szerző:
hvg.hu

Olyan autóbiztonsági rendszert tesztelnek európai mérnökök, amely képes megerősíteni az autó szerkezetét oldalirányú ütközés esetén - még a karambol előtt. A prediktív rendszerek egyre erősebb biztonsági trendnek ígérkeznek a szenzoros technológiák fejlődésének köszönhetően, amelyek jelenleg az oldalirányú ütközések során hasznosíthatóak a legjobban.


Az ütközési tesztek elemezéseiből az tűnik ki, hogy a sofőrök ritkán tudnak időben reagálni a 30-40 km/h sebességű oldalirányú ütközésekre. Az éppen tesztelt rendszer az autó hátuljába beépített radar és kamera segítségével tudja megjósolni az ütközést a másodperc törtrészével hamarabb és még a becsapódás előtt egy fémrudat csúsztat be az ütközés oldalára. A fémrúd a kocsi oldala és a karosszériát körbefutó váz közé csúszik be és így gyakorlatilag átemeli az ütközési energiát a jármű érintetlen oldalára, mondta Joachim Tandler, a Continental mérnöke, aki az EU-támogatásban részesült APROSYS projekten dolgozik.

A mérések szerint a biztonsági rendszernek 230 milliszekundummal kell reagálnia az ütközés előtt ahhoz, hogy a fémrudat a helyére lökhesse be. Az előrejelző rendszer az az autó hátuljában elhelyezett két radarból és egy sztereó kamerából áll, amely a kocsi mögött egy körülbelül 20 méteres távot képes belátni. Ha a szoftver úgy dönt, hogy aktiválni kell a biztonsági rendszert, akkor a rúd 70 milliszekundum alatt pattan az ütközési oldalra egy erős rugónak köszönhetően.

Míg a tesztek első körben sikeresek voltak, a prediktív rendszer elemeit először várhatóan a kocsigyártóknak kell elfogadniuk - kérdéses, hogy az új rendszer súlyát és beszerelési költségét tekintve érdemesnek találják-e az új rendszert a használatra. Egyelőre annyi látszik a rendszerből, hogy a karosszériaerősítő fémrudat a szervizben kell majd a helyére visszacsúsztatni, ugyanis egyébként akadályozná az ablakok letekerését - a fejlesztőcsoport most dolgozik egy automatán visszahúzódó rendszeren. A rendszer működésének alapját biztosító prediktív rendszerek fejlődése más biztonsági rendszerekre is kihathat amúgy, ugyanis ha egy jármű közeledési sebességét fel lehet becsülni, akkor ahhoz többféleképpen lehet időzíteni a légzsákok és biztonsági övek működtetését is.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A kormány azért akar Afrikában nyomulni, mert ott a gyenge hazai árut is el lehet sózni

A kormány azért akar Afrikában nyomulni, mert ott a gyenge hazai árut is el lehet sózni

Megállapodtak a légiirányítók a HungaroControllal, lefújták a sztrájkot

Megállapodtak a légiirányítók a HungaroControllal, lefújták a sztrájkot

Így változik a boltok nyitvatartása a hosszú hétvégén

Így változik a boltok nyitvatartása a hosszú hétvégén

Tóta W.: Eközben Magyarországon

Tóta W.: Eközben Magyarországon

Navracsics: Szerettem volna EP-képviselő lenni – a Politico és a hvg.hu összeállítása a magyar választási játszmákról

Navracsics: Szerettem volna EP-képviselő lenni – a Politico és a hvg.hu összeállítása a magyar választási játszmákról

A kukaholdingtól érkezik a Zöld Híd új ügyvezetője

A kukaholdingtól érkezik a Zöld Híd új ügyvezetője