szerző:
hvg.hu

A január 3–án, kísérleti jelleggel elindított stockholmi forgalmcsökkentő rendszer az előzetes adatok alapján 25 százalékkal mérsékelte a forgalmat, napi több tízezerrel növelte a tömegközlekedésben részt vevő utasok számát, és rendkívüli mértékben visszaszorította csúcsidőben a dugók kialakulását.

Stockholm térképe. A piros pontok jelölik a leolvasó
kapukat
© IBM
A forgalomcsökkentő rendszer fővállalkozója, megtervezője, kifejlesztője és üzemeltetője IBM a Svéd Nemzeti Közútfelügyelettel és Stockholm város önkormányzatával szorosan együttműködve indította el a kísérletet a belváros 24 négyzetkilométeres területén. A hétköznap 6.30 és 18.30 óra között folyamatosan működő rendszer első eredményei gyorsan megmutatkoztak:

· A belvárosi forgalom 100000 járművel, összesen negyedével csökkent.
· Napi 40000 ingázóval többen választották a tömegközlekedést.
· A belvárosi buszok menetrendjét a gyorsabb haladás miatt módosítani kellett.
· A kiszabott parkolási bírságok 29 százalékkal csökkentek.

A stockholmi Európa legnagyobb városi környezetben telepített, mikrohullámú azonosításra épülő forgalomirányító rendszere. A kiválasztott technológiával a városvezetés napszakok szerint változó forgalmi díjat vethet ki az úthasználókra, közvetlen beszedési számlákat nyithat a vezetők számára és hatékonyabbá teheti a közutak üzemeltetését.

A város három célt kíván elérni a forgalomcsökkentő rendszerrel:
· A csúcsidei forgalmat 10-15 százalékkal mérsékelni akarják a belvárosban.
· Javítani szeretnék a város megközelíthetőségét.
· Tisztább környezetet akarnak.

A befolyó bevétel visszakerül a stockholmi régióba, ahol a tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztésére fordítják az összeget. A 2006. július 31-ig tartó 7 hónapos kísérleti program után a stockholmiak szeptember 17-én népszavazással döntenek a rendszer tartós bevezetéséről.


A behajtás részletei (Oldaltörés)



Csomópont a stockholmi belvárosban.
Behajtás után behajtanak
© hvg.hu
A kordonalapú stockholmi rendszerben 18 sorompó nélküli ellenőrzési pont működik, út menti jelzőfényekkel és járműazonosító kamerával. A díjfizető-zónába be- és onnan kilépő gépkocsikra napszaktól függően vetik ki a díjat, amely csúcsidőben a legmagasabb és napi szinten nem haladhat meg egy bizonyos maximális értéket.

A fizetés többféle módon történhet. Az egyik módszer a közvetlen beszedés, amelyet a vezetőknek kölcsönzött elektronikus címke felismerése indít el a rendszerben. A címke nélküli járműveket kamera és rendszámfelismerő technológiák segítségével azonosítják. Ez utóbbi eszközöket a címkeleolvasás ellenőrzésére, valamint a nemfizetőkkel szemben indított behajtási eljárásnál szükséges bizonyítás során is felhasználják. A transzponder nélküli vezetők a banki Giro rendszeren, az interneten, vagy kiskereskedelmi egységeken (például éjjel-nappalikon) keresztül bonyolíthatják le a díjfizetést.

A gépkocsiba szerelt transzponderek használatával megbízhatóbb a rendszer találati aránya és gazdaságosabb a háttérfeldolgozás, mint az ilyen egységek nélküli díjfizető rendszerek esetében. Ez a megoldás a napszak szerint változó díj kivetését és az áthaladást követő automatikus beszedést is megkönnyíti.

A program előkészítését már évekkel ezelőtt megkezdték. Elsőként a város vezetése járult hozzá a díjfizető rendszer kísérleti üzeméhez, 2003. június 2-án. Ezt követte a Svéd Nemzeti Parlament jóváhagyása 2004. június 16-án. Az IBM 2004. július 9-én kapott szerződéses megbízást a rendszer megtervezésére, megépítésére, bevezetésére és üzemeltetésére.

A program előkészítése során a svéd kormány és a stockholmi önkormányzat jelentős tömegközlekedési beruházásokat hajtott végre: 12 expressz-buszjáratot, 18 meghosszabbított útvonalú buszjáratot indított és 1800 új parkolóhelyet létesített a belváros határain kívül eső megállóknál.

A Svéd Nemzeti Közútfelügyelet és az IBM mellett az alábbi szervezetek vettek illetve vesznek részt a rendszer kidolgozásában és üzemeltetésében: Q Free (az utak mellett telepített berendezések és az elektronikus címkék szállítása), Manpower (a call center személyzetének biztosítása), a Svéd Posta (nyomtatási szolgáltatások és az elektronikus címkék disztribúciója), Reitan (kiskereskedelmi egységekben történő fizetés), Nordea (fizetési szolgáltatások).
A jelenleg is zajló kísérleti program keretében részletesen elemzik majd az új rendszer hatását, és az eredményeket a polgárok számára is kommunikálják. A vizsgálat részeként több fontos területen is összehasonlítják egymással a rendszer üzembe állítása előtti és utáni eredményeket (például forgalom, tömegközlekedés, helyi üzleti élet, környezeti mutatók).
A Stockholmban kísérleti jelleggel bevezetett forgalomcsökkentési díjról a város angol nyelvű honlapján olvashatóak további részletek.

Stockolm honlapja a program részleteiről 

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Karrier

Az üzleti szolgáltatásokban bővíti magyar kapacitásait az IBM

Tovább bővíti szolgáltatási üzletágát az IBM Magyarországon – jelentette be Paál Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója. Az IBM ISSC, a cég fővárosi szolgáltató központja úgynevezett outsourcing (erőforrás kihelyezési) szerződés alapján többek között kezeli a megbízók számláit, intézi beszerzéseit, vagy kifizetéseit.

MTI Tech

Az agy virtuális modelljén dolgozik az IBM

Az első lépés az emberi agykéreg legkülső részének, a gondolkodásért, tanulásért, problémamegoldásért, nyelvi funkciókért felelős, az agytömeg 85 százalékát kitevő neocortex szimulációja. A teljes virtuális modell elkészítéséhez legalább tíz évre lesz szükség.

hvg.hu Tech

IBM: Robbanás előtt az online játékipar

Az IBM pár napja megrendezte az online játékiparról szóló világméretű webkonferenciát. A szakmai fórumra azért van szükség, mert az elektronikus játékokkal való szórakoztatás az utóbbi időben jelentős iparággá nőtte ki magát.

hvg.hu Tech

IBM tanulmány a világvállalatok vezérigazgatóiról

Az IBM Business Consulting Services tanulmánya szerint a világvállalatok vezérigazgatóinak 65 százaléka a verseny és a piaci erők nyomására az elkövetkezendő két évben vállalatuk radikális átalakítását tervezi. Mindeközben a vezérigazgatók több mint 80 százaléka azt állította, hogy szervezetük a múltban nem ért el jelentős sikereket a változáskezelésban.

600 lóerős monstrumként debütált az Audi RS Q8

600 lóerős monstrumként debütált az Audi RS Q8

Radar360: bocsánatkérésre kötelezték a kormányt, Orbán helyére ült egy jobbikos

Radar360: bocsánatkérésre kötelezték a kormányt, Orbán helyére ült egy jobbikos

Megdöbbentő áron kelt el a Mona Lisa másolata

Megdöbbentő áron kelt el a Mona Lisa másolata

Szijjártó: További 70 magyar katonát küldünk ki Afganisztánba

Szijjártó: További 70 magyar katonát küldünk ki Afganisztánba

Ha utál parkolóhelyet keresni, ezt az újítást szeretni fogja

Ha utál parkolóhelyet keresni, ezt az újítást szeretni fogja

Az ország, amely annyira szegény, hogy aranyként becsülik a SIM-kártyákat

Az ország, amely annyira szegény, hogy aranyként becsülik a SIM-kártyákat