szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A GKI Gazdaságkutató Zrt. és a T-Mobile negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A legutóbbi ilyen összeállításból kiderül, hogy az elmúlt évben hány százalékkal nőtt az online banki megoldásokat használó ügyfelek száma, s, hogy mi a prognózis a közeljövőre nézve.

Az összefoglaló szerint 2007 első negyedévében a GKI – T-Mobile e-Pénzügyi Index értéke, amely a pénzügyi szektor internettel kapcsolatos várakozásait méri, 33,9 volt a –100 és a +100-as skálán, ami az ebben a szektorban megszokott enyhe optimizmust tükrözi.

2007. március 31-én 1 millió 316 ezer lakossági és 208 ezer vállalati ügyfélnek volt internetes banki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződése a hazai hitelintézeteknél. A lakossági ügyfelek száma az elmúlt egy évben 57 százalékkal, míg a vállalati szektorból kikerülő felhasználók száma 64 százalékkal emelkedett. A pénzintézetek a tranzakciók közül továbbra is az online átutalások arányának növekedésére számítanak a legnagyobb mértékben.

A pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe a fenti részindexek számtani átlaga. Az e-Pénzügyi Index 33,9-es értéke az előző negyedévhez képest kismértékű csökkenést mutat. A pénzintézetek ebben a negyedévben az internetben rejlő lehetőségeket, az online felület piac-átalakító és ügyfélnövelő hatását is negatívabban látták, mint a korábbi negyedévben. 

A lakossági ügyfelek számának változása az elmúlt években
© GKI-T-Mobile

 
Március 31-én az internetes folyószámla-szolgáltatásokat kínáló hitelintézetek kb. 1 millió 316 ezer internet-banki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyfelet tudhattak magukénak, ami 12 százalékkal több mint 3 hónappal, és 57 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. 2007 végére várhatóan 1,52 millió főre nő a lakossági ügyfelek száma.

Az internet-banki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban közel 208 ezer volt, ami 8 százalékos, illetve 64 százalékos növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. Becslésünk szerint 2007 végére 243 ezret meghaladó számú vállalat bankol majd interneten keresztül is.

Az elmúlt időszakban egyre több fórumon jelennek meg olyan hírek, miszerint a pénzintézetek igyekeznek ügyfeleiket (főképp a díjazáson keresztül) az online tranzakciók irányába terelni. Ezt támasztja alá az is, hogy a bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az internetes átutalások aránya növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A második, illetve harmadik helyre a vállalati ügyfélkör esetében a mobilegyenleg feltöltése és a számlainformációk lekérdezése került.

A lakossági ügyfelek esetében a pénzintézetek várakozása alapján a második, illetve harmadik helyre a mobilegyenleg feltöltése mellett a befektetési jegyek vásárlása került. Ez utóbbi azt jelzi, hogy a pénzintézetek várakozása alapján a lakossági értékpapír-kereskedelem egyre szélesebb köröket ér el, szélesítve ezzel a lakosság megtakarítási palettáját.

A felmérés 2007 júliusában történt a pénzügyi szférán belül önkitöltős kérdőívekkel megkérdezve a hitelintézeteket a 2007 első negyedéves adatokról és a várakozásokról. Mérlegfőösszeg alapján a bankok 67 százaléka a képviseltette magát a felmérésben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vállalkozás

Online bankok: melyiket válasszuk?

A pénzintézetek ma már igen széleskörű online szolgáltatásokat kínálnak, s az ügyfelek közel egynegyede él az elektronikus csatornák nyújtotta kényelemmel, illetve kihasználja az alacsonyabb költségeket. Nem véletlen tehát, hogy az utóbbi két évben csaknem megháromszorozódott a modemes vagy internet alapú bankolást választó cégek száma. Hogy miért, s melyik bankot érdemes választani, kiderül az alábbi cikkből.

MTI Itthon

Magyar bankokat vettek célba számítógépes bűnözők

Nyomozást indított a rendőrség, mert az elmúlt napokban egy feltehetően külföldi számítástechnikai bűnöző csoport a Raiffaisen Bank és a Szigetvári Takarékszövetkezet nevével visszaélve begyűjtötték az ügyfelek adatait és megpróbáltak pénzt leemelni a számlákról – közölte a Nemzeti Nyomozó Iroda szóvivője. Horváczy Emese elmondta: az elkövetők nem károsították meg az ügyfeleket.