szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A globális felmelegedés veszélybe sodorhatja a legforgalmasabb repülőterek negyedét. Az extrém időjárás és a tengerszint emelkedése néhány évtizeden belül szó szerint elmoshatja őket a Föld színéről.

Javában dolgoznak a Kanszai nemzetközi repülőtér szakemberei azon, hogy a légikikötő mielőbb újranyithasson. A futópályákat és az alattuk-mellettük meghúzódó kritikus infrastruktúra jelentős részét a Japán elmúlt évtizedeinek legpusztítóbb tájfunja, a Dzebi által keltett hullámok tették időlegesen teljesem használhatatlanná.

A mesterséges szigetre épített Kanszai repülőtér mostani látványhoz ideje lesz világszerte hozzászoknunk, jósolja cikkében a The New York Times. A lap a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) és az OpenFlight adatbázisának elemzése után úgy találta, hogy a világ 100 legforgalmasabb repülőterének negyede még 10 méterrel sincs a tengerszint fölött. Ezeket fokozottan veszélyezteti a globális felmelegedésnek köszönhető tengerszint-emelkedés. Tucatnyi repülőtér még 5 méterrel sem emelkedik fölül a szinten, köztük New York, San Francisco, Sanghaj és a jóval közelibb Róma repülőterei.

Nem véletlen, hogy a repülőterek közül ilyen sokat építettek viszonylagosan alacsonyan fekvő területekre. A repülésben éppen ez az ideális: nem csak olcsóbb ilyen helyre építkezni, mind a magasabban fekvő, dombosabb-hegyesebb vidékekre, de a fel- és leszálló gépeknek sem kell kerülgetniük a természeti képződményeket.

Az viszont vitathatatlan, hogy a tengerszint feletti nem túl nagy magasság azt jelenti, a szint emelkedésével az adott területet elöntheti a víz. (Ez természetesen közel sem csak a repülőtereket érinti. A Notre Dame-i Egyetem kutatói nemrég egy olyan mértéket készítettek, amelyről leolvasható, melyik ország milyen eséllyel éli túl a klímaváltozást. Az itt elérhető összeállításban Magyarország is szerepel.)

A klímaváltozás nem csak a légikikötőket, magát a repülést is érintheti. Szakértői becslés szerint 12-13 utassal kevesebb fér majd egy repülőre, sok járatot törölni kell, ha így halad tovább a forróság. És hogy ez nem csak egy távoli, sötét jóslat, arra sajnos már példákat is láthattunk, már tavaly is pórul járt egy Lufthansa-gép.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A PTE hallgatói és alkalmazottai elutasítják a modellváltást

A PTE hallgatói és alkalmazottai elutasítják a modellváltást

Gigantikus dinó csontvázát találták meg Argentínában

Gigantikus dinó csontvázát találták meg Argentínában

Véget ér a VW Golf amerikai pályafutása

Véget ér a VW Golf amerikai pályafutása