Orbán Ráhel vágyott rá, közpénzből megcsinálják: NER-szálakkal, állami támogatással jön az immerzív színház
Legalább 2,5 milliárdos állami támogatással hoznak létre turisztikai attrakciónak szánt látványszínházat a Millenárison.
Mindegy, hogy Yandex Metrica, Google vagy Piwik; személyes azonosításra alkalmas adatot nem mérünk be, és kész. Nem bagatellizálható, nem relativizálható, nem védhető. Van azonban néhány motívuma a történetnek, ami tanulságos lehet nem csak a mérési szakembereknek, hanem a laikusok számára is. Vélemény.
Vasárnap reggel nyilván előbb forrósodott fel a moszkvai drót, mint a szombat estéről maradt kávém; Viktor barátom a Yandex Metricánál vakarta is a fejét nagyon, nem öröm ez senkinek. Kiderült ugyanis, hogy a Nemzeti Konzultáció weboldalán olyan kód fut, amilyennek nem szabadna. Mármint amilyet a Yandexnél sem szívesen látnak: a válaszadók személyes adatait – nevüket, az e-mail-címüket és életkorukat – orosz szerverekre küldi a magyar oldal. Vagyis hiába szerepel az adatvédelmi tájékoztatóban, hogy nem adják ki harmadik félnek ezeket az adatokat, ezzel pont ez történik.
Ilyenre minden gyártó húzza a száját, mindenki tudja, hogy ilyet nem csinálunk.
A mérés kell, a mérés ugyanis időt, kattintást, rosszul célzott bannert spórol magának a felhasználónak is. Bármilyen sokan is dolgoznak a paráztatós percepción, a mérés jó, a mérőkódra szükség van. Cizellált méréskultúra nélkül vissza vagyunk bombázva a digitális kőkorszakba. Az a profi, aki ezt nem érti, annak mindegy, az amúgy is ott ragadt. De azért az már sem a profiknak, sem a laikusoknak nem mindegy, hogyan mérünk. Mondják, a mérés és a kémkedés közti különbség a PII: Personal Identifiable Information, azaz személyes azonosításra alkalmas adat. Tehát amikor az oldal működés szempontjából lényegtelen, személyes adatokat is rögzítünk.
Digitálanalitika nélkül nincs modern web
Ez az új világ; mikroszegmentáció, machine learning ipari méretekben – ennek kell egy picit ellentartania az adatvédelemnek, ezen az egyensúlyon töri a fejét a szakma évek óta; ezen a szálon függ az ipar jövője. Ha elszakad, megszűnik annak a lehetősége, hogy a modern digitális viselkedéseket megérthessük, legyen az weboldal-látogatás, app-használat, kereskedelmi kampány vagy közlekedés, egészségügy, politika.
Ez, pontosabban az ezekből a mérési megoldásokból épített rendszerek teszik lehetővé a szabad üzleti mozgást (pl. hatékony hirdetési képességet) a világban – ha nincs rendes mérés, nincs Facebook-hirdetés, nincs AdWords. Óriásplakát és pop-up bannerdömping kilóra, az marad. A célozhatóság eltűnik, nagy és régi médiák visszaerősödnek.
Szigorúan ellenőrzött rendszerek
raw data download: a nyers, feldolgozatlan mérési adatok letöltése további feldolgozásra non-sampling: nagy forgalmaknál nem csupán egy kisebb mintából, hanem minden egyes tétel feldolgozásával elért pontosság (millió rekordos nagyságrendben) |
Ami a Yandex.Metrica nemzeti konzultációs telepítésével történt, abban interplanetáris konszenzus van: elfogadhatatlan. Nem a Yandex, mert annak használata még indokolható is volna – a Google Analyticshez képest van benne néhány jobbnak tartott funkció (non-sampling, raw data download) –, hanem az az eljárás, hogy e-mail-címeket harmadik félhez továbbítunk nyilvános hálózaton. Mind saját vállalásainkat, mind pedig a Yandex szolgáltatási feltételeit megsértve.
Ezek a szájtba építhető mérőkódok a digitális világ visszavonhatatlan részei, emelt biztonságú és kis hibatűrésű (teszem azt kormányzati) rendszereknél azonban ezt a feladatot központosítani és többszörösen ellenőrizni kell. A technikai megoldások adottak.
Bánóczy Zoltán a SUPERWEEK digitális mérési konferenciák szervezője Magyarországon, Indiában és Jamaikában. Közel húsz éve foglalkozik digitális forgalom és látogatottság mérésével és elemzésével.
Legalább 2,5 milliárdos állami támogatással hoznak létre turisztikai attrakciónak szánt látványszínházat a Millenárison.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Érdekes részletek derültek ki az uniós külügyminiszterek hétfői tanácsülését követően, ahol Szijjártó Péter az Oroszországgal szembeni következő szankciós csomag vétóját jelentette be, Szlovákiával együtt.
Sokáig tartott, mire mindenkivel egyeztették, de keddtől máris hatályos.