szerző:
ATV
Tetszett a cikk?

A mobiltelefonok és az internetalapú beszélgetések mellett van-e jövője a hagyományos hangtovábbításnak? Elemzők szerint ugyan a trónkövetelők fokozatosan fejlődnek, de még nem kell egyhamar lecserélni az asztalunkon díszelgő készülékeket.

Az interneten keresztüli ingyenes hangátviteli megoldások elterjedését követően az új technológia lelkes támogatói azonnal temetni kezdték a hagyományos telefonokat, pedig a Financial Times február 22-ei számában megjelent összeállítás tanúsága szerint még jó ideig nem szabadulunk tőlük.

Az IP-alapú telefonálás, a Voice over IP (VoIP) évekig nem volt eléggé megbízható az általános használathoz, s csupán a technológia iránt érdeklődők kísérletező kedvének volt köszönhető, hogy előbb-utóbb szárnyra kaphatott. Napjainkra azonban alig akad olyan – jellemzően multinacionális – nagyvállalat, ahol ne üzemelne akár a külső, akár a belső telefonhálózaton hasonló technológia, illetve ahol éppen ne folynának az előkészületek az új rendszer fogadására. Még ahol nem is tervezik a telefonhálózat radikális átalakítását, ott is sok helyütt felmerült a már meglévő adathálózatra a hangátviteli megoldások telepítésének gondolata.

Az egyesített kommunikációs hálózatok természetesen – megannyi technikai újításhoz hasonlóan – elsőként az IT-, és a pénzügyi szektorban terjedtek el, napjainkra azonban már szinte nem találni olyan területet, ahol ne alkalmaznák sikerrel. A Financial Times példaként említi a Boeinget, amely két évvel ezelőtt bejelentette, hogy 125 régebbi telefonközpontot cserél le internetalapú rendszerekre.

„Ahogy a verseny fokozódik a gazdasági életben, a vállalatok arra kényszerülnek, hogy erős kézzel tartsák, vagy még inkább, csökkentsék a költségeiket” – nyilatkozta Taher Bouzayen, a Yankee Group IT-tanácsadó stratégiai elemzője. „Véleményem szerint a VoIP máris átlépte azt a küszöböt, amikor még feltörekvő technológiának lehetett tekinteni, s mára kritikus alkalmazássá vált a cégek számára.”

A VoIP csillaga meredeken emelkedik (Oldaltörés)

„A vállalati IT-részlegek folyamatosan a költségcsökkentés újabb és újabb módjait keresik, miközben növelni akarják a hatékonyságot és egyesíteni az informatikai és a kommunikációs infrastuktúrát” – tette hozzá Bouzayen. „A VoIP számottevő megtakarítást tesz lehetővé, mivel drasztikusan lecsökkenti a hosszútávú hívások költségeit, s központosítja az egyes telephelyek kommunikációs platformjait, emellett jelentősen megkönnyíti a kommunikációs infrastuktúra menedzselését.”

A kedvező tulajdonságok és a prognózisok ellenére azonban még mindig számos vállalat tekint óvakodva a technológiára, s sok helyen van rá példa, hogy a kiépült hálózatot kizárólag a házon belüli hívások lebonyolítására használják. Ennek eredményeképpen számos iparági elemző azt jósolja, hogy az IP-telefonra történő váltás nem történik meg egyik pillanatról a másikra. Az ABI Research szakértői szerint inkább fokozatos átállás következik majd be a vállalati szférában – írja a Financial Times.

A leggyakrabban a cégek először csupán egyetlen IP-alapú telefonközpontot telepítenek, afféle próbaként, majd, ha a rendszer beválik, kiterjesztik a lefedettséget az egész vállalatra. Ezzel a módszerrel azonban nem csak azért élnek, mert óvakodnak az új technikától, csupán korábbi a kommunikációs hálózatba fektetett pénzüket nem látnák szívesen veszendőbe menni.

Ennek ellenére a VoIP-iparág egyre inkább lendületbe jön. Az elmúlt években jellemzően több IP-alapú telefon(al)központot értékesítettek, mint hagyományosat. Utóbbi készülékek iránt fokozatosan csökken az érdeklődés.

Az Infonetics piackutató cég szerint csak a jelenlegi pénzügyi negyedévben 24 százalékkal emelkednek majd az IP-telefonközpontok eladásából származó bevételek. A cég felméréséből kiderül, hogy ezeknek az eszközöknek a piaci részesedése immár 15 százalékra rúg az összes eladott telefonközpont közül.

A Financial Times idézi a Dell’Oro Group előrejelzését is, mely szerint idén az IP-központok már 28 millió vonalat fognak kiszolgálni, felülmúlva ezzel a hagyományos, úgynevezett TDM-rendszereket.

Javuló szolgáltatások húzzák az új technológiát (Oldaltörés)

Mint a fentiekből is kiderül, az IP-alapú telefóniára történő váltást részben költséghatékonysági okokból szorgalmazták, azonban nem kezdődhetett volna el a folyamat, ha nem javul jelentősen a szolgáltatások minősége, illetve nem következik be a telekommunikációs cégeknél a hagyományos kapcsolóhálózatok IP-alapú rendszerekre történő cseréje.

Az egyesített hálózatok fenntartásával a vállalatok legjelentősebb előnye abban mutatkozik meg, hogy a hanghívásokat egy egyszerű, a hálózaton futó szoftveres alkalmazásként kezelhetik, s Jon Arnold szakblogger szerint ez jelentős megtakarításokat tesz lehetővé a hálózat üzemeltetését illetően is, nem beszélve a lényegesen rugalmasabb működésről, s az egyéb kényelmi szolgáltatásokról, amelyeket a VoIP lehetővé tesz.

Arnold szerint ezek a tények mind abba az irányba mutatnak, hogy rövidesen felgyorsulhat az egyesített hálózatok elterjedése. A szakember jelentős potenciált lát a kis-, és középvállalkozásokban, s a szektorban a VoIP iránt tanúsított érdeklődést annak indikátoraként értelmezi, hogy a technológia beérett, s hamarosan még szélesebb körben terjedhet el.

„Az egyesített, átjárható kommunikációs hálózatok vonzó lehetőséget jelentenek a kkv-k számára” – nyilatkozta Barry O’ Sullivan, a Cisco kommunikáiciós üzletágának vezetője. Ennek a trendnek a nyomában számos független vállalkozás kelhet életre, amelyek különféle integrált, IP-alapú kommunikációs megoldást nyújtanak majd ügyfeleiknek.

Szelet a tortából (Oldaltörés)

A VoIP létjogosultságát mi sem támasztja alá jobban, mint a brit AT Communications Group jelentése, amelyben beszámolnak arról, hogy megnövekedett bevételeiket jórészt az IP-szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleknek köszönhetik.

Alex Tupman, az ATC alapítója szerint 2005-ös bevételeik nem kevesebb, mint 93 százalékát tették ki az IP-alapú szolgáltatások. Ezek közül is a legdinamikusabban a különféle vállalatoknál kiépített, kívülről karbantartott, vagy az ATC-nél hosztolt VoIP-alkalmazások fejlődtek.

„A kiszervezett szolgáltatások igénybevételével a cégek jelentős megtakarítást érhetnek el az infratukturális és az ezzel összefüggő kiadások terén” – magyarázta Bouzayen.

Az USÁ-ban a legtöbb nagy telekommunikációs cég, és rendszerintegrátor, mint az AT&T, a Verizon, a Global Crossing, az XO, az IBM, az EDS és a Cisco már egyaránt foglalkozik VoIP-szolgáltatással. A tengerentúlon zajló üzleti tranzakciók – mint például a Verizon MCI-felvásárlása – is abba az irányba mutatnak, hogy a cégek szeretnék ez irányban bővíteni a portfoliójukat.

„Ezek a vállalatok nem csak saját céges igényeiket szeretnék kielégíteni, de mindannyian szeretnének egy szeletet ebből az újonnan megjelent profit-tortából” – tette hozzá Bouzayen. Talán nem véletlenül, ugyanis a Yankee Group becslései szerint az amerikai VoIP-piac több mint 31 százalékkal növekszik majd 2005 és 2010 között. Gazdasági szinten az előző év végén a teljes bevétel összesen 840 millió dollár volt az USÁ-ban, s ugyanez a szám 3,3 milliárd lehet négy év múlva. A legnagyobb bevételnövekedés a kiszervezett – hosztolt – IP-piacon várható, itt a Yankee group több mint 1,2 milliárdos növekedést vár.

Dave Tansley, a Deloitte & Touche technológiai és telekommunikációs tanácsadója szerint is hasonló tendencia várható.

„2006-ban két féle VoIP-piaci szegmens fog kialakulni, s mindkettő teljesen eltérő irányt vesz majd” – magyarázta Tansley. „A kiszervezett, vagy menedzselt szolgáltatásokat az erre specializálódó kis cégek és a telekommunikációs óriások kínálják majd egyaránt, s gyors piaci részesedést szereznek majd az IP-alapú szolgáltatások terén. Ezek a szolgáltatások nagyjából a hagyományos telefonálás szerepét töltik majd be, s úgy is lesznek pozicionálva, mint megfizethető árú hangátviteli szolgáltatások, ugyanis az internet alapú telekommunikáció egyelőre csupán kevesek számára mond valamit. Az ad-hoc VoIP, amely a nyílt internetet használja csatornaként – mint például a jelenleg igen népszerű Skype – előreláthatólag nehézségekre számíthat, mind a piaci részesedés, mind a bevételgenerálás terén.

„Bár a felhasználók számának meredek növekedésére számítunk egyelőre, az ebből származó bevételek meglehetősen alacsonyan maradnak majd. Ezért azt kell, hogy mondjam, a VoIP által jelentett fenyegetést túldimenzionálják azok, akik a hagyományos modellek haláláról beszélnek. A 2006-os év során még nem várható radikális növekedés, a VoIP továbbra is a teljes hangforgalom alig egy százalékát éri majd el” – mondta Tansley, hozzátéve, hogy a trendet már a piackutató cégek is érzik, ugyanis egyre-másra javítják ki korábbi becsléseiket a VoIP gazdaságra gyakorolt hatásáról.

Hazai kép (Oldaltörés)

Magyarországon jelenleg száznál is több cég szolgáltat IP-alapú hangátvitelt, ezek közül a legismertebbek a Magyar Telekom Klip, illetve a UPC internettelefon szolgáltatásai.

„Egyelőre még nem tudni, pontosan mekkora felhasználói táborról beszélhetünk, az azonban biztos, hogy a legnagyobb kábelszolgáltatók már mindannyian jelezték, hogy tervezik efféle szolgáltatás bevezetését” – mondta el megkeresésünkre Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság szóvivője. „Annyit már mi is látunk, hogy a telefonálás jövőjét a szélessávú szolgáltatások adják majd, s hogy az IP-telefónia sok embert elcsábít majd a vezetékes telefonoktól. Ez a tendencia már akkor érezhető volt, amikor felröppent a hír, hogy a Skype elvesztette vezető pozícióját a VoIP-adatforgalom terén.

Az NHH szóvivője hozzátette, a pontos eloszlásról még nincsenek adataik, mostanában indul el egy átfogó felmérés a hazai VoIP-piacot illetően, addig azonban csak találgatni lehet. A hatóság weboldalán az IP-alapú hangátvitellel foglalkozó cégek listája nem teljesen áttekinthető, annyi bizonyos, hogy számuk meghaladja a százat.

A Magyar Telekom sajtóosztályán megkeresésünkre elmondták, arra számítanak, hogy néhány éven belül megvalósulhat a hagyományos telefonálást kiváltó IP-telefónia, főleg, mivel egyre több alternatív szolgáltató tűnik fel a hazai piacon saját VoIP/VoIN szolgáltatásaival. Hozzátették, bár jelenleg a VoIP még nem tudná teljes mértékben átvenni a vezetékes telefonok szerepét, azonban arra számítanak, hogy a szélessávú internet térhódításával az IP-n keresztül továbbított beszélgetéspercek száma megsokszorozódik. Ezt jelzi az is, hogy a társaság saját, Klip nevet viselő IP-telefon-szoftveréhez már 06-21-es vonalas telefonszám is igényelhető. Igaz, egyelőre csak a T-Com ügyfeleinek, azonban hamarosan már más szolgáltatók hálózatából is elérhetővé válik.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

E-mail-, és mobiltelefon-függők vagyunk

Hetente akár két munkanapot is eltöltenek e-mailezéssel a számítógép használók, akiknek 75 százaléka valamilyen szinten levelezésfüggő. A maroktelefon-tulajdonosok pedig stresszt és nyugtalanságot érezhetnek, ha huzamosabb időre nélkülözniük kell a készüléket.

hvg.hu Tech

Telefonos ügyfélszolgálatok útvesztőiben

Szélessávú internetet akartunk: megkaptuk. Közben átverekedtük magunkat a szolgáltató cégek telefonos ügyfélszolgálatain, beszélgettünk kelletlen és segítőkész alkalmazottakkal, valamint belegabalyodtunk az egyik mobilszolgáltató ügyfélszolgálati menürendszerébe.

Vállalkozás

Hogyan spórolhatja meg a süket telefonokat?

A legtöbb cég fölöslegesen pazarolja értékesítőinek amúgy is drága idejét arra, hogy új ügyfeleket toboroztat velük telefonon keresztül. Holott ez a feladat nem az értékesítés, hanem a marketing dolga. Érdemes elgondolkodni hogy miként váltható ki az úgynevezett hideghívás ügyes marketingtaktikákkal, illetve hogyan tehetnéd hatékonyabbá saját értékesítődet?