A General Motors/Cadillac csatlakozásával 11 csapatos lehet a Forma-1 mezőny
Nemcsak új csapat, de nagy motorreform is jön a Forma-1-be: a motorok fele részben belső égésűek, fele részben pedig elektromosak lesznek, az üzemanyagnak pedig teljes mértékben megújulónak kell lennie.
MTI
A Forma-1 döntéshozói hétfőn bejelentették, hogy elvi megállapodást kötöttek a General Motorsszal, amely 2026-tól a 11. csapat lehet a világbajnoki mezőnyben.
A sorozat honlapján azt közölték, megegyeztek az autógyártóval, így az amerikai GM/Cadillac csapattal 22 versenyző szerepelhet majd a Forma-1-ben. Az istálló kezdetben Ferrari motorokat használ, ám később – várhatóan 2028-tól – az erőforrásait is saját magának gyártja majd a megállapodás szerint.
“Szeretnénk tovább növelni a bázisunkat az Egyesült Államokban, ebben fontos lépés egy ilyen amerikai márka belépése a vb-sorozatba” – mondta Greg Maffei, a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media elnök-vezérigazgatója.
“A General Motors és a Cadillac projekt iránti elkötelezettsége fontos és pozitív bizonyítéka a sportágunk fejlődésének. Várjuk a közös munkát” – tette hozzá Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója.
A Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA) irányító, dubaji Mohammed ben Szulajem kiemelte, maximálisan támogatja az amerikai világmárka csatlakozását, míg a General Motors elnöke, Mark Reuss arról beszélt, az F1 az autósport egyik csúcsa, amely a határok feszegetéséről és az innovációról szól, így megtiszteltetés számukra, hogy két év múlva csatlakozhatnak hozzá.
Egy 11., amerikai csapat csatlakozásáról régóta folytak a tárgyalások: idén januárban a Michael Andretti nevével fémjelzett új istálló csatlakozását utasították el. A korábbi versenyző szeptemberben kiszállt a projektből, ami így jelenleg Cadillac F1 néven “fut”, Andretti ugyanakkor a csapat nagykövete lesz.
Legutóbb 2010-ben bővült a mezőny, amelyet akkor 13 istálló alkotott, 2017-ben azonban hárman kiszálltak, így alakult ki a jelenlegi, tízcsapatos felállás. A Haas révén jelenleg egy amerikai csapat szerepel a névsorban.
Az F1 irányítói korábban azért nem engedélyezték az újabb bővítést, mert 2026-ban nagy motorreform jön: a motorok fele részben belső égésűek, fele részben pedig elektromosak lesznek, az üzemanyagnak pedig teljes mértékben megújulónak kell lennie.
A mezőny mostani csapatai leginkább azért ellenezték a bővítést, mert akkor kevesebb pénzhez jutnak, a végső döntés meghozatalába ugyanakkor nem szólhatnak bele.
Jehan Paumero húszas évei elején, bordeaux-i bölcsészként jött Magyarországra 2003-ban, miután elfogadta egy pécsi gimnázium állásajánlatát. Előtte csak a Sziget miatt járt itt, de megígérte magának, hogy még visszatér – egy helyett végül több mint húsz évet maradt. Hogyan látja egy köztünk élő francia a magyarokat? Miért érzi itt szabadabbnak magát, mint otthon, és mi az, ami miatt közelebb érzi magához a magyar társadalmat? Mit gondolnak a franciák Magyarországról, és mit válaszol, ha nekiszegezik a kérdést, hogy milyen diktatúrában élni?
A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története is mutatja, egyik pillanatról a másikra megváltozhat valakinek az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?
Tovább dagad az Epstein-botrány, újabb (korábbi) elnök érintettségéről ír a sajtó, miközben az amerikai igazságügyi hivatal felvette a kapcsolatot a börtönben ülő Ghislaine Maxwellel.
Arra is keresem a választ, hogy érezni-e a Fidesz zuhanását a híres erdélyi fesztiválon. Kiderült, hogy titokban két buli zajlik egymás mellett. Földes András elsőtusványozó riportja, kormányzati divat-összefoglalóval.