szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A meghibásodottnak vélt termékek felét a vásárlók kizárólag azért viszik vissza a boltba, mert nem tudják működésbe hozni. Ez zömmel a gyártók hibája, akik azonban többnyire alaptalannak minősítik a rossz design miatti panaszokat – olvasható egy hollandiai egyetem tanulmányában.

A vásárlói tudatlanságot valószínűleg az is okozza, hogy az elmúlt években rengeteg újfajta elektronikus mütyűr árasztotta el a piacot az MP3 lejátszóktól a házimozi-rendszereken át a vezeték nélküli audiorendszerekig. A vásárlók lelkesen megvesznek mindent, de nem tudják a szerkezeteket üzembe helyezni és használni – véli Elke den Ouden, az eindhoveni Műszaki Egyetem kutatója. Tanulmánya szerint a vásárlók általában kevés időt szánnak az új szerzemény tanulmányozására és üzembe helyezésére: az Egyesült Államokban például átlagosan legfeljebb húsz percet, aztán feladják. Ugyanakkor a termékfejlesztők, akiknek a kutató megmutatta a vásárlók nehézségeit, rettenetesen elcsodálkoztak, hogy mi okoz gondot a vevőknek.

Den Ouden asszony egy másik kísérletében a fogyasztói elektronikával foglalkozó Philips cég menedzsereinek adott néhányat a cég új termékeiből, hogy használják a hétvégén, s a vezetők frusztráltan érkeztek hétfőn a munkába, mert nem tudtak megbirkózni a feladattal.

A tesztelők sokszor a termék leírását sem értették meg. Elke den Ouden arra jutott, hogy a legtöbb hiányosság a tervezési folyamat legelső szakaszára, a termék meghatározására vezethető vissza.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Minden idők 25 legfontosabb kütyüje

Az alábbiakban egy olyan listát közlünk, amely a valaha volt 25 legfontosabb és legérdekesebb személyesen használható műszaki tárgyat tartalmazza.