Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hivatalos tájékoztatást nem kaptak.","shortLead":"Hivatalos tájékoztatást nem kaptak.","id":"20250408_szaj-es-koromfajas-szarvasmarha-tetem-babolna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6.jpg","index":0,"item":"38e699b9-dbad-4280-ae86-523c6b672473","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_szaj-es-koromfajas-szarvasmarha-tetem-babolna","timestamp":"2025. április. 08. 17:56","title":"Bábolna a hírekből tudta meg, hogy hozzájuk viszik a 3500 leölt szarvasmarha tetemét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter egy londoni rendezvényen ugyanakkor bírálta az EU-t, amiért az válaszlépéseket tervez tenni a Trump által bejelentett vámokra ahelyett, hogy tárgyalásokat kezdene az amerikai elnökkel. ","shortLead":"Szijjártó Péter egy londoni rendezvényen ugyanakkor bírálta az EU-t, amiért az válaszlépéseket tervez tenni a Trump...","id":"20250409_magyarorszag-trump-szankciok-szijjarto-eu-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd.jpg","index":0,"item":"74a6bd16-1950-4261-9da3-2f6a4f364350","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_magyarorszag-trump-szankciok-szijjarto-eu-putyin","timestamp":"2025. április. 09. 08:19","title":"Magyarország is támogatni fogja Trump szankcióit Oroszországgal szemben, amennyiben Putyin nem hajlandó a tűzszünetre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"322214e7-6b2c-4ca1-8f84-46b11f3d3998","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Van, aki a kedvenc kaliforniai borától válik meg, más a Netflix-előfizetését mondta le. Két, Donald Trump intézkedéseivel célba vett ország, Kanada és Dánia polgárai a személyes bojkottot választották tiltakozásul. ","shortLead":"Van, aki a kedvenc kaliforniai borától válik meg, más a Netflix-előfizetését mondta le. Két, Donald Trump...","id":"20250409_trump-kanada-dania-vamok-bojkott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322214e7-6b2c-4ca1-8f84-46b11f3d3998.jpg","index":0,"item":"93dcbf08-cf08-4f5e-acad-5fd3a0f8f6eb","keywords":null,"link":"/elet/20250409_trump-kanada-dania-vamok-bojkott","timestamp":"2025. április. 09. 12:22","title":"Egyre kreatívabb módon vágnak vissza a kanadaiak és a dánok Trumpnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07fc5095-ef82-4ea0-95b2-e32bc30aad90","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak Black Friday lenne az Egyesült Államokban, úgy lepték el az Apple üzleteit a vásárlók. A vásárlók egyszerűen félnek a most bejelentett vámtarifákkal járó áremelkedéstől.","shortLead":"Mintha csak Black Friday lenne az Egyesült Államokban, úgy lepték el az Apple üzleteit a vásárlók. A vásárlók...","id":"20250408_donald-trump-vamhaboru-apple-vasarlasi-laz-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07fc5095-ef82-4ea0-95b2-e32bc30aad90.jpg","index":0,"item":"e10cc3bd-c3dc-4e9f-8ff5-d050cd5186cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_donald-trump-vamhaboru-apple-vasarlasi-laz-egyesult-allamok","timestamp":"2025. április. 08. 18:03","title":"Megrohamozták az Apple boltjait Amerikában, mindenki iPhone-t akar venni Trump vámjai előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd7ac6d6-b28a-4b22-9d73-634cc0be4866","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hadházy Ákos felhívására negyedszerre foglalták el tiltakozók a budapesti hidakat, negyedszerre töltöttük velük az egész estét, éjszakát.","shortLead":"Hadházy Ákos felhívására negyedszerre foglalták el tiltakozók a budapesti hidakat, negyedszerre töltöttük velük...","id":"20250409_tuntetes-hidfoglalas-hadhazy-akos-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd7ac6d6-b28a-4b22-9d73-634cc0be4866.jpg","index":0,"item":"b2d629f5-223d-412f-b001-c1c4ea1614d1","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_tuntetes-hidfoglalas-hadhazy-akos-ebx","timestamp":"2025. április. 09. 20:38","title":"„Muszáj valamit csinálni, mert megőrülsz” – videón a jövőért is aggódó hídfoglalók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8aa76e4f-85d0-4637-b8ee-beae658d0f81","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most debütált Lada Niva Sport 39 lóerővel erősebb az alapmodellnél.","shortLead":"A most debütált Lada Niva Sport 39 lóerővel erősebb az alapmodellnél.","id":"20250410_48-eve-gyartjak-es-most-sokkal-erosebb-lett-a-jo-oreg-lada-niva-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8aa76e4f-85d0-4637-b8ee-beae658d0f81.jpg","index":0,"item":"f3ae825b-828e-484c-99c2-f9e913b14431","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_48-eve-gyartjak-es-most-sokkal-erosebb-lett-a-jo-oreg-lada-niva-sport","timestamp":"2025. április. 10. 07:59","title":"48 éve gyártják, és most sokkal erősebb lett a jó öreg Lada Niva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"feb4e0af-802a-4c6e-ad64-27dfba2c49d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 2,4 tonnás Smart #5 Brabus körülbelül akkora, mint egy Mercedes GLC és bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást.","shortLead":"A 2,4 tonnás Smart #5 Brabus körülbelül akkora, mint egy Mercedes GLC és bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt tudja...","id":"20250409_646-loerovel-debutalt-az-eddigi-legdurvabb-smart-5-brabus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/feb4e0af-802a-4c6e-ad64-27dfba2c49d4.jpg","index":0,"item":"8c255f2e-b263-412f-b891-f3abb321a54e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_646-loerovel-debutalt-az-eddigi-legdurvabb-smart-5-brabus","timestamp":"2025. április. 09. 07:21","title":"646 lóerővel debütált az eddigi legdurvább Smart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"219dcf85-c68e-4000-8696-cd69d0692d59","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók több mint 24 ezer ember egészségügyi adatait vizsgálva arra jutottak, hogy egyértelműen magasabb a demencia kialakulásának kockázata azoknál, akik házasságban élnek. ","shortLead":"Amerikai kutatók több mint 24 ezer ember egészségügyi adatait vizsgálva arra jutottak, hogy egyértelműen magasabb...","id":"20250409_hazassag-demencia-kialakulasanak-kockata-egeszseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/219dcf85-c68e-4000-8696-cd69d0692d59.jpg","index":0,"item":"b86fda5b-ac75-4318-b5fe-71130268f6fa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_hazassag-demencia-kialakulasanak-kockata-egeszseg","timestamp":"2025. április. 09. 20:03","title":"Meglepő hatás: növelheti a demencia kialakulásának kockázatát a házasság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Első ránézésre hihetetlen értékbecslés került elő az egyik legnagyobb táborral rendelkező hazai Facebook-oldalról. Érhet-e 1 milliárd forintot egy magyar celeb közösségi csatornája? Egyáltalán, mit jelent az, hogy “annyit ér”? El lehetne adni? És miért vár mindenki a Gazdasági Versenyhivatal szavára úgy, hogy közben megszegi a Facebook bújtatott reklámokra vonatkozó szabályait?
Nyári pénzeső? Értékbecslés a Blikk keddi címlapján
Hétfő este a Velvet, keddi számának címlapján pedig már a Blikk is kiemelt helyen hozta a hírt: “hihetetlen összeget” ér Kasza Tibor 915 ezer követővel rendelkező Facebook-oldala. A meglepően egyszerre mozduló bulvárlapok 1 milliárd forintról írnak, hol Kaszára, hol Pintér Szabolcs social media stratégára hivatkozva.
Az 1 milliárd forint szép kerek szám, ráadásul elég nagy is – pont egy bulvárban erős napilap címlapjára való. Hogy mennyire valós, az már más kérdés. Egészen pontosan nem is az a kérdés, hogy igaz-e, hanem hogy: eszmei vagy gyakorlati értékről van-e szó? Egyáltalán hogyan lehet meghatározni egy Facebook-oldal értékét? Nem mellesleg: hogyan lehetne pénzben megkapni a szóban forgó összeget?
Merthogy Lévai Richárd közösségimédia-szakértő szerint a helyzet jóval összetettebb annál, minthogy a követők száma vagy akár az oldal felhasználóiaktivitás-intenzitása alapján kívülről bármit is el lehessen mondani egy-egy Facebook-oldalról. Ráadásul egy kevesebb követővel rendelkező oldal is érhet többet: sok függ a konkrét tematikától, a célcsoporttól és attól, hogy az oldal márkáját, stílusát mennyire lehet monetizálni. “Egy cég értékének kiszámítása is nehéz feladat, ráadásul többféle modell is létezik rá. Leegyszerűsítve: a meglévő vagyon értékéhez és a kötelezettségekhez hozzáadják a következő 2-3 vagy 3-5 év (korábbiak alapján kalkulált) várható bevételét, így jön ki egy szám” – mondja a szakember, aki szerint hasonló képletet lehet alkalmazni a Facebook-oldalaknál is. Lévai Richárd szerint Kasza Tibor oldalának nagyjából 2-300 milliós bevételt kellene generálnia a következő 2-4 évben ahhoz, hogy 1 milliárdos értékről beszélhessünk. Kasza Tibor produkciós cége tavaly 90 millió forint adózott eredményt ért el, ennek alapján bőven benne van a pakliban a bevételi célszám. De ahogy Kasza a Velvetnek mondta, “ez az összeg a koncertezésből, a műsorvezetésből, a divatfotózásból és még a socialből is áll” – nehéz tehát a közösségi médiás bevételt leválasztani.
Facebook / Kasza Tibor
Ezzel el is érkeztünk a problémához, miszerint sok celeb Facebook-oldalát nehéz önmagában értékelni. Az igencsak sok területen mozgó Kasza esetében ráadásul ez fokozottan igaz. “Ér-e valamit a Facebook-oldal Kasza Tibor nélkül? Vajon el tudná-e adni valaki másnak 1 milliárd forintért? Én az gondolom, hogy nem tudná” – mondja Lévai Richárd. A szakértő ugyanakkor hozzáteszi, hogy ez csak a jelenlegi állapotra igaz. A Velvetnek adott, hosszabb interjújában az énekes-műsorvezető-fotós ugyanis elmondta, hogy éppen idén szeretné “megnyitni az oldalt, teret engedni a hasonló habitusú arcoknak, akik az én oldalamon elfogadottak”. Lévai szerint, ha valóban átalakul a csatorna, és sikerül több arcot is szerepeltető médiummá transzformálni a Facebook-oldalt, akkor az 1 milliárdos összeg nem csak egy valaki által bemondott eszmei érték lehet, hanem gyakorlati “árrá” avanzsálhat, amelyért akár valóban értékesíthető is az oldal.
“Gondoljunk rá egy RTL Klubként, ahol felbukkannak különböző értékű tartalmak, különféle arcok, műsorelemek. Közéjük pedig bekerülnek nem kevés pénzért reklámok, melyeket kifizetnek a hirdetők.” A közösségi médiás szakember szerint így, egyfajta “Kasza Tv-ként” is működtethető majd Kasza Tibor 1 milliós követőszám felé tartó Facebook-oldala, amely így egy tévécsatorna újragondolása lehet, amelytől már hátrébb tud lépni a névadó, és önjáró “médiumként” üzemeltetheti azt.
Facebook
De miből van a bevétel?
Az eredményes üzemeléshez persze nem csak arcok kellenek, hanem bevételek is. A pénzt több hazai celeb Facebook-oldala is generálja már. Igaz, egyelőre igencsak szabályozatlan körülmények között – legalábbis a közhiedelem szerint
Két hete írtunk róla, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szeretné szabályoztatni a hírességek Facebook-oldalain megjelenő hirdetéseket, hogy ne legyen helye bújtatott reklámnak, hanem legyen egyértelmű, ha szponzorált tartalmat posztol valaki. Kasza akkor azt mondta, örülne neki, ha vizsgálnák ezt a kérdést, mert így egységes szabályozás vonatkozna minden szereplőre.
A valóság azonban az, hogy már most is egységes szabályozás vonatkozik minden szereplőre – csak erről kevés szereplő tud, illetve kevés hajlandó tudomást venni.
Lévai Richárd tapasztalata szerint az ismert Facebook-celebek “töredékére igaz, hogy egyáltalán megpróbálják valahogyan jelölni a szponzorált tartalmakat”. És aki megpróbálja, még az is rosszul teszi, nem a Facebook meglehetősen világos szabályzata által elvárt eszközökkel. “Olyanokkal találkoztam, hogy valaki hashtaggel jelöli a natív hirdetést, valaki a szponzor oldalára mutató linkkel. Pedig a Facebook szabályzata elég világosan kimondja, mit is kellene tenni” – mondja a szakértő. A megoldás a “branded content tool”, azaz a márkához kapcsolódó tartalom jelzésére szolgáló eszköz. A Facebook-oldalakon a bejegyzés írására szolgáló mező alatt található, egy kézfogást jelképező ikon formájában. “Arra kattintva lehet megjelölni a márkát, amely támogatja az adott bejegyzés tartalmát. A Facebook ekkor egyértelműen jelöli. A szponzorált tartalom megjelenítése kizárólag ebben a formában szabályos a Facebookon, így nem bújtatott a reklám, így egyértelmű a felhasználók számára is, hogy a közzétévő pénzt kapott a bejegyzésért” – mondja Lévai, aki ugyan hasznosnak tartja a GVH tervét, de egyértelműen úgy látja, hogy szabályozás már most is van, de csak kevesen tartják be a Facebook vonatkozó feltételeit.
Facebook
Az eredményes facebookos hirdetések témájában egy könyvet is jegyző szakember szerint a Facebook szabályzata nem csak a felhasználók előtt teszi transzparenssé a helyzetet. Az így megjelölt támogatott tartalmaknál ugyanis a szponzor is jól jár, mert hozzáfér az adott bejegyzés webstatisztikai adataihoz: valós időben követheti a poszt elérési és aktivitási mérőszámait.
Ráadásul, mondja Lévai, közel sem biztos, hogy az ilyen módon fizetettnek jelölt bejegyzések kevésbé hatásosak egy jelöletlen hirdetésnél. “Ha a tartalom jó, és nem izzadtságszagú mondatok kíséretében jelenik meg egy ismert ember kezében a termék, akkor éppen ugyanannyian fogják megnézni, lájkolni és megosztani, mintha nem natív hirdetésről lenne szó” – véli a szakember, aki rögtön példákat is hoz. Ilyen – ugyan nem szabályszerűen, de egyértelműen jelölt – tartalom volt például az idei Valentin-nap alkalmából készített telekomos videó, melyről mindenki számára világos volt, hogy a vállalat készíttette, mégis 1,6 millió (!) megtekintést ért el éppen Kasza Tibor Facebook-oldalán. Hosszú Katinkának (illetve közösségi webes aktivitásait kezelőinek) ugyanakkor lenne még mit tanulnia, ha hitelesen szeretné követői felé tolmácsolni az őt nemrég arcául választó Huawei márka üzeneteit.