Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e8ba0c57-97f2-436d-a5b6-ec40e8424464","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Négy amerikai államban is olyan beruházásai vannak a Fordnak, amelyek az elektromos autózáshoz kötődnek. ","shortLead":"Négy amerikai államban is olyan beruházásai vannak a Fordnak, amelyek az elektromos autózáshoz kötődnek. ","id":"20250213_Ford-vezerigazgatoja-Trump-amerikai-munkahelyeket-sodor-veszelybe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8ba0c57-97f2-436d-a5b6-ec40e8424464.jpg","index":0,"item":"525ce250-6af0-482a-9887-42b1eb557663","keywords":null,"link":"/cegauto/20250213_Ford-vezerigazgatoja-Trump-amerikai-munkahelyeket-sodor-veszelybe","timestamp":"2025. február. 13. 08:37","title":"A Ford vezérigazgatója szerint Trump politikája amerikai munkahelyeket sodor veszélybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b00189c-1d7c-4b3e-a1aa-e75d65169e01","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az arab országok közös álláspont kialakításán dolgoznak.","shortLead":"Az arab országok közös álláspont kialakításán dolgoznak.","id":"20250212_gazai-ovezet-palesztinok-donald-trump-arab-liga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b00189c-1d7c-4b3e-a1aa-e75d65169e01.jpg","index":0,"item":"577ddfae-4730-40c0-8bf2-eea16bef07a7","keywords":null,"link":"/vilag/20250212_gazai-ovezet-palesztinok-donald-trump-arab-liga","timestamp":"2025. február. 12. 10:49","title":"Palesztin őslakosokat emlegetve szállt bele Trump gázai tervébe az Arab Liga főtitkára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43489972-f82e-44ef-9e70-8399dcc940e2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rövid idő alatt rengeteg videó került fel a TikTokra és az Instagramra, melyek készítői ugyanazt tanácsolják a hosszú repülőúton történő alvással kapcsolatban. Az ötletük sokkal veszélyesebb, mint amilyennek elsőre látszik.","shortLead":"Rövid idő alatt rengeteg videó került fel a TikTokra és az Instagramra, melyek készítői ugyanazt tanácsolják a hosszú...","id":"20250212_repulogep-biztonsagi-ov-alvas-trukk-lifehack-video-veszelyes-tanacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43489972-f82e-44ef-9e70-8399dcc940e2.jpg","index":0,"item":"3ebf5019-2f60-4240-9c3d-12659efd671a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250212_repulogep-biztonsagi-ov-alvas-trukk-lifehack-video-veszelyes-tanacs","timestamp":"2025. február. 12. 19:03","title":"A TikTokon nagyot megy egy tipp a kényelmesebb repüléshez, de ha jót akar magának, inkább ne próbálja ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1387661-a392-4adc-b1c3-6bc8440f4dbb","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Egy tisztán elektromos modell készül majd Debrecenben.","shortLead":"Egy tisztán elektromos modell készül majd Debrecenben.","id":"20250212_debrecen-bmw-gyar-sorozatgyartas-tisztan-elektromos-modell","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1387661-a392-4adc-b1c3-6bc8440f4dbb.jpg","index":0,"item":"44ea2b9b-8155-4cfb-aca2-8e260c73fcf3","keywords":null,"link":"/kkv/20250212_debrecen-bmw-gyar-sorozatgyartas-tisztan-elektromos-modell","timestamp":"2025. február. 12. 16:33","title":"Ősszel indul a sorozatgyártás a BMW debreceni üzemében, Szijjártó szerint az egész cég sorsa is múlik ezen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"076edfdb-ada6-424f-bba7-2875ae17b8ac","c_author":"HVG","category":"360","description":"Beer Miklós – Egy hiteles ember címmel jelent meg László Ágnes könyve a nyugalmazott katolikus püspökről, akit Ferenc pápa “magyar hangja”-ként is emlegettek.","shortLead":"Beer Miklós – Egy hiteles ember címmel jelent meg László Ágnes könyve a nyugalmazott katolikus püspökről, akit Ferenc...","id":"20250213_hvg-Laszlo-Agnes-Beer-Miklos-Egy-hiteles-ember-eletutinterju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/076edfdb-ada6-424f-bba7-2875ae17b8ac.jpg","index":0,"item":"4f41f064-45d9-4e74-bd6a-a6edd4c519b5","keywords":null,"link":"/360/20250213_hvg-Laszlo-Agnes-Beer-Miklos-Egy-hiteles-ember-eletutinterju","timestamp":"2025. február. 13. 18:30","title":"Könyv mutatja be Beer Miklóst, aki a katolikus egyházi vezetők közül szinte egyedüliként mert nyilatkozni közéleti ügyekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ab7ec0c-bb13-4343-aeeb-cfde847d492c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 20 éves férfi karácsony előtt néhány nappal vezette le feszültségét a Nagykanizsáról Dombóvárra tartó vonat kárpitján.","shortLead":"A 20 éves férfi karácsony előtt néhány nappal vezette le feszültségét a Nagykanizsáról Dombóvárra tartó vonat kárpitján.","id":"20250212_Nem-birta-cernaval-a-kesest-felgyujtotta-a-Dombovarra-tarto-vonat-uleseit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ab7ec0c-bb13-4343-aeeb-cfde847d492c.jpg","index":0,"item":"dddf8d53-d88c-4e14-ad76-d872bba91cbb","keywords":null,"link":"/itthon/20250212_Nem-birta-cernaval-a-kesest-felgyujtotta-a-Dombovarra-tarto-vonat-uleseit","timestamp":"2025. február. 12. 10:44","title":"Nem bírta tovább cérnával a késést, felgyújtotta a Dombóvárra tartó vonat üléseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"907fc9a9-6477-4b72-aa47-3012f32125f0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Már nem tartják reálisnak a korábban kijelölt célokat az elektromobilitás lassabb ütemű térnyerése miatt.","shortLead":"Már nem tartják reálisnak a korábban kijelölt célokat az elektromobilitás lassabb ütemű térnyerése miatt.","id":"20250213_vw-audi-hagyomanyos-motor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/907fc9a9-6477-4b72-aa47-3012f32125f0.jpg","index":0,"item":"417cd4ed-72fa-4d44-be29-22333a4a6acc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250213_vw-audi-hagyomanyos-motor","timestamp":"2025. február. 13. 16:16","title":"A Volkswagen és az Audi tovább tartaná életben a hagyományos motorú autókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29f47a07-98d7-4c4d-ab26-7f6c246d2ba5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Azt is elmondták, mi lehet az a négy modell, amelyet Szegeden gyártanának.","shortLead":"Azt is elmondták, mi lehet az a négy modell, amelyet Szegeden gyártanának.","id":"20250213_Olasz-beszallitok-oktober-indul-BYD-szeged-gyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29f47a07-98d7-4c4d-ab26-7f6c246d2ba5.jpg","index":0,"item":"1cf8fc97-47fb-436f-b3a9-fb85861c60a4","keywords":null,"link":"/kkv/20250213_Olasz-beszallitok-oktober-indul-BYD-szeged-gyar","timestamp":"2025. február. 13. 11:22","title":"Olasz beszállítókkal októberben indulhat a BYD szegedi gyára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár a világ más tájain is kínlódnak olykor a pálya alkalmasságával, olyan fiaskóba kevés helyen futottak bele, mint most Felcsúton. Az Omega-koncertet lehetővé tévő sokmilliós baki felelősei mutogathatnak a Wembley-re, de ez az ügy akkor is kínos.
Kényes portéka a futballpálya – bizonyította saját példáján a Pancho Aréna. A tavaly húsvétkor felszentelt felcsúti stadion játékterét ugyanis a közeljövőben cserélni kell. Ráadásul nem is feltétlenül (vagy nem csak) a fűvel van gond, a blikk.hu szerint a beavatkozás a pálya alatti csőrendszer(eke)t is érinti. Ezek cseréje nem lesz olcsó, a Ferencváros új stadionjában a játéktér megfelelő becsövezése és füvesítése mintegy 240 millió forintba került. A Pancho ennél jóval kisebb aréna, de így is több tízmillió forint lehet a számla.
Mint megírtuk, a gyep újratervezésének kényszere akkor derült ki, amikor bejelentették: június 13-án engedélyezték, hogy – a hatalmas vásznakra kivetített Finnország–Magyarország-meccs után – rockkoncertet tarthassanak az Makovecz-stadionban. Az Omega fellépését ugyanis épp azért hagyták jóvá, mert másnap kezdődik a gyep felújítása. (A zenekar tagjai közben összevesztek, hogy politikailag maradhat-e független egy zenekar, amely az Orbán Viktor háza mellett felépült stadionban játszik. Erről itt írtunk.)
Néhány héttel az avató után már látszott
A gondokat előre jelezte, hogy tavaly május 16-án a bíró a felázott talaj miatt elkezdeni sem engedte a Puskás Akadémia és a DVSC-Teva meccsét, július 21-én pedig az U19-es magyar válogatottal együtt szerepelt le a rendszer: a Portugália elleni 6:1-es vereség idején a zivatar gyepesített lábmosómedencévé változtatta a pályát.
A felcsúti Pancho Aréna bemutatóján 2014 áprilisában
Stiller Ákos
Akkor Végh Gábor, az aréna játékterét építő Pharos ’95 Kft. ügyvezetője azzal magyarázkodott a Sport24 hírportálnak, hogy bár „a pálya alatti csövezés bármekkora vízmennyiséget el tud nyelni, amennyiben a föld átereszti, de ilyen mennyiségű és intenzitású eső után Európa egyetlen pályáján sem lehetne mérkőzést rendezni”.
Dél-Amerikában mégis megoldották. Alig egy hónappal korábban, június 26-án, a brazíliai világbajnokság G csoportjában a Németország–Egyesült Államok-mérkőzés idején egy felhőszakadás ugyan a szó szoros értelmében elárasztotta a tengerparti Recife utcáit, a két válogatott, ha nem is szárazon, de pocsolyamentesen játszhatta le a meccset a Pernambuco Arenában. Ott a német ACO cég vízelvezető rendszere működött, igaz, utólag kiderült, kevés hiányzott, hogy a recifei hálózat is túlcsorduljon.
Kulcs: a talaj
A futballpálya jó vízelvezetése – amint azt a HVG korábbi számaiban többször is megírtuk – nem is feltétlenül az alatta homokos sóderágyba lefektetett csőrendszertől függ. Hiába készül el ugyanis megfelelő minőségben – vagyis ötméterenként keresztben lefektetve – a dréncsőhálózat, illetve kerül fölé egy speciális, vízáteresztő drénpaplan is, ha nem megfelelő a talaj összetétele, akkor a pálya felületén megáll a víz.
A komoly stadionok játékterei nagy tisztaságú – földdel, egyéb szennyező anyaggal nem kevert –, mosott homokot kívánnak. Szakértők szerint ebbe a legalább 40 centiméter vastag homokréteg felső 20 centiméterének 90-95 százalékos tisztaságúnak kell lennie, mert csak ezek, az egyenletes méretű szemcsék képesek megbízhatóan elvezetni a vizet.
A gyepszőnyeg vízáteresztő képességének fontossága a 2008-as Eb-n vált végképp nyilvánvalóvá. Akkor a bázeli stadiont – éppen a hazaiak meccsén – árasztotta el egy heves eső, és mivel a nagy kötöttségű föld lassan eresztette át a csapadékot, szinte vízilabdává alakult a küzdelem. A probléma olyan súlyos volt, hogy rögtön utána – a labdarúgó-viadalok történetében először – a bajnokság közben kicserélték a teljes gyepet.
A Bayern hibrid pályán játszik
A bökkenő a jó áteresztőképességű gyeppel csak az, hogy jóval könnyebben fel is szántják a játékosok, hiszen a laza homokban a gyökérzet nem képes úgy megkapaszkodni, mint az agyagosabb termőföldben. Ezt a hendikepet már egy jó évtizede azzal próbálják kivédeni, hogy műszálakat kevernek az altalajba, növelve a fű szakítószilárdságát. Bár a műfűtől joggal idegenkednek a focisták, a bevált recept szerint elegendő a gyep 3 százalékát műszálakkal helyettesíteni, hogy jelentősen növeljék a játéktér füvének tartósságát. A talajba 20 centiméter mélyre „injektált” műfüvet jól benövi a valódi gyep gyökérzete, a játékosok pedig észre sem veszik.
A felcsúti stadion avatóján
Stiller Ákos
Jelenleg „hibrid” pálya van több első osztályú angol klubcsapat stadionjában (Chelsea, Everton, Arsenal, Manchester United és a City), de ilyenen játszanak a milánói San Siróban vagy a Bayern München meccseinek otthont adó Allianz Arenában is.
A vízelvezetést javíthatja, ha a dréncsöveket (az MLSZ által is előírt ötméteresnél) sűrűbben telepítik. A recifei stadionban például négyzetméternyi vízelvezető tálcákból álló rendszert épített be a német kivitelező. A csapadékban gazdag vidékek sportpályáin több helyütt például a slit drainage néven emlegetett megoldást használják, amikor közvetlenül a gyepszőnyeg alatt egy-két négyzetméteres négyzetek hálójára osztják a pályát, speciális géppel bemetszik a pályaalapot, a réseket pedig jó vízáteresztő képességű, magas homoktartalmú keverékkel töltik fel. Így olyan lesz a pálya, mint egy szivacs, amely lefelé tud túlcsordulni.
A Wembley, mint rossz példa
A felcsútiak mentségére legyen mondva, hogy a futball őshazájának számító, az esővel együtt élő Angliában is rendre előfordul, hogy „elúszik” egy-egy meccs. Tavalyelőtt a pár évvel korábban felújított portsmouthi Fratton Park stadion vízelvezető rendszere mondott csődöt.
Azt pedig szintén elrettentő példaként emlegetik szakmabeliek, hogy a füvesítés terén a magyarországinál nagyobb hagyományokkal rendelkező Angliában 2007-es átépítése után három év alatt tízszer kellett „újraszőnyegezni” a londoni Wembley-stadiont – feltehetően talajproblémák miatt.