szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Münchenben épülhet az első mágnesesen lebegtetett vasút Európában. A maglev, azaz magnetikus levitáció elvén működő vonat ötlete évtizedek óta foglalkoztatja a tudósokat, világszerte több rendszerrel kísérleteznek. Eddig a német Transrapid tűnik a legsikeresebbnek.

A bajor főváros központját a repülőtérrel összekötő szakaszt már évek óta tervezik, de nem sikerült biztosítani a projekt pénzügyi hátterét. A bajor kormány azonban most bejelentette, hogy aláírtak egy szerződést a Deutsche Bahn vasúttársasággal valamint a Siemens és a ThyssenKrupp iparvállalatokat tömörítő Transrapid konzorciummal. A BBC brit közszolgálati műsorszóró társaság honlapján megjelent beszámoló szerint azt nem hozták nyilvánosságra, hogy mikorra tervezik a mágnesvasút felavatását.

A 37,4 kilométeres - 7,2 kilométer hosszan a föld alatt vezetett - szakasz megépítésének költségei 1,85 milliárd eurót (464 milliárd forint) emésztenek fel, legalábbis egy 2000-ben készített és 2004-ben aktualizált becslés szerint. A Sanghaj belvárosát és a kínai metropolisz repülőterét összekötő 30 kilométeres mágnespályán 2002 szilvesztere óta már közlekednek is a szerelvények.

A kerék és sin nélkül közlekedő vonat lebegve halad a speciális beton pálya felett. A pálya oldalfalaiba, illetve a szerelvény aljába épített, váltakozó pólusú elektromágnesek segítségével száguld akár óránkénti 500 kilométeres sebességgel. A maglev vonat gyorsasága mellett energiatakarékos és környezetbarát, bár a pálya felépítése igen költséges és a szerelvények is rendkívül drágák.

A leghosszabb, 31,5 kilométeres Transrapid szakaszt Észak-Németországban, az Emsland melletti kísérleti telepen építették. Ott tavaly szeptemberben 23 halálos áldozatot követelő baleset történt, de ez a jelek szerint nem vetette vissza a technológia terjedését.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

Német mágnesvasútat másolt Kína?

Kína lekoppintotta a német Siemens és ThyssenKrupp által gyártott mágnesvasút terveket, és saját mágnesvasúttal állt elő. A német tervezők plágiummal vádolják Kínát, a távol-keleti ország azonban állítja, teljesen mások a kínai szerelvények.

MTI Tech

Az óránkénti 500 km/h-t is elérhet a kínai mágnesvasút

Kína saját mágnesvasutat fejleszt, amely akár az óránkénti 500 kilométeres sebességet is képes lesz elérni - jelentette a hétvégén az Új-Kína hírügynökség, a kínai tudományos-technológiai minisztériumra hivatkozva. 2010-ig szeretnék az első 30 kilométeres próbaszakaszt kiépíteni.

Hét nap

MÁGNESVASÚTI BALESET

Nemcsak emberi tragédiákat okozott, a Transrapid mágnesvasút jövőjét is kérdésessé tette az a baleset, amely a kerekek...