szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Meredeken csökkent az online reklámpiac növekedési üteme Európában: a növekedés 4,5%-ra lassult, szemben a 2008-as 20 százalékkal illetve a 2007-ben regisztrált 40 százalékkal. Európában a teljes hirdetési piacból átlagosan mintegy húsz százaléknyit hasít ki az internet.

Tovább lassult az európai online-reklámpiac növekedési üteme tavaly - áll az Interactive Advertising Bureau Europe  (IAB) jelentésében. A 23 országra kiterjedő felmérés szerint - melyben idén először Oroszország, Bulgária, Svájc és Szlovákia is szerepelt -, 2009. decemberéig 4,5 százalékos növekedést tudott elérni az online reklám, és 14,7 milliárd eurót költöttek internetes hirdetésekre a cégek. Az IAB arra is kitér, hogy az amerikai online reklámpiaci költés 16,3 milliárd euróra rúgott ugyanezen időszakban.

Maradt a keresőmarketing erősödésének tendenciája

A keresőmarketing szerepe is nőtt, 10,8 százalékkal - bár ezt az adatot is a tavalyi 26 százlékos növekedés fényében érdemes vizsgálni. A display-hirdetések (ilyen a banner például) sem szerepeltek tavaly fényesen - Európa átlagosan 0,3 százalékos növekedést produkált, miközben a legérettebb piacokon öt-hat százalékos csökkenést regisztráltak. Franciaországban -6%, Nagy-Britanniában -5% Svédországban -5% lett az eredmény, ami azért gond, mert a költések jelentős része ezeken a piacokon realizálódik. Az európai online reklámpiaci költések 76 százaléka zajlott a hat nagy piacon 2009-ben, melyeken csupán egyszámjegyű növekedést könyvelhettek el. Nagy-Britannia esetében +4.6% Franciaország +1.7%, Németország +5.2%, Hollandia +1.9%, Spanyolország +7.7%, Olaszország esetében pedig +6.5 százalékos növekedést ért el az online reklámpiac tavaly. Az IAB arra hívja fel a figyelmet, hogy Spanyolország annak ellenére listavezető a csoportban, hogy a hagyományos reklámok piaca 23 százalékkal csökkent az azonos időszakban. Kétszámjegyű növekedést csupán négy piac ért el 2009-ben: Lengyelország, Törökország, Ausztria és Görögország - de ők sokkal alacsonyabb szintről is indultak.

Az érett piacok közül 2008-ban még jelentősen, majdnem harmadával (26%) bővült Spanyolországé, a kevésbé fejlett piacok közül Lengyelország 60 százalékos, Szlovénia pedig  77 százalékos növekedést produkált.

A lassulás ellenére az online hirdetés még mindig nagy szeletet hasít ki a reklámtortából Európa-szerte. Az Egyesült Királyságban a legnagyobb a piaci részesedése (30%), a skandináv piacokon 20%-25%, Franciaországban és Németországban pedig az európai átlag, 18-19%.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Napi merítés

Rejtett Marlboro-reklám a Ferrarikon?

A szakemberek szerint a Ferrari az autójára ragasztott vonalkóddal megszegte a dohánytermékek reklámozásáról szóló törvényt, mégpedig súlyosan – olvasható az Adrenalin blogon.

hvg.hu Shake

Az öt legviccesebb régi magyar reklám – videókkal

Eladni annyi, mint megkülönböztetni - írta egyszer Sas István, a magyar reklámfilmek egyik leghíresebb rendezője, és az idő az ő szavait igazolta. A régi idők reklámjai a mai napig is ismerősen csengenek, tehát elérték céljukat. Még akkor is, ha közben egy egész ország röhögött rajtuk.