Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e3bbbd0e-4cf4-4770-98c5-88a23c297a1e","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Orbán Viktor már kitöltötte a Voks 2025 néven futtatott nemzeti konzultációt. Ezúttal a legújabb közellenség, Ukrajna EU-tagsága ügyében szavaztat a kormány. Ellenérvként pedig számos csúsztatással és féligazsággal, de még több hazugsággal ijesztget és hergel.","shortLead":"Orbán Viktor már kitöltötte a Voks 2025 néven futtatott nemzeti konzultációt. Ezúttal a legújabb közellenség, Ukrajna...","id":"20250424_Voks-2025-nemzeti-konzultacio-Ukrajna-hergeles-hazugsagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3bbbd0e-4cf4-4770-98c5-88a23c297a1e.jpg","index":0,"item":"d26d55a1-aa0d-445e-917c-6e22cc8a1a5a","keywords":null,"link":"/360/20250424_Voks-2025-nemzeti-konzultacio-Ukrajna-hergeles-hazugsagok","timestamp":"2025. április. 24. 06:30","title":"Gyurcsányék 23 millió románjánál is nagyobbakat hazudik a kormány az Ukrajna EU-tagságával riogató konzultáció mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. április. 24. 19:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f9c7ae2-a1b7-429a-8505-170a2a915815","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több mint egy héten át nem lehetett letölteni a Samsung új rendszerverzióját egy hiba miatt, de a cég a jelek szerint javította a problémát.","shortLead":"Több mint egy héten át nem lehetett letölteni a Samsung új rendszerverzióját egy hiba miatt, de a cég a jelek szerint...","id":"20250423_samsung-galaxy-oneui-7-frissites-elerhetoseg-hibajavitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f9c7ae2-a1b7-429a-8505-170a2a915815.jpg","index":0,"item":"99355add-b88f-4992-8766-68885f114130","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_samsung-galaxy-oneui-7-frissites-elerhetoseg-hibajavitas","timestamp":"2025. április. 23. 17:03","title":"Újraindult a Samsung mobilok nagy frissítése, ami egy súlyos hiba miatt akadt meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc1671bc-3c3e-400c-8400-800c618994ed","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Nem csak az érmék, hanem az előállításukhoz szükséges verőtövek is megtekinthetők.","shortLead":"Nem csak az érmék, hanem az előállításukhoz szükséges verőtövek is megtekinthetők.","id":"20250424_eremkiallitas-bav-nemzeti-muzeum-verotovek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc1671bc-3c3e-400c-8400-800c618994ed.jpg","index":0,"item":"25f8af83-234a-4a9f-abdb-eb08a7752fc4","keywords":null,"link":"/kultura/20250424_eremkiallitas-bav-nemzeti-muzeum-verotovek","timestamp":"2025. április. 24. 21:47","title":"300 év magyar éremtörténetéről nyílt kiállítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"455ba2c1-5b65-4489-93ec-39160c6a53ec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nyolcadik generációs vadonatúj Lexus ES hibrid és elektromos hajtással készül.","shortLead":"A nyolcadik generációs vadonatúj Lexus ES hibrid és elektromos hajtással készül.","id":"20250424_szemrevalo-luxusszedan-a-most-eloszor-villanyautokent-is-elerheto-uj-lexus-es","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/455ba2c1-5b65-4489-93ec-39160c6a53ec.jpg","index":0,"item":"ae517f1d-83c6-4bd6-9072-e56254dd499d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_szemrevalo-luxusszedan-a-most-eloszor-villanyautokent-is-elerheto-uj-lexus-es","timestamp":"2025. április. 24. 11:49","title":"Szemrevaló luxusszedán a most először villanyautóként is elérhető új Lexus ES","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f2c56f5-2ecb-49d1-91f1-5755f33c16c0","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Míg zajlik a vita, hogy a kormány végre rendbe rakja vagy éppen romba dönti a közösségi közlekedést, Tiborcz István érdekeltsége az állami tulajdonból megszerzett vasúti fuvarozócég után egy olyan buszos vállalkozásba is bevásárolta magát, amelynek Lázár János reformjai nyithatnak most új piacot.","shortLead":"Míg zajlik a vita, hogy a kormány végre rendbe rakja vagy éppen romba dönti a közösségi közlekedést, Tiborcz István...","id":"20250424_hvg-lazar-janos-kozossegi-kozlekedes-vitezy-david-tiborcz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f2c56f5-2ecb-49d1-91f1-5755f33c16c0.jpg","index":0,"item":"1d38a9f9-399b-4b9f-9b8f-57afd1f66a1b","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-lazar-janos-kozossegi-kozlekedes-vitezy-david-tiborcz-istvan","timestamp":"2025. április. 24. 09:00","title":"Orbán veje pótolhatatlan, övé lehet a nagy vonatpótlóbiznisz is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3eb477a-d73c-450b-b456-d25bfae2c26e","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Brutális zuhanásokról számolt be az első negyedév végén Amerika első számú elektromosautó-gyártója. Ez nagymértékben annak a nemzetközi reakciónak tudható be, amely a Tesla-vezér túlpörgetett trumpista tevékenységére érkezett válaszul, de Elon Musk szélsőjobb felé hajló politikai tombolásán túl is jócskán van baja a Teslának. A kínai riválisokkal szemben összeszedett lemaradást nem fogja egyből megoldani, ha a világ leggazdagabb embere visszább lép a Trump-kormányzat kötelékéből.","shortLead":"Brutális zuhanásokról számolt be az első negyedév végén Amerika első számú elektromosautó-gyártója. Ez nagymértékben...","id":"20250423_Elon-Musk-Tesla-negyedeves-jelentes-elektromos-autok-Cybercab-Optimus-DOGE-MAGA-Donald-Trump-BYD-CATL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3eb477a-d73c-450b-b456-d25bfae2c26e.jpg","index":0,"item":"55674be6-110a-440f-bbdc-0d5794df13fb","keywords":null,"link":"/360/20250423_Elon-Musk-Tesla-negyedeves-jelentes-elektromos-autok-Cybercab-Optimus-DOGE-MAGA-Donald-Trump-BYD-CATL","timestamp":"2025. április. 23. 17:25","title":"Akkora gödörbe kormányozta a Teslát Musk, hogy abból aligha lehet egy sima MAGA-tolatással kijönni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6093dc7a-7610-4155-85ed-9ca89af51269","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai Unitree nemrég avatta fel legújabb, 10 ezer négyzetméteres gyárát Kínában, ahol a főszerep ismét a G1 humanoid roboté volt.","shortLead":"A kínai Unitree nemrég avatta fel legújabb, 10 ezer négyzetméteres gyárát Kínában, ahol a főszerep ismét a G1 humanoid...","id":"20250425_unitree-g1-humanoid-robot-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6093dc7a-7610-4155-85ed-9ca89af51269.jpg","index":0,"item":"38d67bd7-aa34-4a53-9175-773c62f297d1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_unitree-g1-humanoid-robot-mozgas","timestamp":"2025. április. 25. 15:03","title":"Kezet fog, ölelkezik és táncol a kínai humanoid robot, a Unitree G1","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Pjotr Ufimcev orosz fizikus sem lehetett próféta a saját hazájában: Moszkvában dolgozta ki a repülőgépeket a radarok számára láthatatlanná tevő technológia elméletét, de a lopakodókat végül az amerikaiak építették meg.
Ez az elv nem alkalmas arra, hogy segítségével a radarok számára észlelhetetlen repülőgépek épüljenek. Az elképzelés megvalósítása zsákutcába juttatná a katonai repülőgépek fejlesztését. Így vélekedtek a szovjet légierő illetékesei arról az 1962-ben írt tudományos cikkről, amelyben az akkor 31 éves elméleti fizikus, Pjotr Ufimcev azt állította, hogy ha különféle eszközöket, köztük repülőgépeket megfelelően beállított sík lapokkal vonnak be, azok gyakorlatilag láthatatlanná válnak a radarok számára. A hadsereg annyira használhatatlannak tartotta a rengeteg számítást feltételező és repülésre alkalmatlannak tűnő formájú gépet eredményező ötletet, hogy hamarosan feloldotta a cikk titkosságát, és Ufimcev tanulmánya később a Szovjetszkoje Ragyijo című szaklapban is megjelenhetett.
Tervének kudarca után Ufimcev egészen 1990-ig átlagos szovjet tudósnak számított, egy állami kitüntetést leszámítva nem kapott semmiféle komoly elismerést munkahelyén, a moszkvai Rádióelektronikai Intézetben. Egy évvel a Szovjetunió 1991-es szétesése előtt azonban lehetősége nyílt arra, hogy részt vegyen egy nyugat-európai tudományos tanácskozáson, ahol legnagyobb meglepetésére az amerikai tudósok lecsaptak rá, s közölték vele: az USA-ba a hetvenes években eljutott tanulmányának fontos szerepe volt abban, hogy az amerikaiak végül megépítették a maguk lopakodóit, az F-117A-s, illetve a B-2-es harci gépet.
Az orosz televízió Rosszija csatornáján a múlt héten bemutatott dokumentumfilmben a lopakodó kifejlesztésén munkálkodó amerikai tudóscsapat több tagja, köztük Ben Rich, a Lockheed kutatócsoportjának vezetője is többször hangsúlyozta: egyik kollégájuk akkor mutatta meg nekik Ufimcev dolgozatát, amikor éppen nemigen tudták, merre lépjenek tovább a lopakodó megépítése felé. A nem várt helyről jött súgás révén viszont felgyorsultak a kutatások, és a Lockheed a hetvenes évek közepén megkezdte a "Reménytelen Gyémánt" néven is ismert program megvalósítását, azaz a szokatlan formájú, fedélzeti számítógépek nélkül repülésre alkalmatlan F-117A típusú gép megépítését.
Ufimcev 1990-ben rövid gondolkodás után elfogadta az amerikaiak meghívását, és közel két évtizede az Egyesült Államokban él, jelenleg a Kaliforniai Egyetemen oktat. "Hiányzik a hazám, ám anyagi okokból nem megyek haza. Az unokáim oktatása annyi pénzbe kerül, hogy nem tudnánk megélni az oroszországi fizetésemből" - magyarázta Ufimcev a Rossziján vetített filmben.
A lopakodók első tömeges bevetésére egyébként az Irak elleni 1991-es öbölháború idején került sor, és az első veszteséget 1999 márciusának végén, a Szerbia elleni légi háború első napjaiban volt kénytelen elkönyvelni az amerikai hadsereg. A 8 kilométer magasan repülő gépet - legalábbis a lopakodót megsemmisítő két rakétát kilövő Dani Zoltán magyar nemzetiségű jugoszláv tiszt elmondása szerint - azért sikerült észlelni, mert a radarkezelők parancsnokuk utasítására megváltoztatták a beállításokat, s így láthatóvá vált a bombázó helyzete. Azt, hogy pontosan milyen változtatásokról volt szó, érthető módon sem a jugoszlávok, sem az amerikaiak nem kötötték a közvélemény orrára. Ugyanakkor érdekes lehet, amit Ufimcev a Rosszijának mondott: "Mivel az F-117-esek alapvetően nem elnyelik, hanem szétszórják a radarhullámokat, csak az a lokátor nem észleli a visszaverődő hullámokat, amely kibocsátotta azokat. Ha olyan rendszert építenek ki, amelyben az egyik radar által kibocsátott és a célrepülőről visszavert jeleket egy másik állomás észleli, a lopakodók láthatóvá válnak."
Ufimcev megítélése egyébként nem egységes Oroszországban. A szinte már a szovjet időkre emlékeztető, az amerikaiakat leginkább tehetetlen, ám agresszív társaságként bemutató dokumentumfilm fő üzenete az volt, hogy ha nem lettek volna az oroszok, nem lett volna amerikai lopakodó sem. Ufimcev egyik volt kollégája, Andrej Lagarkov, az orosz lopakodók fejlesztésén munkálkodó Alkalmazott és Elméleti Elektrodinamikai Intézet igazgatója szerint viszont az USA-ba távozott tudóstársa nem sokat tett az amerikaiak érdekében. "Az egész történet nem egyéb, mint mítosz, és az amerikaiak mindenkinél nagyobb mesterei a félrevezetésnek. A hidegháború idején bevett szokás volt, hogy az ellenfelek igyekeztek azzal is idegesíteni a másikat, hogy azt állították, annak orra elől loptak el egy-egy fejlesztést. A valóságban azonban sok atyja volt a lopakodónak, az oroszok mellett az amerikaiak is komoly eredményeket értek el" - mondta Lagarkov a Rosszijszkaja Gazeta moszkvai lapnak adott nyilatkozatában.