Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","shortLead":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","id":"20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb.jpg","index":0,"item":"0939409a-0ee7-4c74-ad16-a08ca0e3db2c","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","timestamp":"2025. március. 12. 10:54","title":"Megvizsgálná a kormány, hogy szabályszerűen épít-e le a koreai SK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"185ba275-750c-44bf-af7c-71e9728f5e2b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A TV2 nemrég bemutatta A kiképzés című katonai valóságshowját, amely a Honvédelmi Minisztérium megbízásából készült és amelyben civilek tehetik magukat próbára. KAP és Ceglédi Zoltán ennek apropóján elmondta, hogyan úszták meg a sorkatonaságot, Litkai Gergely pedig megosztotta, mi történik, ha a bébiszittered hirtelen honvédőnek áll. De mit adhat egy ilyen műsor a hétköznapi embereknek azon a 20 millió forinton kívül, amit a győztes nyerhet, milyen az, ha valaki az Excel-táblázatok után a frontvonalon találja magát? ","shortLead":"A TV2 nemrég bemutatta A kiképzés című katonai valóságshowját, amely a Honvédelmi Minisztérium megbízásából készült és...","id":"20250312_duma-aktual-a-kikepzes-tv2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/185ba275-750c-44bf-af7c-71e9728f5e2b.jpg","index":0,"item":"e6b7b36e-1ff0-46db-8faf-23de4f35f5e4","keywords":null,"link":"/360/20250312_duma-aktual-a-kikepzes-tv2","timestamp":"2025. március. 12. 17:30","title":"Van, aki dominákhoz jár, van, aki wannabe katonának áll – így nem védte a hazát KAP és Ceglédi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9146aadd-0af0-4c9f-baf8-1df5cf58744a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kedd este hagyta el a lakását, azóta nem tudni, hogy hol van. A rendőrség keresi.","shortLead":"Kedd este hagyta el a lakását, azóta nem tudni, hogy hol van. A rendőrség keresi.","id":"20250312_eltunt-kanadai-ferfi-vii-kerulet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9146aadd-0af0-4c9f-baf8-1df5cf58744a.jpg","index":0,"item":"93510d96-e06e-4ff6-903d-566ae67925ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_eltunt-kanadai-ferfi-vii-kerulet-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 21:29","title":"Eltűnt egy kanadai férfi a VII. kerületből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"962cf297-97a7-403a-834b-f6a5e69ed874","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A miniszter szerint igazságtalan, ha a kormány ugyanakkora százalékos mértékben emeli a magas jövedelmeket, mint az alacsony jövedelmeket. Igazságosabb, ha a kormány egyenlően segít mindenkit.","shortLead":"A miniszter szerint igazságtalan, ha a kormány ugyanakkora százalékos mértékben emeli a magas jövedelmeket, mint...","id":"20250313_Gulyas-Gergely-nyugdij-afa-visszaterites-szja-mentesseg-igazsagossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/962cf297-97a7-403a-834b-f6a5e69ed874.jpg","index":0,"item":"0bdcafa7-2449-4628-a93c-c0ce56a9cdc3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Gulyas-Gergely-nyugdij-afa-visszaterites-szja-mentesseg-igazsagossag","timestamp":"2025. március. 13. 12:52","title":"Gulyás Gergely páros lábbal szállt bele a kormány adócsökkentési terveibe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41658224-e137-4344-947f-dded8d266ee8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Most is van i3 szedán, de csak Kínában. ","shortLead":"Most is van i3 szedán, de csak Kínában. ","id":"20250312_Elso-hivatalos-fotokon-a-debreceni-BMW-testvere-az-uj-i3-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41658224-e137-4344-947f-dded8d266ee8.jpg","index":0,"item":"fd0fb95a-757e-4ba5-9977-3571ae84a70a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_Elso-hivatalos-fotokon-a-debreceni-BMW-testvere-az-uj-i3-as","timestamp":"2025. március. 12. 20:20","title":"Első hivatalos fotókon a debreceni BMW testvére, az új i3-as","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dfd20c7-f771-42ea-8aac-bf746404c3f1","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Gyakran éri az a vád a Fideszt, hogy macsó, hímsoviniszta és patriarchális a szemlélete, ezt most bizonyította is az újabb Alaptörvény-módosítással. Ez azt vési gránitba, hogy „az ember férfi vagy nő”, miközben átírja és megfordítja a korábbi anya, apa sorrendet is, „a teremtés sorrendje szerint”.","shortLead":"Gyakran éri az a vád a Fideszt, hogy macsó, hímsoviniszta és patriarchális a szemlélete, ezt most bizonyította is...","id":"20250312_Helyreteszi-a-noket-az-Alaptorveny-modositas-emberek-ok-is-de-azert-a-ferfiakat-elobb-teremtettek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dfd20c7-f771-42ea-8aac-bf746404c3f1.jpg","index":0,"item":"6ba53325-d5be-4de1-aa67-f68aaa6bad95","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Helyreteszi-a-noket-az-Alaptorveny-modositas-emberek-ok-is-de-azert-a-ferfiakat-elobb-teremtettek-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 11:54","title":"Helyreteszi a nőket az Alaptörvény-módosítás: emberek ők is, de azért a férfiakat előbb teremtették","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc21f926-3914-4da8-9fcf-1edc894fee0a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Vaszily Miklós megválasztását a jegybank hagyta jóvá.","shortLead":"Vaszily Miklós megválasztását a jegybank hagyta jóvá.","id":"20250312_vaszily-miklos-mbh-bank-felugyelobizottsag-elnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc21f926-3914-4da8-9fcf-1edc894fee0a.jpg","index":0,"item":"6baee520-cd11-4e40-9004-9b0e74e4ef8e","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_vaszily-miklos-mbh-bank-felugyelobizottsag-elnok","timestamp":"2025. március. 12. 19:31","title":"Vaszily Miklós lett az MBH Bank felügyelőbizottságának elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d3bd3d0-3934-4fe7-923e-4f45178b5a55","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Azért, hogy csökkenjen a konfrontáció.","shortLead":"Azért, hogy csökkenjen a konfrontáció.","id":"20250312_orosz-amerikai-szvr-cia-rendszeres-kapcsolattartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d3bd3d0-3934-4fe7-923e-4f45178b5a55.jpg","index":0,"item":"3e124929-0fdd-42bd-b82e-94f680fe8045","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_orosz-amerikai-szvr-cia-rendszeres-kapcsolattartas","timestamp":"2025. március. 12. 11:36","title":"Az orosz és az amerikai hírszerzés igazgatója megállapodott, hogy rendszeresen tartani fogják a kapcsolatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Magyar Nagydíj néhai főszervezője, Frank Tamás gyakran büszkélkedett azzal, hogy Monaco és Monza után a Hungaroring a legrégebbi pálya, amelyen folyamatosan vendégszerepel a Forma-1 mezőnye. Az 1986-os első futam óta rengeteg emlékezetes pillanattal ajándékozott meg bennünket a Magyar Nagydíj: fényes sikereknek tapsolhattunk és szívszorító drámák után lélegezhettünk fel.
Nem mindig szerettek Mogyoródra jönni a Forma-1 nagyágyúi. Túlságosan kanyargósnak és porosnak tartották a pályát, és a kezdeti lelkesedés – amit az első vasfüggöny mögötti Forma-1-es világbajnoki futam váltott ki – az évek múltán alábbhagyott. Ebben a felfogásban csak az utóbbi néhány évben állt be érzékelhető változás. Most, hogy a pálya „életkora” közelít a három ikszkez, a fiatal pilóták is kezdik respektálni, a klasszikus helyszínek közé sorolni a Hungaroringet.
A címvédő világbajnok, Sebastian Vettel még meg sem született, amikor 1986. augusztus 10-én először dübörögtek fel az öblös hangú turbómotorok a Három forrás völgyében. Rekordszámú, kétszázezer néző toporgott, fetrengett vagy éppen sült a tűző napon a falécekből összetákolt ülőhelyeken, meg a poros kerepestarcsai és mogyoródi domboldalakon. Az óriási érdeklődés persze érthető volt: a magyarok, illetve a környező KGST-országok állampolgárai először láthatták testközelből a „nyugati világ” autócsodáit, először szagolhattak bele (legálisan) a kapitalizmus benzinszagú virágába.
Nigel Mansell az első Magyar Nagydíjon
AFP / Pascal Pavani
Mind a kétszázezer nézőben életre szóló emléket hagyott a két brazil, Ayrton Senna és Nelson Piquet csatája a győzelemért. Senna a fekete-aranyszínű Lotus-Renault turbóval, Piquet a sárga-kék-fehér Williams-Honda turbóval, amelyek – suttogták a jól értesültek – ezer lóerőnél is erősebbek voltak. Az első Magyar Nagydíjat végül Piquet nyerte meg, miután a 76 körös verseny 57. körében kifékezte honfitársát a célegyenes végén, és ördögi erőcsúsztatással a Lotus előtt tartotta a Williamst az első kanyarban. „A budapesti taxisok vezetnek így a délutáni csúcsforgalomban” – írta tudósításában a Bild újságírója, Achim Schlang.
A kanyargós pálya lett a védjegy
Három évvel később már a rendszerváltás előszele fújdogált Mogyoródon. A pilóták által sokat kritizált pályát ekkorra átépítették (levágtak egy kanyarkombinációt), ami felgyorsította a tempót és az eseményeket. Nigel Mansell a tizenkettedik rajthelyről küzdötte magát egyre feljebb a kormányváltós, tizenkét hengeres – vagyis a kanyargós pályára elvileg alkalmatlan – Ferrarival, mígnem már csak a vezető Senna haladt előtte. Az 58. körben éppen a frissen kiegyenesített kanyarnál érte utol a McLaren-Hondát, és amikor a brazil egy pillanatig habozott Stefan Johansson lekörözésénél, Mansell visszaváltott és egy lendülettel hagyta faképnél mindkettőjüket. A „brit oroszlán” ragyogó manőverével megnyerte a versenyt, azóta az ő nevét viseli a dombra felvezető egyenes, illetve az azt követő kanyar a Hungaroring folklórjában.
A többi F1-es pálya közül kanyargósságával kitűnő Hungaroring védjegyévé vált az évek során, hogy gyakran felborította a papírformát. Az 1997-es versenyen Damon Hill okozott vaskos meglepetést azzal, hogy a harmadik helyre kvalifikálta a topautónak csak erős jóindulattal nevezhető Arrows-Yamahát. Miközben a két világbajnoki éllovas, Michael Schumacher (Ferrari) és Jacques Villeneuve (Williams) Goodyear gumijai tíz kör alatt szinte elfolytak a forró aszfalton, a vadonatúj Bridgestone-abroncsokon hajtó Hill könyörtelenül tört előre. A 11. körben kifékezte Schumachert, onnantól ő diktálta a tempót. A Williamstől az előző év végén kirúgott angolt egyszerre hajtotta a bosszúvágy és a becsvágy, hogy megszerezze az évek óta gyengélkedő Arrows első F1-es győzelmét. Két körrel a futam vége előtt azonban „elment” a harmadik és a negyedik fokozat a váltójából, így születhetett meg a tévékommentátor szállóigévé vált mondása: „Hova tűnt Damon Hill?”. Villeneuve az utolsó körben, nagy izgalmában a fűre hajtva megelőzte a csattogó Arrowst, de Hill második helye így is a száguldó cirkusz és a Magyar Nagydíj történetének egyik legmeglepőbb, legbravúrosabb eredménye maradt.
Damon Hill itt még megvolt (1995)
AFP / Jean-Loup Gautreau
Damon Hill egyébként már 1993-ban szívébe zárta a Hungaroringet, amikor nálunk aratta élete első futamgyőzelmét a Williams-Renault-val. A későbbiekben még hárman szerezték meg pályafutásuk első győzelmét Mogyoródon: Fernando Alonso 2003-ban (Renault), Jenson Button 2006-ban (Honda), Heikki Kovalainen pedig 2008-ban (McLaren).
A Hungaroringen rendszerint azok a pilóták tudtak nyerni, akiknek elég stabil volt az autójuk, jól tudtak alkalmazkodni a technikás vonalvezetéshez és bírták a kánikulát. Ayrton Senna háromszor (1988, 1991, 1992) állhatott fel a dobogó tetejére, hasonlóan Lewis Hamiltonhoz, aki első F1-es évadjában, 2007-ben megszerzett sikerét tudta megismételni 2009-ben és 2012-ben. Nelson Piquet, Damon Hill, Mika Häkkinen és Jenson Button neve mellett két-két hungaroringi elsőség szerepel.
Schumacher tartja a rekordot
A győzelmi rekordot azonban a hétszeres világbajnok, tavaly év végén visszavonult Michael Schumacher tartja, négy elsőséggel. Az elsőt 1994-ben szerezte a Benettonnal, majd 1998-ban, 2001-ben és 2004-ben a Ferrarival ismételt. Sikerei közül kiemelkedik az 1998-as, amikor a mezőny legjobb autója, a McLaren-Mercedes ellen kellett helytállnia a németnek. A verseny első felében úgy tűnt, senki sem állhat Mika Häkkinen és David Coulthard útjába, ezért a Ferrari fő stratégája, Ross Brawn cselhez folyamodott. Az első tankolásnál kevés benzint töltetett Schumacher autójába, ami lehetővé tette, hogy gyakorlatilag edzéstempót fusson a német. Brawn a rádión keresztül folyamatosan tájékoztatta Michaelt az aktuális köridőiről, illetve megadta a célidőt, amit „Schumi”, akár egy jól idomított német juhászkutya, teljesített. Tizenkilenc kör alatt 25 másodperc előnyt sikerült így kiautóznia a McLarenekkel szemben, így Schumacher hosszú pályafutása egyik legemlékezetesebb diadalát aratta.
A Hungaroring azonban fájó vereségek és szívszorító drámák színhelyévé is vált. Nigel Mansell utcahosszal vezette a mezőnyt a második Magyar Nagydíjon, 1987-ben, az angolt csupán öt kör választotta el a győzelemtől. Ekkor a Williams-Honda jobb hátsó kerékanyájának menete elkopott, a csavar leesett, Mansell pedig kiesett. Az 1992-es futamon a Benetton (akkor még) ifjú titánja, Michael Schumacher a negyedik helyért csatázott csapattársával, Martin Brundle-lal. Az angol addig-addig noszogatta a németet, amíg kocsija magas orrával nekiment a hátsó szárnyat tartó konzolnak. „Schumi” autójáról a 64. kör elején lerepült a hátsó légterelő, a német pedig nagy sebességgel kiszánkázott a pályáról, az első kanyart szegélyező gumikordon állította meg a Benettont. Brundle-nak két évvel később, az 1994-es Magyar Nagydíjon fizetett vissza a sors. Remek vezetéssel a harmadik helyre hozta fel a McLaren-Peugeot-t, csak a két bajnokaspiráns, Schumacher és Hill haladt előtte. Egy kör volt hátra a futamból, amikor a Peugeot-motor generátora megadta magát, Brundle pedig kénytelen volt kiszállni, ezzel ugrott a biztos dobogós helyezés.
Michael Schumacher tartja a rekordot
AFP / Pierre Verdy
Rubens Barrichello éveken keresztül játszotta Schumacher vízhordójának szerepét, de 2002-ben a Ferrari engedte nyerni Mogyoródon: sikerével az olasz gárda bebiztosította a gyártók világbajnoki címét. Rubens egy évvel később már sokkal sötétebb színben látta a Hungaroringet: a verseny 20. körében, jó 240-es tempónál összecsuklott a Ferrari első futóműve a célegyenesben, és csak az angyalok mentették meg a derék brazil testi épségét. Nem sok hiányzott ahhoz, hogy a felkenődjön a falra 2010-ben sem, amikor egykori csapattársa, Michael Schumacher húzta rá a kormányt a célegyenesben. Ez a hajmeresztő jelenet is bizonyította, hogy még a veteránok sem ismernek tréfát, ha pontszerző pozíciókról van szó.
Eddig négy alkalommal fordult elő, hogy világbajnokot koronáztak a Hungaroringen. Először Nigel Mansellt ünnepelte a fél világ 1992-ben, az angolnak egy lassúdefektet követően az ötödik helyről kellett visszatornásznia magát. A futamot Senna nyerte, de Mansellnek a második hely is elég volt ahhoz, hogy revánsot vegyen a korábbi években elveszített három vb-címért. Michael Schumacher 2001-ben futamgyőzelemmel szerezte meg negyedik világbajnoki elsőségét. Hab volt a tortán, hogy a Ferrari pilótájának az volt az 51. GP-sikere, amivel utolérte az örökranglistát addig vezető Alain Prostot (akinek egyébként meglepően kevés babér termett minálunk). Egy évvel később – mint fentebb utaltunk rá – Barrichello győzelmével és Schumacher második helyével vált teljessé a Ferrari konstruktőr-világbajnoki elsősége, majd 2004-es elsőségével ismét a „kerpeni titán” ünnepelhette nálunk hetedik, egyben utolsó világbajnoki trófeáját a Hungaroringen.