szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hollandiában megnyitották az első elvonót, ahol játékfüggőket kezelnek ki szenvedélybetegségükből.

Van aki a szerelmet is a
kibertérben éli meg
© secondlife.com
A számítógépes játékok időről-időre az érdeklődés középpontjába kerülnek. Hol azért, mert egy-egy újonnan kiadott játék minden addiginál véresebb jeleneteivel borzolja a kedélyeket, hol azért, mert valamelyik felhasználó cselekszik olyasmit, amely saját, vagy mások testi épségére nézve káros. Előbbire már több példa is akadt, ugyanis nem egy fiatal lett olyan mértékben bizonyos programok megszállotja, hogy nem állt fel a gép elől, sokszor akár napokon, heteken keresztül. Ez a jelenség már halálos áldozatokat is követelt legyengülésből, illetve szívrohamból kifolyólag.

A CNN-en megjelent beszámoló tanúsága szerint Keith Bakker az amszterdami Smith & Jones szenvedélybetegséggel foglalkozó tanácsadó cég igazgatójaként már húsz – 13 és 30 év közötti – játékfüggőt gyógyított meg január óta. Közülük néhánynak konkrét elvonási tünetei voltak, ugyanis izzadni és remegni kezdtek, amikor megláttak egy számítógépet.

Az újabb elvonókúra júliusban kezdődik, s négytől nyolc hétig tart. Ez magában foglal beszélgetéseket terapeutákkal, illetve olyan foglalkozásokat, amelyeknek célja, hogy felkeltse a páciensek érdeklődését egyéb tevékenységek iránt.

„Olyan gyerekek is vannak a pácienseink között, akik egész egyszerűen nem tudják, hogyan kommunikáljanak szemtől-szembe más emberekkel, ugyanis az elmúlt három évben kizárólag számítógépen keresztül beszélgettek másokkal” – magyarázta Bakker.

A játékfüggőség kialakulásának nincs pontos „receptje”. Elkezdődhet egy kvarcjátékkal is, amelyet a szülők azért adnak a gyerek kezébe, hogy távol tartsák a folyamatos tévézéstől. Innentől nem nehéz eljutni a többszintes, interneten játszható szerepjátékokig, amelyeknek végső célja nincs, pontosan azért, hogy a felhasználók minél többször bejelentkezzenek a rendszerbe (és természetesen ezért fizessenek).

Bakker, saját bevallása szerint már nyolc éves gyerekeken is látta a szenvedélybetegség első jeleit. Egyik páciense, a most 28 éves Hyke van der Heijden nyolc évvel ezelőtt kezdett videojátékokat játszani. Egyetemi évei során akár napi 14 órát is eltöltött a képernyő előtt, s különféle stimulánsokat használt, hogy hosszabb ideig ébren tudjon maradni. Ebből kifolyólag végül tavaly októberben felkeresett egy kábítószer-elvonót, azonban hamar rájött, az igazi problémát a számítógépes játékok jelentik. Amióta sikerrel átesett a kúrán, azóta nem játszott és a drogokkal is leállt.

Bakker szerint a többi szenvedélybeteghez hasonlóan a játékosok is valós életbeli problémáik elől menekülnek. Amikor játszanak, az agyuk endorfint termel, így hasonló állapotba kerülnek, mint a szerencsejáték-megszállottak, vagy a drogfüggők.

„Sokan közülük úgy ülnek le a gép elé, hogy lejátszanak két menetet, aztán megcsinálják a házi feladatot” – magyarázta Bakker. A szakember szerint a játékfüggőség egyik legnagyobb veszélye, hogy a drogtól vagy az alkoholtól eltérően itt gyakran a szülők adják a játékot a gyerekek kezébe. „Ez egy elég új típusú szenvedélybetegség, ezért a szülők sokszor nem ismerik fel a benne rejlő veszélyeket.”

A szakértő szerint a függőség tünetei könnyen felismerhetőek. A szülőknek érdemes odafigyelnie, főleg ha gyermekük hanyagolja szokásos hobbijait, órák hosszat a képernyő előtt ül, vagy ha nincs szociális élete, kerüli a barátait.

„A játékfüggő gyerekek szülei gyakran ugyanazt a hibát követik el, mint a kábítószerfüggőkéi” – mondta Bakker. „Tudják, hogy valami nincs rendben, de nem jönnek rá, mi az. Ilyenkor kell elbeszélgetni a gyerekkel, hogy időben fény derüljön a problémára.”
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Az érzékelhető videojátékoké a jövő

Akár már egy éven belül piacra kerülhetnek olyan videojátékok, amelyek nem csak hanghatásokat és látványt kínálnak majd, hanem további érzékszerveinket is bevonják a történésekbe. Tollba épített számítógép is készül majd a közeli jövőben.

hvg.hu Tech

A kínai kormány korlátozza az online játékidőt

Pekingben bemutattak egy új rendszert, amely elejét veszi, hogy az egyes játékosok túl sok időt töltsenek az internetes szerepjátékokkal. A kormány három órában maximálta az egy huzamban lejátszható időt. A szabályozásnak az összes, az országban elérhető játékszolgáltató alá kell, hogy vesse magát.

Folk György (hvg.hu) Tech

Virtuális piacon keresnek valódi pénzt a magyar játékfejlesztők

A magyar videojáték-piac meglehetősen kicsiny, de a hazai fejlesztőcégek a nemzetközi piacról számos jól fizető megrendelést kapnak. Az új technológiák, különösen az online játékok tömegessé válása azonban mindent megváltoztathat.

Infinit Tech

Politikai manipulációra használják a videojátékokat

Amióta tömegessé vált az internet és hódítanak a számítógépes játékok, szinte folyamatosan hallhatunk kritikákat, micsoda veszélyeket és károkat okoznak – többek között – a gyerekek életében. A játékok világában az egyik legutóbbi felháborodás hullám a Grand Theft Auto: San Andreas című játékával kapcsolatban tört ki, a játékban ugyanis kódok segítségével erotikus jeleneteket lehetett előcsalni.

HVG Tech

Videojáték aranyáron

Az azonos vállalatcsoporthoz tartozó MediaMarkt és Saturn elektronikai áruházlánc egyes magyarországi üzleteiben kapható a hordozható videojáték-konzolok új generációját képviselő PlayStation Portable (PSP), noha azt a gyártó japán Sony hivatalosan csak szeptember 1-jétől árulja Európában - írja a HVG csütörtökön megjelenő száma.