szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A piac telítődése és az árak csökkenése ellenére tavaly növekedett a mobil szolgáltatásokra fordított összeg a kelet-közép-európai régióban, és ez a trend a belátható jövőben is tovább folytatódik. A térség 11 piacát lefedő IDC-felmérés szerint az elmúlt évben 13,5 százalékkal magasabb értékben, 15,12 milliárd dollárért vásároltak mobil szolgáltatásokat a régióban, az idén pedig további 9,5 százalékos növekedés várható.

Az előfizetések terén szintén jelentős, 15,7 százalékos bővülést tapasztaltak a régióban, ezzel az összesített lefedettség elérte a 78 százalékot, és további három országban lépte túl a 100 százalékos határt – így most már összesen négy ország (Csehország, Észtország, Litvánia és Szlovénia) tartozik ebbe a csoportba.

„Kelet-Közép-Európa növekvő mobilpiacai mozgalmas időket élnek, mivel a telítődés egyre élesebbé teszi a versenyt” – mutatott rá Kresimir Alic, az IDC távközlésre szakosodott kutatási elemzője. „A szolgáltatók mindent bevetnek, hogy előfizetés vásárlására ösztönözzék kártyás ügyfeleiket, és új adatátviteli és 3G szolgáltatások bevezetésével próbálnak további bevételforrásokhoz jutni. A technológia jellegénél most már sokkal fontosabb az, mire képes egy-egy új megoldás. Mindenütt gyors ütemben vezetik be a nagy sebességű vezeték nélküli internetet, amely az ügyfélszerzés mellett a portfolió színvonalának fejlesztését is szolgálja.”

Az előfizetések száma szempontjából Lengyelország vezetett tavaly a régióban – eredménye a második helyezett Romániának több mint kétszerese. E téren a telített cseh piac állt a harmadik helyen. Együtt ez a három ország teszi ki az aktív mobil előfizetések több mint 61 százalékát. Az ügyfelek által mobil szolgáltatásokra költött összeget tekintve is Lengyelország foglalta el az első helyet. Utána Csehország és Magyarország következett a sorban. Összesen ez a három ország adja a regionális piaci értékének 58,6 százalékát.

Az egy felhasználóra jutó átlagos árbevételt (ARPU) vizsgálva teljesen más kép rajzolódik ki a térségben. 2005-ben Lettország állt az élen – itt több mint 25 százalékkal több árbevétel termelődött egy főre vetítve, mint a második helyezett Magyarországon, a harmadik helyezett Észtországhoz képest pedig több mint 33 százalékos volt a különbség. Arányait tekintve Bulgáriában, Lengyelországban és Romániában volt a legalacsonyabb az ARPU érték. Az IDC szerint a keveset telefonáló mobilfelhasználók számának emelkedésével mindenütt csökkenni fog az egy főre jutó átlagos árbevétel.

100 százalékos hazai penetráció 2009-től (Oldaltörés)

„Még a legtelítettebb országokban, így a 2005-ös listát 129 százalékkal vezető Litvániában is elég biztató a jövő” – vélekedik Alic. „Az új technológiák, a hordozható számítógépek és a többi vezeték nélküli eszköz terjedéséből adódóan van lehetőség a piac további bővülésére, így az árbevétel is tovább emelkedhet a belátható jövőben. A szolgáltatóknak azonban ennek ellenére meg kell harcolniuk részesedésükért. Erre agresszív marketinggel és életképes szolgáltatások bevezetésével van lehetőségük.”

Magyarországon 2005-ben 9,226,000 aktív előfizetést regisztráltak ami 6.3%-os éves növekedésnek felel meg ezzel elérve a 92%-os mobil penetrációt. A 2009-ig tartó előrejelzési periódus végéig 2.7%-os éves átlagos növekedéssel számol az IDC, amikorra 9,925,000 aktív előfizetés lesz a piacon elérve ezzel a közel 100%-os mobil penetrációt.

Magyarországon a mobilkommunikációs szolgáltatásokra való költés elérte a 2,4 milliárd dollárt 2005-ben, amivel hazánk Lengyelország mögött a második helyet foglalja el a régióban. Az előfizetési díjakból származó összbevétel egészséges ütemben fog nőni (7.7%), a hangalapú hívások árbevétele azonban stagnálni fog annak ellenére, hogy a beszédforgalom éves szinten 8.4%-kal nő. Ez a növekvő előfizetői szám és a csökkenő percdíjakkal magyarázható. A legnagyobb növekedést mutató szegmens az adatkommunikáció lesz – 50,5% éves átlagos növekmény dollárban a 2009-ig tartó előrejelzési időszak végéig - amit túlnyomó többségben a 3G bevezetése által generált adatforgalomnak lesz köszönhető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

A Pannon GSM a Nokiával készül a 3G korszakra

Budapesten és környékén hamarosan működni fog az EDGE szolgáltatás a Nokia és a Pannon GSM megállapodásának értelmében. A Nokia szállítja majd az országos 3G szolgáltatáshoz szükséges berendezéseket is a mobilszolgáltató számára.

HVG Trend

3G mobilszolgáltatások Magyarországon

Hazánkban a három mobilszolgáltató közül kettő már teszteli egyelőre alacsony lefedettséget kínáló 3G-s hálózatát. A HVG is tesztelte őket: videotelefonált, internetezett az újfajta készülékekkel - és érdeklődött a jövőbeli lehetőségekről.

hvg.hu IT-SZALON

Hamarosan épül a hálózat, már jönnek a 3G-telefonok

A Samsung az év második felében Magyarországon is picra dobja három új harmadik generációs (3G) telefonját. Az SGH-Z130, az SGH-Z300 és az SGH-Z500 rendkívül fejlett multimédiás szolgáltatásokat kínál a hamarosan nálunk is kiépülő 3G-mobilhálózathoz.

MTI Gazdaság

3G szolgáltatást indított a T-Mobile

3G kereskedelmi szolgáltatást indított a T-Mobile Magyarországon elsőként, az új lehetőség a meglévő díjcsomaggal, külön előfizetés és regisztráció nélkül, a telefonban lévő SIM kártyával automatikusan használható – jelentette be a szolgáltató.

MTI Tech

ADSL 3G: korlátlan adatforgalmat ígér a TVnet

A TVnet szélessávú, korlátlan adatforgalmat biztosító "ADSL 3G"-nek nevezett szolgáltatást indít lakossági és üzleti felhasználóknak február 1-jén - jelentette be ifj. Lengyel Tibor, a TVnet Kft. ügyvezető igazgatója.

MTI Gazdaság

Kinek kell itthon a 3G?

A mobilszolgáltatók számára a harmadik generációs mobilhálózat (3G) beindítása akkor lehet sikeres, ha olyan megfizethető alkalmazásokat kínálnak rajta, amelyekkel ügyfeleket csábíthatnak át a szolgáltatók versenytársaktól - fejtette ki Hidasi István, a Nemzeti Hírközlési Hivatal Tanácsának tagja egy szakmai konferencián.