Egy különös mexikói szalamandrafaj, az axolotl (Ambystoma mexicanum) tanulmányozásával német és amerikai kutatók megállapították, miként képes a szövetregenerációra, lábai visszanövesztésére. A tanulmányt a brit Nature tudományos magazin szerdán megjelent számában tették közzé.

Minden élőlény képes visszanöveszteni teste kisebb-nagyobb részeit, ám a regenerálódási toplistát egyértelműen a szalamandra vezeti. Míg az emberhez hasonló emlősök csupán a bőrük és csontjaik regenerálására képesek, az axolotl teljes lábat növeszt néhány hét alatt az elvesztett helyett, kijavítja gerincsérülését, sőt még hiányzó agydarabkákat is pótolhat.

Eddig úgy vélték, hogy a még nem specializálódott, egyforma blasztéma sejtek pluripotensek, ezért különféle sejttípussá alakulhatnak. Ám nehezen magyarázható, hogy a felnőtt szövet sejtjei miként programozódnak át, hogyan alakulnak ki a specifikus szövetek, melyekből a bőr, csont, izom, idegek lesznek.

A munkában résztvevő kutatók a Mexikóban őshonos szalamandrát genetikailag módosították: fluoreszkáló jelzőanyagot termelő gént adtak génállományához. Ezáltal azok a sejtek, amelyek tartalmazzák a gént, zöldes fénnyel világítanak UV-fényben, így nyomon követhető hollétük az amputációs, átültetős kísérletek után is.

A nehezen kimondható nevű axolotl