szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Káosz, katasztrófa, összeomlás, hogy a durvább megfogalmazásokat már ne...

Káosz, katasztrófa, összeomlás, hogy a durvább megfogalmazásokat már ne is említsük. Kinek ne jutottak volna már eszébe hasonló szavak a reggeli (délelőtti, déli, délutáni) csúcsforgalomban araszolgatva. A gondok számszerűsítése is meghökkentő: évente több mint 34 milliárd liternyi üzemanyag száll el – és ezúttal a szó szoros értelmében – a levegőbe, „hála” a forgalmi dugóknak, a gépjármű-balesetekkel járó költségek pedig százmilliárdos nagyságrendre tehetők. A légi közlekedés helyzete sem túl rózsás: az átszálló utasok mintegy 3 százaléka veszíti el a csomagját, ami évi 2,5 milliárd dolláros kiadást jelent a légitársaságoknak, és ez csak a kezdet: tizenkét éven belül ugyanis megduplázódik a repülőgépen utazók száma: 3,5 milliárdról 7 milliárdra nő. 

A világméretű közlekedési káoszból az IT jelentheti a kiutat

A közlekedés problémái tehát mindenkit érintenek a fejlett világban, s beteljesülni látszik az a pár évvel ezelőtti jóslat, amely szerint teljes csőd fenyegeti a közlekedést, ha csupán az utak építésével és a járatok sűrítésével próbálják orvosolni a gondokat.
Az IBM kutatói más megoldásra voksolnak, legalábbis ez derül ki egy nemrégiben közzétett tanulmányukból, amelyben összefoglalják a közlekedés területén várható trendeket, újításokat. A lényeg: mára eljutottunk oda, hogy kizárólag az információ- és kommunikációs technológia újdonságainak segítségével javítható a közlekedés hatékonysága, kapacitása, biztonsága.
Kezdjük is mindjárt ez utóbbival! A közeljövő autóiban kiemelt szerepe lesz a biztonságnak: a gépkocsik például maguktól reagálnak majd a vészhelyzetekre. Kormányukat nehezebb lesz elforgatni, ha veszélyesen közelednének egy másik járműhöz, felkeményedő gázpedál figyelmezteti a sofőrt a követési távolság betartására, sőt, veszély esetén, önálló életre kelve, némi korrekciót is végrehajtana az autó. A gépkocsik egyébként egymással is kommunikálni fognak, s még az úthálózattal is cserélnek információkat.
Jó hír a „zöld hullámok” kedvelőinek: hamarosan megjelennek azok az intelligens rendszerek, amelyek valós időben követik majd nyomon a forgalmi helyzetet, s ennek megfelelően irányítják a forgalmi lámpákat, miközben a vezetők folyamatos tájékoztatást kapnak a javasolt (elkerülő) útvonalakról. Talán a nem is olyan távoli jövőben a hangvezérlés is általánossá válik: a sofőr szóban utasíthatja autóját a legfontosabb tennivalókra, s időnként a gépkocsi is visszaszól: szóban, hang-, illetve fényjelzésekkel közli a fontos információkat.
A tömegközlekedésben résztvevők sem maradnak ki az informatika áldásaiból: a mobiltelefonjukra kapnak majd információkat a buszok, vonatok érkezéséről, ám az információáramlás fordított irányban is működni fog: a közlekedési vállalat az utazóközönség tartózkodási helye alapján, rugalmasan tervezheti járatainak sűrítését (reméljük, ez alól a BKV sem lesz majd kivétel).
A légi közlekedést érintő változások körvonalait is felvázolták az IBM szakemberei: informatikai rendszerek osztják el a reptéri kapukat, a ki- és beléptető rendszereket, mindig az aktuális terhelés függvényében. Az egyesített légitársasági/repülőtéri rendszerek pedig számottevően lecsökkentenék a csomagkezeléssel kapcsolatos tévedéseket, hibákat, de úgy, hogy közben száz százalékosan megfelelnének az egyre szigorúbbá váló biztonsági követelményeknek. 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
techline.hu Tech

eCall, de mikor?

Ha minden az eredeti tervek szerint alakult volna, akkor 2009-ben már nem gördülhetne ki olyan...