Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e31cc18-6c46-4a08-9336-c4087f8b14cb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy Toyota Prius katalizátora a feketepiacon akár 1000 dollárt – kb. 350 ezer forintot – is érhet.","shortLead":"Egy Toyota Prius katalizátora a feketepiacon akár 1000 dollárt – kb. 350 ezer forintot – is érhet.","id":"20250521_Applikacion-keresztul-arulta-a-lopott-katalizatorokat-egy-amerikai-csalad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e31cc18-6c46-4a08-9336-c4087f8b14cb.jpg","index":0,"item":"87a3ee41-e97c-4c05-a35d-54f195b4665d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_Applikacion-keresztul-arulta-a-lopott-katalizatorokat-egy-amerikai-csalad","timestamp":"2025. május. 21. 13:53","title":"Applikáción árulták a lopott katalizátorokat – 13 milliárd forintot kaszált egy amerikai család","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cf9bcae-d20a-4ae0-849b-e3d884a5cb73","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ülésekről kitiltott független képviselő a parlament ruhatárában szavazhatott.","shortLead":"Az ülésekről kitiltott független képviselő a parlament ruhatárában szavazhatott.","id":"20250520_Hadhazy-Akos-alkotmanybiro-Polt-Peter-szavazolap-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cf9bcae-d20a-4ae0-849b-e3d884a5cb73.jpg","index":0,"item":"eb08acaa-ed71-4df4-a122-0153da33f78e","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Hadhazy-Akos-alkotmanybiro-Polt-Peter-szavazolap-parlament","timestamp":"2025. május. 20. 10:05","title":"„Lónak a f*szát” – írta Hadházy Ákos az alkotmánybíró-választás szavazólapjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d0e8bd9-ee27-4383-a16d-c5bf4ee094be","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A harmadik hónapra 8,5 százalékra lassult a bérdinamika az év eleji 10 százalékról. A nettó átlagkereset 490 ezer forint volt, a nettó közepes kereset 382 ezer forint.","shortLead":"A harmadik hónapra 8,5 százalékra lassult a bérdinamika az év eleji 10 százalékról. A nettó átlagkereset 490 ezer...","id":"20250520_Honaprol-honapra-lassul-a-beremelkedes-Magyarorszagon-atlagkereset-keresetek-marcius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d0e8bd9-ee27-4383-a16d-c5bf4ee094be.jpg","index":0,"item":"802c43d4-45d3-4d7a-b96e-012fbc405887","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_Honaprol-honapra-lassul-a-beremelkedes-Magyarorszagon-atlagkereset-keresetek-marcius","timestamp":"2025. május. 20. 08:30","title":"490 ezer forint a nettó átlagkereset, de hónapról hónapra lassul a béremelkedés Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha elfogadják a megfélemlítési törvényt, akkor lehet, hogy felhagy a videózással, és külföldre költözik.","shortLead":"Ha elfogadják a megfélemlítési törvényt, akkor lehet, hogy felhagy a videózással, és külföldre költözik.","id":"20250521_Pottyondy-Edina-Csak-az-maradt-hogy-takarodjanak-de-ez-tul-nagy-ambicio-egy-pici-lanynak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9.jpg","index":0,"item":"3ff28cdf-5651-43b3-872c-8f6238562e4d","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Pottyondy-Edina-Csak-az-maradt-hogy-takarodjanak-de-ez-tul-nagy-ambicio-egy-pici-lanynak-ebx","timestamp":"2025. május. 21. 08:58","title":"Pottyondy Edina: Csak az maradt, hogy takarodjanak, de ez túl nagy ambíció egy pici lánynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3e4c6fe-7a86-4422-a43f-8e4170e92102","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Estén egy új koncepcióautó és egy vadonatúj M modell is be fog mutatkozni.","shortLead":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Estén egy új koncepcióautó és egy vadonatúj M modell is be fog mutatkozni.","id":"20250520_titokzatos-ujdonsag-leleplezesere-keszul-a-bmw","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3e4c6fe-7a86-4422-a43f-8e4170e92102.jpg","index":0,"item":"55c490d5-30f7-46e2-a80a-c27c793044ce","keywords":null,"link":"/cegauto/20250520_titokzatos-ujdonsag-leleplezesere-keszul-a-bmw","timestamp":"2025. május. 20. 07:21","title":"Titokzatos újdonság leleplezésére készül a BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a46371b-f4a8-4110-bd1a-aa4fe5b8202a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem akarnak asszisztálni az „áldemokratikus színjátékhoz”.","shortLead":"Nem akarnak asszisztálni az „áldemokratikus színjátékhoz”.","id":"20250520_Bojkott-DK-alkotmanybirok-megvalasztasa-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a46371b-f4a8-4110-bd1a-aa4fe5b8202a.jpg","index":0,"item":"5b673540-7565-424f-bb75-24150f8e8b50","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Bojkott-DK-alkotmanybirok-megvalasztasa-parlament","timestamp":"2025. május. 20. 08:12","title":"Bojkottálja a DK az alkotmánybírók megválasztását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4fd5d38-3e77-44ab-8ccb-37922a270137","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Nem hozta közelebb az ukrajnai tűzszünetet és békét Donald Trump amerikai elnök maratoni telefonbeszélgetése Vlagyimir Putyin orosz, illetve Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel. Viszont az kiderült, hogy a Fehér Ház ura azt fontolgatja, ha már egy, illetve száz nap alatt nem sikerült lezárnia a 2022 februárja óta tartó konfliktust, akkor kivonul a közvetítésből.","shortLead":"Nem hozta közelebb az ukrajnai tűzszünetet és békét Donald Trump amerikai elnök maratoni telefonbeszélgetése Vlagyimir...","id":"20250520_Trump-Putyin-Zelenszkij-targyalasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4fd5d38-3e77-44ab-8ccb-37922a270137.jpg","index":0,"item":"55bf5a6b-d94b-425f-8e58-980bac38b401","keywords":null,"link":"/360/20250520_Trump-Putyin-Zelenszkij-targyalasok","timestamp":"2025. május. 20. 18:00","title":"A béketárgyalások állnak, Trump pedig most már annak is az ellenkezőjét mondja, mint amit két napja állított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d097532d-e8b7-4492-9845-2284ce281122","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 75 évesen meghalt színész Kapolcs díszpolgára volt, így az ottani római katolikus temetőben temették el.","shortLead":"A 75 évesen meghalt színész Kapolcs díszpolgára volt, így az ottani római katolikus temetőben temették el.","id":"20250520_Eltemettek-Galko-Balazst","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d097532d-e8b7-4492-9845-2284ce281122.jpg","index":0,"item":"1f08de40-ab53-457d-9251-93ab0ca6c538","keywords":null,"link":"/elet/20250520_Eltemettek-Galko-Balazst","timestamp":"2025. május. 20. 14:33","title":"Eltemették Galkó Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tényleg 1 milliárdot ér, ha sok követője van a Facebookon? És miből lesz a pénz?
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?
Első ránézésre hihetetlen értékbecslés került elő az egyik legnagyobb táborral rendelkező hazai Facebook-oldalról. Érhet-e 1 milliárd forintot egy magyar celeb közösségi csatornája? Egyáltalán, mit jelent az, hogy “annyit ér”? El lehetne adni? És miért vár mindenki a Gazdasági Versenyhivatal szavára úgy, hogy közben megszegi a Facebook bújtatott reklámokra vonatkozó szabályait?
Nyári pénzeső? Értékbecslés a Blikk keddi címlapján
Hétfő este a Velvet, keddi számának címlapján pedig már a Blikk is kiemelt helyen hozta a hírt: “hihetetlen összeget” ér Kasza Tibor 915 ezer követővel rendelkező Facebook-oldala. A meglepően egyszerre mozduló bulvárlapok 1 milliárd forintról írnak, hol Kaszára, hol Pintér Szabolcs social media stratégára hivatkozva.
Az 1 milliárd forint szép kerek szám, ráadásul elég nagy is – pont egy bulvárban erős napilap címlapjára való. Hogy mennyire valós, az már más kérdés. Egészen pontosan nem is az a kérdés, hogy igaz-e, hanem hogy: eszmei vagy gyakorlati értékről van-e szó? Egyáltalán hogyan lehet meghatározni egy Facebook-oldal értékét? Nem mellesleg: hogyan lehetne pénzben megkapni a szóban forgó összeget?
Merthogy Lévai Richárd közösségimédia-szakértő szerint a helyzet jóval összetettebb annál, minthogy a követők száma vagy akár az oldal felhasználóiaktivitás-intenzitása alapján kívülről bármit is el lehessen mondani egy-egy Facebook-oldalról. Ráadásul egy kevesebb követővel rendelkező oldal is érhet többet: sok függ a konkrét tematikától, a célcsoporttól és attól, hogy az oldal márkáját, stílusát mennyire lehet monetizálni. “Egy cég értékének kiszámítása is nehéz feladat, ráadásul többféle modell is létezik rá. Leegyszerűsítve: a meglévő vagyon értékéhez és a kötelezettségekhez hozzáadják a következő 2-3 vagy 3-5 év (korábbiak alapján kalkulált) várható bevételét, így jön ki egy szám” – mondja a szakember, aki szerint hasonló képletet lehet alkalmazni a Facebook-oldalaknál is. Lévai Richárd szerint Kasza Tibor oldalának nagyjából 2-300 milliós bevételt kellene generálnia a következő 2-4 évben ahhoz, hogy 1 milliárdos értékről beszélhessünk. Kasza Tibor produkciós cége tavaly 90 millió forint adózott eredményt ért el, ennek alapján bőven benne van a pakliban a bevételi célszám. De ahogy Kasza a Velvetnek mondta, “ez az összeg a koncertezésből, a műsorvezetésből, a divatfotózásból és még a socialből is áll” – nehéz tehát a közösségi médiás bevételt leválasztani.
Facebook / Kasza Tibor
Ezzel el is érkeztünk a problémához, miszerint sok celeb Facebook-oldalát nehéz önmagában értékelni. Az igencsak sok területen mozgó Kasza esetében ráadásul ez fokozottan igaz. “Ér-e valamit a Facebook-oldal Kasza Tibor nélkül? Vajon el tudná-e adni valaki másnak 1 milliárd forintért? Én az gondolom, hogy nem tudná” – mondja Lévai Richárd. A szakértő ugyanakkor hozzáteszi, hogy ez csak a jelenlegi állapotra igaz. A Velvetnek adott, hosszabb interjújában az énekes-műsorvezető-fotós ugyanis elmondta, hogy éppen idén szeretné “megnyitni az oldalt, teret engedni a hasonló habitusú arcoknak, akik az én oldalamon elfogadottak”. Lévai szerint, ha valóban átalakul a csatorna, és sikerül több arcot is szerepeltető médiummá transzformálni a Facebook-oldalt, akkor az 1 milliárdos összeg nem csak egy valaki által bemondott eszmei érték lehet, hanem gyakorlati “árrá” avanzsálhat, amelyért akár valóban értékesíthető is az oldal.
“Gondoljunk rá egy RTL Klubként, ahol felbukkannak különböző értékű tartalmak, különféle arcok, műsorelemek. Közéjük pedig bekerülnek nem kevés pénzért reklámok, melyeket kifizetnek a hirdetők.” A közösségi médiás szakember szerint így, egyfajta “Kasza Tv-ként” is működtethető majd Kasza Tibor 1 milliós követőszám felé tartó Facebook-oldala, amely így egy tévécsatorna újragondolása lehet, amelytől már hátrébb tud lépni a névadó, és önjáró “médiumként” üzemeltetheti azt.
Facebook
De miből van a bevétel?
Az eredményes üzemeléshez persze nem csak arcok kellenek, hanem bevételek is. A pénzt több hazai celeb Facebook-oldala is generálja már. Igaz, egyelőre igencsak szabályozatlan körülmények között – legalábbis a közhiedelem szerint
Két hete írtunk róla, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szeretné szabályoztatni a hírességek Facebook-oldalain megjelenő hirdetéseket, hogy ne legyen helye bújtatott reklámnak, hanem legyen egyértelmű, ha szponzorált tartalmat posztol valaki. Kasza akkor azt mondta, örülne neki, ha vizsgálnák ezt a kérdést, mert így egységes szabályozás vonatkozna minden szereplőre.
A valóság azonban az, hogy már most is egységes szabályozás vonatkozik minden szereplőre – csak erről kevés szereplő tud, illetve kevés hajlandó tudomást venni.
Lévai Richárd tapasztalata szerint az ismert Facebook-celebek “töredékére igaz, hogy egyáltalán megpróbálják valahogyan jelölni a szponzorált tartalmakat”. És aki megpróbálja, még az is rosszul teszi, nem a Facebook meglehetősen világos szabályzata által elvárt eszközökkel. “Olyanokkal találkoztam, hogy valaki hashtaggel jelöli a natív hirdetést, valaki a szponzor oldalára mutató linkkel. Pedig a Facebook szabályzata elég világosan kimondja, mit is kellene tenni” – mondja a szakértő. A megoldás a “branded content tool”, azaz a márkához kapcsolódó tartalom jelzésére szolgáló eszköz. A Facebook-oldalakon a bejegyzés írására szolgáló mező alatt található, egy kézfogást jelképező ikon formájában. “Arra kattintva lehet megjelölni a márkát, amely támogatja az adott bejegyzés tartalmát. A Facebook ekkor egyértelműen jelöli. A szponzorált tartalom megjelenítése kizárólag ebben a formában szabályos a Facebookon, így nem bújtatott a reklám, így egyértelmű a felhasználók számára is, hogy a közzétévő pénzt kapott a bejegyzésért” – mondja Lévai, aki ugyan hasznosnak tartja a GVH tervét, de egyértelműen úgy látja, hogy szabályozás már most is van, de csak kevesen tartják be a Facebook vonatkozó feltételeit.
Facebook
Az eredményes facebookos hirdetések témájában egy könyvet is jegyző szakember szerint a Facebook szabályzata nem csak a felhasználók előtt teszi transzparenssé a helyzetet. Az így megjelölt támogatott tartalmaknál ugyanis a szponzor is jól jár, mert hozzáfér az adott bejegyzés webstatisztikai adataihoz: valós időben követheti a poszt elérési és aktivitási mérőszámait.
Ráadásul, mondja Lévai, közel sem biztos, hogy az ilyen módon fizetettnek jelölt bejegyzések kevésbé hatásosak egy jelöletlen hirdetésnél. “Ha a tartalom jó, és nem izzadtságszagú mondatok kíséretében jelenik meg egy ismert ember kezében a termék, akkor éppen ugyanannyian fogják megnézni, lájkolni és megosztani, mintha nem natív hirdetésről lenne szó” – véli a szakember, aki rögtön példákat is hoz. Ilyen – ugyan nem szabályszerűen, de egyértelműen jelölt – tartalom volt például az idei Valentin-nap alkalmából készített telekomos videó, melyről mindenki számára világos volt, hogy a vállalat készíttette, mégis 1,6 millió (!) megtekintést ért el éppen Kasza Tibor Facebook-oldalán. Hosszú Katinkának (illetve közösségi webes aktivitásait kezelőinek) ugyanakkor lenne még mit tanulnia, ha hitelesen szeretné követői felé tolmácsolni az őt nemrég arcául választó Huawei márka üzeneteit.