Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c497f655-c616-45a0-8209-fc958eb92bba","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Közzétette friss szerződéslistáját a Miniszterelnöki Kabinetiroda és a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium is. Jutott közpénz zászlókölcsönzésre, magyarnóta-verseny támogatására, de legalább a kormányülésen résztvevőket ingyen eteti a Honvédség, és nem kér pénzt tanácsaiért Orbán Viktor „igaz barátja” sem.","shortLead":"Közzétette friss szerződéslistáját a Miniszterelnöki Kabinetiroda és a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium...","id":"20250507_miniszteriumok-koltesei-magyarnota-verseny-rejtjelezo-keszulek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c497f655-c616-45a0-8209-fc958eb92bba.jpg","index":0,"item":"b90149fe-def3-495a-8563-0a074cdbe6c6","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_miniszteriumok-koltesei-magyarnota-verseny-rejtjelezo-keszulek-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 13:08","title":"Nőnapi csokrokra 3,5 milliót költött Rogán minisztériuma, a Navracsics-tárca ugyanennyiért vett rejtjelező készüléket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b74ac4e0-148a-481b-9b3e-2484b05169b7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orhan Demircit úgy utasították ki Magyarországról, hogy korábban minden papírja rendben volt. Harminc év után viszont már úgy találta az Alkotmányvédelmi Hivatal, hogy a nyugdíjas férfi veszélyezteti a nemzetbiztonságot. ","shortLead":"Orhan Demircit úgy utasították ki Magyarországról, hogy korábban minden papírja rendben volt. Harminc év után viszont...","id":"20250507_alkotmanyvedelmi-hivatal-deportalas-per-strasbourg-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b74ac4e0-148a-481b-9b3e-2484b05169b7.jpg","index":0,"item":"b4246407-319a-4385-975b-e0cfddabcf72","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_alkotmanyvedelmi-hivatal-deportalas-per-strasbourg-birosag","timestamp":"2025. május. 07. 13:59","title":"Harminc évig itt élt a török férfi, a hatóságok kiutasították, most pert nyert a magyar állam ellen Strasbourgban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97fab194-bfdf-4459-bc82-ef67d05cf973","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Németországban tovább folytatódik a Tesla lejtmenete, a BYD-nak azonban nincs oka panaszra.","shortLead":"Németországban tovább folytatódik a Tesla lejtmenete, a BYD-nak azonban nincs oka panaszra.","id":"20250508_a-tesla-kuszkodik-a-byd-szarnyal-a-nemeteknel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97fab194-bfdf-4459-bc82-ef67d05cf973.jpg","index":0,"item":"f84a1d0e-b2da-460b-9ce7-dc8ac99a526f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_a-tesla-kuszkodik-a-byd-szarnyal-a-nemeteknel","timestamp":"2025. május. 08. 08:41","title":"A Tesla küszködik, a BYD szárnyal a németeknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23c79790-8677-499a-a579-7de1089e9f85","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A pilóta és a fegyverzetet kezelő tiszt sikeresen katapultált.","shortLead":"A pilóta és a fegyverzetet kezelő tiszt sikeresen katapultált.","id":"20250507_repulogep-hordozo-fa-18-super-hornet-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23c79790-8677-499a-a579-7de1089e9f85.jpg","index":0,"item":"08e89faf-4b48-4be7-9b4c-28b5831c7a9f","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_repulogep-hordozo-fa-18-super-hornet-baleset","timestamp":"2025. május. 07. 12:45","title":"Néhány napon belül a második amerikai F/A-18-as harci repülőgép zuhant a tengerbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e53fc41a-c815-43da-8d5c-ed996c76fac9","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Nyilvánosságra hozta az Európai Bizottság a májusi kötelezettségszegési eljárásokkal kapcsolatos döntéseit. Magyarország számos jogsértési ügyben érintett, ezek közül a legnagyobb súlyú az, amelyben kimondják, hogy a magyar kormány nem teljesítette az illegális bevándorlás elleni küzdelemmel kapcsolatos kötelezettségeit.","shortLead":"Nyilvánosságra hozta az Európai Bizottság a májusi kötelezettségszegési eljárásokkal kapcsolatos döntéseit...","id":"20250507_kotelezettsegszeges_europai-bizottsag_migracio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e53fc41a-c815-43da-8d5c-ed996c76fac9.jpg","index":0,"item":"8aa7a3c8-2140-4ae5-8bff-b6e32b99c298","keywords":null,"link":"/eurologus/20250507_kotelezettsegszeges_europai-bizottsag_migracio-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 12:36","title":"Az Európai Bizottság beperli Magyarországot az embercsempészek szabadon engedése miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1362b45e-d8e7-4bc5-af81-1a52c2688e32","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem márciusban jött a nyuszi, hanem áprilisban, ezért torpant meg a kiskereskedelmi forgalom Nagy Mártonék szerint. Ők már látják az online pénztárgépek adatait, ami alapján 5-6 százalékos bővülésre számítanak a negyedik hónapban.","shortLead":"Nem márciusban jött a nyuszi, hanem áprilisban, ezért torpant meg a kiskereskedelmi forgalom Nagy Mártonék szerint. Ők...","id":"20250507_kiskereskedelmi-adatok-statisztika-marcius-ngm-kommentarja-husvethatas-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1362b45e-d8e7-4bc5-af81-1a52c2688e32.jpg","index":0,"item":"4e1b6c89-c971-49e3-ab88-d8ec13ca81a4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_kiskereskedelmi-adatok-statisztika-marcius-ngm-kommentarja-husvethatas-gazdasag","timestamp":"2025. május. 07. 12:09","title":"Az NGM szerint a húsvéthatás miatt gyengélkedik a kiskereskedelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A holnapi Vörös téri parádé is jelzi, hogy Putyin háborúkat akar. Hszi és Putyin a Trump keltette zűrzavar legnagyobb haszonélvezője. Netanjahu terveiből látszik, hogy a szélsőséges politika immár a fő áramlat része Izraelben. Trump le tudja győzni a jemeni huszikat, ha Amerika kitart, de az iráni segédcsapat továbbra is fenyegetést jelent. Ha a „Merzcron”, azaz a francia–német kettős kudarcot vall, Európa is kudarcot vall. Témák és vélemények.","shortLead":"A holnapi Vörös téri parádé is jelzi, hogy Putyin háborúkat akar. Hszi és Putyin a Trump keltette zűrzavar legnagyobb...","id":"20250508_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"57dea3a5-6542-4228-a676-5ddae0cddbfb","keywords":null,"link":"/360/20250508_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 08. 10:30","title":"Brit katonai szakértő: Ez már nem blöff, Putyin egyetlen lehetősége az atomháború, a NATO-nak a legrosszabbra kell készülnie","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67fbc1f0-5f23-4ec7-9784-6f7188f107bb","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ozzy Osbourne kijelentette: július 5-én lép utoljára színpadra. „Szívesen mondanám, hogy soha ne mondd, hogy soha, de az elmúlt pár év után tényleg azt hiszem, hogy itt az idő” – nyilatkozta.","shortLead":"Ozzy Osbourne kijelentette: július 5-én lép utoljára színpadra. „Szívesen mondanám, hogy soha ne mondd, hogy soha, de...","id":"20250507_Ozzy-osbourne-utolso-koncert-abbahagyja-visszavonul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67fbc1f0-5f23-4ec7-9784-6f7188f107bb.jpg","index":0,"item":"67492b83-de1e-4d23-86d0-504c4650a68c","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Ozzy-osbourne-utolso-koncert-abbahagyja-visszavonul","timestamp":"2025. május. 07. 16:11","title":"Ozzy végleg felhagy a rock 'n' roll életformával: „Lesz pár pónink és csirkénk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amikor Demszkyék még a 4-es metró ellen kampányoltak
szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?
A túl drága négyes metró helyett alternatív megoldást javasolt a Demszky Gábor sajtótájékoztatóján megszólaló SZDSZ-es szakértő 1990-ben. Demszky megválasztása után viszont gyorsan finomodott a budapesti városvezetés álláspontja, erről egy mind a mai napig utolsónak számító, 1990-es metróavatáson győződhetett meg a nagyközönség.
Demszky Gábor, mint „A tettek embere” tűnt fel az 1990-es választási kampányban, manapság szinte minden visszatekintés ezzel kezdődik a főpolgármester elmúlt húsz évéről. Az önkormányzati rendszer ellentmondásossága, a kerületeket és a fővárost, illetve a fővárost és a kormányt szembeállító szisztéma révén azonban „A tettek emberéből” a különböző kormányoktól követelődző, a négyes metróhoz állandóan pénzt kérő főpolgármesterré vált Demszky. Mindez azért érdekes, mert az 1990-es választási kampány egy mára már feledésbe merült eseményén a főpolgármesterrel együtt sajtótájékoztatót tartó SZDSZ-es Péterffy Ágoston a túl drága négyes metró ellen kelt ki.
1990. szeptember 22-én, szombaton a Magyar Nemzetben jelent meg az az MTI-hír, miszerint „az SZDSZ a fővárosi önkormányzati választási kampányában a direkt politizálás helyett konkrét elképzeléseit, szociális, közlekedési vagy kulturális programját kívánja minél szélesebb körben megismertetni”.
Világvárosi színvonal
A szeptember 21-ei sajtótájékoztatón Demszky Gábor, az SZDSZ akkori budapesti főpolgármester-jelöltje kifejtette, hogy Budapest „világvárosi színvonalon áll a hajléktalanok számát tekintve is”. Vagyis Demszky későbbi kampányának, a „Világvárost építünk”-nek már volt előzménye 1990-ben is.
A húsz évvel ezelőtti tudósítás szerint akkor tízezres nagyságrendű volt a pesti hajléktalanok száma, ami Párizs húszezres és New York 35-40 ezres adatihoz képest minősült 1990-ben „világvárosinak”.
Péterffy a négyes metró ellen
Ezen a sajtótájékoztatón szólalt meg Péterffy Ágoston, az SZDSZ budapesti listájának harmadik helyén szereplő jelölt is. Szerinte „a fővárosban új közlekedési koncepciót kell kidolgozni, annak ellenére, hogy a jelenlegi általános rendezési tervet alig egy éve hagyták jóvá. Nélkülözhetetlen néhány sürgős intézkedés meghozatala. Így például a kezdet kezdetén le kell állítani olyan beruházásokat, mint a dél-buda-rákospalotai metró, hiszen ez a mintegy 30 milliárdos beruházás helyettesíthető egy 10 milliós megoldással. Fel kell gyorsítani az elsősorban pénzügyi okok miatt lelassult építkezéseket (M0-ás autópálya, Hungária körút, az észak-déli metrószakasz).”
A négyes metró fúrópajzsa
MTI - Kollányi Péter
Mint ismeretes, a metrót ellenzők a 2000-es években sokszor hivatkoztak a négyes metró drágaságára, rosszul kijelölt útvonalára, és arra is, helyettesíthető lenne olcsóbb megoldásokkal. Ilyen volt többek között a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, a VEKE is.
A világkiállításhoz kötődött
Mindenesetre a Demszky Gábor vezette Fővárosi Önkormányzat 1990-ben még igyekezett halogatni egy 1990-es decemberi határozatával a tervezett világkiállításról szóló döntést (ehhez kapcsolódott volna a 4-es metró is). Aztán hamarosan meggondolták magukat, és a Fővárosi Közgyűlés már 1992-ben döntött a négyes metró ötletének támogatásáról.
Végül az expót a Horn-kormány idején, a kilencvenes évek közepén mégiscsak lefújta az MSZP-SZDSZ-koalíció, viszont az ahhoz kapcsolódó beruházások közül időközben megépült a Lágymányosi híd és a dél-budai egyetemváros. (Bár például máig hasznosításra vár a híres-hírhedt Tüskecsarnok.) A négyes metró ügye azonban több kormányzati ciklusra áthúzódott, és nagy szerepe volt abban, hogy az első Orbán-kormány (1998-2002) és Demszky Gábor között elmérgesedett a viszony.
Mi valósult meg Péterffy elképzeléseiből?
Érdekes ugyanakkor, hogy a Péterffy Ágoston által 1990-ben említett beruházások közül az M0-s körgyűrű valóban épült, természetesen állami pénzből, ám máig nem zárult be Buda nyugati és északnyugati részén a gyűrű. A Hungária-körút kiépítése megtörtént, ennek része a Lágymányosi híd, amelynek az M1-M7-esre levezető szakasza körül sokáig zajlott a vita, végül a Szerémi úton bonyolítják le Dél-Budán a forgalmat.
A négyes metró építkezése
Müller Judit
Még érdekesebb a hármas metró, azaz az észak-déli metró sorsa Pesten. Ezt ugye Péterffy továbbépítette volna, a káposztásmegyeriek azonban azóta is hiába várják, hogy az 1990 decemberének közepén átadott Árpád híd és Újpest központ közötti szakaszt tovább folytassák a IV. kerület határáig.
Már 1990-ben finomított a városvezetés az álláspontján
Az, hogy Káposztásmegyerre csak valamikor később jut el a földalatti, már sejthették az ottaniak 1990-ben is. Húsz éve, 1990. december 14-én, Siklós Csaba, az Antall-kormány közlekedési minisztere ugyanis a kék vonal utolsó elkészült szakaszának, az Árpád híd és Újpest központ közötti résznek az avatóján ezt mondta a Magyar Hírlap szerint: „a következőkben folytatódik a metróhálózat fejlesztése, azonban – az elképzelések szerint – az újabb vonal Dél-Budát és Zuglót köti össze, s majdan ennek megépülését követően térhetnek vissza az építők Újpestre”. Vagyis Siklós Csaba a világkiállításhoz kapcsolódó négyes metrót tartotta fontosabbnak ekkoriban.
A frissen megválasztott, 1990 novemberében hatalomra került SZDSZ-es városvezetés képviselője, Székely Gábor főpolgármester-helyettes is részt vett ekkor a metróavatáson, és - némileg finomítva Péterffy kampánybeli, szeptemberi álláspontját – „a metróhálózat továbbfejlesztésének szükségességét hangsúlyozta” a Magyar Hírlap szerint. A később a Szerencsejáték Rt.-nél és a BKV-nál is feltűnt Székely megjegyezte azonban: „e beruházások ma már nem képzelhetők el kizárólagos és teljeskörűen állami kötelezettségvállalással. Az önkormányzatnak – a fővárosnak és a kerületnek egyaránt – fokozott részt kell vállalnia a további építések terheiből”.
Mit mond ma Demszky a négyes metróról?
A négyes metró azóta valóban viszi a fővárosiak pénzét is, és viszonylag komótosan épülget sok száz milliárd forintból. Befejezése a mai napig bizonytalan, és azt sem lehet tudni, hogy megépül-e egyáltalán a második szakasza. Demszky Gábor idén augusztus 26-án azért felhívta utódja figyelmét a Fővárosi Közgyűlésben elmondott búcsúbeszédben a beruházás fontosságára, amelyet 20 évvel korábban közlekedési szakértője hevesen ellenzett.
Demszky idén így fogalmazott búcsúzás közben: „a 4-es metrót nemcsak befejezni kell, tovább is építeni. Az EU nem egy metróvonalra adott pénzt, hanem egy közlekedésfejlesztési tervre, melyben a 4-es metró Bosnyák térig tartó második, a budaörsi virágpiacig tartó harmadik és a Rákospalotát elérő negyedik szakasza mellett beletartozik a P+R parkoló-hálózat építése és a vasúti közlekedési csomópontok kialakítása is. A metró második üteméhez a pénz a főváros részéről megvan, Brüsszelből is vannak kedvező ígéretek a támogatásra, de kell hozzá egy jelentős állami hozzájárulás is. Ráadásul erre a szakaszra van vasúthatósági engedély, környezetvédelmi engedély, törvény is szól róla, van szerződés a főváros és a kormány között. Kár lenne veszni hagyni vagy presztízsszempontok miatt a másik irányba építeni tovább, amelyikre nincsenek meg a szükséges engedélyek.”
Demszky utódja tehát - a távozó főpolgármesterhez hasonlóan -, újból félbehagyhat egy metróvonalat, vagy éppen befejezhetne egyet a hármas és a négyes metró közül...
A Móricz Zsigmond körtéri és a Keleti pályaudvari metróállomást látogathatják meg az érdeklődők vasárnap a DBR Metró Projekt Igazgatóság szervezte nyílt napon, de jótékonysági koncert, színházi előadás és kiállítás is színesíti a programokat.
Tarlós Istvánt, a fővárosi Fidesz-frakció vezetőjét kérdeztük az állítólag a BKV-informatikai rendszerébe telepített kémprogramról, a megszerzett e-mailek tartalmáról és a négyes metró leállításával kapcsolatos spekulációkról.
Hatvan évvel ezelőtt jelent meg a kormányhatározat a mai kettes metró, pontosabban a „földalatti gyorsvasút-hálózat kelet-nyugati fővonala” építéséről. A tervek szerint már 1954-ben járnia kellett volna az új metrónak a Deák (Sztálin) tér és a Népstadion között, de a valóság egy kicsit más lett. Nemcsak az első szakasz, de a teljes vonal építése is jelentősen megkésett.
A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) kísérteties pontossággal megjósolta, milyen üzemzavarok fognak fellépni Budapesten, a milliárdos költséggel felújított négyes-hatos vonalon. A civil szervezet ma már rendszeresen beleszól a közlekedésfejlesztési tervekbe, szakmai véleményére odafigyelnek a politikusok. Minderről Vitézy Dávidot, a szervezet közlekedésfejlesztési munkacsoportjának vezetőjét, egyben szóvivőjét kérdeztük. A szóvivő „civilben” harmadéves közgazdasági egyetemi hallgató.
Egy munkafázis lezárását ünnepelték munkaidő után azok a metróépítők, akik a 4-es metró Baross téren épülő állomásánál a felszínen futballoztak - áll Szalay Tibornak, a Baross téri állomást kivitelező cég építésvezetőjének közleményében.
Akár két milliárd forinttal is többe kerülhet a tervezettnél a négyes metró építése, csak a Fővám téri állomásnál. Kapkodás, rögtönzés, a tervezők és kivitelezők közötti összhang hiánya azt sejteti, hogy az első, Kelenföldet a Keleti pályaudvarral összekötő 7, 3 kilométeres szakasz építési költsége jócskán meghaladja majd a tervben szereplő 88 milliárdot.
Egyelőre sok a találgatás, milyen pápa is lesz XIV. Leó, de azért messze nem sötét ló, jó néhány kardinális kérdésben pontosan tudni lehet, hol is áll. Gyorsreakciók a világlapokból.