szerző:
hvg.hu

Rengetegen próbálkoztak már megtörni a Facebook közösségi webes uralmát, de eddig még senkinek sem sikerült. Lehet, hogy a Tsu névre hallgató oldalnak sem fog, az viszont sokat elárul a szolgáltatásról, hogy a Facebook minden eszközzel próbálja megakadályozni, hogy saját bázisán keresztül toborozzon magának új felhasználókat az oldal, amelyik fizet is az érdekes dolgokat megosztó felhasználóinak.

Lelkiismeretes Facebookként határozza meg magát a Tsu (pontosabban ahogy ők írják, Tsū) nevű szolgáltatás, ami egy éve indult, de csak mostanában forrt fel körülötte a levegő. A lelkiismeretesség materiális javak formájában nyilvánul meg, az oldal ugyanis osztozik felhasználóival a bevételen, mégpedig kifejezetten barátságos arányban.

Nem titok, hogy a Facebook bevétele abból származik, hogy (természetesen anonimizált formában, tömegesen) megosztja hirdetőivel a felhasználók adatait, így a hirdetők nagyon pontosan célzott hirdetéseket tudnak megjelentetni. A modell kritikusai úgy fogalmaznak, hogy a Facebook „kiárusítja” felhasználóit. Nos, a Tsu kitalálói arra jöttek rá, hogy a hirdetők pénze nélkül sehogy sem működik majd a szolgáltatás, így aztán ugyanúgy tesznek, mint a Facebook, segítenek a hirdetések minél pontosabb célzásában. Egy fontos különbség viszont van: a Tsu a befolyó bevételek 10 százalékát tartja meg, a pénz 90 százalékát odaadják a felhasználóknak, így motiválva őket a tényleg érdekes tartalmak megosztására.

©

A bejegyzések lehetnek a Facebookon is megszokott szöveges helyzetjelentések a mindennapokról, egy saját fotó vagy videó, nem kell semmi különlegesre gondolni. Ha ezek érdekesek, azt az ismerősei/követői sokan és sokszor megnézik, lájkolják, hozzászólnak. Ez azt is jelenti, hogy jó sok reklámmegjelenítést generálnak az általa közzétett tartalmak. (Ez eddig stimmel, a Facebook is ebből él.) Az egyszerű példa kedvéért számoljunk 100 forintnyi reklámmegjelenítéssel: ebből 10 forintot tartanak meg a Tsu üzemeltetői, a maradék 90 forintot pedig megfelezik: 45 forintot kap az illető, 30 forintot az őt meghívó felhasználó, 10 forintot az azt meghívó, és ez utóbbi ember meghívója is kap még 3,3 forintot – ezzel zárul a sor.

Bár ez akár komolytalan pilótajátéknak is tűnhetne, de nem az: a reklámokból származó bevétel nagyon is valódi bevétel, csak éppen a felhasználókkal való megosztásra nem nagyon volt még hajlandó például a havonta nagyjából 1,3 milliárd dollárt (kb. 370 milliárd forintot) behúzó Facebook. A Tsu komolyságát erősíti az is, hogy az utóbbi időkben többek között a New York Times, az ABC News, az International Business Times, a TechCrunch, tehát több komoly nemzetközi médium is foglalkozott vele. És még egy dolgot érdemes figyelembe venni: bár nem a Facebookhoz hasonló oldal, de éppen így, a felhasználókkal történő bevételmegosztás elvén működik a YouTube is.

A Facebooknak viszont nem tetszik a Tsu, az egyik alapító, Sebastian Sobczak a ZDNetnek nyilatkozva hívta fel rá a figyelmet, hogy az oldalt blokkolják. És valóban, hiába próbáltuk a tsu.co oldalt/címet megosztani a Facebookon, nem lehetséges, a biztonsági rendszer letiltja. Zuckerbergék szerint a Tsu sérti a facebookos irányelveket, a felhasználóknak fizető oldal alapítója viszont máshogy látja. Ahogy ő fogalmaz: a 1,5 milliárd felhasználós Facebook nem az ő 4,5 millió felhasználójuktól fél, hanem a Tsu filozófiájától, ami sokaknak szimpatikusabb lehet a Facebookénál. Éppen ezért nem csak blokkolták az oldal facebookos említését, hanem visszamenőleg is minden korábbi bejegyzést és személyes üzenetet is töröltek, amelyben valaki megemlítette a Tsu címét.

A Tsu már nem csak meghívásos rendszerrel működik, így regisztrálhat rá.

Ha máskor is értesülni szeretne hasonló oldalakról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Az Alkotmánybírósághoz fordul a Párbeszéd, mert elvehetik a hajléktalanok holmijait

Az Alkotmánybírósághoz fordul a Párbeszéd, mert elvehetik a hajléktalanok holmijait

Marad a rossz levegő - itt nem érdemes levegőt venni

Marad a rossz levegő - itt nem érdemes levegőt venni

Megkezdődött az új Audi A1 gyártása: csak 5 ajtóval és dízel nélkül

Megkezdődött az új Audi A1 gyártása: csak 5 ajtóval és dízel nélkül

Orbán újabb sportközpontot avatott Felcsúton és megmondta, mi az első számú nemzeti ügy

Orbán újabb sportközpontot avatott Felcsúton és megmondta, mi az első számú nemzeti ügy

2021-től új világ jöhet, magyar nádtéglából, műanyag szemétből és szalmából épülhetnek az ökoházak

2021-től új világ jöhet, magyar nádtéglából, műanyag szemétből és szalmából épülhetnek az ökoházak

A miniszter lépjen félre! Ami az oktatásban fontos, azt kiszervezik az Emmi alól

A miniszter lépjen félre! Ami az oktatásban fontos, azt kiszervezik az Emmi alól