négy alkalommal fordult elő, hogy világbajnokot koronáztak a Hungaroringen. Először Nigel Mansellt ünnepelte a fél világ 1992-ben, az angolnak egy lassúdefektet követően az ötödik helyről kellett visszatornásznia magát. A futamot Senna nyerte, de Mansellnek a második hely is elég volt ahhoz, hogy revánsot vegyen a korábbi években elveszített három vb-címért. Michael Schumacher 2001-ben futamgyőzelemmel szerezte meg negyedik világbajnoki elsőségét. Hab volt a tortán, hogy a Ferrari pilótájának az volt az 51. GP-sikere, amivel utolérte az örökranglistát addig vezető Alain Prostot (akinek egyébként meglepően kevés babér termett minálunk). Egy évvel később – mint fentebb utaltunk rá – Barrichello győzelmével és Schumacher második helyével vált teljessé a Ferrari konstruktőr-világbajnoki elsősége, majd 2004-es elsőségével ismét a „kerpeni titán” ünnepelhette nálunk hetedik, egyben utolsó világbajnoki trófeáját a Hungaroringen.