Hívatlan égi jövevényeket örökít meg a világ legnagyobb digitális fényképezőgépe, amely Hawaii második legnagyobb szigetén, a Maui-n, a 3000 méteres Haleakala kihűlt vulkánon lévő obszervatóriumban működik.

A Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System), azaz a "körpanorámás" égboltfelmérő távcső és gyorsreagálású rendszer elsődleges célja olyan földközeli objektumok, elsősorban "Föld-súroló" aszteroidák felfedezése, amelyek potenciálisan veszélyt jelenthetnek bolygónk számára. Emellett számos egyéb égitest felfedezése is várható a programtól.

A projekteket két ütemben tervezik végrehajtani: az első a most megvalósult PS1-program, amelynek keretében mostantól egy 1,8 méter átmérőjű távcső működik a Haleakala-vulkánon lévő obszervatóriumban. A későbbiekben a PS4-program keretében négy ugyanilyen, párhuzamosított távcsőből álló rendszert hoznak létre, amelynek fénygyűjtő képessége egy 3,6 méteres távcsőének felel meg.

Az 1,8 méter átmérőjű távcsövet a Hawaii Egyetem csillagászai és mérnökei tervezték és építették meg az Egyesült Államok légiereje támogatásával. A teleszkópot működtető PS1 tudományos konzorciumnak a Hawaii Egyetem, valamint az Egyesült Államok, Németország, Nagy-Britannia és Taiwan kilenc másik intézménye a tagja. Mint a Hawaii Egyetem csillagászati intézete közleményében rámutat, a világ mostantól valamivel biztonságosabb hely lesz az óriási távcsőnek hála.

A rendszer 1400 megapixeles digitális fényképezőgépből áll, amely mozgó űrobjektumokra vadászik, valamint olyan égitesteket keres, amelyeknek egyik éjszakáról a másikra megváltozik a fényessége. A rendszer egyetlen felvételen az égbolt 36 teleholdnyi területet lefedő szegmensét képes befogni. A távcső 30 másodpercenként készít egy-egy felvételt, egyetlen éjszaka alatt összegyűjtött adatmennyiség ezer DVD-t tölt meg.

Újabb becsapódás a Jupiteren

Újabb "találat" érte a Jupitert: az erről tanúskodó villanást egy ausztrál csillagász kapta lencsevégre.

Túl van az első kocsmázáson Harry herceg és Meghan Markle négy hónapos fia