Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8d217c70-eab9-446e-bf90-841bb0c14422","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán cég a nehézségei ellenére sorozatban jönne ki az új modellekkel. ","shortLead":"A japán cég a nehézségei ellenére sorozatban jönne ki az új modellekkel. ","id":"20250326_Feltamadt-Nissan-itt-az-uj-Micra-Leaf-Juke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d217c70-eab9-446e-bf90-841bb0c14422.jpg","index":0,"item":"2bef3abd-7a70-467d-bbb8-6c487460a135","keywords":null,"link":"/cegauto/20250326_Feltamadt-Nissan-itt-az-uj-Micra-Leaf-Juke","timestamp":"2025. március. 26. 13:31","title":"Feltámadt a Nissan: itt az új Micra, Leaf és Juke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52074f73-6e8d-4d0f-b08b-617216691b3a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Azt viszont nem tudja megmondani, hogyan tudtak ekkorát bakizni, egyelőre vizsgálják, mi is történt pontosan. ","shortLead":"Azt viszont nem tudja megmondani, hogyan tudtak ekkorát bakizni, egyelőre vizsgálják, mi is történt pontosan. ","id":"20250326_mike-waltz-signal-botrany-felelosseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52074f73-6e8d-4d0f-b08b-617216691b3a.jpg","index":0,"item":"6939d7be-995a-41fc-aed2-9821e4df3ea2","keywords":null,"link":"/vilag/20250326_mike-waltz-signal-botrany-felelosseg","timestamp":"2025. március. 26. 12:20","title":"Mike Waltz vállalja a felelősséget, amiért egy újságírót is bevettek a kormányzati Signal-csoportba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fe77f67-5171-49b6-b7f4-fbf8892a2cd7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A XXII. kerületben már hétfőtől ki lehet tenni a lomokat, de áprilisban eljut a Mohu Józsefvárosba és Kispestre is.","shortLead":"A XXII. kerületben már hétfőtől ki lehet tenni a lomokat, de áprilisban eljut a Mohu Józsefvárosba és Kispestre is.","id":"20250326_mohu-budapesti-lomtalanitas-kispest-jozsefvaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fe77f67-5171-49b6-b7f4-fbf8892a2cd7.jpg","index":0,"item":"92e6fc22-011a-4998-b019-20aa24f995db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250326_mohu-budapesti-lomtalanitas-kispest-jozsefvaros","timestamp":"2025. március. 26. 11:47","title":"Újabb dátumokat tett közzé a Mohu a budapesti lomtalanításokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1eaea11-70e1-4ffd-8f42-b20295cf8778","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"De az nem derül ki a kormány határozatából, hogy mik ezek.","shortLead":"De az nem derül ki a kormány határozatából, hogy mik ezek.","id":"20250325_kormanyhatarozat-tobbletfeladatok-mohacsi-duna-hid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1eaea11-70e1-4ffd-8f42-b20295cf8778.jpg","index":0,"item":"46876382-4de1-4901-8811-8742710313a1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250325_kormanyhatarozat-tobbletfeladatok-mohacsi-duna-hid","timestamp":"2025. március. 25. 06:58","title":"Műszaki többletfeladatokat adnak a mohácsi híd építőinek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2eb749bb-da63-47be-91a1-cd106bda17b1","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Versengő autokráciából önkényuralommá válhat Törökország, miután megkezdődött Ekrem Imamoglu ellenzéki elnökaspiráns félreállítása. A leszámolás visszaüthet azonban Tayyip Erdogan elnökre.","shortLead":"Versengő autokráciából önkényuralommá válhat Törökország, miután megkezdődött Ekrem Imamoglu ellenzéki elnökaspiráns...","id":"20250325_hvg-Torokorszag-Tayyip-Erdogan-Ekrem-Imamoglu-versengo-autokracia-onkenyuralom-megpuccsolt-ellenzek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2eb749bb-da63-47be-91a1-cd106bda17b1.jpg","index":0,"item":"456ba0c5-b4e3-4730-9b08-0bf3d788d012","keywords":null,"link":"/360/20250325_hvg-Torokorszag-Tayyip-Erdogan-Ekrem-Imamoglu-versengo-autokracia-onkenyuralom-megpuccsolt-ellenzek","timestamp":"2025. március. 25. 19:05","title":"Erdogan megpuccsolja ellenzékét, és abszolút hatalomra tör, de ez Európát és Amerikát nemigen érdekli","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f139662a-54e5-4f7f-983d-aeac2714b289","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ebből a Lancia Hematit Familiare by Zagatóból mindössze két példány készült.","shortLead":"Ebből a Lancia Hematit Familiare by Zagatóból mindössze két példány készült.","id":"20250325_nem-veletlenul-er-ez-a-lancia-kombi-65-millio-forintot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f139662a-54e5-4f7f-983d-aeac2714b289.jpg","index":0,"item":"ac630da9-0d1a-480b-b807-3a42511b6d75","keywords":null,"link":"/cegauto/20250325_nem-veletlenul-er-ez-a-lancia-kombi-65-millio-forintot","timestamp":"2025. március. 25. 07:21","title":"Nem véletlenül ér ez a Lancia kombi 65 millió forintot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab8fa235-cc3e-4213-a996-ac894c4a80a0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A biztonságpolitikai szakértő azt mondta, hogy a kézigránátdobási kiképzés során lehetetlen megsérülni, ha minden szabályt betartanak a résztvevők.","shortLead":"A biztonságpolitikai szakértő azt mondta, hogy a kézigránátdobási kiképzés során lehetetlen megsérülni, ha minden...","id":"20250325_Tarjanyi-Peter-szerint-a-kormanynak-egyelore-nincs-megnyugtato-valasza-arra-hogy-mit-keresett-egy-kezigranat-egy-kormanytisztviselo-kezeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab8fa235-cc3e-4213-a996-ac894c4a80a0.jpg","index":0,"item":"20f00ccf-a0f7-4de3-98e0-2636e648951a","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_Tarjanyi-Peter-szerint-a-kormanynak-egyelore-nincs-megnyugtato-valasza-arra-hogy-mit-keresett-egy-kezigranat-egy-kormanytisztviselo-kezeben","timestamp":"2025. március. 25. 07:48","title":"Tarjányi Péter szerint a kormánynak egyelőre nincs megnyugtató válasza arra, hogy mit keresett egy kézigránát egy kormánytisztviselő kezében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b206315b-e328-4dec-a328-25918f68c345","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó Vál-völgye Vadásztársaság szerint rossz állapotú zebrákat vettek át, és egy szakemberekből álló csapat vállalta a rehabilitálásukat.","shortLead":"A Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó Vál-völgye Vadásztársaság szerint rossz állapotú zebrákat vettek át, és...","id":"20250326_mentett-zebra-meszaros-lorinc-vadasztarsasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b206315b-e328-4dec-a328-25918f68c345.jpg","index":0,"item":"14aa054f-b2ff-47ae-b7c3-1e81bf9ae0d1","keywords":null,"link":"/itthon/20250326_mentett-zebra-meszaros-lorinc-vadasztarsasag","timestamp":"2025. március. 26. 10:45","title":"Mentett, beteg zebrákat tartunk, hogy meggyógyítsuk őket – állítja Mészáros Lőrinc vadásztársasága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Digitális útdíj Stockholmban: negyedével csökkent a forgalom
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A január 3–án, kísérleti jelleggel elindított stockholmi forgalmcsökkentő rendszer az előzetes adatok alapján 25 százalékkal mérsékelte a forgalmat, napi több tízezerrel növelte a tömegközlekedésben részt vevő utasok számát, és rendkívüli mértékben visszaszorította csúcsidőben a dugók kialakulását.
Stockholm térképe. A piros pontok jelölik a leolvasó kapukat
A forgalomcsökkentő rendszer fővállalkozója, megtervezője, kifejlesztője és üzemeltetője IBM a Svéd Nemzeti Közútfelügyelettel és Stockholm város önkormányzatával szorosan együttműködve indította el a kísérletet a belváros 24 négyzetkilométeres területén. A hétköznap 6.30 és 18.30 óra között folyamatosan működő rendszer első eredményei gyorsan megmutatkoztak:
· A belvárosi forgalom 100000 járművel, összesen negyedével csökkent. · Napi 40000 ingázóval többen választották a tömegközlekedést. · A belvárosi buszok menetrendjét a gyorsabb haladás miatt módosítani kellett. · A kiszabott parkolási bírságok 29 százalékkal csökkentek.
A stockholmi Európa legnagyobb városi környezetben telepített, mikrohullámú azonosításra épülő forgalomirányító rendszere. A kiválasztott technológiával a városvezetés napszakok szerint változó forgalmi díjat vethet ki az úthasználókra, közvetlen beszedési számlákat nyithat a vezetők számára és hatékonyabbá teheti a közutak üzemeltetését.
A város három célt kíván elérni a forgalomcsökkentő rendszerrel: · A csúcsidei forgalmat 10-15 százalékkal mérsékelni akarják a belvárosban. · Javítani szeretnék a város megközelíthetőségét. · Tisztább környezetet akarnak.
A befolyó bevétel visszakerül a stockholmi régióba, ahol a tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztésére fordítják az összeget. A 2006. július 31-ig tartó 7 hónapos kísérleti program után a stockholmiak szeptember 17-én népszavazással döntenek a rendszer tartós bevezetéséről.
A behajtás részletei (Oldaltörés)
Csomópont a stockholmi belvárosban. Behajtás után behajtanak
A kordonalapú stockholmi rendszerben 18 sorompó nélküli ellenőrzési pont működik, út menti jelzőfényekkel és járműazonosító kamerával. A díjfizető-zónába be- és onnan kilépő gépkocsikra napszaktól függően vetik ki a díjat, amely csúcsidőben a legmagasabb és napi szinten nem haladhat meg egy bizonyos maximális értéket.
A fizetés többféle módon történhet. Az egyik módszer a közvetlen beszedés, amelyet a vezetőknek kölcsönzött elektronikus címke felismerése indít el a rendszerben. A címke nélküli járműveket kamera és rendszámfelismerő technológiák segítségével azonosítják. Ez utóbbi eszközöket a címkeleolvasás ellenőrzésére, valamint a nemfizetőkkel szemben indított behajtási eljárásnál szükséges bizonyítás során is felhasználják. A transzponder nélküli vezetők a banki Giro rendszeren, az interneten, vagy kiskereskedelmi egységeken (például éjjel-nappalikon) keresztül bonyolíthatják le a díjfizetést.
A gépkocsiba szerelt transzponderek használatával megbízhatóbb a rendszer találati aránya és gazdaságosabb a háttérfeldolgozás, mint az ilyen egységek nélküli díjfizető rendszerek esetében. Ez a megoldás a napszak szerint változó díj kivetését és az áthaladást követő automatikus beszedést is megkönnyíti.
A program előkészítését már évekkel ezelőtt megkezdték. Elsőként a város vezetése járult hozzá a díjfizető rendszer kísérleti üzeméhez, 2003. június 2-án. Ezt követte a Svéd Nemzeti Parlament jóváhagyása 2004. június 16-án. Az IBM 2004. július 9-én kapott szerződéses megbízást a rendszer megtervezésére, megépítésére, bevezetésére és üzemeltetésére.
A program előkészítése során a svéd kormány és a stockholmi önkormányzat jelentős tömegközlekedési beruházásokat hajtott végre: 12 expressz-buszjáratot, 18 meghosszabbított útvonalú buszjáratot indított és 1800 új parkolóhelyet létesített a belváros határain kívül eső megállóknál.
A Svéd Nemzeti Közútfelügyelet és az IBM mellett az alábbi szervezetek vettek illetve vesznek részt a rendszer kidolgozásában és üzemeltetésében: Q Free (az utak mellett telepített berendezések és az elektronikus címkék szállítása), Manpower (a call center személyzetének biztosítása), a Svéd Posta (nyomtatási szolgáltatások és az elektronikus címkék disztribúciója), Reitan (kiskereskedelmi egységekben történő fizetés), Nordea (fizetési szolgáltatások). A jelenleg is zajló kísérleti program keretében részletesen elemzik majd az új rendszer hatását, és az eredményeket a polgárok számára is kommunikálják. A vizsgálat részeként több fontos területen is összehasonlítják egymással a rendszer üzembe állítása előtti és utáni eredményeket (például forgalom, tömegközlekedés, helyi üzleti élet, környezeti mutatók). A Stockholmban kísérleti jelleggel bevezetett forgalomcsökkentési díjról a város angol nyelvű honlapján olvashatóak további részletek.
Tovább bővíti szolgáltatási üzletágát az IBM Magyarországon – jelentette be Paál Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója. Az IBM ISSC, a cég fővárosi szolgáltató központja úgynevezett outsourcing (erőforrás kihelyezési) szerződés alapján többek között kezeli a megbízók számláit, intézi beszerzéseit, vagy kifizetéseit.
Az első lépés az emberi agykéreg legkülső részének, a gondolkodásért, tanulásért, problémamegoldásért, nyelvi funkciókért felelős, az agytömeg 85 százalékát kitevő neocortex szimulációja. A teljes virtuális modell elkészítéséhez legalább tíz évre lesz szükség.
Az IBM pár napja megrendezte az online játékiparról szóló világméretű webkonferenciát. A szakmai fórumra azért van szükség, mert az elektronikus játékokkal való szórakoztatás az utóbbi időben jelentős iparággá nőtte ki magát.
Az IBM Business Consulting Services tanulmánya szerint a világvállalatok vezérigazgatóinak 65 százaléka a verseny és a piaci erők nyomására az elkövetkezendő két évben vállalatuk radikális átalakítását tervezi. Mindeközben a vezérigazgatók több mint 80 százaléka azt állította, hogy szervezetük a múltban nem ért el jelentős sikereket a változáskezelésban.